Schriftelijke vragen : Het bericht '‘Fuck de regels’: hoe spotgoedkope Chinese fatbikes Nederland worden binnengesmokkeld'
Vragen van het lid Grinwis (ChristenUnie) aan de Ministers van Infrastructuur en Waterstaat, van Financiën en van Justitie en Veiligheid over het bericht ««Fuck de regels»: hoe spotgoedkope Chinese fatbikes Nederland worden binnengesmokkeld» (ingezonden 21 november 2024).
Vraag 1
Hoe luidt uw reactie op het bericht ««Fuck de regels»: hoe spotgoedkope Chinese fatbikes
Nederland worden binnengesmokkeld»1?
Vraag 2
Kunt u bevestigen dat illegale fatbikes, uitgerust met gashendels en te sterke motoren,
op grote schaal worden geïmporteerd en verkocht in Nederland en dat deze voertuigen
zowel gevaarlijk als verboden zijn op de openbare weg (zoals een gashendel met motorondersteuning
boven de zes kilometer per uur)?
Vraag 3
Hoe verklaart u dat frauduleuze importpraktijken, zoals het opgeven van fatbikes als
andere goederen, al jaren ook in Nederland mogelijk zijn terwijl douanecontroles in
Nederlandse havens plaats zouden moeten vinden? Hoe gaat u hier tegen optreden?
Vraag 4
Welk deel van de middelen en capaciteit wordt er momenteel specifiek ingezet op het
controleren van de import van fatbikes, en welk percentage van de illegale handel
weet u hiermee te onderscheppen?
Vraag 5
Bent u van mening dat de huidige capaciteit van de douane en van de Inspectie Leefomgeving
en Transport (ILT) voldoende is om de grootschalige import en verspreiding van illegale
fatbikes effectief tegen te gaan? Zo nee, hoe gaat u dit verbeteren?
Vraag 6
Kunt u uiteenzetten wat de gevolgen en consequenties zijn van de Europese waarschuwing
dat de Ouxi V8 fatbike niet voldoet aan de Europese regelgeving en daarom van de markt
gehaald moet worden?2
Vraag 7
Bent u, met oog op deze Europese waarschuwing, van mening dat alle Ouxi V8 modellen
niet langer op de Nederlandse openbare weg mogen rijden? Zo ja, hoe gaat u hier op
handhaven en wat zijn de gevolgen voor consumenten?
Vraag 8
Bent u voornemens om meer (vergelijkbare) fatbike modellen aan te dragen voor een
Europees verkoopverbod? Zo ja, hoe gaat u om met nieuwe modellen die de markt nu betreden?
Bent u bereid om al deze fatbike modellen te toetsen op de bestaande regelgeving?
Vraag 9
Klopt het dat Nederlandse opsporingsdiensten slechts beperkte mogelijkheden hebben
om online aanbieders van illegale fatbikes aan te pakken? Welke knelpunten heeft u
geïdentificeerd en hoe wilt u deze aanpakken? Ziet u intensievere samenwerkingen met
online marktplaatsen als een effectieve manier om deze handelaren effectief te kunnen
vervolgen? Hoe kunt u dit vormgeven?
Vraag 10
Erkent u het groeiende probleem van handel in illegale fatbikes via sociale media,
waardoor opsporing en handhaving complexer worden? Zo ja, overweegt u om de controle
en aanpak van illegale handel op platforms zoals Instagram en TikTok te versterken,
en hoe bent u dat van plan?
Vraag 11
Welke stappen onderneemt u om ervoor te zorgen dat antidumpingheffingen op fatbikes
beter worden gehandhaafd en legale Nederlandse fabrikanten worden beschermd tegen
oneerlijke concurrentie?
Vraag 12
Welke acties gaat u nemen om ervoor te zorgen dat consumenten zich bewust worden van
de risico’s van illegale fatbikes, zowel op het gebied van veiligheid als mogelijke
juridische consequenties?
Vraag 13
Kunt u deze vragen beantwoorden voorafgaand aan het commissiedebat Verkeersveiligheid
op 18 december a.s.?
Indieners
-
Gericht aan
B. Madlener, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Gericht aan
D.M. van Weel, minister van Justitie en Veiligheid -
Gericht aan
E. Heinen, minister van Financiën -
Indiener
Pieter Grinwis, Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.