Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
Tweede Kamer der Staten-Generaal
InhoudsopgaveA. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL B. BEGROTINGSTOELICHTING1 Leeswijzer2 Beleid2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties3 Beleidsartikelen3.1 Artikel 31 Politie3.2 Artikel 32 Rechtspleging en rechtsbijstand3.3 Artikel 33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding3.4 Artikel 34 Straffen en beschermen3.5 Artikel 36 Contraterrorisme en nationaal veiligheidsbeleid3.6 Artikel 37 Migratie4 Niet-beleidsartikelen4.1 Artikel 91 Apparaat kerndepartement4.2 Artikel 92 Nog onverdeeld4.3 Artikel 93 Geheim5 Agentschappen5.1 Dienst Justitiële Inrichtingen5.2 Immigratie en Naturalisatiedienst5.3 Centraal Justitieel Incassobureau5.4 Nederlands Forensisch Instituut5.5 Justitiële Informatiedienst
36 625 VI Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) voor het jaar 2024 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
Vergaderjaar 2024‒2025
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 tot en met 2
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2024 wijzigingen aan te brengen in:
1. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Justitie en Veiligheid;
2. de begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie;
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Justitie en Veiligheid, De Minister van Asiel en Migratie,D.M. van Weel M.H.M. Faber - Van de Klashorst
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1 Leeswijzer
Dit is de tweede suppletoire begroting 2024 van het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Deze suppletoire begroting hangt samen met de Najaarsnota 2024.
In hoofdstuk 2 is een overzicht opgenomen van de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties. Het betreft mutaties die groter zijn dan € 10 mln.
In hoofdstuk 3 is per beleidsartikel de tabel ‘budgettaire gevolgen van beleid’ opgenomen. In hoofdstuk 4 gebeurt dit voor de niet-beleidsartikelen.
Na de tabel budgettaire gevolgen van beleid wordt een toelichting op de cijfers uit de kolom «mutaties 2e suppletoire begroting 2024» gegeven voor zover deze groter zijn dan € 5,0 mln. De mutaties kunnen zowel beleidsmatig als financieel-technisch van aard zijn. Financieel-technische mutaties worden conform de Rijksbegrotingsvoorschriften niet nader toegelicht. In de regel geldt dat uitgavenmutaties en verplichtingenmutaties aan elkaar gelijk zijn. De toelichtingen gelden daarom voor zowel de uitgaven- als de verplichtingenmutaties. Wanneer dit niet het geval is, wordt voor de verplichtingmutaties een aparte toelichting opgenomen als er sprake is van een opmerkelijk verschil met de uitgavenmutaties.
In hoofdstuk 5 zijn alleen de exploitatie- en kasstroomoverzichten van de agentschappen weergegeven waarbij de cumulatieve mutaties (in totaal) groter zijn dan 5% van de oorspronkelijk vastgestelde begroting of cumulatieve mutaties (in totaal) groter zijn dan € 20 miljoen ten opzichte van de oorspronkelijk vastgestelde begroting, voor zover mutaties ten opzichte van de oorspronkelijke begroting niet reeds zijn gemeld bij de 1e suppletoire begroting.
2 Beleid
2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 1 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2024 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
Artikel
Uitgaven
Vastgestelde begroting 2024
24.730.325
Stand 1e suppletoire begroting 2024 (incl. NvW en amendementen)
26.701.834
Stand suppletoire begroting September 2024
27.120.247
Belangrijkste suppletoire mutaties
1
Meerkosten PTSS
31
24.871
2
Rechtsbijstand
32
‒ 39.600
3
DG Ondermijning
33
‒ 85.000
4
Schadeloosstellingen
33
10.000
5
Slachtofferzorg
34
‒ 16.607
6
Bewaken en Beveiligen
36
‒ 43.200
7
International Criminal Court (ICC)
36
‒ 10.400
8
Dwangsommen IND
37
21.000
9
ODA-toerekening
37
‒ 44.188
10
Centraal Orgaan opvang asielzoekers
37
‒ 221.000
11
Nidos
37
‒ 51.000
12
BTW-compensatiefonds
37
‒ 51.732
13
Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen
37
‒ 690.893
14
Decentralisatieuitkering spreidingswet
37
‒ 28.050
15
Taaleis
37
‒ 15.000
16
Derving boete en transactie ontvangsten
92
‒ 19.089
Overige mutaties
3.846
Stand 2e suppletoire begroting 2024
25.864.205
Toelichting
1. Meerkosten PTSS
Bij de politie is als gevolg van autonome ontwikkelingen (groei aantal zaken) en door eerdere afspraken over afdoening van lopende restschadedossiers sprake van een tegenvaller vanwege meerkosten PTSS. Incidenteel vindt hiervoor met deze mutatie aanvullende compensatie vanuit JenV plaats.
2. Rechtsbijstand
Op het onderdeel toevoegingen rechtsbijstand is een onderuitputting van € 39,6 mln. De onderuitputting hangt samen met de lagere uitgaven dan geraamd op het terrein van asiel, de reguliere straftoevoegingen en de uitgaven voor het programma stelselvernieuwing rechtsbijstand.
3. Directoraat-Generaal Ondermijning
De onderuitputting, ad € 85 mln., bij ondermijning wordt onder andere veroorzaakt door:
• De vertraagde behandeling van de wetsvoorstellen nieuwe psychoactieve stoffen (NPS), Versterking strafrechtelijke aanpak ondermijnende criminaliteit II en de gereserveerde middelen voor de invoering van de vernieuwde kroongetuigenregeling worden niet besteed (€ 49 mln.)
• Middelen die retour zijn ontvangen van partners in de aanpak van georganiseerde ondermijnende criminaliteit, omdat zij de middelen niet konden besteden door de arbeidsmarktproblematiek (ad € 36 mln.).
6. Schadeloosstellingen
Bij de schadeloosstellingen is een tegenvaller van € 10 mln. Dit betreft de budgetten voor schadeloosstellingen buiten de strafrechtelijke keten, zoals vergoedingen vanwege onrechtmatige vreemdelingenbewaring in het geval van bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (BOPZ). Daarnaast kunnen ook vergoedingen worden verstrekt voor bijvoorbeeld juridische bijstand.
7. Slachtofferzorg
Op dit onderdeel is een meevaller van € 16,6 mln. Het betreft middelen bestemd voor privacy van slachtoffers in de strafrechtketen. Het betreft voornamelijk voor de uitvoering gereserveerde middelen die in 2024, ad € 8 mln., niet benodigd geweest zijn omdat er geen projecten waren vanwege onder andere arbeidsmarktproblematiek. En €7 mln. is door onderbezetting bij de uitvoering (met name de politie) niet besteed.
8. Bewaken en Beveiligen
Er is sprake van aanloop in de ontwikkeling van de activiteiten bewaken en beveiligen waardoor dit jaar niet alle middelen noodzakelijk zijn. Dit leidt tot een onderuitputting van € 43,2 mln.
9. International Criminal Court (ICC)
De beschikbare middelen voor International Criminal Court Oekraïne zijn dit jaar niet volledig tot besteding gekomen omdat er sprake is van een opstartfase. Dit leidt tot een onderuitputting van € 10,4 mln.
10. Dwangsommen IND
De kosten voor de vorming van de voorziening dwangsommen komen dit jaar hoger uit dan de beschikbare middelen voor de IND-begroting 2024. Hiervoor wordt de IND voor € 21 mln. gecompenseerd.
11. ODA- toerekening
De eerstejaars asieltoerekening aan Official Development Assistance (ODA) is bijgesteld naar aanleiding van de laatste raming Meerjaren Productie Prognose (MPP) 2024-II. Dit betekent een verlaging van € 44,2 mln. van de toerekening.
12. Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA)
Op basis van de realisatie en de meest recente Meerjaren Productie Prognose (MPP 2024-II) is de instroom van asielzoekers op dit moment lager dan bij Voorjaarsnota de verwachting was. Het verwachte benodigde aantal reguliere asiel opvangplekken in 2024 wordt daarom neerwaarts bijgesteld. Het budget wordt met € 221 mln. naar beneden bijgesteld.
13. Nidos
Op basis van de realisatie en het aantal beschikbare opvangplekken wordt in 2024 het budget neerwaarts bijgesteld met € 51 mln.
14. BTW -compensatiefonds
Een aantal taken van gemeenten voor de opvang van Oekraïense ontheemden is compensabel uit het btw-compensatiefonds. Als beleidsverantwoordelijk departement heeft JenV dat bedrag ter dekking te storten in het fonds. JenV hevelt hiervoor € 51,7 mln. over naar het ministerie van Financiën.
15. Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen
Het budget Oekraïense Vluchtelingen is per saldo neerwaarts bijgesteld met € 690,9 mln. voor onder andere:
• Op het gebied van de Gemeentelijke Opvang Oekraïners (GOO), Particuliere Opvang Oekraïners (POO) en de transitiekosten voor ad € 624,1 mln. De instroom van ontheemden blijft achter bij de raming die gemaakt is op basis van de MPP in het voorjaar. Als gevolg hiervan maken de gemeenten minder kosten voor de opvang dan geraamd.
• Het neerwaarts bijstellen van de uitgaven aan de opvang van Oekraïense ontheemden heeft een lagere afdracht aan het btw-compensatiefonds tot gevolg, dit leidt tot een meevaller van € 62,4 mln.
• De veiligheidsregio’s maken meer kosten voor de eerste opvang van ontheemden. Dit leidt tot een tegenvaller van € 10,5 mln.
• De pilot complexe business cases is bekostigd vanuit het instrument bijdrage aan overheden in plaats van het instrument opdrachten, hierdoor valt de € 25 mln. die op het instrument opdrachten stond gereserveerd vrij.
• Voor de Regeling Medische zorg Ontheemden (RMO) is meer budget, ad € 9,4 mln., nodig door de gemiddeld gestegen zorgkosten per ontheemden.
• Voor de gestegen kosten is € 0,6 mln. extra budget nodig voor tolken en € 0,2 voor overige opdrachten.
22. Decentralisatieuitkering spreidingswetVanuit de spreidingswet hebben gemeenten een nieuwe decentrale taak gekregen in het zoeken van opvangplekken. Zij krijgen hiervoor € 15,3 mln. compensatie vanuit het gemeentefonds. En om de Provinciale Regietafels (PRT’s) te versterken in onder meer hun nieuwe taak rondom de spreidingswet wordt € 12,8 mln. beschikbaar gesteld aan het provinciefonds.
23. Taaleis
Het invoeren van de verhoging van de taaleis naar niveau B1 voor naturalisatie heeft vertraging opgelopen. De middelen komen dit jaar niet tot besteding.
24. Derving boete en transactie ontvangsten
Als gevolg van te lage indexering in 2024 op de boete en transactie ontvangsten, is een bedrag van € 19,1 mln. gereserveerd op de JenV-begroting ter compensatie van derving van boete ontvangsten. Zie ook de toelichting bij de ontvangsten.
Tabel 2 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2024 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
Artikel
ontvangsten
Vastgestelde begroting 2024
1.484.143
Stand 1e suppletoire begroting 2024
1.680.132
Stand suppletoire begroting September 2024
1.583.611
Belangrijkste suppletoire mutaties
1
Boeten en transacties
33
102.000
2
Derving boete en transactie ontvangsten
33
‒ 19.089
3
Nidos
37
45.900
4
Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen
37
83.925
Overige mutaties
8.121
Stand 2e suppletoire begroting 2024
1.804.468
Toelichting
1. Boeten en Transacties
De raming voor de boeten en transactieontvangsten was bij Voorjaarsnota neerwaarts bijgesteld omdat de verwachting was dat de ontvangsten zouden dalen vanwege vervanging van de nodige flitspalen. De daling van de ontvangsten blijft echter achterwege. De raming voor de boeten en transacties ontvangsten wordt daarom verhoogd met € 102 mln.
2. Derving boeten en transactie ontvangsten
Als gevolg van een te lage indexering in 2024 op de boete en transactie ontvangsten, is een bedrag van € 19,1 mln. gereserveerd op de JenV-begroting ter compensatie van derving van boete ontvangsten. Zie ook de toelichting bij de uitgaven.
3. Nidos
Een meevaller op de ontvangsten van € 45,9 mln. bij de afrekening van Nidos over 2023. Het aantal gerealiseerde opvangplekken is lager dan geraamd.
4. Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen
Vanwege te hoog verleende voorschotten moeten gemeenten en veiligheidsregio’s bij de afrekening over 2023 van de opvang van Oekraïners € 83,9 mln. terugbetalen.
3 Beleidsartikelen
3.1 Artikel 31 Politie
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 31 Politie (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
8.363.588
59.542
8.423.130
Uitgaven
8.366.557
59.542
8.426.099
31.2
Bekostiging politie
8.084.063
64.188
8.148.251
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
8.048.245
64.329
8.112.574
Politie
8.045.013
64.309
8.109.322
Politieacademie
3.232
20
3.252
Bijdrage aan medeoverheden
35.818
‒ 141
35.677
Brandweer- en politiekorps (BES)
35.818
‒ 141
35.677
31.3
Kwaliteit, arbeidsvoorwaarden en beheer meldkamers
282.494
‒ 4.646
277.848
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
253.803
‒ 5.172
248.631
Internationale Samenwerkingsoperaties
27.080
375
27.455
Beheer meldkamers
225.683
‒ 5.866
219.817
Overige Bijdrage aan ZBO's/RWT's
1.040
319
1.359
Bijdrage aan medeoverheden
992
297
1.289
Bijdrage in het kader van de kwaliteit van de politiezorg
992
297
1.289
Subsidies (regelingen)
15.861
214
16.075
Opsporing
2.721
0
2.721
Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie
4.183
0
4.183
Overige Subsidies
8.957
214
9.171
Opdrachten
11.838
15
11.853
Providers
9.190
440
9.630
Overige Opdrachten
2.648
‒ 425
2.223
Ontvangsten
61.292
34
61.326
Budgetflex artikel 31: het percentage juridisch verplichte uitgaven voor dit artikel bedraagt 100%
Toelichting
Mutaties Uitgaven
31.2 Bekostiging Politie
Politie Deze post bestaat uit onder ander uit de volgende mutaties:
– Voor de uitvoering van de voorbereidende activiteiten ten aanzien van de implementatie van het nieuwe Wetboek van strafvordering wordt vanuit het artikelonderdeel 33.3 € 8,5 mln. overgeheveld naar politie.
– De samenwerking binnen de strafrechtketen voor de informatievoorziening (IV) wordt vormgegeven in het Duurzaam Digitaal Stelsel (DDS). De bijdrage van de polite in dat kader is € 8,2 mln. naar het onderdeel 33.3. Voor de uitvoering van de projecten Duurzaam Digitaal Stelsel ontvangt de politie € 3,9 mln.
– Voor het versterken van het stelsel Bewaken en Beveiligen is vanuit het onderdeel nationale veiligheid en terrorismebestrijding € 8,6 mln. aan middelen overgeheveld naar politie. De middelen zijn bedoeld om het huidige stelsel Bewaken en Beveiligen te vernieuwen naar het stelsel Beveiligen van Personen conform de kabinetsreactie van 31 maart 2023 naar aanleiding van het OVV-rapport. Dit betekent dat vooral de randvoorwaardelijke processen rondom beveiligingsmaatregelen (inlichtingen, centrale sturing).
– In 2023 is besloten dat Nederland gastland is voor de NAVO-top in 2025. Hiervoor is in 2024 € 12 mln. beschikbaar voor kosten waarvan € 11 mln. voor de politie en € 1 mln. voor de NCTV (artikel 36). Deze middelen worden ingezet voor het doen van de eerste betalingen in het kader van de NAVO welke volgend jaar juni plaatsvindt.
– Bij de politie is als gevolg van autonome ontwikkelingen (groei aantal zaken) en door eerdere afspraken over afdoening van lopende restschadedossiers sprake van een tegenvaller vanwege meerkosten PTSS. Incidenteel vindt hiervoor met deze mutatie, ad € 24,9 mln., aanvullende compensatie vanuit JenV plaats.
31.3 Kwaliteit, arbeidsvoorwaarden en beheer meldkamers
Beheer meldkamersDeze post bestaat uit een aantal kleinere mutaties zoals een budgetoverheveling van € 3,9 mln. naar artikel 36 ter dekking van de kosten voor de vervanging van de Rode Kruis noodhulpvoertuigen.
3.2 Artikel 32 Rechtspleging en rechtsbijstand
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 32 Rechtspleging en rechtsbijstand (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
2.357.371
‒ 23.984
2.333.387
Uitgaven
2.357.371
‒ 23.984
2.333.387
Apparaatsuitgaven
41.333
100
41.433
32.1
Apparaat Hoge Raad
41.333
100
41.433
Personele uitgaven
35.233
1.200
36.433
Eigen personeel
34.513
0
34.513
Externe inhuur
720
1.200
1.920
Materiële uitgaven
6.100
‒ 1.100
5.000
ICT
3.176
‒ 1.100
2.076
SSO's
598
0
598
Overig materieel
2.326
0
2.326
Programmauitgaven
2.316.038
‒ 24.084
2.291.954
32.2
Adequate toegang tot het rechtsbestel
749.865
‒ 27.935
721.930
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
43.253
‒ 800
42.453
Raad voor Rechtsbijstand
32.927
‒ 800
32.127
Bureau Financieel Toezicht
10.326
0
10.326
Subsidies (regelingen)
44.134
‒ 900
43.234
Stichting Geschillencommissies Consumentenzaken
1.251
0
1.251
Juridisch Loket
38.983
0
38.983
Overige Subsidies
3.900
‒ 900
3.000
Opdrachten
662.478
‒ 26.235
636.243
Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen
6.288
‒ 211
6.077
Toevoegingen rechtsbijstand
651.415
‒ 25.342
626.073
Mediation in Strafrecht
2.245
225
2.470
Overige Opdrachten
2.530
‒ 907
1.623
32.3
Optimale randvoorwaarden doelmatig en doeltreffend rechtsbestel
1.566.173
3.851
1.570.024
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
67.436
125
67.561
Autoriteit Persoonsgegevens
45.198
340
45.538
College voor de Rechten van de Mens
12.407
0
12.407
Nationaal Register Gerechtelijke Deskundigen
2.392
0
2.392
Stichting Advisering Bestuursrechtspraak
5.689
0
5.689
Overige Bijdrage aan ZBO's/RWT's
1.750
‒ 215
1.535
Bijdrage aan medeoverheden
1.485.746
6.128
1.491.874
Bijdragen Rechtspleging
49
0
49
Caribisch Nederland (BES)
12.345
0
12.345
Raad voor de rechtspraak
1.472.950
6.128
1.479.078
Overige Bijdrage aan medeoverheden
402
0
402
Subsidies (regelingen)
10.410
‒ 1.902
8.508
Rechtspleging
640
0
640
Wetgeving
1.474
‒ 302
1.172
Perspectief herstelbemiddeling
2.175
0
2.175
Overige Subsidies
6.121
‒ 1.600
4.521
Opdrachten
2.581
‒ 500
2.081
Opdrachten en onderzoeken rechtspleging
537
0
537
Caribisch Nederland (BES)
405
0
405
Overige Opdrachten
1.639
‒ 500
1.139
Ontvangsten
199.598
6.911
206.509
Budgetflex artikel 32: het percentage juridisch verplichte uitgaven voor dit artikel bedraagt 100%
Toelichting
Mutaties Uitgaven
32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel
Toevoegingen rechtsbijstand
– Vanaf 1 maart 2021 kunnen gedupeerde ouders van de Kinderopvangtoeslagaffaire, bij verzoeken in het kader van de Herstelregelingen Kinderopvangtoeslag bij Belastingdienst/ Toeslagen, via de Raad voor Rechtsbijstand adequate en kosteloze rechtsbijstand krijgen. Hiervoor wordt € 7,2 mln. naar het ministerie van Justitie overgeboekt door Financiën.
– Op het onderdeel toevoegingen rechtsbijstand is een onderuitputting van € 39,6 mln. De onderuitputting hangt samen met de lagere uitgaven dan geraamd op het terrein van asiel, de reguliere straftoevoegingen en de uitgaven voor het programma stelselvernieuwing rechtsbijstand.
– Het restant saldo omvat een aantal kleinere mutaties.
Raad voor de RechtspraakDeze post bestaat uit een aantal kleinere mutaties zoals een mutatie van € 2,1 mln. voor de uitvoering van de voorbereidende activiteiten ten aanzien van de implementatie van het nieuwe Wetboek van strafvordering.
Mutaties ontvangstenOp basis van extrapolatie wordt verwacht dat de griffierechtenontvangsten € 6 mln. hoger zullen zijn dan het ontvangstenkader op de JenV-begroting.
3.3 Artikel 33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
1.492.528
144.127
1.636.655
Uitgaven
1.511.528
‒ 95.873
1.415.655
Apparaatsuitgaven
870.539
‒ 110
870.429
33.1
Apparaat Openbaar Ministerie
870.539
‒ 110
870.429
Personele uitgaven
703.497
‒ 1.396
702.101
Eigen personeel
634.458
‒ 1.942
632.516
Externe inhuur
67.389
546
67.935
Overig personeel
1.650
0
1.650
Materiële uitgaven
167.042
1.286
168.328
ICT
35.658
6.395
42.053
SSO's
51.266
‒ 10.120
41.146
Overig materieel
80.118
5.011
85.129
Programmauitgaven
640.989
‒ 95.763
545.226
33.2
Bestuur, informatie en technologie
62.923
‒ 2.749
60.174
Bijdrage aan medeoverheden
34.946
‒ 619
34.327
Regionale Informatie en Expertise Centra
32.063
‒ 85
31.978
Landelijk Informatie en Expertise Centrum
0
294
294
Overige Bijdrage aan medeoverheden
2.883
‒ 828
2.055
Subsidies (regelingen)
19.409
3.470
22.879
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid
4.469
734
5.203
Overige Subsidies
14.940
2.736
17.676
Opdrachten
8.568
‒ 5.600
2.968
Overige Opdrachten
8.568
‒ 5.600
2.968
33.3
Opsporing en vervolging
573.827
‒ 93.014
480.813
Bijdrage aan agentschappen
176.573
8.479
185.052
NFI
113.286
5.303
118.589
Justid
33.783
3.176
36.959
Justis
29.504
0
29.504
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
7.642
0
7.642
Autoriteit online Terroristisch en Kinderpornografisch Materiaal (ATKM)
7.642
0
7.642
Bijdrage aan medeoverheden
215.294
‒ 99.216
116.078
FIU.Nederland
8.215
‒ 7.610
605
Aanpak ondermijning
202.925
‒ 90.410
112.515
Overige Bijdrage aan medeoverheden
4.154
‒ 1.196
2.958
Subsidies (regelingen)
8.375
‒ 494
7.881
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid
34
‒ 34
0
Overige Subsidies
8.341
‒ 460
7.881
Opdrachten
163.689
‒ 1.783
161.906
Schadeloosstellingen
23.235
10.000
33.235
Onrechtmatige Detentie
7.174
1.000
8.174
Gerechtskosten
41.674
0
41.674
Restituties ontvangsten voorgaande jaren
0
56
56
Verkeershandhaving OM
37.544
2.500
40.044
Afpakken
658
‒ 519
139
Bewaring, verkoop en vernietiging ibg voorwerpen
14.171
5.500
19.671
Overige Opdrachten
39.233
‒ 20.320
18.913
Garanties
2.254
0
2.254
Faillissementscuratoren
2.254
0
2.254
33.4
Vervolging en berechting MH17-verdachten
4.239
0
4.239
Opdrachten
4.239
0
4.239
Vervolging en berechting MH17-verdachten
4.239
0
4.239
Ontvangsten
952.487
82.911
1.035.398
Budgetflex artikel 33: het percentage juridisch verplichte uitgaven voor dit artikel bedraagt 100%.
Toelichting
Mutaties Uitgaven
33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie (OM)
Deze post wordt merendeel verklaard door een interne herschikking binnen het apparaatsbudget om het budget op het juiste instrument te plaatsen. Er wordt € 10 mln. van sso’s herschikt naar het instrument ict en overig materieel.
33.3 Opsporing en vervolging
Nederlands Forensisch Instituut (NFI)Het NFI -budget wordt verhoogd met € 5,3 mln. door een aantal kleine mutaties zoals een bijdrage van € 3,8 mln. voor de uitvoering van Justicelink. Justicelink is een samenwerking tussen het Wetenschappelijk Onderzoek- en Datacentrum (WODC) en het Nederlands Forensisch Instituut (NFI), gericht op het creëren van een toekomstbestendige data-analyse en een infrastructuur voor kennislevering ten behoeve van het JenV-domein.
FIU.NederlandDe reguliere bijdrage voor FIU -Nederland (Financial Intelligence Unit) van € 7 mln.
Aanpak ondermijningBij Ondermijning wordt de onderuitputting onder andere veroorzaakt door:
– De vertraagde behandeling van de wetsvoorstellen nieuwe psychoactieve stoffen (NPS) en Versterking strafrechtelijke aanpak ondermijnende criminaliteit II. En de gereserveerde middelen voor de invoering van de vernieuwde kroongetuigenregeling zijn niet besteed (€ 49 mln.).
– Er zijn middelen retour ontvangen van partners in de aanpak van georganiseerde ondermijnende criminaliteit, omdat zij de middelen niet konden besteden door de arbeidsmarktproblematiek (€ 36 mln.).
Een budgetoverheveling van € 5,1 mln. naar politie voor de uitvoering van Mainportprogramma's en incidentele financiering Bakendetectie bij Nationale Politie.
SchadeloosstellingenBij de schadeloosstellingen is een tegenvaller van € 10 mln. Dit betreft de budgetten voor schadeloosstellingen buiten de strafrechtelijke keten, zoals vergoedingen vanwege onrechtmatige vreemdelingenbewaring in het geval van bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (BOPZ). Daarnaast kunnen ook vergoedingen worden verstrekt voor bijvoorbeeld juridische bijstand.
Bewaring, verkoop en vernietiging in beslag genomen voorwerpenHet tekort (€ 5,5 mln.) bij Domeinen wordt vooral veroorzaakt door stijgende ICT- en bewakingskosten die Domeinen in rekening brengt bij de diverse opdrachtgevers waar onder het OM, alsmede het toegenomen beslag op vuurwerk dat een kostbare vernietigingsprocedure met zich meebrengt.
Overige opdrachten
– Voor de uitvoering van de voorbereidende activiteiten ten aanzien van de implementatie van het nieuwe Wetboek van strafvordering wordt vanuit het artikelonderdeel overige opdrachten €13 ,3 mln. overgeheveld naar diverse organisaties waaronder € 8,5 mln. naar politie.
– De samenwerking binnen de strafrechtketen voor de informatievoorziening (IV) wordt vormgegeven in het Duurzaam Digitaal Stelsel (DDS). Voor de uitvoering van de projecten in dit kader wordt per saldo een bedrag van € 7,7 mln. overgeheveld naar diverse organisaties.
Mutaties verplichtingenIn 2024 wordt een verplichting aangegaan voor de komende vier jaren met tien Regionale Informatie- en Expertisecentra (RIEC’s) voor € 6 mln. per RIEC. Hiervoor wordt het verplichtingenbudget opgehoogd met € 240 mln.
Mutaties ontvangsten
– De raming voor de boeten en transactieontvangsten was bij Voorjaarsnota neerwaarts bijgesteld omdat de verwachting was dat de ontvangsten zouden dalen vanwege vervanging van de nodige flitspalen. De daling van de ontvangsten blijft echter achterwege. De raming voor de boeten en transacties ontvangsten wordt daarom verhoogd met € 102 mln.
– Als gevolg van een te lage indexering in 2024 op de boete en transactie ontvangsten, is een bedrag van € 19,1 mln. gereserveerd op de JenV-begroting ter compensatie van derving van boete ontvangsten. Zie ook de toelichting bij de uitgaven.
3.4 Artikel 34 Straffen en beschermen
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 34 Straffen en beschermen (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
4.242.299
80.256
4.322.555
Uitgaven
4.225.970
‒ 19.744
4.206.226
Apparaatsuitgaven
256.246
‒ 337
255.909
34.1
Apparaat Raad voor de Kinderbescherming
256.246
‒ 337
255.909
Personele uitgaven
208.948
‒ 14.480
194.468
Eigen personeel
202.510
‒ 15.980
186.530
Externe inhuur
4.976
2.000
6.976
Overig personeel
1.462
‒ 500
962
Materiële uitgaven
47.298
14.143
61.441
ICT
20.193
9.143
29.336
SSO's
17.318
1.100
18.418
Overig materieel
9.787
3.900
13.687
Programmauitgaven
3.969.724
‒ 19.407
3.950.317
34.2
Preventieve maatregelen
75.482
2.040
77.522
Bijdrage aan agentschappen
34.846
1.500
36.346
Dienst Justis
34.846
1.500
36.346
Bijdrage aan medeoverheden
30.863
‒ 4.633
26.230
Aanpak criminaliteitsfenomenen
30.747
‒ 4.517
26.230
Overige Bijdrage aan medeoverheden
116
‒ 116
0
Subsidies (regelingen)
6.279
5.444
11.723
Aanpak criminaliteitsfenomenen
4.920
5.554
10.474
Overige Subsidies
1.359
‒ 110
1.249
Opdrachten
3.494
‒ 271
3.223
Aanpak criminaliteitsfenomenen
1.422
‒ 443
979
Overige Opdrachten
2.072
172
2.244
34.3
Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties
3.465.839
2.491
3.468.330
Bijdrage aan agentschappen
3.117.769
7.234
3.125.003
DJI - gevangeniswezen
1.576.567
‒ 2.705
1.573.862
DJI - Forensische zorg
1.334.997
595
1.335.592
CJIB
206.205
9.344
215.549
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
306.018
122
306.140
Reclassering Nederland
188.826
122
188.948
Leger des Heils
27.853
0
27.853
Stichting Verslavingsreclassering GGZ
89.339
0
89.339
Bijdrage aan medeoverheden
2.785
3.585
6.370
Intra- en extramurale sanctie uitvoering
2.785
3.585
6.370
Subsidies (regelingen)
10.474
‒ 2.328
8.146
Intra- en extramurale sanctie uitvoering
8.365
‒ 2.430
5.935
Stichting Reclassering Caribisch Nederland (BES)
2.109
102
2.211
Opdrachten
28.793
‒ 6.122
22.671
Intra- en extramurale sanctie uitvoering
28.793
‒ 6.122
22.671
34.4
Slachtofferzorg
124.663
‒ 22.328
102.335
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
71.125
667
71.792
Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven
13.182
291
13.473
Slachtofferhulp Nederland
57.943
98
58.041
Overige Bijdrage aan ZBO's/RWT's
0
278
278
Opdrachten
53.538
‒ 22.995
30.543
Slachtofferzorg
19.034
‒ 17.995
1.039
Schadefonds Geweldsmisdrijven
33.168
‒ 5.000
28.168
Voorschotregelingen schadevergoedingsregelingen
1.336
0
1.336
34.5
Veiligheid jeugd
303.740
‒ 1.610
302.130
Bijdrage aan agentschappen
225.126
8.799
233.925
DJI - jeugd
225.126
8.799
233.925
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
17.752
102
17.854
LBIO
3.827
127
3.954
Halt
13.925
‒ 25
13.900
Bijdrage aan medeoverheden
9.404
‒ 4.694
4.710
Jeugdbescherming en jeugdsancties
7.273
‒ 4.428
2.845
Voogdijraad Caribisch Nederland (BES)
1.399
466
1.865
Overige Bijdrage aan medeoverheden
732
‒ 732
0
Subsidies (regelingen)
28.084
3.242
31.326
Jeugdbescherming en jeugdsancties
28.084
3.242
31.326
Opdrachten
23.374
‒ 9.059
14.315
Taakstraffen/erkende gedragsinterventies
4.599
0
4.599
Jeugdbescherming en jeugdsancties
18.775
‒ 9.059
9.716
Ontvangsten
233.146
‒ 4.000
229.146
Budgetflex artikel 34: het percentage juridisch verplichte uitgaven voor dit artikel bedraagt 99%.
Toelichting
Mutaties Uitgaven
34.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming (RvdK)
Deze post wordt grotendeels verklaard door een interne herschikking binnen het apparaatsbudget om het budget op het juiste instrument te plaatsen. Er wordt € 16,5 mln. van eigen personeel herschikt naar de andere instrumenten waaronder € 10 mln. voor ict en € 3,9 mln. voor overig materieel.
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties
Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB)Deze post bestaat uit een aantal kleinere mutaties zoals € 3,2 mln. voor de gestegen kosten als gevolg van proceskostenvergoedingen en € 4,7 mln. voor de uitvoering van de projecten in het kader van het Duurzaam Digitaal Stelsel (DDS).
34.4 Slachtofferzorg
SlachtofferzorgOp dit onderdeel is een meevaller van 16,6 mln. Het betreft middelen bestemd voor privacy van slachtoffers in de strafrechtketen. Het betreft voornamelijk voor de uitvoering gereserveerde middelen die in 2024, ad € 8 mln., niet benodigd geweest zijn omdat er geen projecten waren, vanwege onder andere arbeidsmarktproblematiek. En € 7 mln. is door onderbezetting bij de uitvoering (met name de politie) niet besteed.
Schadefonds GeweldsmisdrijvenHet uitkeringen budget wordt niet geheel benut doordat minder uitkeringen worden verstrekt dan voorzien. Dit zorgt voor een onderuitputting van € 5 mln.
34.5 Veiligheid jeugd
DJI-JeugdEen jaarlijkse verrekening met het ministerie van OCW op de daar beschikbare middelen voor onderwijs in JJI’s voor € 8,5 mln.
Opdrachten jeugdbescherming en jeugdsanctiesDeze post bestaat uit een aantal kleine mutaties waaronder een herverdeling van de budgetten binnen het artikelonderdeel 34.5.
Mutaties verplichtingenHet verplichtingenbudget binnen het artikel Straffen en Beschermen wordt met € 100 mln. opgehoogd omdat er meerjarige verplichtingen zijn aangegaan of als er komend jaar meer kasbudget is dan in 2024.
Mutaties ontvangstenEen tegenvaller van € 7,5 mln. bij de administratiekosten doordat er minder boetes worden opgelegd dan verwacht.
3.5 Artikel 36 Contraterrorisme en nationaal veiligheidsbeleid
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 7 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 36 Contraterrorisme en nationaal veiligheidsbeleid (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
512.797
‒ 77.690
435.107
Uitgaven
483.227
‒ 92.195
391.032
36.2
Nationale veiligheid en terrorismebestrijding
466.252
‒ 91.535
374.717
Bijdrage aan agentschappen
2.283
0
2.283
Overige Bijdrage aan agentschappen
2.283
0
2.283
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
43.333
5.700
49.033
Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV)
43.333
5.700
49.033
Bijdrage aan medeoverheden
368.682
‒ 101.977
266.705
Brede Doeluitkering Rampenbestrijding
258.939
‒ 5.782
253.157
Overige Bijdrage aan medeoverheden
109.743
‒ 96.195
13.548
Subsidies (regelingen)
5.395
7.692
13.087
Nederlands Rode Kruis
1.763
3.942
5.705
Korpora
661
0
661
Overige Subsidies
2.971
3.750
6.721
Opdrachten
46.559
‒ 2.950
43.609
Crisiscommunicatie
4.877
1.000
5.877
NCSC
15.933
1.150
17.083
Regeling tegemoetkoming schade 2021
16.046
‒ 5.100
10.946
Overige Opdrachten
9.703
0
9.703
36.3
Onderzoeksraad Voor Veiligheid
16.975
‒ 660
16.315
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
16.975
‒ 660
16.315
Onderzoeksraad Voor Veiligheid
16.975
‒ 660
16.315
Ontvangsten
25.356
3.740
29.096
Budgetflex artikel 36: het percentage juridisch verplichte uitgaven voor dit artikel bedraagt 96%.
Toelichting
Mutaties Uitgaven
36.2 Nationale veiligheid en terrorismebestrijding
Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV)Conform afspraken in het Veiligheidsberaad worden de middelen voor het instellen van een hoogwaardig en gegarandeerd informatie-, actie- en coördinatiepunt voor Rijk, Regio’s en partners (KCR2) overgeheveld naar het NIPV-artikel vanuit het onderdeel Brede Doeluitkering Rampenbestrijding. De financiering aan KCR2 wordt via het NIPV ter beschikking gesteld. Het betreft € 5,7 mln.
Overige Bijdrage aan medeoverheden
– Een departementale budgetoverboeking van € 6,3 mln. vanuit het ministerie van Defensie. Op basis van gemaakte afspraken wordt het niet gerealiseerde budget voor het inrichten van teams om bedreigde personen te beveiligen teruggeboekt naar NCTV.
– Een meevaller van € 8 mln. De inrichting van de teams Beveiligen en Bewaken verloopt goed, maar minder snel dan voorzien.
– Een meevaller van € 43,2 mln. Er is sprake van aanloop in de ontwikkeling van de activiteiten Bewaken en Beveiligen. Dit jaar zijn niet alle middelen noodzakelijk.
– In 2023 is besloten dat Nederland gastland is voor de NAVO-top in 2025. Hiervoor is in 2024 € 12 mln. beschikbaar gesteld op het artikel NCTV voor kosten waarvan € 11 mln. wordt overgeboekt naar politie en € 1 mln. voor de NCTV. Deze middelen worden ingezet voor het doen van de eerste betalingen in het kader van de NAVO-top die volgend jaar juni plaatsvindt.
– Voor het versterken van het stelsel Bewaken en Beveiligen is vanuit het onderdeel nationale veiligheid en terrorismebestrijding € 8,6 mln. aan middelen overgeheveld naar politie. De middelen zijn bedoeld om het huidige stelsel Bewaken en Beveiligen te vernieuwen naar het stelsel Beveiligen van Personen conform de kabinetsreactie van 31 maart 2023 naar aanleiding van het OVV-rapport Dit betekent dat vooral de randvoorwaardelijke processen rondom beveiligingsmaatregelen (inlichtingen, centrale sturing op capaciteit, onafhankelijk toezicht) worden ingericht.
– De beschikbare middelen voor International Criminal Court Oekraïne zijn dit jaar niet volledig tot besteding gekomen omdat er sprake is van een opstartfase. Dit leidt tot een onderuitputting van € 10,4 mln.
Regeling tegemoetkoming schadeVanwege een vertraging bij de uitbetalingen in het kader van de schadeafhandeling watersnood Limburg is een onderuitputting ontstaan van € 5,1 mln.
3.6 Artikel 37 Migratie
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 37 Migratie (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
9.418.106
‒ 1.096.583
8.321.523
Uitgaven
9.428.066
‒ 1.096.583
8.331.483
37.2
Toegang, toelating en opvang vreemdelingen
9.405.386
‒ 1.107.483
8.297.903
Bijdrage aan agentschappen
868.676
21.320
889.996
IND
783.888
21.320
805.208
DJI - Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra
84.788
0
84.788
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
4.609.647
‒ 343.938
4.265.709
COA
4.223.010
‒ 292.938
3.930.072
NIDOS - opvang
386.637
‒ 51.000
335.637
Bijdrage aan medeoverheden
3.475.975
‒ 658.481
2.817.494
Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen
3.437.328
‒ 727.820
2.709.508
Samenwerkingsverbanden asielketen
22.547
28.053
50.600
Overige Bijdrage aan medeoverheden
16.100
41.286
57.386
Subsidies (regelingen)
56.701
‒ 1.263
55.438
Vluchtingenwerk Nederland
23.052
0
23.052
Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen
29.248
‒ 5.037
24.211
Internationale Organisatie voor Migratie (IOM)
2.713
0
2.713
Overige Subsidies
1.688
3.774
5.462
Opdrachten
394.387
‒ 125.121
269.266
Programma Keteninformatisering
9.501
0
9.501
Versterking vreemdelingenketen
154.076
‒ 94.716
59.360
Naturalisatie en inburgering
15.000
‒ 15.000
0
Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen
215.810
‒ 15.405
200.405
37.3
Terugkeer en bewaring vreemdelingen
22.680
10.900
33.580
Bijdrage aan agentschappen
8.595
2.000
10.595
DJI - Dienst vervoer en ondersteuning
8.595
2.000
10.595
Subsidies (regelingen)
10.103
‒ 600
9.503
REAN-regeling
6.557
‒ 1.600
4.957
Overige Subsidies
3.546
1.000
4.546
Opdrachten
3.982
9.500
13.482
Vreemdelingen vertrek
3.982
9.500
13.482
Ontvangsten
107.326
129.825
237.151
Budgetflex artikel 37: het percentage juridisch verplichte uitgaven voor dit artikel bedraagt 100%.
Toelichting
Mutaties Uitgaven
37.2 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen
Immigratie – en Naturalisatiedienst (IND)De kosten voor de vorming van de voorziening dwangsommen komen dit jaar hoger uit dan de beschikbare middelen voor de IND-begroting 2024. Hiervoor wordt de IND voor € 21 mln. gecompenseerd.
Centraal Orgaan opvang asielzoekers
– De eerstejaars asieltoerekening aan Official Development Assistance (ODA) is bijgesteld naar aanleiding van de laatste raming Meerjaren Productie Prognose (MPP) 2024-II. Dit betekent een verlaging van € 44,2 mln. van de toerekening.
– Op basis van de realisatie en de meest recente Meerjaren Productie Prognose (MPP 2024-II) is de instroom van asielzoekers op dit moment lager dan bij Voorjaarsnota de verwachting was. In 2024 wordt daarom het budget neerwaarts bijgesteld met € 221 mln.
– Een overheveling van de COA opvangmiddelen voor € 20 mln. naar het onderdeel overige bijdrage aan medeoverheden met betrekking tot de verwachte kosten voor doorstroomlocaties.
Nidos -opvangOp basis van de realisatie en het aantal beschikbare opvangplekken wordt in 2024 het budget neerwaarts bijgesteld met € 51 mln.
Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen (bijdrage aan medeoverheden)
– Een aantal taken van gemeenten voor de opvang van Oekraïense ontheemden is compensabel uit het btw-compensatiefonds. Als beleidsverantwoordelijk departement heeft JenV dat bedrag ter dekking te storten in het fonds. JenV hevelt hiervoor € 51,7 mln. naar het ministerie van Financiën.
– Het budget Oekraïense ontheemden is per saldo neerwaarts bijgesteld met € 676,1 mln. voor onder andere:
• Op het gebied van de Gemeentelijke Opvang Oekraïners (GOO), Particuliere Opvang Oekraïners (POO) en de transitiekosten ad € 624,1 mln. De instroom van ontheemden blijft achter bij de raming die gemaakt is op basis van de MPP in het voorjaar. De gemeenten maken hierdoor minder kosten voor de opvang dan geraamd.
• Het neerwaarts bijstellen van de uitgaven aan de opvang Oekraïense ontheemden heeft een lagere afdracht aan het btw-compensatiefonds tot gevolg, dit leidt tot een meevaller van € 62,4 mln.
• De veiligheidsregio’s maken meer kosten voor de eerste opvang van ontheemden. Dit leidt tot een tegenvaller van € 10,5 mln.
Samenwerkingsverbanden asielketen
– Vanuit de spreidingswet hebben gemeenten een nieuwe decentrale taak gekregen in het zoeken van opvangplekken Zij krijgen hiervoor € 15,3 mln. compensatie vanuit het gemeentefonds. En om de Provinciale Regietafels (PRT’s) te versterken in onder meer hun nieuwe taak rondom de spreidingswet wordt € 12,8 mln. beschikbaar gesteld aan het provinciefonds.
– Een technische correctie van € 56,1 mln. omdat de middelen voor spreidingswet bij Voorjaarsnota geboekt zijn op versterking vreemdelingen keten in plaats samenwerkingsverbanden asielketen. Met deze mutatie wordt dit rechtgezet.
Overige bijdrage aan medeoverheden
– In het kader van het Programma Landelijke Vreemdelingen Voorziening worden via een SPUK-middelen uitgekeerd vanuit de JenV-begroting aan de betreffende gemeenten. Hiervoor wordt € 17,3 mln. overgeheveld vanuit het artikelonderdeel Versterking vreemdelingenketen.
– Een overheveling van opvang-middelen voor € 20 mln. van het onderdeel COA met betrekking tot de verwachte kosten voor doorstroomlocaties.
Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen (subsidies)Bij de afrekening van subsidies bleek dat er geen nabetaling nodig was in 2024, daardoor valt € 5 mln. vrij.
Versterking vreemdelingenketen
– Voor de uitgaven voor grensprojecten 2024 en de uitgaven I+R straten capaciteit 2024 wordt € 9,6 mln. vanuit versterking vreemdelingenketen naar apparaatskosten geboekt.
– Een technische correctie van € 56,1 mln. omdat de middelen voor spreidingswet bij Voorjaarsnota geboekt zijn op versterking vreemdelingenketen in plaats samenwerkingsverbanden asielketen. Met deze mutatie wordt dit rechtgezet.
– In het kader van het Programma Landelijke Vreemdelingen Voorziening worden via een SPUK-middelen uitgekeerd vanuit de JenV-begroting aan de betreffende gemeenten. Hiervoor wordt € 17,3 mln. overgeheveld naar het artikelonderdeel Overige bijdrage aan medeoverheden.
– Het restant saldo betreft een aantal kleine mutaties.
Naturalisatie en inburgeringHet invoeren van de verhoging van de taaleis naar niveau B1 voor naturalisatie heeft vertraging opgelopen. De middelen, ad € 15 mln., komen dit jaar niet tot besteding.
Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen (opdrachten)Het budget Oekraïense Vluchtelingen is per saldo neerwaarts bijgesteld met € 15,4 mln. voor:
– De pilot complexe business cases is bekostigd vanuit het het instrument bijdrage aan medeoverheden in plaats van het instrument opdrachten, hierdoor valt de € 25 mln. die op het instrument opdrachten stond gereserveerd vrij. Dit betreft een technische mutatie.
– Voor de Regeling Medische zorg Ontheemden (RMO) is meer budget, ad € 9,4 mln., nodig door de gemiddeld gestegen zorgkosten per ontheemden.
– Voor de gestegen kosten is € 0,6 mln. extra budget nodig voor tolkenkosten en € 0,2 voor overige opdrachten. Qua programma is een aantal verwachte onderzoeksuitgaven dit jaar niet gedaan wat leidt tot een meevaller van € 0,6 mln.
37.3 Terugkeer en bewaring vreemdelingen
Dit artikelonderdeel omvat een interne herschikking van € 7,9 mln. om het budget in overeenstemming te brengen met het juiste subartikel en een aantal kleinere posten.
Mutaties ontvangsten
– Een meevaller van € 45,9 mln. bij de afrekening van Nidos over 2023. Het aantal gerealiseerde opvangplekken is lager dan geraamd.
– Vanwege te hoog verleende voorschotten moeten gemeenten en veiligheidsregio’s bij de afrekening over 2023 van de opvang van Oekraïners € 83,9 mln. terugbetalen.
4 Niet-beleidsartikelen
4.1 Artikel 91 Apparaat kerndepartement
Tabel 9 niet-beleidsartikel 91 Apparaat kerndepartement (Bedragen x €1000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
706.531
32.110
738.641
Uitgaven
704.930
32.110
737.040
91.1
Apparaatsuitgaven kerndepartement
704.930
32.110
737.040
Personele uitgaven
457.425
55.582
513.007
Eigen personeel
385.181
23.282
408.463
Externe inhuur
70.975
32.300
103.275
Overig personeel
1.269
0
1.269
Materiële uitgaven
247.505
‒ 23.472
224.033
ICT
53.279
‒ 4.042
49.237
SSO's
116.478
‒ 16.550
99.928
Overig materieel
77.748
‒ 2.880
74.868
Ontvangsten
4.406
1.436
5.842
Toelichting
Mutaties uitgaven
91.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement
Het apparaatsbudget van het kerndepartement wordt per saldo verhoogd met € 32,1 mln. Deze verhoging wordt veroorzaakt door een veelheid aan mutaties. De grootste mutaties worden hierbij toegelicht:
– Een bijdrage van € 5,4 mln. aan het ministerie van Financiën ten behoeve van de categorie Vakkennis & Persoonlijke Ontwikkeling (VP&O) die rijksbrede overeenkomsten afsluit met als doel het ontsluiten van relevante vakkennis en informatie die overheidsfunctionarissen nodig hebben om hun publieke taak goed te kunnen uitvoeren.
– € 5,3 mln. voor de uitvoering van de projecten in het kader van het Duurzaam Digitaal Stelsel (DDS)
– € 5,7 mln. voor het programma transitie stelsel Bewaken en Beveiligen.
– De afrekening 2023 met de Belastingdienst van de werkkostenregeling (WKR) voor € 5,3 mln.
– Voor de uitgaven voor grensprojecten 2024 en de uitgaven I+R straten capaciteit 2024 wordt € 9,6 mln. vanuit versterking vreemdelingenketen naar apparaatskosten geboekt.
4.2 Artikel 92 Nog onverdeeld
Tabel 10 niet-beleidsartikel 92 Nog onverdeeld (Bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
26.720
‒ 19.315
7.405
Uitgaven
39.041
‒ 19.315
19.726
92.1
Nog onverdeeld
39.041
‒ 19.315
19.726
Nog te verdelen
39.041
‒ 19.315
19.726
Nog onverdeeld
39.041
‒ 19.315
19.726
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Artikel 92 is een doorverdeelartikel. Dat houdt in dat bepaalde budgettaire toevoegingen en taakstellingen in eerste instantie op artikel 92 worden verwerkt en later doorverdeeld naar de desbetreffende artikelen. Ten laste van artikel 92 worden geen uitgaven en ontvangsten gedaan, dit gebeurt alleen op de overige artikelen.
4.3 Artikel 93 Geheim
Tabel 11 niet-beleidsartikel 93 Geheim (Bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
3.557
0
3.557
Uitgaven
3.557
0
3.557
93.1
Geheim
3.557
0
3.557
Geheim
3.557
0
3.557
Geheim
3.557
0
3.557
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Op dit artikel hebben geen mutaties plaatsgevonden
5 Agentschappen
5.1 Dienst Justitiële Inrichtingen
Tabel 12 Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap DJI Suppletoire begroting 2024 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
(1) Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen
(2) Mutaties 2e suppletoire begroting
Totaal geraamd (3) = (1) + (2)
Baten
Omzet
3.099.552
205.094
3.304.646
waarvan omzet moederdepartement
3.013.552
205.094
3.218.646
waarvan omzet overige departementen
10.000
0
10.000
waarvan omzet derden
76.000
0
76.000
Rentebaten
15.000
0
15.000
Vrijval voorzieningen
0
0
0
Bijzondere baten
0
0
0
Totaal baten
3.114.552
205.094
3.319.646
Lasten
Apparaatskosten
1.766.618
109.701
1.876.319
- Personele kosten
1.559.631
109.614
1.669.245
waarvan eigen personeel
1.307.822
100.488
1.408.310
waarvan inhuur externen
126.809
9.126
135.935
waarvan overige personele kosten
125.000
0
125.000
- Materiële kosten
206.987
87
207.074
waarvan apparaat ICT
121.987
87
122.074
waarvan bijdrage aan SSO's
35.000
0
35.000
waarvan overige materiële kosten
50.000
0
50.000
Materiele programmakosten
1.343.888
95.393
1.439.281
Afschrijvingskosten
6.700
0
6.700
- Materieel
6.500
0
6.500
- Immaterieel
200
0
200
Rentelasten
0
0
0
Overige lasten
40.000
0
40.000
waarvan dotaties voorzieningen
35.000
0
35.000
waarvan bijzondere lasten
5.000
0
5.000
Totaal lasten
3.157.206
205.094
3.362.300
Saldo van baten en lasten
‒ 42.654
0
‒ 42.654
Tabel 13 Kasstroomoverzicht DJI (Bedragen x € 1.000)
(1) Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen
(2) Mutaties 2e suppletoire begroting
Totaal geraamd (3) = (1) + (2)
1.
Rekening courant RHB 1 januari 2024 + depositorekeningen
642.409
0
642.409
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)
3.099.552
205.094
3.304.646
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)
‒ 3.157.206
‒ 205.094
‒ 3.362.300
2.
Totaal operationele kasstroom
‒ 15.000
0
‒ 15.000
Totaal investeringen (-/-)
‒ 12.000
0
‒ 12.000
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
3.000
0
3.000
3.
Totaal investeringskasstroom
‒ 9.000
0
‒ 9.000
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)
0
0
0
Eenmalige storting door moederdepartement (+)
42.654
0
42.654
Aflossingen op leningen (-/-)
0
0
0
Beroep op leenfaciliteit (+)
0
0
0
4.
Totaal financieringskasstroom
0
0
0
5.
Rekening courant RHB 31 december 2024 (=1+2+3+4)
618.409
0
618.409
Toelichting
Het verschil tussen de begroting en de stand van de tweede suppletoire begroting wordt merendeels verklaard door de toekenning van de loon- en prijsbijstelling.
5.2 Immigratie en Naturalisatiedienst
Tabel 14 Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap IND Suppletoire begroting 2024 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
(1) Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen)
(2) Mutaties 2e suppletoire begroting
Totaal geraamd (3) = (1) + (2)
Baten
Omzet
845.784
21.320
867.104
waarvan omzet moederdepartement
785.784
43.424
829.208
waarvan omzet overige departementen
0
0
0
waarvan omzet derden
60.000
0
60.000
Rentebaten
0
0
0
Vrijval voorzieningen
0
0
0
Bijzondere baten
0
0
0
Totaal baten
845.784
43.424
889.208
Lasten
Apparaatskosten
- Personele kosten
543.738
16.176
559.914
waarvan eigen personeel
420.405
16.176
436.581
waarvan inhuur externen
118.333
0
118.333
waarvan overige personele kosten
5.000
0
5.000
- Materiële kosten
189.803
27.248
217.051
waarvan apparaat ICT
1.000
0
1.000
waarvan bijdrage aan SSO's
70.000
3.000
73.000
waarvan overige materiële kosten
118.803
24.248
143.051
Materiele programmakosten
106.243
0
106.243
Afschrijvingskosten
6.000
0
6.000
- Materieel
2.000
0
2.000
waarvan apparaat ICT
1.800
0
1.800
waarvan overige materiële kosten
200
0
200
- Immaterieel
4.000
0
4.000
Rentelasten
0
0
0
Overige lasten
0
0
0
waarvan dotaties voorzieningen
0
0
0
waarvan bijzondere lasten
0
0
0
Totaal lasten
845.784
43.424
889.208
Saldo van baten en lasten
0
0
0
Tabel 15 Kasstroomoverzicht IND (Bedragen x € 1.000)
(1) Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen)
(2) Mutaties 2e suppletoire begroting
Totaal geraamd (3) = (1) + (2)
1.
Rekening courant RHB 1 januari 2023 + depositorekeningen
100.661
0
100.661
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)
849.284
43.424
892.708
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)
‒ 846.701
‒ 43.424
‒ 890.125
2.
Totaal operationele kasstroom
2.583
0
2.583
Totaal investeringen (-/-)
‒ 950
0
‒ 950
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
0
0
0
3.
Totaal investeringskasstroom
‒ 950
0
‒ 950
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)
‒ 28.000
0
‒ 28.000
Eenmalige storting door moederdepartement (+)
0
0
0
Aflossingen op leningen (-/-)
‒ 5.000
0
‒ 5.000
Beroep op leenfaciliteit (+)
950
0
950
4.
Totaal financieringskasstroom
‒ 32.050
0
‒ 32.050
5.
Rekening courant RHB 31 december 2024 (=1+2+3+4)
70.244
0
70.244
Toelichting
Het verschil tussen de begroting en de stand van de tweede suppletoire begroting wordt grotendeels verklaard door de toekenning van de loon -en prijsbijstelling en de dekking voor uitkering dwangsommen.
5.3 Centraal Justitieel Incassobureau
Tabel 16 Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap CJIB Suppletoire begroting 2024 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
(1) Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen
(2) Mutaties 2e suppletoire begroting
Totaal geraamd (3) = (1) + (2)
Baten
Omzet
226.953
22.344
249.297
waarvan omzet moederdepartement
215.439
22.344
237.783
waarvan omzet overige departementen
2.326
0
2.326
waarvan omzet derden
9.188
0
9.188
Rentebaten
0
0
0
Vrijval voorzieningen
0
0
0
Bijzondere baten
0
0
0
Totaal baten
226.953
22.344
249.297
Lasten
Apparaatskosten
211.906
19.144
231.050
- Personele kosten
178.129
18.038
196.167
waarvan eigen personeel
103.958
0
103.958
waarvan inhuur externen
57.845
0
57.845
waarvan overige personele kosten
3.547
0
3.547
- Materiële kosten
33.776
1.106
34.882
waarvan apparaat ICT
12.100
0
12.100
waarvan bijdrage aan SSO's
9.000
0
9.000
waarvan overige materiële kosten
11.695
0
11.695
Gerechtskosten
11.886
3.200
15.086
Afschrijvingskosten
3.040
0
3.040
- Materieel
3.653
0
3.653
waarvan apparaat ICT
3.425
0
3.425
waarvan overige materiële kosten
228
0
228
- Immaterieel
0
0
0
Rentelasten
121
0
121
Overige lasten
0
0
0
waarvan dotaties voorzieningen
0
0
0
waarvan bijzondere lasten
0
0
0
Totaal lasten
226.953
22.344
249.297
Saldo van baten en lasten
0
0
0
Tabel 17 Kasstroomoverzicht CJIB (Bedragen x € 1.000)
(1) Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen
(2) Mutaties 2e suppletoire begroting
Totaal geraamd (3) = (1) + (2)
1.
Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen 2024
85.980
0
85.980
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)
226.953
22.344
249.297
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)
‒ 223.912
‒ 22.344
‒ 246.256
2.
Totaal operationele kasstroom
3.040
0
3.040
Totaal investeringen (-/-)
‒ 1.860
0
‒ 1.860
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
0
0
0
3.
Totaal investeringskasstroom
‒ 1.860
0
‒ 1.860
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)
0
‒ 1.261
‒ 1.261
Eenmalige storting door moederdepartement (+)
0
0
0
Aflossingen op leningen (-/-)
‒ 2.810
0
‒ 2.810
Beroep op leenfaciliteit (+)
1.860
0
1.860
4.
Totaal financieringskasstroom
‒ 950
‒ 1.261
‒ 2.211
5.
Rekening courant RHB 31 december 2024 (=1+2+3+4)
86.210
‒ 1.261
84.949
Toelichting
Het verschil tussen de begroting en de stand van de tweede suppletoire begroting wordt grotendeels verklaard door de toekenning loon- en prijsbijstelling, proceskostenvergoeding en uitvoering projecten duurzaam digitaal stelsel.
5.4 Nederlands Forensisch Instituut
Tabel 18 Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap NFI Suppletoire begroting 2024 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
(1) Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen
(2) Mutaties 2e suppletoire begroting
Totaal geraamd (3) = (1) + (2)
Baten
Omzet
114.488
12.576
127.064
waarvan omzet moederdepartement
108.822
12.576
121.398
waarvan omzet overige departementen
2.400
0
2.400
waarvan omzet derden
9.549
0
9.549
Rentebaten
0
0
0
Vrijval voorzieningen
0
0
0
Bijzondere baten
0
0
0
Totaal baten
120.771
12.576
133.347
Lasten
Apparaatskosten
89.278
10.176
99.454
- Personele kosten
83.310
10.020
93.330
waarvan eigen personeel
70.096
5.840
75.936
waarvan inhuur externen
12.818
4.180
16.998
waarvan overige personele kosten
396
0
396
- Materiële kosten
5.968
156
6.124
waarvan apparaat ICT
1.851
0
1.851
waarvan bijdrage aan SSO's
665
0
665
waarvan overige materiële kosten
3.202
156
3.358
Materiële Programmakosten
26.119
2.400
28.519
Afschrijvingskosten
5.364
0
5.364
- Materieel
5.364
0
5.364
waarvan apparaat ICT
1.114
0
1.114
waarvan overige materiële kosten
4.250
0
4.250
- Immaterieel
0
0
0
Rentelasten
10
0
10
Overige lasten
0
0
0
waarvan dotaties voorzieningen
0
0
0
waarvan bijzondere lasten
0
0
0
Totaal lasten
120.771
12.576
133.347
Saldo van baten en lasten
0
0
0
Tabel 19 Kasstroomoverzicht NFI (Bedragen x € 1.000)
(1) Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen
(2) Mutaties 2e suppletoire begroting
Totaal geraamd (3) = (1) + (2)
1.
Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen 2024
23.977
0
23.977
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)
120.771
12.576
133.347
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)
‒ 115.407
‒ 12.576
‒ 127.983
2.
Totaal operationele kasstroom
5.364
0
5.364
Totaal investeringen (-/-)
‒ 5.000
0
‒ 5.000
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
0
0
0
3.
Totaal investeringskasstroom
‒ 5.000
0
‒ 5.000
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)
0
0
0
Eenmalige storting door moederdepartement (+)
0
0
0
Aflossingen op leningen (-/-)
‒ 4.970
0
‒ 4.970
Beroep op leenfaciliteit (+)
5.000
0
5.000
4.
Totaal financieringskasstroom
30
0
30
5.
Rekening courant RHB 31 december 2024 (=1+2+3+4)
24.371
0
24.371
Toelichting
Het verschil tussen de begroting en de stand van de tweede suppletoire begroting wordt grotendeels verklaard door de toekenning loon- en prijsbijstelling, een bijdrage van EZK voor het project Justicelink, stijging cao 2024 en meer externen voor tijdelijke projecten en door prijsstijgingen.
5.5 Justitiële Informatiedienst
Tabel 20 Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap Justid Suppletoire begroting 2024 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
(1) Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen)
(2) Mutaties 2e suppletoire begroting
Totaal geraamd (3) = (1) + (2)
Baten
Omzet
82.345
6.678
89.023
waarvan omzet moederdepartement
72.835
8.265
81.100
waarvan omzet overige departementen
3.777
‒ 254
3.523
waarvan omzet derden
5.733
‒ 1.333
4.400
Rentebaten
0
0
0
Vrijval voorzieningen
0
1.115
1.115
Bijzondere baten
0
0
0
Totaal baten
82.345
7.793
90.138
Lasten
Apparaatskosten
80.253
7.574
87.827
- Personele kosten
58.959
7.721
66.680
waarvan eigen personeel
45.129
1.546
46.675
waarvan inhuur externen
11.288
5.119
16.407
waarvan overige personele kosten
2.542
1.056
3.598
- Materiële kosten
21.294
‒ 147
21.147
waarvan apparaat ICT
11.683
1.437
13.120
waarvan bijdrage aan SSO's
0
325
325
waarvan overige materiële kosten
9.610
‒ 1.909
7.701
Materiële programmakosten
0
0
0
Rentelasten
0
284
284
Afschrijvingskosten
2.092
455
2.547
- Materieel
2.092
455
2.547
waarvan apparaat ICT
2.092
0
2.092
waarvan overige materiële kosten
0
0
0
- Immaterieel
0
0
0
Overige lasten
0
0
0
waarvan dotaties voorzieningen
0
0
0
waarvan bijzondere lasten
0
0
0
Totaal lasten
82.345
8.313
90.658
Saldo van baten en lasten
0
‒ 520
‒ 520
Tabel 21 Kasstroomoverzicht Justid (Bedragen x € 1.000)
(1) Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen)
(2) Mutaties 2e suppletoire begroting
Totaal geraamd (3) = (1) + (2)
1.
Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen 2024
10.831
0
10.831
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)
82.345
7.793
90.138
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)
‒ 80.253
‒ 7.858
‒ 88.111
2.
Totaal operationele kasstroom
2.092
‒ 65
2.027
Totaal investeringen (-/-)
‒ 5.905
2.905
‒ 3.000
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
0
0
0
3.
Totaal investeringskasstroom
‒ 5.905
2.905
‒ 3.000
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)
0
0
0
Eenmalige storting door moederdepartement (+)
0
0
0
Aflossingen op leningen (-/-)
‒ 2.834
494
‒ 2.340
Beroep op leenfaciliteit (+)
5.905
‒ 2.905
3.000
4.
Totaal financieringskasstroom
3.071
‒ 2.411
660
5.
Rekening courant RHB 31 december 2024 (=1+2+3+4)
10.089
429
10.518
Toelichting
Het verschil tussen de begroting en de stand van de tweede suppletoire begroting wordt grotendeels verklaard door toekenning loon- en prijsbijstelling, toegepaste indexatie van 8,14%, meer inzet externen, toename door IKB verlofuren. En een verschuiving van investeringen naar licentiekosten.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
D.M. van Weel, minister van Justitie en Veiligheid -
Mede ondertekenaar
M.H.M. Faber-van de Klashorst, minister van Asiel en Migratie
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.