Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
Tweede Kamer der Staten-Generaal
InhoudsopgaveA. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTELB. BEGROTINGSTOELICHTING1 Leeswijzer2 Beleid2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties3 Beleidsartikelen3.1 Artikel 1. Openbaar bestuur en democratie3.2 Artikel 2. Nationale veiligheid3.3 Artikel 3. Woningmarkt3.4 Artikel 4. Energietransitie gebouwde omgeving en bouwkwaliteit3.5 Artikel 5. Ruimtelijke ordening en Omgevingswet3.6 Artikel 6. Overheidsdienstverlening en informatiesamenleving3.7 Artikel 7. Werkgevers- en bedrijfsvoeringsbeleid3.8 Artikel 9. Uitvoering Rijksvastgoedbeleid3.9 Artikel 14. Slavernijverleden: fonds en herdenkingscomité4 Niet-beleidsartikelen4.1 Artikel 11. Centraal apparaat4.2 Artikel 12. Algemeen4.3 Artikel 13. Nog onverdeeld5 Agentschappen5.1 Rijksvastgoedbedrijf (RVB)
36 625 VII Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2024 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
Vergaderjaar 2024‒2025
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2024 wijzigingen aan te brengen in:
1. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII);
2. de begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie;
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,J.J.M.Uitermark
De Minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening,M.C.G.Keijzer
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1 Leeswijzer
De tweede suppletoire begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2024. De tweede suppletoire begroting is opgebouwd vanaf de stand ontwerpbegroting 2024 (Kamerstukken II 2023/24, 36410 VII, nr. 1).
De stand van de vastgestelde begroting 2024 is inclusief het amendement van de leden Nijboer en Grinwis (Kamerstukken II 2023/24, 36410 VII, nr. 14), het amendement van het lid Sneller (Kamerstukken II 2023/24, 36410 VII, nr. 18), het amendement van de leden Grinwis en Peter de Groot (Kamerstukken II 2023/24, 36410 VII, nr. 25) het amendement van het lid Boulakjar (Kamerstukken II 2023/24, 36410 VII, nr. 26), het amendement van het lid Beckerman (Kamerstukken II 2023/24, 36410 VII, nr. 29), het amendement van de leden Inge van Dijk en van der Graaf (Kamerstukken II 2023/24, 36410 VII, nr. 30) en het amendement van de leden Sneller en Rahimi (Kamerstukken II 2023/24, 36410 VII, nr. 57).
De stand eerste suppletoire begroting laat de stand zien zoals deze bij de eerste suppletoire begroting is gepresenteerd (Kamerstukken II 2023/24, 36550 VII, nr. 1). Middels de suppletoire begroting september (Kamerstukken II 2024/25, 36613 VII, nr. 1) is de stand na de eerste suppletoire begroting aangepast.
Uitgangspunt bij de tabel budgettaire gevolgen van beleid is dat per artikel de beleidsmatige en technische mutaties toegelicht worden, die groter dan of gelijk zijn aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) zijn opgenomen, de zogenaamde staffel. In het kader van transparantie of anderszins kan het voorkomen dat mutaties beneden deze ondergrenzen ook worden toegelicht.
Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV 2024
Artikel
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)
1. Openbaar bestuur en democratie
Verplichtingen/Uitgaven: 5 mln.Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 10 mln.Ontvangsten: 2 mln.
2. Nationale Veiligheid
Verplichtingen/Uitgaven: 5 mln.Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 10 mln.Ontvangsten: 2 mln.
3. Woningmarkt
Verplichtingen/Uitgaven: 10 mln.Ontvangsten: 5 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 20 mln.Ontvangsten: 10 mln.
4. Energietransitie gebouwde omgeving en bouwkwaliteit
Verplichtingen/Uitgaven: 10 mln.Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 20 mln.Ontvangsten: 2 mln.
5. Ruimtelijke ordening en Omgevingswet
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln.Ontvangsten: 2 mln.
6. Overheidsdienstverlening en informatiesamenleving
Verplichtingen/Uitgaven: 5 mln.Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 10 mln.Ontvangsten: 2 mln.
7. Werkgevers- en bedrijfsvoeringsbeleid
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln.Ontvangsten: 2 mln.
9. Uitvoering Rijksvastgoedbeleid
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.Ontvangsten: 2 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln.Ontvangsten: 4 mln.
11. Centraal apparaat
Verplichtingen/Uitgaven: 5 mln.Ontvangsten:1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 10 mln.Ontvangsten: 2 mln.
12. Algemeen
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln.Ontvangsten: 2 mln.
13. Nog onverdeeld
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln.Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.Ontvangsten: 2 mln.
14. Slavernijverleden: fonds en herdenkingscomité
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln.Ontvangsten: 2 mln.
De in de tabel budgettaire gevolgen van beleid gepresenteerde budget‐ flexibiliteit (percentage juridisch verplicht) is de stand per 21 oktober 2024.
Overzicht coronamaatregelen
Tabel 2 Extracomptabele tabel coronamaatregelen (bedragen x € 1.000)
Artikelnummer
naam maatregel/regeling
Bedrag verplichtingen 2024
Bedrag uitgaven 2024
Bedrag ontvangsten 2024
Relevante Kamerstukken
1
Inkomstenderving waterschappen
3.362
3.362
0
(Kamerstukken II 2023/24, 36550 VII, nr. 2)
Totaal
3.362
3.362
0
2 Beleid
2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 3 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2024 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Art.
Uitgaven 2024
Vastgestelde begroting 20241
11.395.030
Stand 1e suppletoire begroting 2024
11.935.553
Stand suppletoire begroting september 2024
11.543.263
Belangrijkste suppletoire mutaties
1) Bijdrage Defensie aan AIVD
2
7.992
2) Flexwoningen RVB
3
‒ 12.500
3) Overboekingen naar het btw-compensatiefonds
3 en 4
‒ 58.379
4) Desaldering subsidie DUMAVA
4
10.400
5) Retour subsidie verduurzaming MKB
4
9.000
6) Terugstorting Informatiepunt leefomgeving
5
4.916
7) Desaldering voor uitgaven Europese open data
6
11.053
8) Diverse desalderingen artikel 9
9
9.800
9) Desaldering ontvangsten RVIHH
11
13.858
10) Desaldering DVA SSO's
11
7.406
11) Diverse mutaties
div
19.347
Stand 2e suppletoire begroting 2024
11.566.156
X Noot
1
Inclusief de amandementen Kamerstukken II 2023/24 36410 VII nrs 14, 18, 25, 26, 29, 30 en 57).
Toelichting
1) Dit betreft de verrekening tussen het ministerie van BZK en het ministerie van Defensie van de jaarlijkse bedrijfsvoeringskosten van de diensten AIVD en MIVD. Voor 2024 ontvangt de AIVD € 8,0 mln. vanuit het ministerie van Defensie.
2) De plaatsing van door het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) ingekochte flexwoningen duurt langer dan verwacht, waardoor € 12,5 mln. aan uitgaven niet in 2024 zal plaatsvinden maar in 2025. Daarom worden de uitgaven in 2024 verlaagd.
3) Op artikel 3 en 4 zijn er diverse overboekingen naar het ministerie van Financiën voor het btw-compensatiefonds. De gemeenten en provincies worden uit het btw-compensatiefonds gecompenseerd voor een belangrijk deel van de door hen betaalde omzetbelasting.
4) Dit betreft de terugvorderingen (€ 10,4 mln.) voor de regeling Verduurzaming Maatschappelijk Vastgoed (DUMAVA). De oorzaken zijn onder andere aanvragen die niet tot afronding komen, aanvragen die achteraf niet voldoen en intrekkingen van aanvragen. Deze terugvorderingen worden gedesaldeerd en zo opnieuw ingezet voor de regeling DUMAVA.
5) De grootste post betreft de resterende middelen (€ 9 mln.) voor de Subsidieregeling Verduurzaming MKB (SVM), die van de begroting van het ministerie van Economische Zaken overgeboekt worden naar de begroting van BZK. De middelen worden toegevoegd aan het ontzorgingsprogramma MKB.
6) De Tactische Beheerorganisatie (TBO) heeft € 4,9 mln. teruggestort van de bijdrage aan het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO) bij Rijkswaterstaat. Deze bijdrage aan IPLO verliep eerst via TBO, maar wordt nu direct vanuit de begroting overgemaakt. Deze ontvangsten worden via een desaldering toegevoegd aan het budget van de instrumenten bijdrage aan ZBO's/RWT's en bijdrage aan agentschappen.
7) Er worden middelen gereserveerd in het geval het Europese Hof van Justitie overgaat tot vaststelling van een forfaitaire som vanwege de te late omzetting van de Europese Open Data Richtlijn in Nederlandse wetgeving. Deze mogelijke tegenvaller wordt voor een deel gedekt door de desaldering van meerontvangsten op artikel 6.
8) De kosten zijn dit jaar hoger dan verwacht, doordat er aanslagen uit voorgaande jaren zijn ontvangen en gemeentelijke tarieven zijn verhoogd in verband met stijgende WOZ-waardes. De hogere uitgaven worden gedekt door de meerontvangsten op artikel 4, een meevaller op artikel 3 en door de herbestemming van LPO-middelen.
9) Er zijn hogere uitgaven (€ 13,9 mln.) dan eerder geraamd voor de Rijksorganisatie voor Informatiehuishouding (RVIHH, voorheen Doc-Direct). De uitgaven worden doorbelast aan de gebruikers. Dit leidt tot hogere ontvangsten. Deze worden gedesaldeerd waardoor het uitgavenbudget met hetzelfde bedrag verhoogd wordt.
10) Er zijn hogere uitgaven dan eerder geraamd voor de dienstverlening aan de baten-lastenagentschappen die via het kerndepartement lopen voor de dienstverleningsovereenkomsten (DVA's). De uigaven worden doorbelast aan de gebruikers. Dit leidt tot hogere ontvangsten. Deze worden gedesaldeerd waardoor het uitgavenbudget met hetzelfde bedrag verhoogd wordt.
Tabel 4 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2024 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Art.
Ontvangsten 2024
Vastgestelde begroting 2024
630.989
Stand 1e suppletoire begroting 2024
927.289
Stand suppletoire begroting september 2024
1.034.026
Belangrijkste suppletoire mutaties
1) Desaldering meerontvangsten
4
6.300
2) Desaldering subsidie DUMAVA en SAH
4
13.200
3) Terugstorting Informatiepunt leefomgeving
5
4.916
4) Desaldering meerontvangsten GDI
6
10.848
5) Desaldering pachtgelden
9
5.206
6) Ontvangsten benzineveilingen
9
29.736
7) Ontvangsten verkoop bodemmateriaal
9
10.486
8) Desaldering ontvangsten RVIHH
11
13.858
9) Desaldering DVA SSO's
11
7.406
10) Desaldering OBF
11
2.500
11) Diverse mutaties
div
13.663
Stand 2e suppletoire begroting 2024
1.152.145
Toelichting
1) Een deel van de meerontvangsten op artikel 4 (€ 6,3 mln.) wordt via een desaldering op artikel 9 gebruikt ter dekking van de tegenvaller op de relatief veel aanslagen voor zakelijke lasten.
2) Dit betreft de terugontvangsten op de regeling Verduurzaming Maatschappelijk Vastgoed (DUMAVA, € 10,4 mln.), en de terugontvangsten op de Stimuleringsregeling aardgasvrije huurwoningen (SAH, € 2,8 mln.). Via een desaldering worden beide ontvangsten toegevoegd aan het budget van DUMAVA en SAH en zo opnieuw ingezet voor de regelingen.
3) De bijdrage verlening aan het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO) bij Rijkswaterstaat verliep eerder via de Tactische Beheerorganisatie (TBO), maar wordt nu direct vanuit de begroting overgemaakt. TBO heeft het voorschot aan IPLO terugbetaald aan BZK, totaal € 4,9 mln. Deze ontvangsten worden via een desaldering toegevoegd aan het budget van de instrumenten bijdrage aan ZBO's/RWT's en bijdrage aan agentschappen.
4) De meerontvangsten van de Generieke Digitale Infrastructuur (GDI) worden gedesaldeerd en ingezet voor het geval het Europese Hof van Justitie overgaat tot vaststelling van een forfaitaire som, vanwege de te late omzetting van de Europese Open Data Richtlijn in Nederlandse wetgeving.
5) Er zijn € 5,2 mln. meeropbrengsten uit kortlopende pachtcontracten. De ontvangsten daarvan worden ingezet om nieuwe gronden aan te kunnen kopen.
6) Dit betreft € 30 mln. aan meerontvangsten, doordat de veiling van benzinestations langs Rijkswegen meer heeft opgebracht dan geraamd.
7) Er zijn circa € 10 mln. aan meerontvangsten voor bodemmaterialen.
8) Er zijn hogere uitgaven (€ 13,9 mln.) dan eerder geraamd voor de Rijksorganisatie voor Informatiehuishouding (RVIHH, voorheen Doc-Direct). De uitgaven worden doorbelast aan de gebruikers. Dit leidt tot hogere ontvangsten. Deze worden gedesaldeerd waardoor het uitgavenbudget met hetzelfde bedrag verhoogd wordt.
9) Er zijn hogere uitgaven (€ 7,4 mln.) dan eerder geraamd voor de dienstverlening aan de baten-lastenagentschappen die via het kerndepartement lopen voor de dienstverleningsovereenkomsten (DVA's). De uigaven worden doorbelast aan de gebruikers. Dit leidt tot hogere ontvangsten. Deze worden gedesaldeerd waardoor het uitgavenbudget met hetzelfde bedrag verhoogd wordt.
10) De Organisatie voor Bedrijfsvoering en Financiën (OBF) heeft meer inkomsten uit opdrachten met betrekking tot de financiële dienstverlening aan de SSO's en door verdere centralisatie van financiële dienstverlening. Dit brengt ook hogere uitgaven met zich mee (€ 2,5 mln.). De extra uitgaven worden doorbelast aan de gebruikers. Dit leidt tot hogere ontvangsten. Deze worden gedesaldeerd waardoor het uitgavenbudget met hetzelfde bedrag verhoogd wordt.
3 Beleidsartikelen
3.1 Artikel 1. Openbaar bestuur en democratie
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1. Openbaar bestuur en democratie (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
597.143
110.082
707.225
Uitgaven
549.301
‒ 1.879
547.422
1.1
Bestuur en regio
370.404
72
370.476
Subsidies (regelingen)
23.743
180
23.923
POK - Multiproblematiek
1.510
0
1.510
POK - Antidiscriminatie
509
0
509
Oorlogsgravenstichting
4.088
0
4.088
Bestuur en regio
3.987
190
4.177
POK - Basisinfrastructuur
11.780
0
11.780
Regio Deals
100
‒ 40
60
Werk aan Uitvoering
1.769
0
1.769
Versterken rechtsstaat
0
30
30
Opdrachten
5.603
‒ 177
5.426
POK - Multiproblematiek
528
‒ 27
501
Bestuur en regio
3.095
‒ 185
2.910
POK - Antidiscriminatie
383
0
383
Regio Deals
287
65
352
Versterken rechtsstaat
341
‒ 30
311
Antidiscriminatie
969
0
969
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
590
‒ 25
565
Diverse bijdragen
141
0
141
Regio Deals
449
‒ 25
424
Bijdrage aan medeoverheden
339.226
0
339.226
Groeiopgave Almere
10.006
0
10.006
Evides
1.250
0
1.250
Regio Deals
324.600
0
324.600
Gemeenten
3.362
0
3.362
Nationaal Coördinator tegen Discriminatie en Racisme
8
0
8
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
80
4
84
Bijdragen internationaal
80
0
80
NCDR
0
4
4
Bijdrage aan agentschappen
1.062
90
1.152
RWS
962
0
962
Diverse bijdragen
100
90
190
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
100
0
100
POK - Multiproblematiek
100
0
100
1.2
Democratie
178.897
‒ 1.951
176.946
Subsidies (regelingen)
49.715
4.068
53.783
Politieke partijen
32.340
1.826
34.166
Comité 4/5 mei
133
‒ 26
107
ProDemos
9.779
0
9.779
Verbinding inwoner en overheid
504
728
1.232
Toerusting en ondersteuning politieke ambtsdragers
3.143
70
3.213
Weerbaar bestuur
3.136
1.770
4.906
St Thorbeckeleerstoel
480
‒ 100
380
Decentrale politieke partijen
200
‒ 200
0
Opdrachten
18.630
‒ 8.133
10.497
Verbinding inwoner en overheid
11.549
‒ 5.522
6.027
Toerusting en ondersteuning politieke ambtsdragers
558
0
558
Weerbaar bestuur
6.523
‒ 2.611
3.912
Inkomensoverdrachten
7.413
944
8.357
Toerusting en ondersteuning politieke ambtsdragers
7.413
944
8.357
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
1.085
630
1.715
Diverse bijdragen
1.085
630
1.715
Bijdrage aan medeoverheden
101.416
540
101.956
Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid
101.416
540
101.956
Bijdrage aan agentschappen
638
0
638
Dienst Publiek en Communicatie
638
0
638
Ontvangsten
14.765
3.160
17.925
Geschatte budgetflexibiliteit
Tabel 6 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 1
2024
juridisch verplicht
58%
bestuurlijk gebonden
41%
beleidsmatig gereserveerd
1%
nog niet ingevuld/vrij te besteden
0%
Van het totale uitgavenbudget op artikel 1 is 58% juridisch verplicht.
1.2 Democratie
Opdrachten
Verbinding inwoner en overheid
Dit betreft voornamelijk een reallocatie van middelen om de middelen voor verschillende programma's zoals weerbaar bestuur, verbinding inwoner en overheid en politieke ambtsdragers op het juiste instrument te verantwoorden. Zo worden middelen ingezet voor inkomensoverdrachten politieke ambtsdragers naar aanleiding van de kabinetswissel.
Ontvangsten
De verwachte meerontvangsten op verschillende onderdelen zijn gedesaldeerd, zodat deze onder andere ingezet kunnen worden voor inkomensoverdrachten politieke ambtsdragers naar aanleiding van de kabinetswissel.
3.2 Artikel 2. Nationale veiligheid
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 7 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 2. Nationale veiligheid (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
496.381
30.018
526.399
Uitgaven
496.381
7.018
503.399
Apparaatsuitgaven
477.650
7.018
484.668
Programmauitgaven
18.731
0
18.731
2.0
Nationale veiligheid
18.731
0
18.731
Geheim
18.731
0
18.731
AIVD geheim
18.731
0
18.731
Ontvangsten
17.214
0
17.214
Toelichting
Van het totale uitgavenbudget op artikel 2 is 100% juridisch verplicht.
Uitgaven
Apparaatsuitgaven
Dit betreft voornamelijk de verrekening tussen het ministerie van BZK en het ministerie van Defensie voor de jaarlijkse bedrijfsvoeringskosten van de diensten AIVD en MIVD. Voor 2024 ontvangt de AIVD € 8,0 mln. vanuit het ministerie van Defensie. Verder is er een overboeking naar het ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV) van € 1,0 mln. voor de bijdrage van de AIVD voor kennisopbouw door TNO. De bijdrage wordt via JenV overgemaakt naar het ministerie van Economische Zaken.
3.3 Artikel 3. Woningmarkt
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 3. Woningmarkt (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
7.350.481
‒ 48.603
7.301.878
Uitgaven
7.067.971
‒ 55.103
7.012.868
3.1
Woningmarkt
5.931.439
‒ 5.354
5.926.085
Subsidies (regelingen)
107.992
‒ 10
107.982
Betaalbare Koopwoningen Starters
70.000
0
70.000
Bevordering eigen woningbezit
9.700
0
9.700
Stimuleringsmiddelen wooncoöperaties
44
0
44
Ouderenhuisvesting
20.076
0
20.076
Woningmarkt
8.172
‒ 10
8.162
Opdrachten
86.657
‒ 334
86.323
WSW risicovoorziening
11.078
0
11.078
NHG risicovoorziening
70.072
0
70.072
Woningmarkt
5.507
‒ 334
5.173
Inkomensoverdrachten
5.688.825
0
5.688.825
Huurtoeslag
5.688.825
0
5.688.825
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
3.621
0
3.621
Woningmarkt
3.621
0
3.621
Bijdrage aan medeoverheden
14.355
‒ 1.025
13.330
Grote gezinnen
3.000
0
3.000
Uitvoeringskosten Wetsvoorstellen Regie en Betaalbare Huur
1.192
‒ 1.142
50
Caribisch Nederland
9.100
0
9.100
Opvang Evacuees
1.063
117
1.180
Bijdrage aan agentschappen
28.514
‒ 3.985
24.529
Dienst van de Huurcommissie
28.514
‒ 3.985
24.529
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
1.475
0
1.475
Financiën (IXB)
356
0
356
Infrastructuur en Waterstaat (XII)
1.119
0
1.119
3.3
Woningbouw
1.136.532
‒ 49.749
1.086.783
Subsidies (regelingen)
2.701
70.200
72.901
Woningbouw
2.701
200
2.901
Binnenstedelijke Transformatiefaciliteit
0
70.000
70.000
Opdrachten
17.696
‒ 4.458
13.238
Woningbouwimpuls
125
100
225
Volkshuisvestingsfonds
1.365
200
1.565
Woningbouw
1.708
307
2.015
Tijdelijke uitvoeringsorganisatie
8.180
‒ 170
8.010
Grootschalige woningbouwgebieden
318
1.105
1.423
Uitvoeringskracht woningbouw
6.000
‒ 6.000
0
Storting/onttrekking begrotingsreserve
122.288
585
122.873
Herplaatsingsgarantie
122.288
585
122.873
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
0
200
200
CBS
0
200
200
Bijdrage aan medeoverheden
911.518
‒ 98.588
812.930
Flexpools
41.852
‒ 5.510
36.342
Woningbouwimpuls
305.984
‒ 21.364
284.620
Volkshuisvestingsfonds
293.996
29.706
323.702
Opvang Evacuees
165
‒ 165
0
Woondeals
10.000
‒ 1.228
8.772
Grootschalige woningbouwgebieden
61.371
‒ 10.476
50.895
Versnelling huisvesting
131.552
‒ 95.751
35.801
Overlooplocaties
46.520
‒ 5.300
41.220
Start-bouwimpuls
78
0
78
Studentenwoningenstartbouwimpuls
20.000
11.500
31.500
Bijdrage aan agentschappen
82.329
‒ 17.688
64.641
RVO
5.316
‒ 5.188
128
RVB
65.909
‒ 12.500
53.409
Grootschalige Rijksprojecten
11.104
0
11.104
Ontvangsten
620.872
2.825
623.697
Geschatte budgetflexibiliteit
Tabel 9 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 3
2024
juridisch verplicht
94%
bestuurlijk gebonden
5%
beleidsmatig gereserveerd
1%
nog niet ingevuld/vrij te besteden
0%
Van het totale uitgavenbudget op artikel 3 is 94% juridisch verplicht.
Uitgaven
3.1 Woningmarkt
Bijdrage aan agentschappen
Dienst van de Huurcommissie
Er valt € 3,9 mln. vrij vanwege de invoering van de Wet betaalbare huur. De wet is ingegaan per 1 juli 2024 en daarom is de compensatie voor latere ingang van de wet niet nodig.
Subsidies
Binnenstedelijke Transformatiefaciliteit
Er wordt € 70 mln. toegevoegd aan de Transformatiefaciliteit. Deze faciliteit ondersteunt de transformatie van woningen via een lening voor de plan- en ontwikkelingsfase van transformatieprojecten. De beschikbare middelen voor de faciliteit zijn op dit moment uitgeput. Met de extra € 70 mln. kan het fonds, naar verwachting, tot aan het eind van de looptijd tot 2032 voldoende revolveren. Dit wordt gedekt uit de Stimuleringsregeling Flex- en Transformatiewoningen.
Bijdrage aan medeoverheden
Flexpools
Dit betreft een overboeking van € 5,8 mln. naar het btw-compensatiefonds voor de afdracht van btw behorend bij de Flexpoolregeling.
Woningbouwimpuls
Dit betreft een overboeking van € 15,4 mln. naar het btw-compensatiefonds voor de afdracht van btw voor de zesde tranche van de regeling Woningbouwimpuls.
Daarnaast wordt circa € 6,0 mln. ingezet als dekking voor het Volkshuisvestingsfonds.
Volkshuisvestingsfonds
Er wordt circa € 35,9 mln. toegevoegd aan de vierde tranche van het Volkshuisvestingsfonds. Deze middelen worden ingezet voor de herstructurering van de particuliere woningvoorraad in kwetsbare gebieden om de leefbaarheid en veiligheid te bevorderen. Dit wordt gedekt uit niet-uitgeputte woningbouwmiddelen op diverse budgetten.
Daarnaast betreft dit een overboeking van circa € 6,3 mln. naar het btw-compensatiefonds voor de afdracht van btw voor de derde tranche van het Volkshuisvestingsfonds.
Grootschalige woningbouwgebieden
Dit bereft een overboeking van € 10,5 mln. naar het btw-compensatiefonds voor de afdracht van btw behorende bij grootschalige woningbouw.
Uitvoeringskracht woningbouw
Er vinden diverse reallocaties plaats om de middelen voor uitvoeringskracht en versnelling in het woningbouwdomein op het juiste instrument te verantwoorden (€ 2,2 mln.).
Daarnaast wordt € 3,8 mln. ingezet als dekking voor het Volkshuisvestingsfonds.
Versnelling huisvesting
De stimuleringsregeling Flex- en Transformatiewoningen wordt niet uitgeput. Er zijn minder aanvragen gedaan door gemeenten bij de regeling, circa € 36 mln. aan middelen zijn toegekend aan flex- en transformatieprojecten. Het budget was in totaal € 132 mln. in 2025. Hiervan wordt € 95 mln. ingezet als dekking voor de Transformatiefaciliteit, de Regeling Huisvesting Aandachtsgroepen voor Studentenhuisvesting en het Volkshuisvestingsfonds.
Studentenwoningstartbouwimpuls
Er wordt circa € 11,5 mln. ingezet voor de Regeling Huisvesting Aandachtsgroepen voor studentenhuisvesting. Voor de recentste tranche van de RHA voor studentenwoningen was € 20 mln. beschikbaar. Met deze aanvullende middelen wordt voldaan aan alle aanvragen (in totaal circa € 31,5 mln.). Dit wordt gedekt uit de Stimuleringsregeling Flex- en Transformatiewoningen.
Bijdrage aan agentschappen
RVB
De plaatsing van door het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) ingekochte flexwoningen duurt langer dan verwacht, waardoor minimaal € 12,5 mln. aan uitgaven niet in 2024 zullen plaatsvinden maar in 2025. Daarom worden de uitgaven in 2024 verlaagd.
Ontvangsten
Dit betreft een terugvordering van € 2,8 mln., omdat een aantal woningbouwprojecten na aanpassingen (deels) niet meer voldoen aan de eisen van de verschillende woningbouwregelingen. Via deze ontvangst worden de middelen via een desaldering weer aan het budget voor het Volkshuisvestingsfonds toegevoegd.
3.4 Artikel 4. Energietransitie gebouwde omgeving en bouwkwaliteit
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 10 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 4. Energietransitie gebouwde omgeving en bouwkwaliteit (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
1.791.406
45.569
1.836.975
Uitgaven
1.474.841
‒ 120
1.474.721
4.1
Energietransitie en duurzaamheid
1.452.526
97
1.452.623
Subsidies (regelingen)
529.377
10.598
539.975
Subsidie verduurzaming en onderhoud huurwoningen
7.670
0
7.670
Nationaal Isolatie Programma
227
‒ 227
0
Energiebesparing Koopsector
22.050
800
22.850
Kennis- en innovatieprogramma emissiearme bouwproducten (stikstof)
3.700
‒ 393
3.307
Verduurzaming Maatschappelijk Vastgoed
310.636
8.507
319.143
Energietransitie en duurzaamheid
26.077
‒ 889
25.188
Renovatieversneller
24.198
0
24.198
SAH
12.800
2.800
15.600
Warmtefonds
93.000
0
93.000
Nationaal Groeifonds
27.646
0
27.646
Ontzorgen Vereniging van Eigenaren
1.373
0
1.373
Opdrachten
7.617
‒ 1.055
6.562
Nationaal Programma Lokale Warmtetransitie
3.118
‒ 550
2.568
Energietransitie en duurzaamheid
4.499
‒ 505
3.994
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
338
524
862
Energietransitie en duurzaamheid
338
524
862
Bijdrage aan medeoverheden
859.541
‒ 8.955
850.586
Aardgasvrije wijken
0
154
154
Ventilatie in scholen
1.282
0
1.282
Nationaal Isolatie Programma (Lokale aanpak woningisolatie)
722.922
‒ 9.773
713.149
Verduurzaming Maatschappelijk Vastgoed
60.062
8.730
68.792
Nationaal Programma Lokale Warmtetransitie
11.800
‒ 765
11.035
Nationaal Isolatie Programma (Soortenmanagement)
58.000
‒ 7.269
50.731
Verduurzaming Groningen en Noord-Drenthe
4.500
‒ 32
4.468
Nationaal Groeifonds
975
0
975
Bijdrage aan agentschappen
54.058
580
54.638
RVO (Uitvoering Energieakkoord)
2.084
‒ 1.875
209
Dienst Publiek en Communicatie
2.100
0
2.100
RVO (Energietransitie en duurzaamheid)
37.681
2.455
40.136
RVB
9.240
0
9.240
Verduurzaming Maatschappelijk Vastgoed
2.952
0
2.952
Nationaal Groeifonds
1
0
1
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
1.595
‒ 1.595
0
EGO (innovatie)
1.595
‒ 1.595
0
4.2
Bouwregelgeving en bouwkwaliteit
22.315
‒ 217
22.098
Subsidies (regelingen)
17.607
‒ 1.366
16.241
Biobased bouwen
8.958
‒ 217
8.741
Bouwregelgeving en bouwkwaliteit
8.649
‒ 1.149
7.500
Opdrachten
4.708
1.129
5.837
Bouwregelgeving en bouwkwaliteit
4.708
1.129
5.837
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
0
20
20
Overige bijdragen
0
20
20
Ontvangsten
2.938
20.300
23.238
Geschatte budgetflexibiliteit
Tabel 11 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 4
2024
juridisch verplicht
99%
bestuurlijk gebonden
1%
beleidsmatig gereserveerd
0%
nog niet ingevuld/vrij te besteden
0%
Van het totale uitgavenbudget op artikel 4 is 99% juridisch verplicht.
Uitgaven
4.1 Energietransitie en duurzaamheid
Subsidies (regelingen)
Verduurzaming Maatschappelijk Vastgoed
Dit betreft met name de terugvorderingen (€ 10,4 mln.) voor de regeling Verduurzaming Maatschappelijk Vastgoed (DUMAVA). De oorzaken zijn onder andere aanvragen die niet tot afronding komen, aanvragen die achteraf niet voldoen en intrekkingen van aanvragen. Deze terugvorderingen worden gedesaldeerd en zo opnieuw ingezet voor de regeling DUMAVA.
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
Aardgasvrije wijken
Dit betreft de Specifieke uitkering aan de gemeente Schiedam. De gemeente Schiedam ontvangt op grond van art. 17, tweede lid, Fvw jo. art. 4:23, derde lid, onder c, Awb een incidentele specifieke uitkering van ten hoogste € 153.020. Deze uitkering wordt verstrekt in het kader van de verduurzaming van VvE's in de wijk Groenoord. Dit betreft een aanvulling op de eerder verleende specifieke uitkering Schiedam/Bevoegdheden VvE's bij verduurzaming in 2022 van € 256.057. De gemeente draagt bij aan het verspreiden van de geleerde lessen via het Kennis- en Leerprogramma van het programma Aardgasvrije Wijken. Er is tevens € 22.000 afgedragen aan het btw-compensatiefonds.
Bijdrage aan medeoverheden
Nationaal Isolatie Programma (Lokale aanpak woningisolatie)
Dit betreft voornamelijk een overboeking naar het btw-compensatiefonds voor de afdracht van btw betreffende het Nationaal Isolatie Programma (NIP) Lokale Aanpak Isolatie (€ 10,0 mln.).
Verduurzaming Maatschappelijk Vastgoed
De grootste post betreft de resterende middelen (€ 9 mln.) voor de Subsidieregeling Verduurzaming MKB (SVM), die van de begroting van het ministerie van Economische Zaken overgeboekt worden naar de begroting van BZK. De middelen worden toegevoegd aan het ontzorgingsprogramma MKB.
Nationaal Isolatie Programma (Soortenmanagement)
Dit betreft voornamelijk een overboeking naar het btw-compensatiefonds voor de afdracht van btw betreffende NIP-Soortenmanagement voor de SPUKs Natuurvriendelijk Isoleren (€ 7,3 mln.).
Verduurzaming Groningen en Noord-Drenthe
Dit betreft de Specifieke uitkering aan de Provincie Groningen. De provincie Groningen ontvangt op grond van art. 17, tweede lid, Fvw jo. art. 4:23, derde lid, onder c, Awb, een incidentele specifieke uitkering van ten hoogste € 1.218.500, - exclusief btw. De BTW ter hoogte van € 31.500, wordt afgedragen en betaald via het btw-compensatiefonds. Deze middelen zijn voor de regionale uitvoeringsstructuur maatregel 29 uit 'Nij Begun’.
Om het uitwerken van maatregel 29 en het ontwikkelen van de aanpak verder te organiseren in de regio, wordt aanvullend op de bijdrage van 2023 een bijdrage aan de provincie Groningen gedaan voor extra regionale inzet. De betreffende middelen kunnen o.a. worden ingezet t.b.v. het aanstellen van een programma-manager, een programmateam en flexpool met energiecoaches, -adviseurs of -medewerkers, voor de uitvoering van maatregel 29 uit de kabinetsreactie ‘Nij Begun’.
Ontvangsten
De ontvangstenmutaties worden met name veroorzaakt door terugontvangsten op de regeling Verduurzaming Maatschappelijk Vastgoed (DUMAVA) (€ 10,4 mln.), terugontvangsten op de Stimuleringsregeling aardgasvrije huurwoningen (SAH) (€ 2,8 mln.) en (€ 0,8 mln.) op de Subsidieregeling voor verduurzaming van Vereniging van Eigenaars (SVVE). Via een desaldering worden de ontvangsten toegevoegd aan de budgetten van DUMAVA, SAH en SVVE, zodat de middelen weer kunnen worden ingezet voor deze regelingen. Verder worden de verdere meerontvangsten op dit artikel (€ 6,3 mln.) via een desaldering op artikel 9 gebruikt ter dekking van de tegenvaller op de zakelijke lasten.
3.5 Artikel 5. Ruimtelijke ordening en Omgevingswet
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 12 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 5. Ruimtelijke ordening en Omgevingswet (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
153.441
27.064
180.505
Uitgaven
153.441
4.064
157.505
5.1
Ruimtelijke ordening
62.552
‒ 3.215
59.337
Subsidies (regelingen)
2.073
‒ 198
1.875
Programma Ruimtelijk Ontwerp
743
0
743
Basisregistraties
581
‒ 41
540
Nationaal Groeifonds
100
‒ 100
0
Ruimtelijk instrumentarium (diversen)
210
‒ 57
153
VNG
425
0
425
Basisregistraties Ondergrond
14
0
14
Opdrachten
9.826
‒ 3.432
6.394
Programma Ruimtelijk Ontwerp
2.925
‒ 1.829
1.096
Basisregistratie ondergrond
1.371
‒ 296
1.075
Gebiedsontwikkeling
798
0
798
Geo-informatie
140
0
140
Ruimtelijk instrumentarium (diversen)
4.292
‒ 1.195
3.097
Nationaal Groeifonds
300
‒ 112
188
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
37.460
3.600
41.060
Kadaster (Basisregistraties)
30.027
4.382
34.409
Geo-informatie
0
35
35
Basisregistratie ondergrond
508
‒ 500
8
Diverse bijdragen
566
0
566
Geonovum
2.413
150
2.563
ICTU
2.840
‒ 546
2.294
Nationaal Groeifonds
1.106
79
1.185
Bijdrage aan medeoverheden
4.133
‒ 948
3.185
Gebiedsontwikkeling
2.300
‒ 630
1.670
Nationaal Groeifonds
260
‒ 45
215
Basisregistratie ondergrond
73
‒ 13
60
Ruimtelijk instrumentarium (diversen)
1.500
‒ 260
1.240
Bijdrage aan agentschappen
9.060
‒ 2.237
6.823
RVB
3.687
0
3.687
RWS (Leefomgeving)
3.947
‒ 837
3.110
Uitvoering gebiedsontwikkeling
1.400
‒ 1.400
0
RIVM
26
0
26
5.2
Omgevingswet
90.889
7.279
98.168
Subsidies (regelingen)
5.761
225
5.986
Eenvoudig Beter
5.761
225
5.986
Opdrachten
2.060
‒ 503
1.557
Aan de Slag
1.853
‒ 528
1.325
Serviceteam Rijk
207
25
232
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
54.005
4.803
58.808
Kadaster
53.808
4.648
58.456
Geonovum
0
155
155
ICTU
195
0
195
Serviceteam Rijk
2
0
2
Bijdrage aan agentschappen
29.063
2.754
31.817
RWS (STR)
2.465
160
2.625
Serviceteam Rijk
1.436
255
1.691
Aan de Slag
25.162
2.339
27.501
Ontvangsten
10.931
7.694
18.625
Geschatte budgetflexibiliteit
Tabel 13 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 5
2024
juridisch verplicht
85%
bestuurlijk gebonden
14%
beleidsmatig gereserveerd
1%
nog niet ingevuld/vrij te besteden
0%
Van het totale uitgavenbudget op artikel 5 is 85% juridisch verplicht.
Uitgaven
5.1. Ruimtelijke Ordening
Opdrachten
Programma Ruimtelijk Ontwerp
Dit betreft een reallocatie van € 1,2 mln. voor de bijdrage aan het Kadaster voor het beheren, exploiteren en doorontwikkelen van de landelijke voorzieningen voor de Nationale Geo-Informatie Infrastructuur (NGII) en een reallocatie van € 0,6 mln. voor de bijdrage aan de Nederlandse Organisatie voor Natuurwetenschappelijk Onderzoek (TNO) voor het beheren, exploiteren en doorontwikkelen van de Basisregistratie Ondergrond.
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
Kadaster (Basisregistraties)
Dit betreft een afrekening van 2023 van € 0,5 mln. voor de NGII en een reallocatie van circa € 4,0 mln. voor een bijdrage aan het Kadaster voor het beheren, exploiteren en doorontwikkelen van de landelijke voorzieningen voor de NGII. Hieronder valt ook de reallocatie vanuit het Programma Ruimtelijk Ontwerp die hierboven is toegelicht.
5.2. Omgevingswet
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
Kadaster
De Tactische Beheerorganisatie (TBO) heeft € 2,8 mln. teruggestort van de bijdrage aan het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO) bij Rijkswaterstaat. Deze bijdrage aan IPLO verliep eerst via TBO, maar wordt nu direct vanuit de begroting overgemaakt. Deze ontvangsten worden gedesaldeerd, zodat de uitgaven verhoogd worden voor de opdrachtverlening door TBO aan de operationele beheerorganisaties (OBO's) Rijkswaterstaat, Kadaster en Geonovum.
Verder betreft deze mutatie onder andere de vaststelling van de bijdrage voor 2023 aan de Tactische Beheerorganisatie (TBO) voor afbouw en uitbouw Digitaal Stelsel Omgevingswet. Deze bijdrage valt € 1,1 mln. lager uit dan eerder geraamd.
Bijdrage aan agentschappen
Aan de slag
De bijdrage verlening aan het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO) bij Rijkswaterstaat verliep eerder via de Tactische Beheerorganisatie (TBO), maar wordt nu direct vanuit de begroting overgemaakt. TBO heeft het voorschot aan IPLO terugbetaald aan BZK. Deze ontvangsten worden via een desaldering (€ 2,1 mln.) toegevoegd aan het budget Aan de slag.
Ontvangsten
De bijdrage verlening aan het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO) bij Rijkswaterstaat verliep eerder via de Tactische Beheerorganisatie (TBO), maar wordt nu direct vanuit de begroting overgemaakt. TBO heeft het voorschot aan IPLO terugbetaald aan BZK, totaal € 4,9 mln. Deze ontvangsten worden via een desaldering toegevoegd aan het budget van de instrumenten bijdrage aan ZBO's/RWT's en bijdrage aan agentschappen. Ook wordt door TBO € 1,1 mln. teruggestort, omdat de bijdrage over 2023 voor afbouw en uitbouw van het Digitaal Stelsel Omgevingswet definitief is vastgesteld. Daarnaast hebben nog diverse kleinere vaststellingen over 2023 plaatsgevonden.
3.6 Artikel 6. Overheidsdienstverlening en informatiesamenleving
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 14 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 6. Overheidsdienstverlening en informatiesamenleving (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
519.369
18.365
537.734
Uitgaven
523.969
18.365
542.334
6.2
Overheidsdienstverlening, informatiebeleid en informatiesamenleving
91.284
12.880
104.164
Subsidies (regelingen)
18.005
‒ 3.195
14.810
Overheidsdienstverlening
18.005
‒ 3.195
14.810
Opdrachten
8.817
‒ 1.985
6.832
Overheidsdienstverlening
6.025
‒ 210
5.815
Informatiesamenleving
2.792
‒ 1.775
1.017
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
23.215
5.015
28.230
CBS
560
‒ 95
465
KvK
200
‒ 200
0
ICTU
19.818
5.267
25.085
Diverse bijdragen
2.637
43
2.680
Bijdrage aan medeoverheden
3.174
‒ 2.196
978
Gemeenten
3.009
‒ 2.031
978
Provincies
165
‒ 165
0
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
120
14.860
14.980
Diverse bijdragen
120
14.860
14.980
Bijdrage aan agentschappen
37.915
381
38.296
RVO
3.916
‒ 2.357
1.559
RODI
3.818
‒ 612
3.206
Diverse bijdragen
125
1.846
1.971
Logius
24.614
2.018
26.632
RvIG
1.779
180
1.959
RDI
3.663
‒ 694
2.969
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
38
0
38
Buitenlandse Zaken (V)
38
0
38
6.5
Identiteitsstelsel
37.797
4.915
42.712
Opdrachten
703
0
703
Identiteitsstelsel
703
0
703
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
3.451
‒ 3.161
290
Diverse bijdragen
290
0
290
ICTU
3.161
‒ 3.161
0
Bijdrage aan medeoverheden
1.012
1.888
2.900
Gemeenten
1.012
1.888
2.900
Bijdrage aan agentschappen
32.631
6.188
38.819
RvIG
32.631
6.188
38.819
6.7
Hoogwaardige dienstverlening één overheid
59.722
‒ 75
59.647
Subsidies (regelingen)
5.262
158
5.420
Hoogwaardige dienstverlening één overheid
2.118
‒ 503
1.615
VNG
3.144
661
3.805
Opdrachten
1.223
123
1.346
Hoogwaardige dienstverlening één overheid
1.223
123
1.346
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
10.536
1.978
12.514
ICTU
7.586
1.106
8.692
CBS
116
‒ 62
54
KvK
873
‒ 23
850
Diverse bijdragen
1.961
957
2.918
Bijdrage aan medeoverheden
17.427
0
17.427
Gemeenten
17.427
0
17.427
Bijdrage aan agentschappen
25.274
‒ 2.334
22.940
Logius
536
‒ 136
400
RvIG
13.463
‒ 1.543
11.920
AZ-DPC
8.496
‒ 520
7.976
Diverse bijdragen
2.779
‒ 135
2.644
6.8
Generieke Digitale Infrastructuur
335.166
645
335.811
Subsidies (regelingen)
8.853
0
8.853
Doorontwikkeling en innovatie digitale overheid
8.853
0
8.853
Opdrachten
6.330
‒ 1.310
5.020
Doorontwikkeling en innovatie
6.330
‒ 1.310
5.020
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
26.092
‒ 2.406
23.686
KvK
6.785
0
6.785
ICTU
18.589
‒ 5.136
13.453
RDW
718
1.530
2.248
Diverse bijdragen
0
1.200
1.200
Bijdrage aan medeoverheden
0
2.250
2.250
Gemeenten
0
2.250
2.250
Bijdrage aan agentschappen
293.891
2.111
296.002
Logius
267.243
1.476
268.719
RvIG
13.302
‒ 875
12.427
RVO
12.111
1.955
14.066
KOOP
0
60
60
RDI
753
‒ 305
448
Diverse bijdragen
482
‒ 200
282
Ontvangsten
10.927
10.848
21.775
Geschatte budgetflexibiliteit
Tabel 15 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 6
2024
juridisch verplicht
90%
bestuurlijk gebonden
9%
beleidsmatig gereserveerd
1%
nog niet ingevuld/vrij te besteden
0%
Van het totale uitgavenbudget op artikel 6 is 90% juridisch verplicht.
Uitgaven
6.2 Overheidsdienstverlening, informatiebeleid en informatiesamenleving
Subsidies
Overheidsdienstverlening
Dit betreft met name een reallocatie van € 2,3 mln. om de middelen voor aanvullende inzet op het toezicht van de Netwerk- en Informatiebeveiligingsrichtlijn (NIB2) op het juiste instrument (bijdragen aan agentschappen) te kunnen verantwoorden.
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
ICTU
Dit betreft met name diverse reallocaties van de instrumenten opdrachten, bijdrage aan medeoverheden en bijdrage aan agentschappen om de bijdragen aan ICTU voor werkzaamheden op de terreinen van het NL Design team, algoritmen, i-bewustzijn, cybersecurity en AI op het juiste instrument te kunnen verantwoorden.
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties
Diverse bijdragen
Er worden middelen gereserveerd in het geval het Europese Hof van Justitie overgaat tot vaststelling van een forfaitaire som vanwege de te late omzetting van de Europese Open Data Richtlijn in Nederlandse wetgeving. Deze mogelijke tegenvaller wordt voor een deel gedekt door de desaldering van meerontvangsten op dit artikel en uit artikel 11. Zie ook bij de ontvangsten op dit artikel.
Bijdrage aan agentschappen
RVO
Dit betreft een reallocatie naar het instrument bijdrage aan ZBO's/RWT's om de bijdragen aan ICTU voor werkzaamheden op de terreinen van het NL Design team, algoritmen, i-bewustzijn, cybersecurity en AI op het juiste instrument te kunnen verantwoorden.
Logius
Dit betreft voornamelijk een reallocatie van het instrument opdrachten naar bijdrage aan agentschappen om de beheerwerkzaamheden door Logius voor onder andere het Basiswettenbestand en Berichten over uw Buurt op het juiste instrument te kunnen verantwoorden.
6.5 Identiteitsstelsel
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
ICTU
Dit betreft met name een reallocatie van € 2,3 mln. naar het instrument bijdrage aan agentschappen (RvIG) om onder andere de bijdrage voor de invoering van het Burgerservicenummer in Caribisch Nederland op het juiste instrument te kunnen verantwoorden.
Bijdrage aan medeoverheden
Gemeenten
Voor het inhalen van achterstanden bij de inschrijving van asielzoekers en statushouders in de Basisregistratie Personen (BRP) ontvangt BZK een bijdrage van het ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV) van € 1 mln. Inclusief de bijdrage van JenV verstrekt BZK voor het inhalen van deze achterstanden een aanvullende bijdrage aan de gemeente Amsterdam van € 1,7 mln. en aan de gemeente Gilze en Rijen een aanvullende bijdrage van € 0,9 mln.
Bijdrage aan agentschappen
RvIG
Dit betreft een reallocatie van € 2,3 mln. van het instrument bijdrage aan ZBO's/RWT's om onder andere de bijdrage voor de invoering van het Burgerservicenummer in Caribisch Nederland op het juiste instrument te kunnen verantwoorden.
Verder zijn er reallocaties van artikel 7 en artikel 11 gedaan voor de vervanging van de mailboxserver voor de Basis Registratie Personen (BRP) (€ 1,9 mln.).
6.8 Generieke Digitale Infrastructuur
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
ICTU
Er is een reallocatie naar bijdrage aan agentschappen voor de opdracht van de migratie van het EASI-platform naar Picard bij Logius (€ 2,9 mln.), om zo de uitgaven op het juiste instrument te kunnen verantwoorden.
Verder is er een reallocatie naar bijdrage aan medeoverheden om zo de middelen voor specifieke uitkeringen binnen het vernieuwingsbudget op het juiste instrument te kunnen verantwoorden (€ 2,3 mln.).
Bijdrage aan medeoverheden
Gemeenten
Er is een reallocatie van bijdrage aan ZBO's/RWT's (ICTU) om zo de middelen voor specifieke uitkeringen binnen het vernieuwingsbudget op het juiste instrument te kunnen verantwoorden (€ 2,3 mln.).
Bijdrage aan agentschappen
RVO
Dit betreft voornamelijk reallocaties binnen artikel 6.8 van de instrumenten opdrachten en van bijdrage aan agentschappen (Logius), waaronder een reallocatie als gevolg van de hogere beheer- en exploitatiekosten voor de RVO.
Ontvangsten
De meerontvangsten van de Generieke Digitale Infrastructuur (GDI) worden gedesaldeerd en ingezet voor in het geval het Europese Hof van Justitie overgaat tot vaststelling van een forfaitaire som in verband met de te late omzetting van de Europese Open Data Richtlijn in Nederlandse wetgeving. Zie ook bij artikel 6.2 bijdrage aan (inter)nationale organisaties.
3.7 Artikel 7. Werkgevers- en bedrijfsvoeringsbeleid
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 16 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 7. Werkgevers- en bedrijfsvoeringsbeleid (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
85.392
3.363
88.755
Uitgaven
79.710
3.363
83.073
7.1
Werkgevers- en bedrijfsvoeringsbeleid
74.072
3.363
77.435
Subsidies (regelingen)
8.838
‒ 60
8.778
Diverse subsidies
1.943
0
1.943
Overlegstelsel
1.415
0
1.415
POK - Ambtelijk Vakmanschap
67
0
67
Bedrijfsvoeringsbeleid
524
0
524
POK - Leiderschap, diversiteit en inclusie
98
‒ 60
38
Ondersteuning koepels implementatie Woo
863
0
863
Kwaliteit management rijksdienst
20
0
20
Compensatie Waterschappen Woo (structureel)
3.356
0
3.356
POK - Bevorderen veilig werk- en meldklimaat
552
0
552
Opdrachten
20.291
10
20.301
Bedrijfsvoeringsbeleid
3.693
3.580
7.273
Kwaliteit management rijksdienst
5.281
‒ 567
4.714
Werkgeversbeleid
1.457
‒ 200
1.257
Informatiehuishouding
3.764
‒ 2.527
1.237
Doorontwikkeling Rijksbrede ICT-voorziening
0
86
86
POK - Ambtelijk Vakmanschap
1.479
‒ 625
854
POK - Staat van de Uitvoering
0
37
37
POK- Leiderschap, diversiteit en inclusie
551
‒ 210
341
POK - Bevorderen veilig werk- en meldklimaat
214
0
214
POK - Ondersteuning van melders van misstanden
624
‒ 250
374
Open Overheid
1.755
0
1.755
Adviescollege ICT
200
0
200
Personele inzet crisisopvang
0
23
23
Algemene beveiligingseisen Rijksoverheid
1.273
‒ 107
1.166
Digitalisering RijksInkoop
0
770
770
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
9.575
‒ 178
9.397
POK - Ambtelijk Vakmanschap
36
‒ 36
0
Bedrijfsvoeringsbeleid
1.097
95
1.192
Werkgeversbeleid
2.451
0
2.451
POK - Staat van de Uitvoering
2.228
‒ 427
1.801
POK- Leiderschap, diversiteit en inclusie
0
10
10
Diverse bijdragen
3.704
180
3.884
Digitalisering RijksInkoop
59
0
59
Bijdrage aan medeoverheden
1.084
1.600
2.684
Compensatie Waterschappen Woo (incidenteel)
1.084
1.600
2.684
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
82
260
342
POK - Ambtelijk Vakmanschap
27
0
27
Werkgeversbeleid
55
0
55
Bedrijfsvoeringsbeleid
0
260
260
Bijdrage aan agentschappen
34.003
1.611
35.614
POK - Ambtelijk Vakmanschap
319
631
950
O&P Rijk (Arbeidsmarktcommunicatie)
2.655
0
2.655
I-Functie Rijk
500
0
500
POK - Staat van de Uitvoering
197
0
197
Bedrijfsvoeringsbeleid
2.026
‒ 552
1.474
Werkgeversbeleid
157
0
157
Doorontwikkeling Rijksbrede ICT-voorziening
3.247
95
3.342
POK- Leiderschap, diversiteit en inclusie
139
0
139
Diverse bijdragen
16.776
1.000
17.776
KOOP
4.735
0
4.735
Logius
1.730
0
1.730
Algemene beveiligingseisen Rijksoverheid
640
0
640
Digitalisering RijksInkoop
882
437
1.319
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
199
120
319
Bedrijfsvoeringsbeleid
199
120
319
7.2
Pensioenen en uitkeringen
5.638
0
5.638
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
5.638
0
5.638
Stichting Administratie Indonesische Pensioenen
5.638
0
5.638
Ontvangsten
93
1.443
1.536
Geschatte budgetflexibiliteit
Tabel 17 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 7
2024
juridisch verplicht
76%
bestuurlijk gebonden
16%
beleidsmatig gereserveerd
8%
nog niet ingevuld/vrij te besteden
0%
Van het totale uitgavenbudget op artikel 7 is 76% juridisch verplicht.
Uitgaven
7.1 Werkgevers- en bedrijfsvoeringsbeleid
Opdrachten
Bedrijfsvoeringsbeleid
De ontvangsten van Logius worden gedesaldeerd en ingezet om opdrachten te kunnen uitvoeren op het gebied van digitalisering van het rijksinkoopbeleid en bedrijfsvoeringsbeleid (€ 0,7 mln.).
Verder vindt er een reallocatie plaats van het instrument bijdrage aan agentschappen, omdat de kasschuif voor de eindfactuur van SSC-ICT in de suppletoire begroting september 2024 van het instrument opdrachten is afgeboekt in plaats van het instrument bijdrage aan agentschappen (€ 2,3 mln).
Informatiehuishouding
Er vinden reallocaties plaats naar de instrumenten bijdrage aan medeoverheden en bijdrage aan agentschappen om de uitgaven voor het programma Beter Samenwerken op het juiste instrument te kunnen verantwoorden (totaal € 2,6 mln).
Verder is er een overboeking van de begroting van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport voor de bijdrage aan het programma Beter Samenwerken (€ 2,0 mln).
Bijdrage aan medeoverheden
Compensatie Waterschappen Woo (incidenteel)
Er vinden reallocaties plaats van het instrument opdrachten om zo de middelen voor de bekostiging van de informatiehuishouding op het juiste instrument te kunnen verantwoorden (€ 1,6 mln).
Bijdrage aan Agentschappen
Diverse bijdragen
Er vinden reallocaties plaats van het instrument opdrachten naar bijdrage aan agentschappen om zo de middelen voor het programma Beter Samenwerken op het juiste instrument te kunnen verantwoorden (€ 1,0 mln).
Ontvangsten
Het betreft de ontvangsen uit de afrekening van de bevoorschotting aan Logius. Deze ontvangsten worden gedesaldeerd en de middelen worden ingezet om opdrachten te kunnen uitvoeren op het gebied van digitalisering rijksinkoopbeleid en bedrijfsvoeringsbeleid.
3.8 Artikel 9. Uitvoering Rijksvastgoedbeleid
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 18 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 9. Uitvoering Rijksvastgoedbeleid (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
184.708
15.300
200.008
Uitgaven
184.708
15.300
200.008
9.1
Doelmatige Rijkshuisvesting
103.563
0
103.563
Bijdrage aan agentschappen
103.563
0
103.563
RVB (Bijdrage voor huisvesting Koninklijk Huis)
17.559
0
17.559
RVB (Bijdrage voor huisvesting Hoge Colleges van Staat)
66.387
3.000
69.387
RVB (Bijdrage voor huisvesting Ministerie van AZ)
7.242
‒ 3.000
4.242
RVB (Bijdrage voor monumenten)
4.932
0
4.932
RVB (Bijdrage voor rijkshuisvesting)
7.443
0
7.443
9.2
Beheer materiële activa
81.145
15.300
96.445
Bijdrage aan agentschappen
81.145
15.300
96.445
RVB
16.380
0
16.380
RVB (Onderhoud en beheerkosten)
5.096
0
5.096
RVB (Zakelijke lasten)
54.669
11.800
66.469
RVB (Bijdrage compensatiegronden en erfpachtrechten)
5.000
3.500
8.500
Ontvangsten
129.432
45.428
174.860
Geschatte budgetflexibiliteit
Tabel 19 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 9
2024
juridisch verplicht
98%
bestuurlijk gebonden
0%
beleidsmatig gereserveerd
2%
nog niet ingevuld/vrij te besteden
0%
Van het totale uitgavenbudget op artikel 9 is 98% juridisch verplicht.
Uitgaven
9.1 Doelmatige Rijkshuisvesting
Bijdrage aan agentschappen
RVB (Bijdrage voor huisvesting Hoge College van Staat)
Er heeft een reallocatie plaatsgevonden van € 3 mln. vanuit budget voor huisvesting Algemene Zaken naar het budget voor de huisvesting van de Hoge Colleges van Staat. Deze middelen zijn bedoeld voor de tijdelijke huisvesting van het ministerie van Algemene Zaken (AZ). De kosten van de tijdelijke huisvesting zijn gerelateerd aan de renovatie van het Binnenhof en worden verantwoord op dit budget. Op het budget van de huisvesting van AZ blijven middelen over als gevolg van vertraagde projecten en een lagere kostenrealisatie dan geraamd. Derhalve worden deze ingezet ter dekking van de kosten voor de tijdelijke huisvesting van AZ.
RVB (Bijdrage voor huisvesting Ministerie van AZ)
Dit betreft een reallocatie van € 3 mln. naar het instrument RVB (Bijdrage voor huisvesting Hoge College van Staat) om meerkosten voor tijdelijke huisvesting te dekken.
9.2 Beheer materiële activa
Bijdrage aan agentschappen
RVB (Onderhoud en beheerkosten)
Via deze regeling worden de middelen vanuit de meerontvangsten (circa € 1,7 mln.) van de pacht van het Windmolenpark Zeewolde gedesaldeerd en direct overgeboekt naar het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Dit dient ter financiering van de specifieke uitkering aan de provincie Flevoland ten behoeve van het Saneringsfonds Windpark Flevoland.
RVB (Zakelijke lasten)
De kosten zijn dit jaar hoger dan verwacht, doordat er aanslagen uit voorgaande jaren zijn ontvangen en gemeentelijke tarieven zijn verhoogd in verband met stijgende WOZ-waardes. De hogere kosten worden gedekt door de meerontvangsten op artikel 4, een meevaller op artikel 3 en door de herbestemming van LPO-middelen.
RVB (Bijdrage compensatiegronden en erfpachtrechten)
Dit jaar zijn er meer ontvangsten uit de verkoop van gronden. De ontvangsten daarvan worden ingezet om nieuwe gronden aan te kunnen kopen.
Ontvangsten
Dit betreft met name € 30 mln. aan meerontvangsten, doordat de veiling van benzinestations langs Rijkswegen meer heeft opgebracht dan geraamd. Daarnaast omvat dit circa € 10 mln. aan meerontvangsten voor bodemmaterialen. Ook zijn er € 3,5 mln. aan meeropbrengsten uit verkoop van gronden. Deze ontvangsten worden ingezet om nieuwe gronden aan te kunnen kopen. Tot slot betreft dit de meerontvangsten (circa € 1,7 mln.) aan pacht voor rijksgronden als gevolg van de ingebruikgeving van het Windmolenpark Zeewolde.
3.9 Artikel 14. Slavernijverleden: fonds en herdenkingscomité
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 20 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 14 Slavernijverleden: fonds en herdenkingscomité (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
8.000
‒ 131
7.869
Uitgaven
8.000
‒ 131
7.869
14.0
Slavernijverleden: fonds en herdenkingscomité
8.000
‒ 131
7.869
Subsidies (regelingen)
8.000
‒ 131
7.869
Herdenkingscomité
8.000
‒ 131
7.869
Ontvangsten
0
0
0
Geschatte budgetflexibiliteit
Tabel 21 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 14
2024
juridisch verplicht
0%
bestuurlijk gebonden
100%
beleidsmatig gereserveerd
0%
nog niet ingevuld/vrij te besteden
0%
Van het totale uitgavenbudget op artikel 14 is 0% juridisch verplicht.
Toelichting
Bij artikel 14 worden er geen mutaties toegelicht, omdat de mutaties in de 2e suppletoire begroting niet groter dan of gelijk zijn aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) is opgenomen in de staffel.
4 Niet-beleidsartikelen
4.1 Artikel 11. Centraal apparaat
Tabel 22 Centraal apparaat (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
907.835
31.445
939.280
Uitgaven
908.531
31.445
939.976
11.1
Apparaat (excl. AIVD)
908.531
31.445
939.976
Personele uitgaven
511.242
‒ 6.281
504.961
Eigen personeel
397.026
‒ 1.524
395.502
Inhuur externen
104.913
‒ 5.158
99.755
Overige personele uitgaven
9.303
401
9.704
Materiële uitgaven
396.677
37.125
433.802
Bijdrage SSO's
357.426
22.749
380.175
ICT
18.368
13.657
32.025
Overige materiële uitgaven
20.883
719
21.602
Bijdrage aan agentschappen
612
601
1.213
Diverse bijdragen
612
601
1.213
Ontvangsten
195.254
26.421
221.675
Toelichting
Personele uitgaven
Eigen personeel
Dit betreft een reallocatie van € 4,2 mln. voor bedrijfsvoeringskosten voor BZK/VRO-personeel. De middelen worden gerealloceerd naar het instrument bijdrage SSO’s, waar de bedrijfsvoeringskosten onder verantwoord worden. Deze uitgaven hebben betrekking op werkzaamheden in het kader van huisvesting, facilitair, ict-middelen, werkplek en overige.
De Organisatie voor Bedrijfsvoering en Financiën (OBF) heeft hogere uitgaven (€ 2,5 mln.) dan eerder geraamd voor de finaniële dienstverlening aan de SSO's en door verdere centralisatie van financiële dienstverlening. De extra uitgaven worden doorbelast naar de gebruikers. Dit leidt tot hogere ontvangsten. Deze worden gedesaldeerd waardoor het uitgavenbudget met hetzelfde bedrag verhoogd wordt.
Inhuur externen
Er worden middelen gereserveerd in het geval het Europese Hof van Justitie overgaat tot vaststelling van een forfaitaire som, vanwege de te late omzetting van de Europese Open Data Richtlijn in Nederlandse wetgeving. Deze mogelijke tegenvaller wordt voor een deel gedekt uit artikel 11 (€ 2,8 mln.).
Er is een reallocatie van € 1,6 mln. naar bijdrage SSO's om de verwachte uitgaven van Rijksorganisatie voor Informatiehuishouding (RvIHH) te kunnen dekken.
Er is een reallocatie van € 1,6 mln. naar artikel 9 om de extra uitgaven van de zakelijke lasten te kunnen dekken.
Materiële uitgaven
Bijdrage SSO's
Er zijn overboekingen van de begrotingen van andere departementen van in totaal € 5,7 mln. ter dekking van de gemaakte uitgaven voor werkplekken door FMHaaglanden.
Er zijn hogere uitgaven (€ 7,4 mln.) dan eerder geraamd voor de dienstverlening aan de baten-lastenagentschappen die via het kerndepartement lopen voor de dienstverleningsovereenkomsten (DVA's). De uitgaven worden doorbelast aan de gebruikers. Dit leidt tot hogere ontvangsten. Deze worden gedesaldeerd waardoor het uitgavenbudget met hetzelfde bedrag verhoogd wordt.
Er is een reallocatie van € 4,2 mln. van het instrument eigen personeel om de uitgaven op bedrijfsvoeringsterrein op het juiste instrument te kunnen verantwoorden. De uitgaven hebben betrekking op werkzaamheden in het kader van huisvesting, facilitair, ict-middelen en overige.
Rijksorganisatie voor Informatiehuishouding (RvIHH, voorheen Doc-Direct) heeft hogere uitgaven (€ 3,1 mln.) dan eerder geraamd vanwege hogere ICT uitgaven en extra gebouwkosten. De uitgaven worden doorbelast aan de gebruikers. Dit leidt tot hogere ontvangsten. Deze worden gedesaldeerd waardoor het uitgavenbudget met hetzelfde bedrag verhoogd wordt.
ICT
Rijksorganisatie voor Informatiehuishouding (RvIHH, voorheen Doc-Direct) heeft hogere uitgaven (€ 10,7 mln.) dan eerder geraamd vanwege nieuwe projecten en programma's van de unit Innovatie & Vernieuwing. Extra uitgaven worden doorbelast aan gebruikers. Dit leidt tot hogere ontvangsten. Deze worden gedesaldeerd waardoor het uitgavenbudget met hetzelfde bedrag verhoogd wordt.
Ook zijn er overboekingen van de begroting van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de begroting van het ministerie van Financiën (beiden € 1,0 mln.) voor de doorontwikkeling van de Rijksorganisatie voor Informatiehuishouding (RvIHH).
Ontvangsten
Er zijn hogere uitgaven (€ 7,4 mln.) dan eerder geraamd voor de dienstverlening aan de baten-lastenagentschappen die via het kerndepartement lopen voor de dienstverleningsovereenkomsten (DVA's). De uitgaven worden doorbelast aan de gebruikers. Dit leidt tot hogere ontvangsten. Deze worden gedesaldeerd waardoor het uitgavenbudget met hetzelfde bedrag verhoogd wordt.
Er zijn hogere ontvangsten (€ 13,9 mln.) dan eerder geraamd voor de Rijksorganisatie voor Informatiehuishouding (RVIHH, voorheen Doc-Direct), vanwege vorderingen uit 2023 en beschikbare programmagelden. De uitgaven worden doorbelast aan de gebruikers. Dit leidt tot hogere ontvangsten. Deze worden gedesaldeerd waardoor het uitgavenbudget met hetzelfde bedrag verhoogd wordt.
De Organisatie voor Bedrijfsvoering en Financiën (OBF) heeft meer inkomsten (€ 2,5 mln.) uit opdrachten met betrekking tot de financiële dienstverlening aan de SSO's en door verdere centralisatie van financiële dienstverlening. Dit brengt ook hogere uitgaven met zich mee (€ 2,5 mln.), De extra uitgaven worden doorbelast aan de gebruikers. Dit leidt tot hogere ontvangsten. Deze worden gedesaldeerd waardoor het uitgavenbudget met hetzelfde bedrag verhoogd wordt.
4.2 Artikel 12. Algemeen
Tabel 23 Algemeen (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
96.160
571
96.731
Uitgaven
96.410
571
96.981
12.0
Algemeen
96.410
571
96.981
Subsidies (regelingen)
1.437
0
1.437
Diverse subsidies
1.378
0
1.378
Koninklijk Paleis Amsterdam
59
0
59
Opdrachten
729
0
729
(Inter)nationale samenwerking
199
0
199
Diverse opdrachten
530
0
530
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
136
71
207
Diverse bijdragen
35
71
106
POK - BZK transparant
101
0
101
Bijdrage aan medeoverheden
35.800
0
35.800
Kwijtschelden publieke schulden
20.000
0
20.000
Schuldregeling ex-partners
15.800
0
15.800
Bijdrage aan agentschappen
19.223
500
19.723
Eigenaarsbijdrage
17.553
0
17.553
POK - BZK transparant
1.661
500
2.161
Diverse bijdragen
9
0
9
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
39.085
0
39.085
Financiën (IXB)
39.085
0
39.085
Ontvangsten
31.600
0
31.600
Toelichting
Bij artikel 12 worden er geen mutaties toegelicht, omdat de mutaties in de 2e suppletoire begroting niet groter dan of gelijk zijn aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) zijn opgenomen in de staffel.
4.3 Artikel 13. Nog onverdeeld
Tabel 24 Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
0
0
0
Uitgaven
0
0
0
13.0
Nog onverdeeld
0
0
0
Nog te verdelen
0
0
0
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Voor artikel 13 zijn er ten opzichte van de september suppletoire begroting 2024 geen wijzigingen te melden.
5 Agentschappen
5.1 Rijksvastgoedbedrijf (RVB)
Exploitatieoverzicht
Tabel 25 Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap RVB (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
(1) Ontwerpbegroting 2024
(2) Mutaties 2e suppletoire begroting
Totaal geraamd (3) = (1) + (2)
Baten
- Omzet
1.430.266
42.282
1.472.548
waarvan omzet moederdepartement
207.555
22.324
229.879
waarvan omzet overige departementen
1.146.567
11.674
1.158.241
waarvan omzet derden
76.144
8.284
84.428
Rentebaten
0
8.000
8.000
Vrijval voorzieningen
0
0
0
Bijzondere baten
161.613
‒ 43.568
118.045
Totaal baten
1.591.879
6.714
1.598.593
Lasten
Apparaatskosten
425.510
36.355
461.865
- Personele kosten
338.736
38.261
376.997
waarvan eigen personeel
283.436
25.423
308.859
waarvan inhuur externen
55.300
12.838
68.138
waarvan overige personele kosten
0
0
0
- Materiële kosten
86.774
‒ 1.906
84.868
waarvan apparaat ICT
14.390
919
15.309
waarvan bijdrage aan SSO's
47.761
‒ 275
47.487
waarvan overige materiële kosten
24.623
‒ 2.550
22.073
Rentelasten
88.191
‒ 3.042
85.149
Afschrijvingskosten
457.712
‒ 42.435
415.277
- Materieel
457.712
‒ 42.435
415.277
waarvan apparaat ICT
0
0
0
waarvan overige materiële afschrijvingskosten
457.712
‒ 42.435
415.277
- Immaterieel
0
0
0
Overige lasten
620.465
30.737
651.202
waarvan dotaties voorzieningen
0
0
0
waarvan bijzondere lasten
620.465
30.737
651.202
Totaal lasten
1.591.879
21.614
1.613.493
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening
0
‒ 14.900
‒ 14.900
Agentschapsdeel Vpb-lasten
0
‒ 100
‒ 100
Saldo van baten en lasten
0
‒ 15.000
‒ 15.000
Toelichting
Ontwikkeling Baten
Omzet moederdepartement en omzet overige departementen
De hogere omzet binnen het moederdepartement en overige departementen wordt veroorzaakt door een verschuiving van een project, dat voorheen onder bijzondere baten werd verantwoord en het Binnenhofprogramma waarvoor bij de Voorjaarsnota 2024 extra middelen zijn toegekend.
Rentebaten
De rentebaten worden gerealiseerd door het ontvangen van rente over de financiële middelen, die op de rekening-courant van het RVB staan. Het rentepercentage is in de loop van dit jaar behoorlijk gestegen.
Bijzondere baten
De daling van de overige baten komt voornamelijk door een aantal mutaties bij grote projecten en door mutatie OHP als gevolg van projecten die later opgeleverd worden dan gepland.
Ontwikkeling Lasten
Apparaatslasten
De hogere lasten komen vrijwel volledig voor rekening van de toegenomen apparaatslasten vanwege de nieuw afgesloten CAO Rijk 2024-2025, waarbij de hogere salariskosten een negatief effect hebben op het resultaat.
Afschrijvingskosten
De lagere afschrijvingslasten worden voornamelijk veroorzaakt doordat diverse projecten later worden opgeleverd dan gepland. Dit zorgt voor lagere afschrijvingen en doorbelastingen.
Overige lasten
De hogere overige lasten worden voornamelijk veroorzaakt door stijgende onderhoudskosten Rijk vanwege de stijging van de storingen en hogere DBFMO-lasten vanwege hogere facturatie.
Kasstroomoverzicht
Tabel 26 Kasstroomoverzicht Baten-lastenagentschap RVB (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
(1) Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen)
(2) Mutaties 2e suppletoire begroting
Totaal geraamd (3) = (1) + (2)
1.
Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen
363.162
123.729
486.891
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)
2.470.509
217.458
2.687.967
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)
‒ 2.062.444
‒ 257.296
‒ 2.319.740
2.
Totaal operationele kasstroom
408.066
‒ 39.838
368.228
Totaal investeringen (-/-)
‒ 802.562
‒ 109.150
‒ 911.712
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
0
10.277
10.277
3.
Totaal investeringskasstroom
‒ 802.562
‒ 98.873
‒ 901.435
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)
0
‒ 11.800
‒ 11.800
Eenmalige storting door moederdepartement (+)
0
0
0
Aflossingen op leningen (-/-)
‒ 410.885
59.638
‒ 351.247
Beroep op leenfaciliteit (+)
802.562
109.150
911.712
4.
Totaal financieringskasstroom
391.677
156.988
548.665
5.
Rekening courant RHB 31 december (=1+2+3+4)
360.343
142.006
502.349
Toelichting
De stand van de rekening-courant RHB per 1 januari 2024 is gebaseerd op het Jaarverslag 2023. Zowel de ontvangsten als de uitgaven bij de operationele kasstroom worden in gelijke mate beïnvloed door de voorspelde omzet op benzineveilingen, doorbelasting programmagelden BZK en programmagelden Defensie.
Operationele kasstroom
De mutatie ‘totaal operationele kasstroom’ wordt voornamelijk verklaard door hogere apparaatslasten vanwege de nieuwe CAO Rijk 2024-2025, lagere apparaatsdekking en stijgende onderhouds- en DBFMO-lasten.
Investeringskasstroom
Het beroep op de leenfaciliteit is voornamelijk verhoogd, vanwege drie gerealiseerde aankopen van een object. De eenmalige uitkering aan het moederdepartement is voldaan.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
J.J.M. Uitermark, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties -
Mede ondertekenaar
M.C.G. Keijzer, minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.