Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van Houwelingen over de uitrusting van de speciale troepen
Vragen van het lid Van Houwelingen (FVD) aan de Staatssecretaris van Defensie over de uitrusting van speciale troepen (ingezonden 21 oktober 2024).
Antwoord van Staatssecretaris Tuinman (Defensie) (ontvangen 12 november 2024).
         
Vraag 1
            
Bent u ermee bekend dat sommige commando’s van Nederlandse speciale eenheden graag
               zélf hun uitrusting zouden willen aanschaffen, omdat ze niet de spullen krijgen die
               ze zouden willen krijgen via de centrale inkoop of daar soms heel lang op moeten wachten?
            
Antwoord 1
            
Ja. Het is bekend dat er aanvullende wensen zijn voor het beschikbare pakket en dat
               men soms te maken krijgt met relatief langere levertijden van uitrustingsstukken via
               centrale inkoop.
            
Vraag 2 en 3
            
Bent u ermee bekend dat sommige commando’s daarom maar zelf en op eigen kosten(!)
               de benodigde uitrusting aanschaffen?
            
Vindt u dit een wenselijke situatie?
Antwoord 2 en 3
            
Dit is geen wenselijke situatie. Voor de uitrusting van haar personeel hecht Defensie
               in lijn met haar verantwoordelijkheid als werkgever aan de bewezen kwaliteit, veiligheid,
               draagcomfort en tijdige beschikbaarheid van de uitrusting. Daarnaast draagt in een
               professionele organisatie als Defensie de juiste uitrusting ook bij aan de werkbeleving,
               de uitstraling en de tevredenheid van haar personeel. Om dit te waarborgen moet de
               uitrusting voldoen aan strenge eisen. Zo moet de uitrusting bijvoorbeeld brandwerend
               en -vertragend zijn en de camouflagesignatuur verminderen. Defensie zorgt ervoor dat
               de verstrekte uitrusting aan de kwaliteits- en veiligheidsnormen voldoet door de uitrusting
               zorgvuldig te testen. Bijvoorbeeld door het uitvoeren van draagproeven, waarbij militairen
               onder uiteenlopende klimatologische omstandigheden prototypes dragen en gebruiken.
               Ook vanuit operationeel oogpunt is het van belang dat de uitrusting goed op elkaar
               aansluit. Om effectief op te treden moet de uitrusting van de militair een samenhangend
               geheel vormen en afgestemd zijn als een compleet systeem op de uit te voeren taken.
            
Bij het gebruik van particulier aangeschafte uitrusting kan Defensie niet instaan
               voor de kwaliteit van de uitrusting en de veiligheid van de gebruiker. Het is namelijk
               niet met zekerheid vast te stellen of civiele leveranciers aan de kwaliteits- en veiligheidseisen
               voldoen. Zo is bijvoorbeeld bekend dat in sommige gevallen particulier aangeschafte
               uitrusting zichtbaar is met nachtkijkers en daardoor niet voldoet aan de gestelde
               eisen voor camouflagesignatuur.
            
Vraag 4
            
Hebben onze speciale troepen, die bereid zijn hun leven voor onze veiligheid in de
               waagschaal te stellen, niet recht op de best mogelijke uitrusting zonder dat ze zich
               gedwongen voelen dat van hun eigen salaris te moeten betalen?
            
Antwoord 4
            
Het is van groot belang dat onze militairen op tijd beschikken over de juiste middelen
               om hun taak uit te voeren, vaak onder extreme omstandigheden. Het is de verantwoordelijkheid
               van Defensie als werkgever om voor de kwaliteit en veiligheid van de uitrusting te
               zorgen.
            
Alle militairen ontvangen daarom een uitrustingspakket dat is afgestemd op de specifieke
               functie en taak en de geldende veiligheids- en kwaliteitseisen. Door gebruik te maken
               van goed lopende raamcontracten, het tijdig toepassen van noodprocedures en voorraadvorming
               en -beheer zijn de artikelen uit dit assortiment snel leverbaar. Door problemen in
               de toeleveringsketen kan het soms voorkomen dat een artikel niet (op tijd) leverbaar
               is. Defensie streeft ernaar om het aantal situaties waarin artikelen benodigd voor
               het uitoefenen van de functie niet tijdig beschikbaar of op voorraad zijn te minimaliseren.
               In het geval dat het toch voorkomt dat een specifiek artikel niet op voorraad is,
               zijn er andere mogelijkheden om toch in deze behoefte te voorzien, zoals het verstrekken
               van een alternatief, het zo snel mogelijk naleveren van een artikel of het bieden
               van financiële middelen voor zelfstandige aanschaf. Deze centrale voorziening zorgt
               ervoor dat de verstrekking van uitrusting efficiënter, beter uitvoerbaar en beheersbaar
               verloopt.
            
In de context waarin de special operation forces (SOF) opereren gelden vaak unieke eisen en behoeften, in het bijzonder in het kader
               van de uitrusting van deze eenheden. Om snel te voorzien in deze specifieke behoefte,
               zijn de voor SOF-ingerichte processen kort-cyclisch en hoog-innovatief. De SOF-community
               speelt daarom een belangrijke rol in de innovatie en ontwikkeling van uitrusting voor
               de krijgsmacht. Een voorbeeld is het project Verbeterd Operationeel Soldaat Systeem
               (VOSS) (Kamerstuk 34 000 A, nr. 98 van 4 juni 2015). In dit project zijn de door het Korps Commandotroepen (KCT) in
               Afghanistan geteste gevechtsjas, regenjas en operationeel vest als basis gebruikt.
               Een ander voorbeeld zijn de scherfvesten voor vrouwelijke militairen. De scherfvesten
               van de special forces bleken beter geschikt voor vrouwelijke militairen en worden nu defensiebreed geïntroduceerd.
            
Vraag 5
            
Zijn speciale troepen niet zelf het best in staat om te weten welke uitrusting voor
               hen het beste is?
            
Antwoord 5
            
Defensie staat open voor verbeteringen en heeft begrip voor individuele voorkeuren
               van de gebruikers. Daarom neemt Defensie de ervaring van de individuele militair mee
               in de gestelde eisen bij de aanschaf van nieuwe uitrusting. Echter is bij particulier
               aangeschafte uitrusting niet met zekerheid vast te stellen of aan deze zorgvuldig
               gestelde eisen voor veiligheid, kwaliteit, draagcomfort en uniformiteit wordt voldaan.
            
Vraag 6
            
Bent u van mening dat het in staat stellen van speciale eenheden of individuele commando’s
               om (een deel van) hun uitrusting zélf in te kopen niet alleen de veiligheid zou verbeteren
               en motivatieverhogend zou kunnen werken, maar ook de innovatie kan bevorderen omdat
               het speciale eenheden in staat stelt snel en op basis van hun eigen ervaring uit te
               vinden welke uitrusting voor hen het beste is? Zo nee, waarom niet?
            
Antwoord 6
            
De huidige SOF-processen zijn er op ingericht om de veiligheid en kwaliteit te waarborgen
               en innovatie te bevorderen. Door het continue testen en (door)ontwikkelen van de uitrusting
               in samenwerking met de eenheden en defensieonderdelen kan op basis van de individuele
               ervaring worden geïnnoveerd. Deze werkwijze heeft ook een motiverende werking.
            
Vraag 7
            
Bent u bereid te onderzoeken of een deel van het uitrustingsbudget, indien dit wordt
               gewenst, rechtstreeks aan speciale eenheden of individuele leden van die eenheden
               kan worden gealloceerd, zodat eenheden of commando’s voortaan zélf (een deel van)
               hun uitrusting (snel) kunnen kopen (zoals in een aantal andere landen overigens al
               gebruikelijk is)? Zo nee, waarom niet?
            
Antwoord 7
            
Een individueel uitrustingsbudget is om bovengenoemde redenen niet wenselijk. Om de
               kwaliteit, het draagcomfort en de levertijd van de uitrusting te verbeteren lopen
               er verschillende projecten. Defensie heeft met de invoering van het eerder genoemde
               project VOSS de uitrusting van de militair verbeterd. Met de invoering van het Defensie
               Operationeel Kleding Systeem (DOKS) (Kamerstuk 27 830, nr. 429 van 8 april 2024) zet Defensie eveneens belangrijke stappen in de verbetering van
               de uitrusting van alle militairen. In dit project staan bescherming, individuele veiligheid
               en draagcomfort centraal. Uw Kamer wordt via het Defensie Projectenoverzicht (DPO)
               geïnformeerd over de voortgang van dit project.
            
Daarnaast zet Defensie stappen om meer maatwerk mogelijk te maken. Het keuzeconcept
               gevechtslaarzen is hier een voorbeeld van. Binnen dit concept krijgen militairen de
               ruimte om te kiezen uit een breed assortiment van gevechtslaarzen, passend bij hun
               gebruikersprofiel. Zo waarborgt Defensie zowel de veiligheid en kwaliteit van de uitrusting,
               en biedt tegelijkertijd keuzevrijheid aan haar mensen.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
 G.P. Tuinman, staatssecretaris van Defensie
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.
