Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Bushoff en De Hoop over de hoge parkeertarieven bij ziekenhuizen
Vragen van de leden Bushoff en De Hoop (beiden GroenLinks-PvdA) aan de Ministers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en van Infrastructuur en Waterstaat en de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over de hoge parkeertarieven bij ziekenhuizen (ingezonden 9 oktober 2024).
Antwoord van Minister Agema (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen 5 november
2024).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Gratis parkeren bij een ziekenhuis verdwijnt: slechts
handvol ziekenhuizen biedt het nog aan»1?
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Deelt u de mening dat ziekenhuizen te allen tijde bereikbaar en toegankelijk moeten
zijn met zowel de auto als het openbaar vervoer, ook voor mensen die minder te besteden
hebben?
Antwoord 2
Ja. Ik vind het belangrijk dat ziekenhuizen voor alle mensen goed bereikbaar zijn.
Ook de bereikbaarheid van ziekenhuizen met eigen vervoer en/of openbaar vervoer is
uiteraard van belang. Als mensen minder te besteden hebben, kunnen zij zich ten aanzien
van de parkeerkosten wenden tot het betreffende ziekenhuis of gemeente over welke
mogelijkheden er zijn om die kosten te beperken.
Vraag 3
Hoe beoordeelt u het feit dat inmiddels bij 98 van de in totaal 105 ziekenhuizen in
Nederland betaald parkeren is ingevoerd? Deelt u de mening dat het zeer onwenselijk
is dat de tarieven bij een aantal ziekenhuizen oplopen tot wel 30 euro per dag, voor
mensen rond het sociaal minimum een fors bedrag?
Antwoord 3
Vooropgesteld moet worden dat hoge parkeertarieven bij ziekenhuizen voor patiënten
en bezoekers natuurlijk niet prettig zijn en hoog kunnen oplopen bij frequent ziekenhuisbezoek.
Vooral als men lang of vaak naar het ziekenhuis moet. Het parkeerbeleid en de tarieven
zijn een verantwoordelijkheid van ziekenhuizen en gemeenten. Zo zijn parkeertarieven
vooral hoger bij ziekenhuizen in grote steden, waar de parkeertarieven in algemene
zin vaak al hoger zijn. Dit komt omdat de kosten van de grond, alsmede andere kosten
die samenhangen met het exploiteren van een parkeergelegenheid, moeten worden gedekt.
Het is belangrijk dat ziekenhuizen hun patiënten goed en actief informeren over de
mogelijkheden die er zijn om bij veelvuldig gebruik en langdurig verblijf de parkeerkosten
te beperken, bijvoorbeeld door te wijzen op de beschikbare kortingsmogelijkheden.
Ten aanzien van de stapeling van kosten is relevant dat er op verschillende manieren
voor wordt gezorgd dat de zorguitgaven voor patiënten worden beperkt. Zo is er vanuit
het Ministerie van VWS voor het vervoer van en naar het ziekenhuis voor specifieke
groepen patiënten de regeling ziekenvervoer. Alle typen vervoer kunnen vergoed worden:
de eigen auto, taxi en openbaar vervoer. In deze regeling is tevens voorzien in een
hardheidsclausule voor patiënten die langdurig lang moeten reizen. Het vervoer wordt
niet alleen vergoed bij een behandeling, maar omvat ook het vervoer naar consulten,
onderzoek en controles die als onderdeel van de behandeling noodzakelijk zijn. Daarnaast
is het mogelijk dat patiënten een logeervergoeding kunnen krijgen in plaats van een
vergoeding voor vervoerskosten. Daarnaast kunnen parkeerkosten fiscaal aftrekbaar
zijn bij de aangifte inkomstenbelasting. Voor specifieke zorgkosten geldt dat deze
aftrekbaar zijn als deze kosten boven een drempel uitkomen die gebaseerd is op het
inkomen.
Vraag 4
Hoe gaat u ervoor zorgen dat het ziekenhuis bereikbaar blijft voor mensen met een
smalle beurs? Kunt u hierbij specifiek ingaan op a) de hoge parkeerkosten en b) de
hoge kosten van het openbaar vervoer en het verdwijnen van reisvoorzieningen in de
regio2?
Antwoord 4
Mensen met een smalle beurs kunnen zich tot het betreffende ziekenhuis of gemeente
wenden voor de mogelijkheden de parkeerkosten te beperken. De prijzen voor het regionale
openbaar vervoer, bus, tram, metro en regionale treindiensten, zijn in 2024 niet toegenomen,
omdat dat deze prijsstijgingen volledig zijn gecompenseerd door de aangenomen motie
Bikker. Daarnaast hebben de decentrale ov-autoriteiten via de motie Bikker ook € 150 miljoen
per jaar gekregen om de dienstregeling op peil te houden, dan wel de kwaliteit van
het ov te verbeteren.
Vraag 5
Hoeveel van de ziekenhuizen besteden hun parkeergelegenheid uit aan commerciële partijen,
zoals Q-Park of Interparking?
Antwoord 5
Ik beschik niet over deze informatie.
Vraag 6
Deelt u de mening dat het onwenselijk is als de inkomsten van parkeertarieven niet
bij ziekenhuizen zelf maar bij commerciële partijen terechtkomen die primair gericht
zijn op het maken van winst?
Antwoord 6
Of de parkeergelegenheid bij een ziekenhuis in handen is van het ziekenhuis zelf of
in handen is van een commercieel bedrijf is een keuze die lokaal wordt gemaakt. In
algemene zin ben ik wel van mening dat buitensporige winsten bij parkeergelegenheden
van ziekenhuizen onwenselijk zijn.
Vraag 7
Wat zijn de gevolgen voor de begroting van ziekenhuizen als de parkeertarieven omlaag
zouden gaan? Vindt u ook dat het een slechte zaak is als ziekenhuizen deze winsten
nodig hebben om hun begroting sluitend te maken en dat patiënten met een smalle beurs
hier uiteindelijk de dupe van zijn?
Antwoord 7
De gevolgen van lagere parkeertarieven op de begroting van ziekenhuizen hangen af
van keuzes die ziekenhuizen maken, dat is hun eigen verantwoordelijkheid.
De tarieven van parkeergelegenheden van ziekenhuizen kunnen niet worden losgezien
van de lokale situatie. De hoogste parkeertarieven bij ziekenhuizen zijn met name
te zien in grote steden, waar de parkeertarieven vaak al hoger zijn. Het vaststellen
van lagere parkeertarieven bij deze parkeergelegenheden kan bijvoorbeeld negatieve
effecten met zich meebrengen als de parkeertarieven bij die ziekenhuizen lager worden
dan in het omringende gebied. Want dan is de kans groter dat ander publiek de auto
bij het ziekenhuis parkeert. Dit kan ten koste gaan van de bereikbaarheid van het
ziekenhuis voor patiënten en bezoekers. Overigens betekent laatstgenoemde niet dat
de parkeertarieven voor patiënten ook hoog moeten zijn. Zoals eerder aangegeven kunnen
ziekenhuizen ervoor kiezen om de parkeerkosten voor patiënten te verminderen, bijvoorbeeld
door het aanbieden van uitrijkaarten of andere kortingsmogelijkheden.
Vraag 8
Waarom werkt maar een deel van de ziekenhuizen met uitrijkaarten voor bezoekers? Deelt
u de mening dat het buiten de deur houden van dagjesmensen en winkelend publiek geen
steekhoudend argument is om hoge parkeertarieven te vragen omdat uitrijkaarten voor
bezoekers hier een relatief simpele oplossing voor is?
Antwoord 8
Het is de verantwoordelijkheid en keuze van individuele ziekenhuizen om met uitrijkaarten
voor bezoekers te werken, en we zien voorbeelden dat dit in de praktijk ook gebeurt.
Vraag 9
Wat is uw reactie op het rapport van reizigersorganisatie Rover3 waaruit blijkt dat ziekenhuizen in Nederland beter bereikbaar moeten worden met het
openbaar vervoer? Welke vervolgstappen gaat u nemen naar aanleiding van het rapport?
Antwoord 9
Ik vind het een goede zaak dat Rover aandacht heeft voor de bereikbaarheid van ziekenhuizen
met het openbaar vervoer. Het rapport maakt duidelijk dat de situatie verschilt per
ziekenhuis. Bij veel ziekenhuizen gaat het goed. Waar er aandachtspunten zijn moeten
verantwoordelijke partijen bekijken wat daaraan verbeterd kan worden. Ik zal het rapport
van Rover onder de aandacht brengen van de brancheorganisaties van ziekenhuizen (NVZ
en NFU) en zorgverzekeraars (ZN) maar ook bij decentrale ov-autoriteiten. Zij kunnen
bij de totstandkoming van de programma’s van eisen voor het vervoer in een bepaald
gebied de goede bereikbaarheid van ziekenhuizen meenemen.
Vraag 10
Hoe ziet u de rol van zorgverzekeraars in het verbeteren van de bereikbaarheid van
ziekenhuizen? Deelt u de mening van Rover dat zij hier meer regie in moeten pakken?
Antwoord 10
Zorgverzekeraars kunnen een rol spelen, bijvoorbeeld door in hun gesprekken en contractonderhandelingen
met ziekenhuizen aandacht te vragen voor het verbeteren van de bereikbaarheid.
Vraag 11
Bent u bereid in gesprek te gaan met ziekenhuizen, zorgverzekeraars en Rover over
hoe de bereikbaarheid en toegankelijkheid van ziekenhuizen geborgd kan worden door
enerzijds parkeren betaalbaar te houden en anderzijds te zorgen voor goede bereikbaarheid
met het openbaar vervoer? Zo ja, hoe en wanneer gaat u hier vervolg aan geven? Zo
nee, waarom niet?
Antwoord 11
De verantwoordelijkheid voor de hoogte van parkeertarieven ligt bij ziekenhuizen.
Ik zal het rapport van Rover over de bereikbaarheid van ziekenhuizen met het openbaarvervoer
onder de aandacht brengen van de brancheorganisaties van ziekenhuizen (NVZ en NFU)
en zorgverzekeraars (ZN).
Vraag 12
Kunt u voorgaande vragen afzonderlijk van elkaar beantwoorden?
Antwoord 12
Ja.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M. Agema, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.