Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Eerdmans over het bericht 'Aan Oekraïne geleverde NAVO-wapens in beslag genomen die in criminele circuit waren beland'
Vragen van het lid Eerdmans (JA21) aan de Ministers van Justitie en Veiligheid en van Defensie over het bericht «Aan Oekraïne geleverde NAVO-wapens in beslag genomen die in criminele circuit waren beland» (ingezonden 3 oktober 2024).
Antwoord van Minister Van Weel (Justitie en Veiligheid) en van Minister Brekelmans
            (Defensie) (ontvangen 4 november 2024). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar
            2024–2025, nr. 386.
         
Vraag 1
            
Bent u op de hoogte van het bericht «Aan Oekraïne geleverde NAVO-wapens in beslag
               genomen die in criminele circuit waren beland» uit de Volkskrant van 6 september jongstleden?1
Antwoord 1
            
Ja, hier ben ik mee bekend.
Vraag 2
            
Kunt u ingaan op de conclusie in het artikel dat er op nationaal, NAVO of EU-niveau
               «geen plan [is] om de verspreiding van wapens na de oorlog in Oekraïne te beteugelen»?
            
Antwoord 2
            
Oekraïne en zijn internationale partners waaronder ook Nederland zijn zich bewust
               van het risico op mogelijke omleiding van wapens naar het illegale circuit. Het kabinet
               heeft dit risico ook meermaals besproken met de Tweede Kamer. Het risico weegt echter
               niet op tegen het grote belang Oekraïne militair te blijven steunen in zijn strijd
               tegen Rusland. Die strijd raakt immers ook de Europese en Nederlandse veiligheid.
            
De Oekraïense autoriteiten tonen zich zeer bewust van de risico’s van omleiding en
               nemen mitigerende maatregelen om dit actief te voorkomen, te monitoren, en tegen te
               gaan. Ook staat de dreiging van de verspreiding van wapens vanuit Oekraïne naar andere
               landen al geruime tijd hoog op de internationale agenda van de Europese Unie. Daarom
               is vanaf het begin van het conflict een «EU-list of actions» met 11 actiepunten opgesteld,
               waaraan de EU-lidstaten en Oekraïense autoriteiten aandacht moeten schenken en invulling
               dienen te geven. Deze acties richten zich onder meer op een strikte controle van legaal
               wapenbezit (via nationale wetgeving), registratie, import en export van wapens, en
               de bestrijding van illegale wapenhandel, onder meer door de verscherping van goederencontroles
               aan de buitengrenzen van de EU en de oprichting van de nationale Firearms Focal Points
               (NFFP). Oekraïne wordt hierbij ondersteund door EU-organisaties zoals EMPACT, Europol
               en Frontex, en internationale organisaties zoals de VN, Interpol, SEESAC en de OVSE.
            
Het naleven van deze actielijst en de daarbij geboden ondersteuning door partners
               is essentieel om zoveel mogelijk te voorkomen dat wapens tijdens en na de oorlog in
               illegale handen terechtkomen. Ook binnen Nederland is deze dreiging tijdig onderkend.
               In lijn met het uitgangspunt dat voorkomen beter is dan genezen, ondersteunt Nederland
               actief de uitvoering van de acties uit de «EU-list of actions». Daarnaast is een interdepartementaal
               overleg ingericht waar onder andere het Ministerie van Defensie, Buitenlandse Zaken,
               Justitie en Veiligheid en de Nationale Politie vertegenwoordigd zijn, en informatiedeling
               centraal staat. Dit stelt ons in staat vroegtijdig in te grijpen waar nodig, om de
               verspreiding van illegale wapens te voorkomen. Ook is in de bilaterale veiligheidsovereenkomst
               tussen Nederland en Oekraïne vastgelegd dat Nederland en Oekraïne zullen samenwerken
               om wegsluizen en illegale omloop van aan Oekraïne verstrekt militair materieel te
               voorkomen.
            
Vraag 3
            
Bent u voornemens extra maatregelen te nemen in nationaal, NAVO en/of EU verband?
               Zo ja, welke concrete maatregelen heeft u voor ogen?
            
Antwoord 3
            
De «EU-list of actions», zoals hierboven beschreven, is een dynamisch en flexibel
               instrument. Dit betekent dat de lijst continu geëvalueerd en bijgewerkt wordt om relevant
               te blijven en effectief in te spelen op nieuwe ontwikkelingen en behoeften. Wanneer
               er in de toekomst nieuwe uitdagingen of prioriteiten binnen de EU opkomen, kan besloten
               worden om extra acties aan de lijst toe te voegen.
            
Vraag 4
            
Welke maatregelen zijn al genomen om te voorkomen dat wapens uit het Oekraïense conflict
               terechtkomen in het Nederlandse criminele circuit?
            
Antwoord 4
            
Allereerst is Oekraïne zeer bewust van mogelijke risico’s op omleiding van wapens
               naar het illegale circuit, en werkt daarom intensief samen met bilaterale partners,
               de EU en andere internationale organisaties om omleiding actief tegen te gaan.
            
Daarnaast speelt Nederland een actieve rol in de internationale samenwerking op het
               gebied van illegale wapenhandel, met speciale aandacht voor de wapens die vanuit Oekraïne
               richting Nederland kunnen komen. In nauwe samenwerking met de Europese Unie, Europol
               en Interpol deelt Nederland informatie over wapenstromen, onder andere afkomstig uit
               Oekraïne. Door deel te nemen aan diverse operaties, zoals het trainen en opleiden
               van grenspersoneel aan de EU-buitengrenzen in de landen van het Oostelijk Partnerschap
               (EaP), draagt Nederland bij aan het vroegtijdig opsporen van wapensmokkel, de inbeslagname
               van illegale wapens en de aanhouding van verdachten.
            
Het recent opgerichte Oekraïense en Nederlandse nationale Firearms Focal Point (NFFP)
               fungeert daarbij als een centraal knooppunt voor informatie en analyse op het gebied
               van vuurwapens. Dit knooppunt vergemakkelijkt zowel de nationale als internationale
               uitwisseling van informatie, waardoor sneller en doelgerichter kan worden ingegrepen
               wanneer wapens vanuit Oekraïne in Europa worden aangetroffen. Hierdoor wordt de opsporing
               van illegale wapens effectiever en kan tijdig worden gehandeld om verdere verspreiding
               te voorkomen.
            
Vraag 5
            
Welke waarborgen en controles zijn op voorhand ingesteld om ervoor te zorgen dat door
               NAVO-landen aan Oekraïne geleverde wapens niet ter plaatse in handen van criminelen
               vallen? Acht u deze waarborgen voldoende robuust?
            
Antwoord 5
            
Nederland onderwerpt leveringen van militaire goederen aan Oekraïne aan een wapenexporttoets.
               In deze toets wordt het risico op omleiding naar het illegale circuit al sinds de
               start van de Nederlandse leveringen in februari 2022 meegewogen. In de beoordeling
               wordt eveneens gekeken naar het Oekraïense recht zichzelf te verdedigen tegen de Russische
               agressie, de mitigerende maatregelen die Oekraïne neemt en de toegevoegde waarde van
               de militaire goederen op het slagveld.
            
Het risico op omleiding staat niet in verhouding tot de urgente behoeftes van Oekraïne
               en het Nederlandse belang Oekraïne met militaire goederen te blijven steunen. De voortdurende
               Russische agressie heeft ook ingrijpende gevolgen voor de Europese en Nederlandse
               veiligheid. Tegelijkertijd moeten risico’s tot omleiding zoveel mogelijk worden gemitigeerd.
            
Zoals genoemd, lopen er verschillende initiatieven van o.a. vanuit de Europese Commissie,
               Europol, de OVSE en de VS, waarbij met Oekraïne wordt samengewerkt in het actief voorkomen,
               monitoren en tegengaan van omleiding van wapens naar het illegale circuit. Nederland
               is betrokken bij meerdere van deze initiatieven.
            
Vraag 6
            
Hoe wordt ervoor gezorgd dat ongeregistreerde, buitgemaakte Russische wapens, de zogenoemde
               «trophy weapons», niet onder de radar blijven?
            
Antwoord 6
            
Dit is inderdaad een zorg die Oekraïne en internationale partners, waaronder ook Nederland,
               delen. Veel van deze wapens blijven, door de aard van de voortdurende agressie tegen
               Oekraïne, buiten het zicht. In verschillende internationale gremia, waar ook Oekraïne
               deel van uitmaakt, heeft Nederland zijn bezorgdheid hierover uitgesproken. Daarbij
               is zowel de internationale gemeenschap als Oekraïne opgeroepen om hier aandacht voor
               te blijven hebben. Sinds begin 2022 zijn er in Oekraïne organisaties actief die zich
               richten op het documenteren, registreren en traceren van Russische en Iraanse wapensystemen
               die in het conflict worden ingezet. Daarnaast heeft de Oekraïense regering burgers
               en militairen de opdracht gegeven om deze wapens te melden en te registreren bij de
               bevoegde autoriteiten.
            
Vraag 7
            
Uit het Wetenschappelijk Onderzoek- en Datacentrum (WODC-) onderzoek «Smokkel van
               handvuurwapens vanuit voormalige Oostbloklanden naar Nederland» blijkt dat «machinepistolen
               en verborgen vuurwapens die in Nederland in het illegale circuit worden gebruikt voor
               vrijwel honderd procent uit voormalige Oostbloklanden afkomstig zijn»;2 welke lessen zijn er getrokken uit de situatie van rond de millenniumwisseling?
            
Antwoord 7
            
Na de reeks aan conflicten in de voormalige Oostbloklanden, die plaatsvonden tussen
               1991 en 2001, werd Europa geconfronteerd met een onverwachte stroom van wapens, handgranaten
               en explosieven die daar ongeregistreerd aanwezig waren en naar het Westen werden gesmokkeld.
               Een belangrijke les hieruit is het belang van vroegtijdig ingrijpen, zoals nu ook
               in Oekraïne wordt toegepast. Specifiek in Nederland zijn na 2000 diverse maatregelen
               genomen om de handel in illegale wapens terug te dringen. Dit gebeurde door het aanscherpen
               van wetgeving, intensievere (internationale) samenwerking, gerichte opsporingsacties
               en preventieve maatregelen, zoals wapeninleveracties. Daarnaast is er geïnvesteerd
               in geavanceerde technologieën voor politie en douane, waaronder digitale tools om
               criminele netwerken te identificeren en scantechnologieën bij grenzen en havens.
            
Nederland werkt actief samen met Oekraïne, Europese landen en andere internationale
               partners (zoals EMPACT en SEESAC) in de strijd tegen wapenhandel, met een blijvende
               focus op wapens afkomstig uit vroegere conflictgebieden, zoals de Oostbloklanden en
               de Balkan. De combinatie van betere informatiepositie van inlichtingendiensten, grensoverschrijdende
               acties en publieke bewustwording heeft de aanpak van illegale wapens in Nederland
               aanzienlijk verbeterd.
            
Vraag 8
            
Het blijkt dat wapens afkomstig uit voormalig Joegoslavië, Slowakije, Bosnië en Servië
               nog altijd een gestage stroom vormen richting Nederland;3 welke specifieke afspraken zijn er gemaakt met deze landen om deze stroom te verminderen?
            
Antwoord 8
            
Het in 2002 door de Verenigde Naties opgerichte SEESAC (South Eastern and Eastern
               Europe Clearinghouse for the Control of Small Arms and Light Weapons)4 werkt aan het bevorderen van samenwerking, beleidsontwikkeling, wapenvernietiging
               en het versterken van de capaciteit van nationale en regionale instanties in Zuidoost-
               en Oost-Europa. Het specifieke doel hiervan is de bestrijding van illegale wapenhandel
               in deze regio.
            
SEESAC is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Western Balkans Small Arms and
               Light Weapons Roadmap, een lijst van acties die is opgesteld om onder meer te voorkomen
               dat wapens uit deze regio illegaal worden verhandeld. Zo wordt ingezet op het volledig
               uitvoeren én monitoren van hun nationale wet- en regelgeving, het verbeteren van processen
               en capaciteiten van rechtshandhavingsinstanties, en samenwerking op bilateraal, regionaal
               en internationaal niveau. Nederland levert een substantiële financiële bijdrage, te
               weten 1,5 miljoen euro in zowel 2019 als in 2023, aan het MPTF (Multi partner Trust
               Fund) van de UNDP en UNODC ter implementatie van de Roadmap en ondersteunt zo de internationale
               inspanningen om illegale wapenstromen vanuit Zuidoost-Europa tegen te gaan.
            
Slowakije wordt binnen de Europese Unie momenteel niet langer als bronland voor illegale
               wapens beschouwd, na wetswijzigingen in 2015 en 2021 in dat land die de legale verkoop
               van zogenaamde akoestische wapens (alarmwapens) en Flobert-wapens aanzienlijk hebben
               beperkt.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
 D.M. van Weel, minister van Justitie en Veiligheid
- 
              
                  Mede ondertekenaar
 R.P. Brekelmans, minister van Defensie
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.
