Lijst van vragen : Lijst van vragen inzake vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2025 2025 en invulling van het OCW-aandeel in de rijksbrede subsidietaakstelling (Kamerstuk 36600-VIII-14 en 15)
2024D41308 VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft een aantal vragen voorgelegd
aan de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de Staatssecretaris van Onderwijs,
Cultuur en Wetenschap over de nota van wijziging inzake Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie
van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2025 (Kamerstuk 36 600 VIII, nr. 14) en over de brief d.d. 24 oktober 2024 inzake de Invulling van het OCW-aandeel in de rijksbrede subsidietaakstelling (Kamerstuk 36 600 VIII, nr. 15).
De voorzitter van de commissie,
Bromet
Adjunct-griffier van de commissie,
Huls
Nr
Vraag
1
Kan inzichtelijk worden gemaakt welk bedrag in mindering wordt gebracht op de lumpsum
van scholen in het voortgezet onderwijs door het totaal aan bezuinigingen op het voortgezet
onderwijs?
2
Hoe verenigt u het OCW1-aandeel in de rijksbrede subsidietaakstelling uit het Hoofdlijnenakkoord met de belofte
van het kabinet in het Hoofdlijnenakkoord om subsidies om te zetten naar solide, structurele
bekostiging?
3
Hoe gaat u gevolg geven aan de belofte van het kabinet in het Hoofdlijnenakkoord om
subsidies om te zetten naar solide, structurele bekostiging?
4
Welke subsidieregelingen gaat u omzetten naar solide, structurele bekostiging?
5
Kan inzichtelijk worden gemaakt welk bedrag in mindering wordt gebracht op de lumpsum
van scholen in het primair onderwijs door het totaal aan bezuinigingen op het primair
onderwijs?
6
Kunt u aangeven hoeveel hoogbegaafde leerlingen gebruikmaken van een alternatief dekkend
en passend onderwijsaanbod?
7
Wat is de verwachte impact van deze bezuiniging op de toegankelijkheid en kwaliteit
van cultuureducatie op basisscholen?
8
Kunt u aangeven hoeveel minder banen in tekortsectoren gerealiseerd kunnen worden
door de bezuiniging op de Regeling Doorstroom Beroepskolom?
9
Kunt u aangeven welk effect de bezuinigingen op begeleiding van studenten, waaronder
de Regeling Doorstroom Beroepskolom en het bindend studieadvies, hebben op de kans
op studievertraging onder studenten?
10
Kunt u aangeven hoeveel leraren momenteel gebruikmaken van de promotiebeurzen?
11
Kunt u aangeven of de promotiebeurzen leraren bijdraagt aan de aantrekkelijkheid van
het beroep leraar?
12
Hoe is de verdeling van de rijksbrede taakstelling subsidie tussen departementen tot
stand gekomen?
13
Hoe is bij de rijksbrede taakstelling subsidie gedefinieerd?
14
Waarom valt de financiering van een uitvoeringsorgaan onder de noemer subsidie?
15
Hoe heeft de financiering van NWO2 als organisatie zich de afgelopen jaren ontwikkeld?
16
Hoeveel fte bedraagt de subsidiekorting op NWO op een totaal van hoeveel?
17
Wat is het beleidsdoel van het programma sociale veiligheid van universiteiten, hogescholen
en studie- en studentenverenigingen?
18
Hoe wordt het geld voor het programma sociale veiligheid van universiteiten, hogescholen
en studie- en studentenverenigingen besteed en hoe en wanneer wordt de effectiviteit
en doelmatigheid van deze financiële inzet beoordeeld?
19
Hoe heeft het takenpakket van NWO als organisatie zich ontwikkeld?
20
Is het terugdraaien van de overboekingen in het kader van de loon- en prijsbijstelling
via de lumpsum aan mbo-instellingen en de contactgemeenten voor de instellingen een
budgettair neutrale ingreep of een reële korting op het budget?
21
Hoeveel programma’s, activiteiten en campagnes zouden geen doorgang kunnen vinden
zonder subsidie vanuit de Regeling Gender- en LHBTI+-gelijkheid 2022–2027?
22
Kunt u toelichten op welke «overige» beschikkingen op basis van de Kaderregeling subsidies
OCW, SZW3 en VWS4 er in 2026 bezuinigd wordt?
23
Kunt u toelichten of en zo ja, hoe succesvol het project LLO5 Collectief Laagopgeleiden en Laaggeletterden (dat stopt in 2026) de afgelopen jaren
is geweest?
24
Wat valt er onder «overige subsidies»?
25
Kunt u toelichten hoeveel projecten leesbevordering in 2026 minder ondersteund kunnen
worden door de extra bezuiniging?
26
Hoeveel projecten kunnen er minder ondersteund worden als er bezuinigd wordt op toegankelijkheid,
diversiteit en inclusie?
27
Waarom wordt het project Versterking lokale journalistiek door samenwerking in 2026
helemaal stopgezet?
28
Hoeveel banen in het onderwijs zullen verloren gaan door alle bezuinigingen in het
primair onderwijs?
29
Hoeveel banen in het onderwijs zullen verloren gaan door alle bezuinigingen in het
voortgezet onderwijs?
30
Betekent, na bekendmaking van deze nota van wijziging, dat u voor het komend jaar
niet extra op onderwijssubsidies en organisaties gaat korten en dat deze ook, zoals
gebruikelijk, worden geïndexeerd?
31
Kunt u een opsomming geven van alle bestaande subsidieregelingen waarbij bewezen is
dat de uitvoering ervan effectief is?
32
Hoeveel samenwerkingen tussen publiek-privaat zijn er voortgekomen uit het Regionaal
Investeringsfonds?
33
Hoeveel aanvragen zijn er gedaan om geld beschikbaar te stellen uit het Nationaal
Investeringsfonds?
34
Hoe rijmt u het voornemen uit het regeerprogramma om switchen en studie-uitval te
voorkomen met de bezuiniging op de Regeling Doorstroom Beroepskolom, een subsidie
die was bedoeld om switchen en studie-uitval te voorkomen?
35
Hoeveel scholen maken gebruik van de Regeling subsidieverstrekking voor godsdienstonderwijs
of levensbeschouwelijk vormingsonderwijs op openbare scholen?
36
Hoeveel banen zullen er verdwijnen door het wegvallen van de Regeling subsidieverstrekking
voor godsdienstonderwijs of levensbeschouwelijk vormingsonderwijs op openbare scholen?
37
Hoeveel scholen maken gebruik van de Regeling bewegingsonderwijs?
38
Wat is het effect van het schrappen van de Regeling bewegingsonderwijs voor gymleraren
en voor scholieren in het primair onderwijs?
39
Wat zal het effect zijn van de bezuiniging Subsidieregeling vrijroosteren leraren?
40
Klopt het dat de extra loon- en prijsbijstelling die in 2022 in de Najaarsnota is
toegevoegd een structurele inkomstenbron voor scholen is?
41
Wat is het financiële effect voor scholen in het primair- en voortgezet onderwijs
door de extra loon- en prijsbijstelling Najaarsnota 2022 artikel 1 niet door te voeren?
42
Wat houdt het afschaffen van de regeling voor het verzuim-deel van de Regeling strategisch
personeelsbeleid in?
43
Betekent het bezuinigen op de Regeling strategisch personeelsbeleid dat leerlingen
die thuiszitten niet meer worden ondersteund om weer naar school terug te keren?
44
Welke projecten worden geschrapt bij de Regeling versterking medezeggenschap en welke
blijven behouden?
45
Hoeveel leraren maken gebruik van de promotiebeurs leraren, uitgesplitst naar beurzenprogramma?
46
Kunnen leraren die nu gebruik maken van een promotiebeurs hun promotie afmaken?
47
Hoeveel scholen worden er extra geraakt door de bezuiniging op School en Omgeving
in het primair- en voortgezet onderwijs?
48
Hoeveel bedrijven hebben gebruikgemaakt van de Regeling praktijkleren?
49
Hoeveel stage- en/of leerwerkplekken zijn er gecreëerd door de Regeling praktijkleren?
50
Wat is het gevolg van de vermindering van de extra loon- en prijsbijstelling Najaarsnota
2022 voor artikelen 1 en 3?
51
Kunt u de post Overige subsidies artikel 1 volledig uitsplitsen, inclusief mutaties?
52
Kunt u de post Overige subsidies artikel 3 volledig uitsplitsen, inclusief mutaties?
53
Kunt u de post Opdrachten artikel 1 volledig uitsplitsen, inclusief mutaties?
54
Kunt u de post Opdrachten artikel 3 volledig uitsplitsen, inclusief mutaties?
55
Wat valt er onder «restant werkagenda»?
56
Welke initiatieven worden gefinancierd vanuit de Regeling versterking medezeggenschap?
57
Welke initiatieven worden gefinancierd door de Regeling tussenklassen?
58
Om hoeveel leerlingen gaat de Regeling tussenklassen?
59
Hoeveel samenwerkingen worden gefinancierd vanuit het Regionaal Investeringsfonds?
60
Kunt u een uitputtende lijst geven van samenwerkingen in het kader van het Regionaal
Investeringsfonds en welke samenwerkingen zullen moeten stoppen?
61
Hoeveel studenten hebben profijt van het Regionaal Investeringsfonds en hoeveel zijn
dat er minder dankzij de bezuiniging?
62
Wat is de impact van het wegbezuinigen van de middelen voor verzuim voor het wetsvoorstel
gericht op het terugdringen van verzuim?
63
Hoeveel kinderen krijgen vormingsonderwijs dankzij de Regeling GVO6/HVO7?
64
Waartoe dient de Subsidieregeling vrijroosteren leraren?
65
Hoeveel leraren kunnen dankzij de bezuiniging op de Regeling vrijroosteren leraren
niet worden vrijgeroosterd?
66
Klopt het dat «Ondersteuning en preventie thuiszitters/niet-bekostigde initiatieven»
gaat om het «rommelpotje» passend onderwijs?
67
Wat wordt er nu gefinancierd vanuit de post «Ondersteuning en preventie thuiszitters/niet-bekostigde
initiatieven»?
68
Hoeveel kinderen hebben baat bij de post «Ondersteuning en preventie thuiszitters/niet-bekostigde
initiatieven»?
69
Hoeveel minder kinderen hebben minder ondersteuning vanuit de post «Ondersteuning
en preventie thuiszitters/niet-bekostigde initiatieven» door de bezuiniging?
70
Wat wordt gefinancierd vanuit de Regeling hoogbegaafdheid?
71
Hoeveel kinderen worden geraakt door de bezuiniging op de Regeling hoogbegaafdheid?
72
Waarop wordt de loon- en prijsbijstelling in het funderend onderwijs verminderd?
73
Hoeveel scholen maken gebruik van de Regeling bewegingsonderwijs?
74
Hoeveel kinderen hebben profijt van de Regeling bewegingsonderwijs?
75
Wat wordt precies gefinancierd vanuit de Regeling doorstroom vmbo-havo/mbo?
76
Hoeveel leerlingen worden getroffen door de bezuiniging op de Regeling doorstroom
vmbo-havo/mbo?
77
Hoe verhouden de bezuinigingen op thuiszitters zich tot de nieuw in te voeren Wet
terugdringen verzuim?
78
Wat betekenen de bezuinigingen van in totaal op € 6 miljoen op Kennisnet voor de ondersteuningsstructuur
van scholen om technologie te kunnen benutten om de kwaliteit en toegankelijkheid
van het onderwijs te verbeteren en veiligheids- en ict-risico’s te beheersen?
79
Wat werd er bekostigd uit de subsidieregeling «Ondersteuning en preventie thuiszitters/niet-bekostigde
initiatieven» en kunt u in een overzicht uiteenzetten hoeveel geld de afgelopen jaren
in deze subsidieregeling zat en waar het specifiek naar toe is gegaan?
80
Hoeveel thuiszitters zijn er en kunt u uiteenzetten hoeveel thuiszitters er de afgelopen
10 jaar waren?
81
Op welke manier kunnen thuiszitters en kinderen die het risico lopen om thuiszitter
te worden, geholpen worden als de subsidieregeling «Ondersteuning en preventie thuiszitters/niet-bekostigde
initiatieven» wordt afgeschaft vanaf 2028?
82
Hoe verhouden deze bezuinigingen zich tot de verbeteraanpak passend onderwijs?
83
Hoe verhouden deze bezuinigingen zich tot alle moties, zoals bijvoorbeeld de motie
van het lid Westerveld c.s. over de inzet van vrijgekomen financiële middelen voor
hoogbegaafdheid en initiatieven voor thuiszitters en voorzieningen voor kinderen met
een of meerdere beperkingen8, die zijn aangenomen alsmede toezeggingen die zijn gedaan, zoals bijvoorbeeld de
toezegging aan het lid Kwint over het «rommelpotje» in het commissiedebat over passend
onderwijs op 5 april 20239?
84
Heeft de bezuiniging op het NWO gevolgen voor het personeel?
85
Hoeveel leraren maken gebruik van een promotiebeurs?
86
Hoeveel leraren kunnen door de bezuiniging op de promotiebeurs niet (beginnen met)
promoveren?
87
Hoeveel kinderen ontvangen cultuureducatie vanuit de Regeling cultuureducatie?
88
Hoeveel minder kinderen ontvangen cultuureducatie wegens de bezuiniging op de Regeling
cultuureducatie?
89
Kunt u de post Loon- en prijsbijstelling verschillende budgetten artikel 14 uitsplitsen?
90
Wat wordt precies gefinancierd vanuit de Regeling Doorstroom Beroepskolom?
91
Hoeveel leerlingen en studenten worden getroffen door de bezuiniging op de Regeling
Doorstroom Beroepskolom?
92
Wat wordt er gefinancierd vanuit het Versterken duurzame leningen?
93
Om hoeveel makers of culturele instellingen gaat de bezuiniging op Versterken duurzame
leningen?
94
Wat wordt er gefinancierd vanuit Ondernemerschapsbeleid?
95
Kunt u de post Beleidsinitiatieven artikel 14 uitsplitsen?
96
Wat wordt gefinancierd vanuit de Hosting website vaste boekenprijs?
97
Wat wordt er gefinancierd vanuit de Woonhuisregeling?
98
Kunt u de post Overige subsidies artikel 15 uitsplitsen?
99
Kunt u de post Opdrachten artikel 15 uitsplitsen?
100
Wat wordt er gefinancierd vanuit de Subsidies professionalisering lokale omroepen?
101
Wat wordt er gefinancierd vanuit de Regeling Gender- en LHBTI+-gelijkheid 2022–2027?
102
Wat zijn de gevolgen van de bezuinigingen op de regionale publieke omroep?
103
Wat zijn de gevolgen van de bezuinigingen op de landelijke publieke omroep?
104
Kunt u het totaal van bezuinigingen op journalistiek (btw-verhoging, initiële bezuiniging
NPO, extra bezuiniging NPO en regionale omroepen en overige subsidies) onder elkaar
zetten?
105
Welke gevolgen zal de volledige structurele korting op het budget voor het restant
functiemix voor het voortgezet onderwijs hebben voor het kwantitatieve en kwalitatieve
lerarentekort in de Randstad?
106
Welke gevolgen voorziet u door de structurele korting op het volledige budget van
het restant brede brugklassen voor het aantal scholen voor voortgezet onderwijs in
Nederland dat onderwijs in de eerste klas(sen) aanbiedt in brede brugklassen?
107
Welke beleidsinitiatieven zullen moeten worden gestaakt als gevolg van de korting
op de budgetten Overige subsidies en Opdrachten van de Begrotingsartikelen 1 en 3?
108
Welke activiteiten op het gebied van ict-ondersteuning zal Kennisnet nog kunnen en
moeten voortzetten met de € 13 miljoen die na maatregelen 11 en 19 overblijft van
het budget voor de Instellingssubsidie Kennisnet?
109
Hoe verhoudt het volledige budget dat u structureel wilt korten op de middelen voor
subsidie, die de Stichting Dienstencentrum GVO en HVO ontvangt voor het faciliteren
van het geven en verzorgen van levensbeschouwelijk vormingsonderwijs of godsdienstonderwijs
op openbare scholen, zich tot de initiatiefwet Ypma c.s. waarmee destijds de subsidie
werd omgezet in een structurele bekostiging?10
110
Wat zullen de gevolgen zijn voor de leraren en de aantrekkelijkheid van hun beroep
dat de Subsidieregeling vrijroosteren leraren niet wordt voortgezet?
111
Welke activiteiten werden er tot nu toe mogelijk gemaakt met de Subsidieregeling vrijroosteren
leraren?
112
Hoeveel scholen, leraren en leerlingen hebben gebruikgemaakt van de Subsidieregeling
vrijroosteren leraren?
113
Bent u voornemens om de wetgeving, die noodzakelijk is om subsidie te schrappen die
de Stichting Dienstencentrum GVO en HVO ontvangt voor het faciliteren van het geven
en verzorgen van levensbeschouwelijk vormingsonderwijs of godsdienstonderwijs op openbare
scholen, via een noodwetprocedure langs de volksvertegenwoordiging te loodsen?
114
Hoe verenigt u het schrappen van de subsidie, die de Stichting Dienstencentrum GVO
en HVO ontvangt voor het faciliteren van het geven en verzorgen van levensbeschouwelijk
vormingsonderwijs of godsdienstonderwijs op openbare scholen, met kerndoel 38, waarbij
alle kinderen in Nederland leren over alle godsdienststromingen, dat «overeind [moet]
blijven op alle openbare scholen en op alle bijzondere scholen», zoals het toenmalige
lid Bruins op 14 december 2016 stelde tijdens het debat over het initiatiefwetsvoorstel
Ypma c.s. over bekostiging van levensbeschouwelijk onderwijs?11
115
Wat zijn de gevolgen van het schrappen van de subsidie, die de Stichting Dienstencentrum
GVO en HVO ontvangt voor het faciliteren van het geven en verzorgen van levensbeschouwelijk
vormingsonderwijs of godsdienstonderwijs op openbare scholen voor het openbaar onderwijs,
in het licht van de overweging «dat gvo/hvo, waarbij ouders en kinderen vrijwillig
kunnen kiezen of ze extra les willen hebben boven op het vaste vak over godsdienststromingen,
het openbaar onderwijs versterkt» zoals het toenmalige lid Bruins op 14 december 2016
stelde tijdens het debat over het initiatiefwetsvoorstel Ypma c.s. over bekostiging
van levensbeschouwelijk onderwijs?11
116
Hoeveel scholen voor primair en voortgezet onderwijs zullen vanaf 2029 nog gebruik
kunnen maken van het programma School en Omgeving?
117
Hoeveel scholen voor primair en voortgezet onderwijs zullen vanaf 2029 buiten de boot
gaan vallen bij het programma School en Omgeving?
118
Hoe verenigt u het afschaffen van de bekostiging op godsdienstig en humanistisch vormingsonderwijs,
en daarmee het verlies van een baan voor 350 leraren godsdienstig en humanistisch
vormingsonderwijs, met de inzet op borgen van voldoende personeel?
119
Zal de afschaffing van de bekostiging van het godsdienstig en humanistisch vormingsonderwijs
betekenen dat de openbare scholen hierdoor niet in staat worden gesteld aan hun wettelijke
verplichtingen vanuit de artikelen 50 en 51 WPO te voldoen?
120
Klopt het dat de omzetting van subsidie naar bekostiging van het godsdienstig en humanistisch
vormingsonderwijs in 2017 juist was ingegeven door de wens om te voorkomen dat de
subsidie kon worden stopgezet?
121
Op basis waarvan komt u tot de stelling dat niet bewezen is dat de regeling GVO/HVO
effectief is en kunt u gegevens ter onderbouwing van deze stelling delen met de Kamer?
122
Hoeveel ouders hebben in de afgelopen jaren het verzoek gedaan voor godsdienstig of
levensbeschouwelijk vormingsonderwijs voor hun kind?
123
Indien een wetswijziging nodig is voor het schrappen van de regeling GVO/HVO, kunt
u aangeven welke wetsartikelen daarvoor moeten worden gewijzigd en daarnaast op hoofdlijnen
wat deze wetswijziging precies zou behelzen?
124
Hoeveel leraren in het primair, voortgezet, middelbaar beroeps, hoger beroeps- en
speciaal onderwijs komen door de verlenging van Dudoc-alfa van het Programmabureau
Geesteswetenschappen van de Universiteit Utrecht straks nog in aanmerking voor een
promotiebeurs en hoeveel promotiebeurzen voor deze leraren komen door de stopzetting
van de vier andere beurzenprogramma's te vervallen?
125
Moeten de leraren die gebruikmaken van promotiebeurzen allemaal gaan promoveren aan
de Universiteit Utrecht of kunnen zij ook gaan promoveren aan universiteiten die dichterbij
hun huis zijn gevestigd?
126
Kunt u uitsplitsen waaruit de «Overige subsidies mbo» uit bestaan en hoe de bezuiniging
van € 8 miljoen is verdeeld?
127
Welke maatschappelijke organisaties ontvangen op dit moment subsidies vanuit de Regeling
Gender- en LHBTI+-gelijkheid 2022–2027?
128
Welke specifieke programma’s, activiteiten en campagnes worden op dit moment gefinancierd
vanuit de Regeling Gender- en LHBTI+-gelijkheid 2022–2027?
129
Kunnen door de bezuiniging op de Regeling Gender- en LHBTI+-gelijkheid 2022–2027 minder
organisaties een subsidieaanvraag ingewilligd krijgen en/of ontvangen organisaties
straks minder subsidie per organisatie?
130
Worden elders extra middelen beschikbaar gesteld specifiek ten behoeve van gelijkheid
op het gebied van gender en LHBTI+, gezien het doel in het Hoofdlijnenakkoord voor
een veilig leerklimaat, «ongeacht van wie je houdt en of je man of vrouw bent of je
geen van beiden voelt»?
131
Hoe verhoudt deze bezuiniging zich tot de eigen constatering van het kabinet dat LHBTIQ+-
personen nog steeds te maken hebben met ongelijke behandeling en met het feit dat
Nederland opnieuw op laagste plaats ooit (14) in de Europese LGBT+-rechtenlijst staat?
132
Heeft u advies gevraagd van mensenrechtenorganisaties en het College voor de Rechten
van de Mens voor de bezuiniging op de Regeling Gender- en LHBTI+-gelijkheid 2022–2027
en zo nee, zou u dat willen doen?
133
Wat is de impact van deze bezuiniging op geweldsmisdrijven, hate crimes en pestgedrag
en is gekeken naar de gevolgen voor zowel individuen als de samenleving? Zo nee, waarom
niet?
134
Komt de bezuiniging van € 0,2 miljoen bovenop de in de begroting genoemde verlaging
van € 0,75 miljoen voor projectsubsidies die worden verleend op basis van de Regeling
Gender- en LHBTI+-gelijkheid 2022–2027?
135
Hoeveel wordt in totaal bezuinigd op emancipatie?
136
Klopt het dat door de bezuiniging op de extra loon- en prijsbijstelling lerarensalarissen
niet worden gecorrigeerd voor inflatie voor docenten in het primair- en voortgezet
onderwijs?
137
Klopt het beeld dat u de zogenoemde subsidiespaghetti niet vervangt door een betere
structurele bekostiging, maar drastisch schrapt in de subsidies zonder dat daar voor
de betrokken onderwijsinstellingen bijster veel voor terugkomt?
138
Wat bedoelt u met het inzetten op het «borgen van voldoende en kwalitatief goed onderwijspersoneel»
in relatie tot de invulling van het OCW-aandeel van de subsidietaakstelling?
139
Wat wordt de afname in fte onderwijspersoneel per jaar en structureel door de invulling
van het OCW-aandeel van de subsidietaakstelling?
140
Kunt u per regeling die wordt verlaagd, afgebouwd of afgeschaft, de onderzoeksrapportage
openbaar maken, waarin duidelijk wordt dat de betreffende regeling niet bewezen of
onvoldoende effectief is?
141
Onderkent u dat het afschaffen van de functiemix Randstad betekent dat wordt gekort
op een budget dat als doel heeft om het lerarentekort terug te dringen?
142
Onderkent u dat dat met de afschaffing van de functiemix Randstad een structurele
bekostiging wordt stopgezet?
143
Onderkent u dat de wettelijke burgerschapsopdracht van alle scholen een andere opdracht
is dan de wettelijke opdracht tot vormingsonderwijs op verzoek van ouders op openbare
scholen?
144
Waarop baseert u vanuit de parlementaire geschiedenis dat de wettelijke burgerschapsopdracht
van alle scholen met de wettelijke opdracht tot vormingsonderwijs op verzoek van ouders
op openbare scholen zou overlappen?
145
Onderkent u dat u in de onderbouwing van de afschaffing van GVO/HVO-onderwijs drie
verschillende opdrachten aan het onderwijs (burgerschapsopdracht, het godsdienstig
en humanistisch vormingsonderwijs en kerndoel 38 voor het basisonderwijs) door elkaar
gebruikt?
X Noot
1
OCW: Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
X Noot
2
NWO: De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek
X Noot
3
SZW: Sociale Zaken en Werkgelegenheid
X Noot
4
VWS: Volksgezondheid, Welzijn en Sport
X Noot
5
LLO: Leven Lang Ontwikkelen
X Noot
6
GVO: godsdienstig vormingsonderwijs
X Noot
7
HVO: humanistisch vormingsonderwijs
X Noot
8
Kamerstuk 31 497, nr. 455
X Noot
9
Kamerstuk 31 497, nr. 463
X Noot
10
Stb. 2017, 289
X Noot
11
Handelingen II, vergaderjaar 2016–2017, nr. 35, item 14, p. 2
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
L. Bromet, voorzitter van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap -
Mede ondertekenaar
M. Verhoev, griffier