Mededeling (uitstel antwoord) : Uitstel beantwoording vragen van de leden Rooderkerk en Sneller over marktconcentratie op de schoolboeken- en schoolboekendistributiemarkt
Vragen van de leden Rooderkerk en Sneller (beiden D66) aan Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de Minister van Economische Zaken over marktconcentratie op de schoolboeken- en schoolboekendistributiemarkt (ingezonden 9 oktober 2024).
Mededeling van Staatssecretaris Paul (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) (ontvangen
24 oktober 2024).
Vraag 1
Kunt u inzage geven in de verdeling van marktaandelen van uitgeverijen op de schoolboekenmarkt?1
Vraag 2
Heeft u inzichtelijk wat de marktaandelen van uitgevers zijn per vakgebied? Zijn er
monopolisten of bijna-monopolisten bij specifieke schoolvakken?
Vraag 3
Kunt u inzage geven in de verdeling van marktaandelen voor schoolboekendistributeurs?
Vraag 4
Kunt u voor al deze bedrijven uiteenzetten welke bedrijfsvorm zij hanteren en welke
eigenaar zij hebben?
Vraag 5
Vindt u het wenselijk dat de markt van schoolboeken en schoolboekendistributie zodanig
geconcentreerd is?
Vraag 6
Vindt u het wenselijk dat scholen de facto bij maar twee aanbieders een aanbesteding
kunnen doen?
Vraag 7
Vindt u dat scholen en leraren voldoende keuze hebben in lesmethoden en uitgevers?
Vraag 8
Wat vindt u van de verticale marktintegratie op de markt voor schoolboeken, waarbij
één bedrijf een uitgeverij, distributeur, leerlingvolgsysteem én leerlingadministratiesysteem
kan bezitten?
Vraag 9
Kent u situaties van vendor lock-in wegens marktconcentratie?
Vraag 10
Krijgt u ook signalen van leraren dat lesmethoden te dik zijn, te veel plaatjes bevatten
en te weinig kennis bevatten? Wat vindt u hiervan en wat kunt u hiertegen doen?
Vraag 11
Hoeveel geld krijgen scholen voor de inkoop van leermiddelen?
Vraag 12
Hoeveel scholen geven meer geld uit dan het bedrag wat zij krijgen van de regering?
Kunt u delen wat dit bedrag gemiddeld is?
Vraag 13
Vindt u het wenselijk dat bedrijven op de schoolboekenmarkt weinig tot geen ondernemersrisico
kennen door het vaste bedrag dat scholen krijgen?
Vraag 14
Bent u bereid in gesprek te gaan met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) over de
marktconcentratie op de schoolboekenmarkt?
Vraag 15
Wat vindt u van het businessmodel van een substantieel aantal uitgeverijen waarbij
er aan het einde van het schooljaar kilo’s aan leerwerkboeken moeten worden weggegooid?
Vraag 16
Hoeveel papier wordt aan het einde van ieder schooljaar weggegooid omdat het een leerwerkboek
betreft of omdat de uitgever ieder jaar een nieuwe editie op de markt brengt?
Vraag 17
Hoeveel zijn ouders kwijt aan niet-herbruikbare leerwerkboeken? Is dat meer of minder
dan 20 jaar geleden?
Vraag 18
Hoe staat het met het door uw ambtsvoorganger in augustus 2023 aangekondigde onderzoek
naar een duurzamer en goedkoper systeem voor schoolboeken?
Vraag 19
Wat kunt u doen om herbruikbare boeken te stimuleren?
Vraag 20
Bent u bekend met de rekensom van schoolbestuur Quadraam waarbij er voor elf scholen
60.000 kilo aan papier wordt weggegooid?2
Vraag 21
Hoeveel papier wordt jaarlijks in totaal weggegooid aan het einde van het schooljaar?
Vraag 22
Kunt u (eventueel samen met scholen) eisen stellen aan de mogelijkheid om het digitale
licentie en het fysieke materiaal van elkaar te scheiden?
Vraag 23
Op welke manier kunt u sturen op het businessmodel van uitgeverijen?
Vraag 24
Kunt u afspraken maken met scholen en uitgeverijen over minimumeisen aan lesmethoden?
Vraag 25
Hoe waarborgt u dat lesmethoden dekkend zijn voor de kerndoelen?
Vraag 26
Hoe waarborgt u dat lesmethoden niet overvol zijn?
Vraag 27
Hoe waarborgt u dat lesmethoden evidence informed zijn?
Vraag 28
Op welke manier ontvangt u inzichten en feedback uit de professionals in het onderwijs
over de kwaliteit van lesmethoden en het functioneren van de schoolboekenmarkt?
Vraag 29
Op welke manier ontvangt u inzichten en feedback van (ouders van) schoolgaande kinderen
over de kwaliteit van lesmethoden en het functioneren van de schoolboekenmarkt?
Vraag 30
Kunt u deze vragen vóór de behandeling van de OCW-begroting in de Tweede Kamer beantwoorden?
Mededeling
Op 9 oktober 2024 hebben de leden Rooderkerk en Sneller (D66) schriftelijke vragen
gesteld over marktconcentratie op de schoolboeken- en schoolboekendistributiemarkt.
Tot mijn spijt is beantwoording binnen de gestelde termijn niet mogelijk, omdat het
verzamelen van de benodigde informatie en de afstemming met de betreffende partijen
meer tijd vergt. Ik zal, mede namens de Minister van Economische Zaken, de vragen
beantwoorden voorafgaand aan de behandeling van de OCW-begroting in de Tweede Kamer.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.L.J. Paul, staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.