Schriftelijke vragen : Het bericht ‘Grote gevolgen gezonken vrachtschip: fabrieken op Chemelot dreigen stil te vallen en directeur Sappi in Maastricht vreest productiestop’
Vragen van de leden Soepboer en Wingelaar (beiden Nieuw Sociaal Contract) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Grote gevolgen gezonken vrachtschip: fabrieken op Chemelot dreigen stil te vallen en directeur Sappi in Maastricht vreest productiestop» (ingezonden 23 oktober 2024).
Vraag 1
Herinnert u zich uw antwoorden op de vragen van het lid Soepboer over de startdatum
van werkzaamheden aan het Julianakanaal?1
Vraag 2
Kunt u aangeven hoe het staat met de commissie die wordt ingericht om de aanvragen
voor nadeelcompensatie rondom de stremming van het Julianakanaal te beoordelen?
Vraag 3
Kunt u een stand van zaken geven van de werkzaamheden aan het Julianakanaal en daarbij
aangeven of de werkzaamheden op schema liggen?
Vraag 4
Hoe beoordeelt u de betrouwbaarheid van de beschikbare omvaarroutes van het Julianakanaal?
Vraag 5
Heeft het incident van het gezonken vrachtschip tot nieuwe inzichten ten aanzien van
de bereikbaarheid van Limburg via waterwegen geleid?
Vraag 6
Welke garanties ten aanzien van de bereikbaarheid van Chemelot over het water kunt
u op dit moment geven?
Vraag 7
Deelt u de opvatting dat wanneer het incident langer had geduurd, dit catastrofale
gevolgen had gehad?
Vraag 8
Hoeveel schade heeft het incident veroorzaakt bij ondernemers?
Vraag 9
Kunnen ondernemers, gezien het feit dat de omvaarroute van het Julianakanaal niet
beschikbaar was, voor deze schade ook terecht bij de bovengenoemde commissie voor
nadeelcompensatie?
Vraag 10
Kunt u deze vragen voor het Wetgevingsoverleg Water van 18 november as. beantwoorden?
Indieners
-
Gericht aan
B. Madlener, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Indiener
Aant Jelle Soepboer, Kamerlid -
Medeindiener
Natascha Wingelaar, Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.