Schriftelijke vragen : Het bericht ‘Nieuwe Eurocity direct naar Brussel voor veel mensen te duur’
Vragen van het lid Bamenga (D66) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Nieuwe Eurocity direct naar Brussel voor veel mensen te duur» (ingezonden 23 oktober 2024).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Nieuwe Eurocity direct naar Brussel voor veel mensen
te duur»?1
Vraag 2
Klopt het dat de kosten van een enkeltje basistarief Amsterdam-Zuid naar Brussel-Zuid
meer dan € 64 bedragen? Hoe verklaart u het verschil met een enkeltje Amsterdam-Zuid
naar Groningen, voor een vergelijkbare afstand, een vergelijkbare reistijd, maar dan
voor de helft van de kosten?
Vraag 3
Hoe verhoudt zich dit met aangenomen motie Van der Graaf van 3 oktober 2023 waarin
de Kamer uitspreekt dat de verbinding naar Brussel zoveel mogelijk moet lijken op
een binnenlandse trein? Kunt u onderbouwen hoe het tarief dat NS per 15 december 2024
invoert voldoet aan deze motie?
Vraag 4
Vindt u het passen bij een Europese Unie zonder grenzen dat er een toeslag wordt berekend
voor het passeren van een grens? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet?
Vraag 5
Waarom is het tussen Heerlen en Aachen wel mogelijk te reizen met de OV-chipkaart
en tussen Breda en Noorderkempen niet? Wanneer worden er in- en uitcheckpaaltjes geplaatst
in België, zoals in Duitsland al het geval is?
Vraag 6
In artikel 5.4 van de concessie staat «NS treft zover redelijkerwijs mogelijk maatregelen
om reizigers uit het buitenland te faciliteren bij het gebruik van het OV-betaalsysteem.»
Deelt u de mening dat het plaatsen van incheckpaaltjes in Belgie redelijk is? Bent
u er mee bekend dat op diverse Duitse stations ook incheckpalen staat, ook als het
een Duitse vervoerder en concessie betreft?
Vraag 7
Hoe kijkt u in het licht van de antwoorden op bovengenoemde vragen aan tegen de reactie
van NS op het advies van de consumentenorganisatie dat zij slechts de «mogelijkheden
volgen». Gaat u er bij NS op aandringen deze concessie-eis uit te voeren? Wanneer
mogen reizigers in/uitcheckpalen in België verwachten?
Vraag 8
Kunt u verklaren waarom in Eurocity direct de Nederlandse kortingsabonnementen niet
geldig zijn tot de grens, maar slechts tot Rotterdam Centraal? Klopt het dat bij de
huidige intercity Brussel de abonnementen wel tot de grens geldig zijn en dit dus
een verslechtering is voor de situatie van de reizigers? Wat gaat u hier aan doen?
Vraag 9
Kunt u de vragen beantwoorden voor de Mid Term Review (MTR) van de concessie?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Mpanzu Bamenga, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.