Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Hoop over het beperken van de beloofde krimp van Schiphol
Vragen van het lid De Hoop (GroenLinks-PvdA) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het beperken van de beloofde krimp van Schiphol (ingezonden 26 september 2024).
Antwoord van Minister Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 21 oktober
2024).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het interview met dhr. Brouns (cfo van KLM) in Het Financieele
Dagblad?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Wat zijn de consequenties van de latere levering van de nieuwe toestellen voor de
geluidsproductieplafonds van Schiphol, bij een verder ongewijzigde operatie? Deelt
u de mening dat de consequentie van achterblijvende resultaten op de hinderbeperkende
maatregelen moet zijn dat er minder vluchten worden toegestaan?
Antwoord 2
In de brief van 4 september is de Kamer geïnformeerd dat er bindende afspraken gemaakt
zullen worden met de KLM Groep en Schiphol, zodat zij zich committeren aan hun inzet
om het geluidsdoel te behalen2. Er wordt momenteel overleg gevoerd over de inhoud en naleving van de afspraken.
Zoals ook in de Kamerbrief van 4 september gedeeld kan het niet halen van het geluidsdoel
in het uiterste geval betekenen dat er een nieuwe balanced approach-procedure moet
worden gestart om te borgen dat het geluidsdoel alsnog wordt gehaald.
Vraag 3
Hoeveel meer geluidsbelasting dan wel latere reductie van geluidsbelasting in afwachting
van nieuwe toestellen, is volgens u aanvaardbaar? Is het wederom gedogen van overschrijdingen
in afwachting van stillere toestellen in de toekomst in lijn met de uitspraak van
de rechter en in lijn met de passage in het regeerprogramma over herstel van de rechtspositie
van omwonenden?
Antwoord 3
Gedogen van overschrijdingen is niet aan de orde. Het maatregelenpakket inclusief
capaciteitsreductie, zoals op 4 september aanvullend genotificeerd bij de Europese
Commissie, gaat uit van een totaal doelbereik van 17% in november 2025. Het maximaal
aantal vliegtuigbewegingen dat onderdeel uitmaakt van dat maatregelenpakket, wordt
vastgelegd in een Luchthavenverkeerbesluit (LVB). Hier wordt vervolgens op gehandhaafd.
Daarnaast worden er afspraken gemaakt met de KLM groep en met Schiphol over de maatregelen
die zij hebben toegezegd te zullen uitvoeren. De afspraken die momenteel worden gemaakt
zijn dus ook gericht op de inzet van de KLM Groep en Schiphol om hun aandeel van deze
gehele 17% te halen. Er vindt momenteel overleg plaats over de inhoud en naleving
van de afspraken. Als de eerdere toezeggingen niet worden nageleefd, behoort sanctionering
tot de opties.
Ook heeft het kabinet besloten om het daadwerkelijke effect van het maatregelenpakket
een jaar te monitoren. Dit kan gevolgen hebben voor het resterende percentage van
het geluidsdoel. Daarna wordt besloten welke verdere stappen gezet moeten worden.
Zoals gezegd kan dit betekenen dat er een nieuwe balanced approach-procedure moet
worden gestart om te borgen dat het geluidsdoel wordt gehaald.
Vraag 4 en 5
Kunt u aangeven bij welke partij het risico behoort te liggen als een leverancier
nieuwe toestellen te laat levert met een hogere geluidsbelasting voor de omwonenden
als gevolg? Bent u het ermee eens dat het risico en de gevolgen van het risico van
late leveringen door Airbus niet bij de omwonenden van Schiphol neergelegd kunnen
worden?
Deelt u de mening dat het hier gaat om een maatregel die door de luchtvaartsector
zelf is ingebracht in de balanced approach en dat uitgestelde levering een bedrijfsrisico
is dat hoort het runnen van een luchtvaartmaatschappij?
Antwoord 4 en 5
Er worden afspraken gemaakt met de KLM Groep over de maatregel additionele vlootvernieuwing.
Onderdeel van de gesprekken met de KLM Groep betreft de vraag wat moet worden gedaan
als de geplande vlootvernieuwing zoals meegenomen in de berekeningen vertraagd plaatsvindt
en het beoogde doelbereik van 17% in november 2025 daarmee niet behaald kan worden.
Middels de brief d.d. 3 september onderschrijft KLM deze verantwoordelijkheid specifiek
ten aanzien van de maatregel vlootvernieuwing en de inzet van stillere toestellen
in de nacht3. KLM heeft daarbij toegezegd dat wanneer onverhoopt blijkt dat het gestelde geluidsdoel
in de praktijk niet wordt gehaald, omdat de KLM maatregelen onvoldoende reductie van
de geluidsbelasting realiseren, zij bereid zijn voor het KLM deel aanvullende maatregelen
te treffen in lijn met het nog op te stellen convenant. De gesprekken voor het vastleggen
van dit convenant zijn momenteel nog gaande. Op deze manier wordt het risico van het
behalen van het geluidsdoel met deze convenanten bij de sector belegd en wordt voor
omwonenden de garantie geboden dat het geluidsdoel van 17% wordt behaald.
Vraag 6
Kan KLM en/of Schiphol gekort worden in het aantal vluchten om zo toch onder de afgesproken
geluidsplafonds te blijven?
Antwoord 6
De capaciteit van Schiphol wordt vastgesteld door de luchthavenexploitant. Schiphol
dient met het wettelijk nationaal en Europees kader rekening te houden bij het vaststellen
van de beschikbare capaciteit. Bij het opstellen van de beschikbare capaciteit moet
de luchthavenexploitant onder andere rekening houden met milieufactoren, waaronder
de grenswaarden voor geluid. Na implementatie van de maatregelen in het LVB, zal de
Inspectie Leefomgeving en Transport het LVB handhaven. Het niet behalen van het totaal
gestelde geluidsdoel kan ultimo leiden tot een nieuwe balanced approach procedure,
eventueel met een impact op de maximale capaciteit van de luchtvaartmaatschappijen
op Schiphol.
Vraag 7 en 8
Hoe gaat u beoordelen of een toestel valt onder de autonome of onder de bovengemiddeld
snelle vlootvernieuwing?
Kunt u aangeven voor welke perioden er bovengemiddelde en ondergemiddelde vlootvernieuwing
wordt verwacht? Op welke wijze gaat u in de balanced approach én in het Actieplan
omgevingslawaai Schiphol 2024–2029 om met perioden van ondergemiddeld langzame vlootvernieuwing?
Antwoord 7 en 8
Er is gedetailleerd gekeken naar de vlootvernieuwing van de KLM Groep voor de komende
periode. Met deze informatie is gerekend. Vervolgens is gekeken welk aandeel van de
vlootvernieuwing aanvullend wordt doorgevoerd door KLM, bovenop de vlootvernieuwing
die sowieso al wordt verwacht. Vervolgens is voor de maatregel additionele vlootvernieuwing
alleen gerekend met de vlootvernieuwing die KLM extra doorvoert de komende periode.
De maatregel additionele vlootvernieuwing zoals onderdeel van het pakket gaat uit
van de geplande additionele vlootvernieuwing tot en met de implementatiedatum van
november 2025. In november 2025 zal daarom inzichtelijk zijn welk aandeel van de geplande
vlootvernieuwing op dat moment geleverd is of waar vervangende maatregelen nodig zijn
om het beoogde totale geluidsdoel van 17% te behalen.
Vraag 9
Welke consequenties zijn er verbonden aan het niet, te laat of onvoldoende nakomen
of minder effectief blijken van maatregelen die de sector moet uitvoeren?
Antwoord 9
De gesprekken over de inhoud en naleving van de afspraken met betrekking tot het commitment
van de KLM Groep en Schiphol zijn momenteel nog gaande. Zodra de uitkomst van deze
gesprekken vast staat, wordt de Kamer hierover geïnformeerd.
Vraag 10
Klopt het dat u convenanten gaat sluiten met KLM? Hoe gaat u de convenanten handhaven?
Bent u bekend met de rapporten van voormalig staatsagent dhr. Kremers waarin hij laat
zien dat KLM veel voorwaarden niet heeft nageleefd die aan het gerichte corona-steunpakket
waren verbonden?
Antwoord 10
Zoals hierboven ook uit de antwoorden blijkt klopt het er convenanten worden gesloten
met de KLM Groep en Schiphol. Daarnaast zijn de rapporten van voormalig staatsagent
dhr. Kremers bekend. Zoals ook in de Kamerbrief van 4 september jl. gecommuniceerd,
is het maatregelenpakket niet vrijblijvend. Daarom is het belangrijk dat hier duidelijke
en bindende afspraken over worden gemaakt met de sectorpartijen.
Vraag 11
Bent u bereid om deze schriftelijke vragen te beantwoorden voor het commissiedebat
Luchtvaart op 24 oktober 2024?
Antwoord 11
Ja.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B. Madlener, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.