Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Westerveld over signalen van problemen met woon-zorginitiatieven
Vragen van het lid Westerveld (GroenLinks-PvdA) aan de Minister en de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over signalen van problemen met woon-zorginitiatieven (ingezonden 11 september 2024).
Antwoord van Minister Agema (Volksgezondheid, Welzijn en Sport), mede namens de Staatssecretaris
van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (ontvangen 17 oktober 2024).
Vraag 1 t/m 3
Zijn er bij het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport signalen bekend over
cliënten in een zorgwoning die financiële druk of problemen ervaren wegens huurstijgingen?
Zo nee, kunt u aangeven of er een meldpunt bestaat waar personen, die in een zorgwoning
wonen, zich kunnen melden als zij wegens huurstijgingen financiële moeilijkheden ervaren?
Deelt u de mening dat cliënten/bewoners in een woon-zorginstelling vaak in een hele
kwetsbare positie zitten omdat zij ook zorg afnemen bij de organisatie aan wie zij
ook huur moeten betalen? Zo ja, is er een extern toezichthouder die ook meekijkt als
het gaat om redelijkheid en billijkheid bij voorgenomen huurstijgingen en de kwaliteit
van wonen algemeen?
Kunt u reflecteren en een toelichting geven op de wenselijkheid van het scheiden van
wonen en zorg? Deelt u de mening dat het potentieel voordelig zou kunnen zijn om wonen
en zorg meer te scheiden?
Antwoord 1 t/m 3
Bij het financieel scheiden van wonen en zorg betalen mensen zelf de woonlasten en
daarnaast kunnen zij zorg en ondersteuning ontvangen. Als mensen zelf hun woonlasten
betalen, kunnen zij – indien ze huur betalen – worden geconfronteerd met huurstijgingen.
Dat is voor mensen die in een zorgwoning wonen niet anders dan voor andere huurders.
Personen die bezwaar maken tegen huurstijgingen kunnen in eerste instantie bezwaar
aantekenen bij de verhuurder. Bij een conflict kan men een uitspraak vragen van de
Huurcommissie. De Huurcommissie is een onpartijdige en onafhankelijke geschillenbeslechter
voor huurders en verhuurders. De Huurcommissie biedt hulp aan huurders en verhuurders
als zij het niet eens zijn over bijvoorbeeld de huurprijs, onderhoud of servicekosten.
De Huurcommissie beoordeelt het geschil aan de hand van wet- en regelgeving.
Voor cliënten die ook zorg afnemen bij de partij van wie ze de woning huren, geldt
soms dat er een contractuele koppeling is tussen het afnemen van zorg én het huren
van de woning van die partij. Deze koppeling kan kwetsbaar voelen voor cliënten, maar
zorgt er aan de andere kant ook voor dat een goede en efficiënte zorgverlening kan
worden gegarandeerd. Het is – ook gezien de krappe arbeidsmarkt – ondoenlijk als iedere
bewoner bijvoorbeeld zijn eigen keuzes wil maken over de nabijheid van zorg tijdens
de nacht. De contractuele koppeling van wonen en zorg maakt in dat geval dat de zorg
beter kan worden vorm gegeven en daar profiteren alle individuele bewoners/cliënten
vervolgens ook van.
Er zijn bij het Ministerie van VWS geen signalen bekend over problematische huurstijgingen
bij cliënten in een zorgwoning.
Vraag 4
Kunt u aangeven en toelichten welk percentage van de inkomsten (bijvoorbeeld vanuit
de Wajong) dat besteed wordt aan huur- en woonkosten u wenselijk acht?
Antwoord 4
Voor iedere cliënt geldt dat hij/zij binnen de eigen financiële mogelijkheden keuzes
moet maken wat aan huur- en woonkosten kan worden uitgegeven. Op de website van het
Nibud (Nationaal Instituut voor budgetvoorlichting, www.nibud.nl) wordt aangegeven dat niet alleen inkomen, maar ook andere persoonlijke omstandigheden
(zoals huishoudsamenstelling en eventuele hoge zorg- of andere kosten) bepalen of
een huur voor mensen betaalbaar is. Om de reden die het Nibud noemt, werk ik niet
met percentages die ik wenselijk acht om aan huur- en woonkosten uit te geven. Het
Nibud kan helpen bij het verkrijgen van inzicht in persoonlijke inkomsten en uitgaven
en daarmee ook in wat verantwoord aan huur kan worden uitgegeven. Verhuurders hanteren
daarnaast vaak een minimum inkomensgrens. Dat zorgt ervoor dat mensen ook langs die
weg beschermd worden tegen woonkosten die ze niet kunnen betalen.
Vraag 5
Aan welke regels en richtlijnen moeten aanbieders van woon-zorginitiatieven zich houden
bij het hanteren van de huur en huurstijgingen?
Antwoord 5
Woon-zorginitiatieven moeten zich houden aan de wet- en regelgeving die geldt met
betrekking tot de hoogte van de maximale huur en huurstijgingen (Wet betaalbare huur).
Vraag 6 en 7
Mag de huur worden opgezegd wanneer bijvoorbeeld het zorgzwaartepakket van de cliënt
verandert? Zo ja, onder welke voorwaarden?
Mag een instelling van reeds woonachtige cliënten vragen meer zorg af te nemen?
Antwoord 6 en 7
Het is in beginsel afhankelijk van de voorwaarden die zijn gesteld in het huurcontract
en/of het zorgcontract of dit mogelijk is. Daarbij is ook van belang in hoeverre wonen
en zorg (contractueel, maar ook in de feitelijke uitvoering) met elkaar zijn verweven.
Het is niet wenselijk als een instelling cliënten vraagt om meer zorg af te nemen
dan nodig is.
Vraag 8
Welke bezwaar- en beroepsmogelijkheden zijn er als cliënten/bewoners of hun wettelijk
vertegenwoordigers het niet eens zijn met aangekondigde huurstijgingen?
Antwoord 8
Personen die bezwaar maken tegen huurstijgingen kunnen in eerste instantie bezwaar
aantekenen bij de verhuurder. Bij een conflict kan men een uitspraak vragen van de
Huurcommissie.
Vraag 9 en 10
Deelt u de mening dat het onwenselijk is dat mensen die in een Wlz-instelling wonen,
geen huurbescherming hebben zoals anderen?
Bent u, gezien de signalen, maar ook de rapporten over de uitdagingen op de woningmarkt
voor deze groep, bereid om in navolging van de aangenomen motie Westerveld alsnog
te onderzoeken of er een vorm van huurbescherming mogelijk is voor deze groep?
Antwoord 9 en 10
Cliënten die intramuraal in een Wlz-instelling wonen (en zorg ontvangen op basis van
een integraal zorgzwaartepakket (ZZP)) betalen geen huur en hebben om die reden letterlijk
geen huurbescherming. Zij betalen voor de zorg (inclusief het verblijf) een inkomensafhankelijke
eigen bijdrage. Dat betekent echter niet dat deze cliënten niet beschermd moeten worden,
bijvoorbeeld tegen ongewenste verhuizingen.
Vraag 11
Welke concrete maatregelen neemt u om de kwaliteit van de zorg te garanderen bij enerzijds
PGB-gefinancierde woon- en zorginitiatieven en anderzijds woon- en zorginitiatieven,
die gefinancierd worden door zorg in natura voor personen met autisme met een licht
zorgzwaartepakket, om te voorkomen dat zij bijvoorbeeld onterecht gevraagd worden
zwaardere zorg af te nemen dan noodzakelijk?
Antwoord 11
De IGJ houdt toezicht op de kwaliteit van de zorg in zowel pgb-gefinancierde wooninitiatieven
als initiatieven die worden gefinancierd op basis van zorg in natura. Het leveren
van zorg die past bij het geïndiceerde zorgprofiel vormt een onderdeel van het toezicht
van de IGJ. Het CIZ bepaalt het best passende zorgprofiel/zorgzwaartepakket onafhankelijk
van de wens van de zorgaanbieders.
Een pgb is bedoeld voor cliënten die zelf hun zorg willen en kunnen inkopen. Dat geldt
ook voor cliënten in een wooninitiatief. Het pgb van bewoners van een wooninitiatief
blijkt niet in alle gevallen een bewuste keuze te zijn. De Kamerbrief «Wooninitiatieven
en pgb» van 12 juni jl.1 beschrijft maatregelen die bijdragen aan de kwaliteit van zorg in pgb-gefinancierde
wooninitiatieven. De maatregelen beogen de «gedwongen» inzet van het pgb te verminderen
en betrokken partijen te ondersteunen bij hun taken en verantwoordelijkheden.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M. Agema, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport -
Mede namens
V. Maeijer, staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.