Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Peter de Groot en Aukje de Vries over het bericht «Brug Uitwellingerga niet meer bediend voor de scheepvaart»
Vragen van de leden Peter de Groot en Aukje de Vries (beiden VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Brug Uitwellingerga niet meer bediend voor de scheepvaart» (ingezonden 24 september 2024).
Antwoord van Minister Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 10 oktober
2024).
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «Brug Uitwellingerga niet meer bediend voor de scheepvaart»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Tot hoe lang gaat de stremming voor de scheepvaart duren?
Antwoord 2
Op dit moment is nog niet duidelijk wanneer de brug weer bediend kan worden. Hiervoor
worden verschillende alternatieven uitgewerkt. Voor de start van het vaarseizoen (april
2025) zal Rijkswaterstaat meer duidelijkheid te bieden. Overigens is er alleen sprake
van een belemmering voor schepen hoger dan 7,10 meter. Het merendeel van de schepen
op deze route is lager en kan zonder belemmering doorvaren.
Vraag 3
Welk onderhoud heeft de afgelopen 15 jaar plaatsgevonden aan de brug Uitwellingerga
om deze geschikt te houden voor operatie?
Antwoord 3
De brug is de afgelopen 15 jaar onderhouden binnen een meerjarig contract voor vast
onderhoud. De werkzaamheden daarbinnen zijn gericht op het borgen van de veiligheid
voor gebruikers en bedienaars en het borgen van de technische kwaliteit. Naast het
vast onderhoud zijn door de jaren heen ook specifieke maatregelen getroffen die bijdragen
aan het verlengen van de levensduur. Deze zijn nodig ter overbrugging van de periode
tot aan grootschalig onderhoud of vervanging van de brug. Door zwaardere belasting
en toegenomen verkeer is de brug sneller achteruit gegaan dan voorzien. De meest recente
maatregelen zijn uitgevoerd in december 2023. Toen zijn versterkingen aangebracht
onder het houten dek van het beweegbare deel van de brug en is plaatwerk en bevestigingsmateriaal
van de ballastkist vervangen.
Vraag 4
Is voldoende erkend dat de belasting op dit soort bruggen steeds meer toeneemt? Welk
onderzoek heeft hier in de afgelopen jaren naar plaats gevonden, ook specifiek naar
deze brug?
Antwoord 4
Het is bekend dat de belasting toeneemt. Er is sprake van meer en zwaarder verkeer
over dit soort bruggen dan waarvoor ze in het verleden zijn ontworpen en gebouwd,
zo ook bij deze brug uit 1939. Rijkswaterstaat voert verkeersmetingen uit om een beeld
te krijgen van het aantal voertuigpassages, de snelheid en of het personen- of vrachtverkeer
betreft. Deze metingen hebben tussen 22 januari 2024 en 18 februari 2024 plaatsgevonden
voor Brug Uitwellingerga.
Vraag 5
Hoe worden de problemen bij de brug Uitwellingerga opgelost en op welke termijn?
Antwoord 5
Hierop is nog geen zicht. Rijkswaterstaat inventariseert de mogelijke oplossingen
voor de korte en de lange termijn. Voor de start van het vaarseizoen 2025 zal Rijkswaterstaat
meer duidelijkheid te bieden.
Vraag 6
Welke reparatiewerkzaakheden zijn er op de korte termijn gepland en ook mogelijk om
de brug weer in werking te kunnen stellen?
Antwoord 6
Door de slechte staat van het staal in de brug is reparatie om de bediening te kunnen
hervatten op korte termijn niet mogelijk.
Als gevolg van de uitkomsten van het onderzoek naar de aanleiding van het niet meer
bedienen van de brug kunnen de versterkingsmaatregelen die gepland waren om in het
voorjaar van 2025 uit te voeren, geen doorgang vinden. Deze maatregelen waren bedoeld
om de geldende snelheids- en gewichtsbeperkingen voor het wegverkeer op te heffen.
Zowel de beperkingen als het stoppen van de bediening blijven hierdoor voorlopig van
kracht.
Vraag 7
Wat is de geschatte extra tijd die schippers zullen ervaren nu de hoofdvaarroute Lemmer-Delfzijl
is gestremd? Welke alternatieven zijn er voor de scheepvaart?
Antwoord 7
Scheepvaart lager dan 7,10 meter kan onder de brug in gesloten toestand doorvaren
en is geen extra tijd kwijt.
Recreatievaart en zeilende beroepsvaart hoger dan 7,10 meter en onder 11,50 meter
kunnen gebruik maken van de omvaarroute via de Langweerder Wielen en Noarder Alde
Wei. Deze route vraagt circa een half uur omvaren.
Recreatievaart en zeilende beroepsvaart hoger dan 11,50 meter met een maximale afmeting
van 40 meter lang, 6 meter breed en een diepgang tot 1,90 meter kunnen gebruik maken
van de omvaarroute via Sneek. Deze route vraagt circa twee uur omvaren.
Binnenvaart met doorvaarthoogte boven de 7,10 meter, recreatievaart met mast hoger
dan 11,50 meter en zeilende beroepsvaart met mast hoger dan 11,50 meter wordt geadviseerd
om via het Van Harinxmakanaal en Kornwerderzand te varen. Deze route vraagt circa
15 tot 20 uur omvaren.
Vraag 8
Wat zijn de economische gevolgen van de stremming en hoe hoog is de indicatieve economische
schade voor de binnenvaart? En eventueel voor andere bedrijven?
Antwoord 8
Naar verwachting kan het grootste deel van de beroepsvaart onder de brug in gesloten
toestand door. Er zijn tot op heden nog geen meldingen van economische schade ontvangen.
Vraag 9
Is er een compensatieregeling voor de binnenvaartschippers geopend? Zo nee, waarom
niet?
Antwoord 9
Er is geen aparte compensatieregeling voor de binnenvaarschippers geopend. Voor schade
die binnenvaartschippers onevenredig zwaar raakt, staat aanmelding voor behandeling
via de reguliere nadeelcompensatieregeling open.
Vraag 10
Op welke wijze zijn ondernemers in de recreatiebranche de dupe van deze afsluiting?
Antwoord 10
Dit is onbekend. Er zijn geen signalen uit de recreatiebranche ontvangen.
Het recreatievaartseizoen eindigt op 31 oktober aanstaande. Over de omvaarroutes waarmee
recreatievaart hoger dan 7,10 meter nu te maken heeft, is de recreatiebranche in de
omgeving per mail geïnformeerd. Recreatievaart lager dan 7,10 meter ondervindt geen
hinder van de gesloten brug.
Vraag 11
Kunt u deze vragen één voor één beantwoorden?
Antwoord 11
Ja.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B. Madlener, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.