Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Peter de Groot en Aukje de Vries over het bericht «Brug Uitwellingerga niet meer bediend voor de scheepvaart»
Vragen van de leden Peter de Groot en Aukje de Vries (beiden VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Brug Uitwellingerga niet meer bediend voor de scheepvaart» (ingezonden 24 september 2024).
Antwoord van Minister Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 10 oktober
            2024).
         
Vraag 1
            
Bent u bekend met het artikel «Brug Uitwellingerga niet meer bediend voor de scheepvaart»?1
Antwoord 1
            
Ja.
Vraag 2
            
Tot hoe lang gaat de stremming voor de scheepvaart duren?
Antwoord 2
            
Op dit moment is nog niet duidelijk wanneer de brug weer bediend kan worden. Hiervoor
               worden verschillende alternatieven uitgewerkt. Voor de start van het vaarseizoen (april
               2025) zal Rijkswaterstaat meer duidelijkheid te bieden. Overigens is er alleen sprake
               van een belemmering voor schepen hoger dan 7,10 meter. Het merendeel van de schepen
               op deze route is lager en kan zonder belemmering doorvaren.
            
Vraag 3
            
Welk onderhoud heeft de afgelopen 15 jaar plaatsgevonden aan de brug Uitwellingerga
               om deze geschikt te houden voor operatie?
            
Antwoord 3
            
De brug is de afgelopen 15 jaar onderhouden binnen een meerjarig contract voor vast
               onderhoud. De werkzaamheden daarbinnen zijn gericht op het borgen van de veiligheid
               voor gebruikers en bedienaars en het borgen van de technische kwaliteit. Naast het
               vast onderhoud zijn door de jaren heen ook specifieke maatregelen getroffen die bijdragen
               aan het verlengen van de levensduur. Deze zijn nodig ter overbrugging van de periode
               tot aan grootschalig onderhoud of vervanging van de brug. Door zwaardere belasting
               en toegenomen verkeer is de brug sneller achteruit gegaan dan voorzien. De meest recente
               maatregelen zijn uitgevoerd in december 2023. Toen zijn versterkingen aangebracht
               onder het houten dek van het beweegbare deel van de brug en is plaatwerk en bevestigingsmateriaal
               van de ballastkist vervangen.
            
Vraag 4
            
Is voldoende erkend dat de belasting op dit soort bruggen steeds meer toeneemt? Welk
               onderzoek heeft hier in de afgelopen jaren naar plaats gevonden, ook specifiek naar
               deze brug?
            
Antwoord 4
            
Het is bekend dat de belasting toeneemt. Er is sprake van meer en zwaarder verkeer
               over dit soort bruggen dan waarvoor ze in het verleden zijn ontworpen en gebouwd,
               zo ook bij deze brug uit 1939. Rijkswaterstaat voert verkeersmetingen uit om een beeld
               te krijgen van het aantal voertuigpassages, de snelheid en of het personen- of vrachtverkeer
               betreft. Deze metingen hebben tussen 22 januari 2024 en 18 februari 2024 plaatsgevonden
               voor Brug Uitwellingerga.
            
Vraag 5
            
Hoe worden de problemen bij de brug Uitwellingerga opgelost en op welke termijn?
Antwoord 5
            
Hierop is nog geen zicht. Rijkswaterstaat inventariseert de mogelijke oplossingen
               voor de korte en de lange termijn. Voor de start van het vaarseizoen 2025 zal Rijkswaterstaat
               meer duidelijkheid te bieden.
            
Vraag 6
            
Welke reparatiewerkzaakheden zijn er op de korte termijn gepland en ook mogelijk om
               de brug weer in werking te kunnen stellen?
            
Antwoord 6
            
Door de slechte staat van het staal in de brug is reparatie om de bediening te kunnen
               hervatten op korte termijn niet mogelijk.
            
Als gevolg van de uitkomsten van het onderzoek naar de aanleiding van het niet meer
               bedienen van de brug kunnen de versterkingsmaatregelen die gepland waren om in het
               voorjaar van 2025 uit te voeren, geen doorgang vinden. Deze maatregelen waren bedoeld
               om de geldende snelheids- en gewichtsbeperkingen voor het wegverkeer op te heffen.
               Zowel de beperkingen als het stoppen van de bediening blijven hierdoor voorlopig van
               kracht.
            
Vraag 7
            
Wat is de geschatte extra tijd die schippers zullen ervaren nu de hoofdvaarroute Lemmer-Delfzijl
               is gestremd? Welke alternatieven zijn er voor de scheepvaart?
            
Antwoord 7
            
Scheepvaart lager dan 7,10 meter kan onder de brug in gesloten toestand doorvaren
               en is geen extra tijd kwijt.
            
Recreatievaart en zeilende beroepsvaart hoger dan 7,10 meter en onder 11,50 meter
               kunnen gebruik maken van de omvaarroute via de Langweerder Wielen en Noarder Alde
               Wei. Deze route vraagt circa een half uur omvaren.
            
Recreatievaart en zeilende beroepsvaart hoger dan 11,50 meter met een maximale afmeting
               van 40 meter lang, 6 meter breed en een diepgang tot 1,90 meter kunnen gebruik maken
               van de omvaarroute via Sneek. Deze route vraagt circa twee uur omvaren.
            
Binnenvaart met doorvaarthoogte boven de 7,10 meter, recreatievaart met mast hoger
               dan 11,50 meter en zeilende beroepsvaart met mast hoger dan 11,50 meter wordt geadviseerd
               om via het Van Harinxmakanaal en Kornwerderzand te varen. Deze route vraagt circa
               15 tot 20 uur omvaren.
            
Vraag 8
            
Wat zijn de economische gevolgen van de stremming en hoe hoog is de indicatieve economische
               schade voor de binnenvaart? En eventueel voor andere bedrijven?
            
Antwoord 8
            
Naar verwachting kan het grootste deel van de beroepsvaart onder de brug in gesloten
               toestand door. Er zijn tot op heden nog geen meldingen van economische schade ontvangen.
            
Vraag 9
            
Is er een compensatieregeling voor de binnenvaartschippers geopend? Zo nee, waarom
               niet?
            
Antwoord 9
            
Er is geen aparte compensatieregeling voor de binnenvaarschippers geopend. Voor schade
               die binnenvaartschippers onevenredig zwaar raakt, staat aanmelding voor behandeling
               via de reguliere nadeelcompensatieregeling open.
            
Vraag 10
            
Op welke wijze zijn ondernemers in de recreatiebranche de dupe van deze afsluiting?
Antwoord 10
            
Dit is onbekend. Er zijn geen signalen uit de recreatiebranche ontvangen.
Het recreatievaartseizoen eindigt op 31 oktober aanstaande. Over de omvaarroutes waarmee
               recreatievaart hoger dan 7,10 meter nu te maken heeft, is de recreatiebranche in de
               omgeving per mail geïnformeerd. Recreatievaart lager dan 7,10 meter ondervindt geen
               hinder van de gesloten brug.
            
Vraag 11
            
Kunt u deze vragen één voor één beantwoorden?
Antwoord 11
            
Ja.
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
B. Madlener, minister van Infrastructuur en Waterstaat 
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.