Schriftelijke vragen : Passend onderwijs aan kinderen met Long COVID en andere infectieziekten.
Vragen van de leden Westerveld en Bushoff (beiden GroenLinks-PvdA) aan de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over passend onderwijs aan kinderen met Long COVID en andere infectieziekten (ingezonden 9 oktober 2024).
Vraag 1
            
Heeft u cijfers of is er een inschatting te maken van het aantal kinderen dat door
               Long COVID en/of een andere acute virus of bacteriële infectie met een ernstige energie
               limitering (zoals ME/CVS, QVS, Chronische lyme, Post sepsis en Pans/ Pandas) tijdelijk
               of langer niet naar school kunnen of konden gaan?
            
Vraag 2
            
Herkent u de signalen vanuit ouders en belangenorganisaties die aangeven dat er nog
               vaak sprake is van onbekendheid van de effecten van deze aandoeningen? Herkent u het
               beeld dat dit tot onwenselijke situaties kan leiden tussen ouders en school, maar
               ook kinderen het gevoel kunnen krijgen niet begrepen en uitgesloten te worden?
            
Vraag 3
            
Hoe beoordeelt u het dat er signalen blijven komen van ouders, belangenorganisaties
               en scholen die aangeven dat de ondersteuning aan deze kinderen ontoereikend is? Herkent
               u ook de signalen dat deze kinderen soms (dreigen) uitgeschreven (te) worden en thuis
               komen te zitten omdat passende ondersteuning ontbreekt?
            
Vraag 4
            
Wat is sinds de vorige schriftelijke vragen precies gedaan om de kennis met betrekking
               tot Kinderen met Long COVID te vergroten, ook in de praktijk?1
Vraag 5
            
Wat wordt er gedaan om bekendheid te geven op scholen dat het Sars- COVID 2 virus
               zich ook via de lucht verspreidt? En dat goede luchtkwaliteit (ventilatie en luchtfiltering
               zoals Hepa’s of UV) belangrijk is om herhaaldelijke besmettingen te voorkomen van
               leerlingen en onderwijspersoneel?
            
Vraag 6
            
Wat is het algemene advies bij griep- en verkoudheidsklachten voor leerlingen en hoe
               wordt dit gecommuniceerd?
            
Vraag 7
            
Deelt u de mening dat fysiek onderwijs altijd uitgangspunt moet blijven, maar voor
               kinderen die om welke reden dan ook het (tijdelijk) niet volhouden om hele dagen aanwezig
               te zijn in de klas, afstandsonderwijs wel een recht zou moeten zijn? Zo ja, is dit
               op iedere school technisch mogelijk of gaat u dat op korte termijn nu regelen? Zo
               nee, hoe rijmt u dit met het recht op onderwijs en de leerplicht?
            
Vraag 8
            
Is bekend of de stijging van het aantal kinderen in cluster 3 van het speciaal onderwijs
               ook te maken kan hebben met een toenemend aantal kinderen dat langdurig ziek is?
            
Vraag 9
            
Is bekend hoe vaak ouders en scholen terecht komen bij de Onderwijsconsulenten of
               de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs of de Landelijke Geschillencommissie Onderwijs,
               omdat ze er niet uitkomen als het gaat over de ondersteuning van een kind dat met
               Long COVID of een ander ziektebeeld met ernstige energie limitering kampt?
            
Vraag 10
            
Bent u ervan op de hoogte dat kinderen met Long COVID een grotere kans hebben op herbesmetting?
En dat een van de grote lessen van de coronapandemie is dat de luchtkwaliteit op scholen
               beter moeten om kinderen veilig onderwijs te kunnen bieden, ook bij eventuele volgende
               pandemieën. Zo ja, zijn er nu maatregelen genomen opiedere school? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 11
            
Op welke wijze vindt er controle en handhaving plaats als de luchtkwaliteit op scholen
               onvoldoende is en risico geeft op gezondheidsschade bij leerlingen en onderwijspersoneel?
               Welke normen worden gehanteerd en wat welke actie wordt ondernomen als die niet op
               orde zijn? Wie is primair verantwoordelijk voor de luchtkwaliteit binnen schoolgebouwen?
            
Indieners
- 
              
                  Gericht aan
 M. Agema, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
- 
              
                  Gericht aan
 M.L.J. Paul, staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
- 
              
                  Indiener
 Lisa Westerveld, Kamerlid
- 
              
                  Medeindiener
 Julian Bushoff, Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.
 
           
  