Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Erkens over het artikel 'TenneT wil regels zien voor apps voor zonnepanelen en waarschuwt voor black-outs'
Vragen van het lid Erkens (VVD) aan de Minister van Klimaat en Groene Groei over het artikel «TenneT wil regels zien voor apps voor zonnepanelen en waarschuwt voor black-outs» (ingezonden 23 augustus 2024).
Antwoord van Minister Hermans (Klimaat en Groene Groei), mede namens de Ministers
van Justitie en Veiligheid en van Economische Zaken (ontvangen 2 oktober 2024). Zie
ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2023–2024, nr. 2498.
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «TenneT wil regels zien voor apps voor zonnepanelen
en waarschuwt voor black-outs»?1 Hoe apprecieert u dit?
Antwoord 1
Ja. Digitalisering is noodzakelijk om de doelen van de energietransitie te halen.
Deze digitalisering brengt echter ook risico’s met zich mee. Het kabinet herkent een
aantal van de genoemde kwetsbaarheden en daarom werkt het kabinet aan de versterking
van de weerbaarheid van de (vitale) energiesector, inclusief installaties voor het
opwekken van elektriciteit door middel van zon. Binnenkort wordt nieuwe regelgeving
van kracht waarmee er oplossingen komen voor de in het artikel benoemde kwetsbaarheden.
Vraag 2
Welke regels op het gebied van IT-veiligheid gelden er voor fabrikanten van apps en
sites voor het beheren van zonnepanelen? Klopt het dat zich hier grote kwetsbaarheden
voordoen? Zo ja, welke?
Antwoord 2
Er gelden op dit moment strenge veiligheidseisen voor elektrische materialen. Deze
eisen zijn onder meer opgenomen in de laagspanningsrichtlijn 2014/35/EU. Deze laagspanningsrichtlijn
is in de Nederlandse wetgeving opgenomen in het warenwetbesluit elektrisch materiaal.
Voor IT-veiligheid zijn extra regels nodig. Vanaf 1 augustus 2025 zijn er veiligheidseisen
op grond van de herziene radioapparaten-richtlijn (of Radio Equipment Directive, RED)
van kracht. Dit betreft cybersecurity eisen voor draadloos verbonden apparatuur, waaronder
zonnepaneelomvormers. Daarnaast wordt naar verwachting vanaf eind 2027 de Europese
verordening cyberweerbaarheid (of Cyber Resilience Act, CRA) van kracht. De CRA is
breder dan de RED en geldt niet alleen voor draadloze apparaten, maar voor alle producten
met digitale elementen.
In aanloop naar de inwerkingtreding van deze regels, is het van belang dat iedereen
in de keten van zonne-energie (fabrikanten, installateurs, verkopers, gemachtigden,
importeurs en ook consumenten en bedrijven met zon PV installaties) aan de slag gaat
met het nemen van (preventieve) maatregelen ten behoeve van het minimaliseren van
digitale kwetsbaarheden. De consument, de installateur en de fabrikant hebben een
eigen verantwoordelijkheid om de zonnestroominstallaties te allen tijde goed te beveiligen
met sterke wachtwoorden en door regelmatig updates uit te voeren.
Er zijn momenteel inderdaad kwetsbaarheden. De oorzaak hiervan ligt vooral bij slechte
beveiliging van omvormers door het gebruik van standaard wachtwoorden die niet uniek
zijn en het niet op tijd updaten van hardware.2 Daarnaast zorgen niet alle fabrikanten van omvormers tijdig voor software-updates
om de omvormers veilig te kunnen houden. Omvormers zijn de schakel tussen de opgewekte
stroom van de zonnepanelen en het lokale stroomnet. Doordat omvormers aan het internet
zijn gekoppeld, kunnen meerdere omvormers gelijktijdig worden gehackt of op een ongewenste
manier worden aangestuurd. Daardoor kunnen aanvallen gedaan worden die schaalbaar
zijn, waarbij het in theorie bij zeer grote aantallen apparaten fout kan gaan.3 De kans dat dit gebeurt achten wij echter zeer klein. Gelijktijdige toegang tot grote
aantallen apparaten is niet waarschijnlijk.
Zodra de CRA van kracht is en de essentiële cybersecurity eisen op grond van de RED
3.3 D,E en F van toepassing zijn, worden fabrikanten verplicht om hun producten digitaal
veilig te maken en houden. Zo zal het niet meer toegestaan zijn om standaard wachtwoorden
te gebruiken; ieder apparaat krijgt een uniek wachtwoord. Fabrikanten worden daarnaast
verplicht om kwetsbaarheden in de software van het product tijdig op te lossen en
te melden.
Vraag 3
Hoe verhoudt de wet- en regelgeving voor fabrikanten van apps en sites voor het beheren
van zonnepanelen op het gebied van IT-veiligheid zich tot de wet- en regelgeving op
dit gebied die geldt voor andere energiebedrijven? Waarom gelden er voor deze bedrijven
verschillende regels op het gebied van IT-veiligheid?
Antwoord 3
Er is wet- en regelgeving voor de fabrikanten gericht op de veiligheid van hun producten
met digitale elementen en er is wet- en regelgeving voor energiebedrijven gericht
op het verhogen van hun digitale weerbaarheid. De gebruikers van de zonne-omvormers
kiezen zelf welke producten zij aanschaffen. De energiebedrijven hebben daar maar
beperkt invloed op. Daarmee vullen deze regels voor productveiligheid en weerbaarheid
van de bedrijven elkaar aan. Hiermee wordt de cyberbeveiliging op verschillende niveaus
in de keten versterkt om de cyberweerbaarheid van de gehele keten te verhogen.
Bij vraag 2 is een toelichting gegeven op de regelgeving voor fabrikanten van digitale
producten. Voor energiebedrijven, die zijn aangewezen als aanbieder van een essentiële
dienst (AED), geldt de Wet beveiliging netwerk- en informatiesystemen (Wbni), waarin
de Europese netwerk- en informatiebeveiligingsrichtlijn (NIS1-richtlijn) is geïmplementeerd.
Deze wet beoogt de digitale weerbaarheid van Nederland te versterken en heeft als
doel de gevolgen van cyberincidenten te beperken om maatschappelijke ontwrichting
te voorkomen. Daartoe bevat de Wbni onder meer voor AED’s de plicht om passende en
evenredige beveiligingsmaatregelen met betrekking tot hun netwerk- en informatiesystemen
te nemen én de plicht om ernstige cyberincidenten te melden. Er wordt momenteel gewerkt
aan de implementatie van de nieuwe Europese netwerk- en informatiebeveiligingsrichtlijn
(NIS2-richtlijn) in de Cyberbeveiligingswet (Cbw). Die wet, met daarin onder meer
een uitgebreidere regeling van de zorg- en meldplicht voor bedrijven, zal naar verwachting
in het najaar van 2025 in werking treden. Op 13 juni 2024 is ook de wetgeving over
grensoverschrijdende cybersecurity in de elektriciteitssector (Netcode) in werking
getreden. Deze regelgeving richt zich op bedrijven die impact kunnen hebben op grensoverschrijdende
elektriciteitsstromen en heeft als doel het verhogen van de digitale weerbaarheid
van het Europese elektriciteitssysteem. Deze wet- en regelgeving richt zich op de
bedrijfscontinuïteit en de continuïteit van dienstverlening van genoemde bedrijven.
Bedrijven moeten op basis hiervan maatregelen treffen voor de beveiliging van hun
netwerk- en informatiesystemen, ze moeten significante cyberincidenten melden, en
ze ontvangen bijstand bij digitale dreigingen of incidenten door het NCSC.
Vraag 4
Klopt het dat indien een beheerder van zonnepanelen wordt gehackt dit een risico op
een black-out voor een substantieel deel van Europa met zich meebrengt? Hoe vergaand
zouden de gevolgen hiervan zijn?
Antwoord 4
De kans dat een dergelijk risico zich voordoet is zeer klein. Er moet een zeer groot
aantal zonnepanelen gelijktijdig uitvallen voordat dit risico zich voordoet. Het Europese
elektriciteitssysteem is zo ingericht dat de uitval van een bepaalde omvang kan worden
opgevangen. In het uiterste geval dat zich een black-out voordoet, dan betekent dit
dat er in een deel van het elektriciteitssysteem geen elektriciteit beschikbaar is.
Hoe verregaand de gevolgen hiervan zijn ligt aan meerdere omstandigheden. Denk aan
het totaal beschikbare vermogen van de getroffen partij(en), de kenmerken, de timing
en daarbij ook de (internationale) belastbaarheid op het elektriciteitsnet. De landelijke
netbeheerder TenneT heeft, in directe samenwerking met buurlanden, herstelprocedures
voor het geval een dergelijke situatie zich voordoet. Deze procedures worden regelmatig
in een internationaal samenwerkingsverband geoefend.
Vraag 5
Hoe apprecieert u in dit kader het feit dat Nederlandse hackers de afgelopen twee
jaar drie keer zijn binnengedrongen tot de software van dergelijke beheerbedrijven?
Antwoord 5
Het kabinet vindt dit zorgelijk. Dit onderstreept de noodzaak voor de bovenbedoelde
wet- en regelgeving die binnenkort van kracht wordt. Het is belangrijk dat er meer
aandacht komt voor de cyberveiligheid van deze internationaal opererende beheerbedrijven.
Vraag 6
Deelt u de mening dat er snel betere wet- en regelgeving op het gebied van IT-veiligheid
nodig is voor fabrikanten van online controlepanelen? Welke acties kunt u ondernemen?
Antwoord 6
Ja. Er is regelgeving maar er zijn aanvullingen nodig, de ontwikkelingen op dit terrein
volgen elkaar in snel tempo op. Het is zaak om regelgeving te maken die inspeelt op
de actuele ontwikkelingen. Het is van belang dat de (implementatie van de) nieuwe
Europese wet- en regelgeving op het gebied van digitale weerbaarheid snel van kracht
wordt.
De Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI) bereidt zich als toezichthouder grondig
voor op de komende regelgeving. De RDI voert gesprekken met fabrikanten, installateurs,
verkopers en importeurs en onderzoekt ook nu al op kleine schaal de cyberveiligheid
van deze apparaten, zoals het eerder genoemde rapport uit 2023. De RDI heeft dit onderzoek
uitgevoerd vooruitlopend op de komst van bovengenoemde cybersecurityeisen, om fabrikanten
en leveranciers erop te wijzen dat zij zich moeten voorbereiden op de nieuwe eisen.
Naar aanleiding van dit rapport hebben sectorpartijen, waaronder omvormerfabrikanten,
al stappen ondernomen om hogere veiligheidseisen en standaarden te hanteren.
In de Gedragscode Zon op Woningen heeft de sector afspraken gemaakt over het veilig
installeren van residentiele systemen. Volgens deze gedragscode zal de installateur
de omvormer instellen met een sterk en per installatie uniek wachtwoord voor de onderhoudsinstellingen
van de omvormer.
Het kabinet zet ook in op het vergroten van bewustzijn, zoals in de overheidscampagne
«Doe je updates», waarin een oproep wordt gedaan om slimme apparaten in huis direct
te updaten. Verder werkt het kabinet aan proactieve informatieverstrekking over de
komende wet -en regelgeving, zodat de partijen en fabrikanten zich alvast kunnen voorbereiden.
Vraag 7
Loopt Nederland risico doordat andere Europese landen onvoldoende wet- en regelgeving
op het gebied van IT-veiligheid hebben voor fabrikanten van apps en sites voor het
beheren van zonnepanelen? Zo ja, wat gaat u doen om dit te verbeteren?
Antwoord 7
Vanwege het Europese karakter van het elektriciteitssysteem is er een Europese aanpak
om cyberveiligheid te versterken. Deze Europese aanpak is juist gericht op harmonisatie
van wet- en regelgeving voor cybersecurity, onder andere ten behoeve van de energiesector.
Het kabinet verwacht daarom niet dat Nederland risico loopt doordat andere Europese
landen onvoldoende wet- en regelgeving hebben op het gebied van cyber veiligheid.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S.T.M. Hermans, minister van Klimaat en Groene Groei -
Mede namens
D.M. van Weel, minister van Justitie en Veiligheid -
Mede namens
D.S. Beljaarts, minister van Economische Zaken
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.