Schriftelijke vragen : Krimp van luchtvaart en bescherming van burgers, gezondheid, natuur en klimaat
Vragen van het lid Kostić (PvdD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over krimp van luchtvaart en bescherming van burgers, gezondheid, natuur en klimaat (ingezonden 2 oktober 2024).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het bericht «Hoe PVV’er Barry Madlener in zijn eerste weken
als Minister van Infrastructuur de voorgenomen krimp van Schiphol terug liet draaien»?1
Vraag 2
Heeft u uw ambtenaren onder druk gezet of laten zetten om de aannames en cijfers van
de luchtvaartsector over te nemen en klopt het dat voor tegenspraak geen echte ruimte
was? Zo nee, waarom zouden ambtenaren dit dan tegen de krant vertellen volgens u?
Vraag 3
Wat vindt u ervan dat ambtenaren door uw handelen het gevoel hebben dat hun ambtelijke
integriteit in het geding is? Wat gaat u doen om dat te herstellen?
Vraag 4
Op basis van welke onafhankelijke experts en informatie heeft u besloten dat uw ambtenaren
nieuwe berekeningen moesten maken over het maximaal aantal vliegbewegingen op Schiphol?
Vraag 5
Bent u bereid die informatie, alsmede de berekeningen en de exacte gebruikte gegevens,
met de Kamer te delen?
Vraag 6
Heeft u bij uw berekeningen rekening gehouden met de Alders-paradox?2 Indien ja, hoe? Indien nee, bent u zich er dan van bewust dat de geluidsoverlast
niet of nauwelijks zal afnemen?
Vraag 7
Bent u bekend met de GaWC-analyse waarover de toenmalige Minister op 24 juni 2022
de Tweede Kamer heeft geïnformeerd en waaruit gebleken is dat grofweg 400.000–440.000
vliegtuigbewegingen voldoende zijn om Nederland toereikend met de rest de wereld te
verbinden door bestemmingen te schrappen die voor de Nederlandse economie nauwelijks
tot niet van betekenis zijn?3 Indien ja, gaat u dit volgen? Indien niet, waarom niet?
Vraag 8
Welke partijen zijn allemaal betrokken geweest bij het opstellen van de nieuwe berekeningen
en op welke momenten precies? Kunt u deze allemaal noemen?
Vraag 9
Kunt u aangeven waarom experts (bijv. de GGD op gebied van gezondheid, het Longfonds
en de Hartstichting), vertegenwoordigers van omwonenden van Schiphol en andere belanghebbenden,
zoals de gemeente Amsterdam en milieu en natuurorganisaties, niet betrokken zijn bij
het maken van het besluit?
Vraag 10
Klopt het dat in aanloop naar het besluit om de eerder aangekondigde krimp van het
maximaal aantal vluchten op Schiphol grotendeels terug te draaien, herhaaldelijk door
u en uw ambtenaren overlegd is met de top van Schiphol en de luchtvaartsector, maar
omwonenden, gezondheidsexperts en belanghebbenden, zoals de gemeente Amsterdam en
natuur- en milieuorganisaties, daarbij niet werden betrokken? Zo ja, waarom is dat
zo gegaan? Zo nee, met welke van deze partijen is dan wel gesproken, welke zijn hierbij
betrokken en wanneer precies, voordat u uw besluit hebt genomen?
Vraag 11
Hoe vaak en op welke data precies zijn er gesprekken met vertegenwoordigers van Schiphol
en de rest van de luchtvaartsector gevoerd in de aanloop naar uw besluit over de krimp
en hoe vaak met omwonenden?
Vraag 12
Heeft u in uw afweging ook de mogelijke voordelen van een grotere krimp voor de vermindering
van CO2, stikstof, ultrafijnstof en andere schadelijke stoffen meegenomen? Zo ja, kunt u
de berekeningen daarover met de Kamer delen? Zo nee, waarom niet?
Vraag 13
Kunt u met de Kamer delen of en, zo ja, hoe precies u in uw recente berekeningen rekening
houdt met de volledige omvang van milieueffecten, klimaat, gezondheid én de specifieke
behoefte van de Nederlanders aan vluchten?
Vraag 14
Kunt u de berekeningen delen die laten zien hoe uw beleid de volledige omvang meeneemt
van milieueffecten, klimaat- en gezondheidsimpact, én de specifieke behoefte van de
Nederlanders aan vluchten, inclusief de gebruikte cijfers, aannames, informatie en
bronnen?
Vraag 15
Erkent u dat een vlucht ons als samenleving weinig tot niets oplevert als er vooral
overstappende passagiers op zitten die helemaal niet in Nederland hoeven te zijn en
als de totale kosten voor de samenleving (milieu, klimaat, gezondheid) worden meegewogen?
Zo nee, op welk recent wetenschappelijk onderzoek baseert u zich?4
Vraag 16
Kunt u schetsen welke belangen, cijfers en informatie precies zijn afgewogen en op
welke wijze aan ieder belang een bepaald gewicht is gegeven om tot het uiteindelijke
besluit te komen?
Vraag 17
Bent u het eens met de uitspraak van de rechter van 20 maart 2024 dat de Staat jarenlang
het belang van omwonenden van Schiphol ondergeschikt heeft gemaakt aan de belangen
van de luchthaven en dat er dus sprake was van onevenwichtige belangenafweging?5 Zo nee, waar baseert u zich precies op?
Vraag 18
Kunt u precies uitleggen hoe uw besluit leidt tot het herstellen van een evenwichtige
belangenafweging, waarbij een einde wordt gemaakt aan de situatie dat het belang van
omwonenden van Schiphol ondergeschikt wordt gemaakt aan de belangen van de luchtvaartsector?
Vraag 19
Klopt het dat u uw ambtenaren heeft opgedragen (in welke vorm dan ook) om met de luchtvaartsector
om tafel te gaan zitten en hun informatie te verwerken in nieuwe modelberekeningen?
Vraag 20
Hoe past uw aandringen om de luchtvaartsector meer een stem te geven in de modelberekeningen
en luchtvaartbeleid, bij de uitspraak van de rechter dat er al een onevenwichtige
situatie was waarbij de belangen van omwonenden ondergeschikt waren gemaakt aan de
belangen van de luchtvaartsector?
Vraag 21
Heeft u belangenvertegenwoordigers van omwonenden inhoudelijk gesproken, voordat uw
besluit over Schiphol viel? Zo ja, met wie en wanneer precies? Zo nee, waarom niet
en hoe rijmt dat met de genoemde uitspraak van de rechter?
Vraag 22
Bent u het eens met de uitspraak van de rechter van 20 maart 2024 dat de Staat handelt
in strijd met het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens door omwonenden van
Schiphol (ook die buiten de huidige gemodelleerde geluidsgrenzen wonen) geen adequate
rechtsbescherming te bieden en hun belangen stelselmatig ondergeschikt te maken aan
die van de luchtvaart? Zo nee, waarom niet?
Vraag 23
Hoe gaat u de opdracht van de rechter om binnen 12 maanden na de uitspraak van 20 maart
2024 te zorgen voor praktische en effectieve rechtsbescherming voor alle omwonenden
(ook die buiten de huidige geluidscontouren) uitvoeren?
Vraag 24
Kunt u de aanwijzing van uw ministerie intrekken om niet te handhaven na de constatering
van de ILT dat er een overschrijding van 19% is bij handhavingspunt 25 (Uithoorn)?
Zo nee, waarom niet?6
Vraag 25
Hoe gaat u de opdracht van de rechter uitvoeren om binnen 12 maanden na de uitspraak
van 20 maart 2024 het gebrek aan een eerlijke balans tussen de belangen van omwonenden
en economische belangen van de luchtvaartsector te corrigeren, waarmee de rechter
duidelijk maakte dat omwonenden niet langer de sluitpost mogen zijn?
Vraag 26
Kunt u met grote zekerheid stellen dat de rechter u niet opnieuw op de vingers tikt
wegens het onvoldoende beschermen van burgers tegen de schadelijke gevolgen van de
luchtvaart? Zo ja, waar baseert u zich op?
Vraag 27
Heeft u voor uw besluit overleg gehad met en advies gevraagd aan de Minister van Binnenlandse
Zaken en Koninkrijksrelaties en de Staatssecretaris Rechtsbescherming, die gaan over
zaken die aan dit dossier raken, zoals het bestuursrecht, toegang tot het recht, bescherming
van grondrechten en goed bestuur? Zo nee, waarom niet?
Vraag 28
Klopt het dat u tijdens een lunchpauze een bandbreedte van 475.000 tot 485.000 vliegbewegingen
per jaar heeft bedacht? Zo nee, hoe ging het dan wel?
Vraag 29
Heeft u tijdens een lunchpauze als Minister minstens één keer contact gehad met een
van de tientallen bewonersverenigingen die Nederland heeft, voordat u dat besluit
had genomen?
Vraag 30
Op basis van welke wetenschappelijke feiten zijn er 10.000 vluchtbewegingen extra
toegevoegd?
Vraag 31
Op welke manier vindt u het rechtvaardig en in lijn met de geest van het vonnis van
de rechter om op deze manier meer ruimte te bieden voor Schiphol, terwijl uw voorganger,
de vorige CEO van Schiphol en omwonenden pleiten voor een grotere krimp?
Vraag 32
Erkent u dat u de belangen van Schiphol hier zwaarder heeft laten wegen dan de belangen
van omwonenden, natuur, milieu en klimaat?
Vraag 33
Uit welke daden en maatregelen van uw beleid blijkt precies dat ualle mogelijke snelheid
inzet om de geluidsbelasting met 20% terug te dringen, zoals het regeerprogramma van
de coalitie u opdraagt?
Vraag 34
Bent u het ermee eens dat het feit dat u 2025 en 2026 afwacht, om pas in 2027 te bepalen
welke verdere stappen moeten worden gezet voor het halen van de volledige 20% reductie
van geluidsbelasting, niet rijmt met de beloftes van het eerdere kabinet en ook niet
rijmt met de tekst van het huidige regeerprogramma, waarin staat dat de 20% reductie
«zo snel mogelijk» wordt gehaald? Zo nee, waarom niet?
Vraag 35
Kan het doel om de geluidsbelasting met 20% terug te brengen sneller dan u nu doet?
Zo ja, waarom doet u het dan niet, zoals afgesproken in het regeerakkoord en beloofd
aan burgers? Zo nee, op welke onafhankelijke experts en onderzoeken baseert u zich?
Vraag 36
Waarom houdt u zich niet aan de afspraak uit het regeerakkoord en aan de belofte van
het vorige kabinet aan de burgers om de geluidsbelasting en het aantal ernstig gehinderden
«zo snel mogelijk» met 20% terug te dringen?
Vraag 37
Kunt u berekenen en met de Kamer delen hoe hoog het aantal vliegtuigbewegingen per
jaar zou mogen zijn als meteen wordt vastgehouden aan de beloofde 20% reductie?
Vraag 38
Staat u achter het nakomen van de klimaatafspraken, zoals ook door de coalitie afgesproken
in de basislijn en in het hoofdlijnenakkoord?
Vraag 39
Bent u ermee bekend dat de wetenschappelijke consensus aangeeft dat we de klimaatdoelen
niet halen – ook niet met maximale inzet van technologie en andere brandstoffen –
als de luchtvaart niet flink krimpt?
Vraag 40
Kunt u met de Kamer delen op basis van welke onafhankelijke berekeningen en onafhankelijke
experts uw luchtvaartbeleid ervoor zal zorgen dat we ons aan klimaatafspraken houden,
zoals ook vastgesteld door de coalitie in de basislijn en in het regeerprogramma?
Hoe groot is de kans dat deze berekeningen uitkomen?
Vraag 41
Bent u bereid om vanuit uw portefeuille luchtvaart eerlijk bij te laten dragen aan
het halen van de klimaatdoelen? Zo nee, waarom houdt u zich niet aan de afspraken
in de basislijn en in het hoofdlijnenakkoord, waarin staat dat internationale afspraken,
zoals klimaatafspraken moeten worden nagekomen?
Vraag 42
Bent u bekend met de vernietigende conclusies van de staatsagent over de betrouwbaarheid
van KLM, waarin hij o.a. stelt dat het bedrijf verbloemt, verdraait en misleidt?
Vraag 43
Op basis waarvan vertrouwt u de cijfers en beloftes van KLM nu wel?
Vraag 44
Gelet op het feit dat de berekende aantallen vliegbewegingen allemaal gebaseerd zijn
op een gemiddelde geluidsbelasting, en bewoners en wetenschappers allemaal aangeven
dat je niet wakker wordt van een papieren gemiddelde, maar van een daadwerkelijk vliegtuig
dat passeert: beseft u dat door zoveel (nacht)vluchten te blijven toestaan, er in
de praktijk geen enkele afname van hinder zal optreden?
Vraag 45
Hoe reageert u op het perspectief van omwonenden en wetenschappers dat stillere vliegtuigen
in praktijk weinig tegen hinder helpen, omdat ook een iets stiller vliegtuig de rust
verstoort en met stillere vliegtuigen maatschappijen vaker gaan vliegen, wat juist
de geluidshinder vergroot?
Vraag 46
Bent u het ermee eens dat het resultaat van beleid moet zijn dat er merkbaar veel
minder overlast is voor omwonenden én dat er tegelijkertijd veel minder negatieve
impact op de gezondheid van burgers, het milieu en het klimaat moet zijn?
Vraag 47
Bent u bekend met de gezondheidsschade die optreedt door slaapverstoring, en bent
u ermee bekend dat die door Schiphol bij minstens 152.000 mensen optreedt? Wat vindt
u hiervan en gaat u dit aantal meetbaar flink naar beneden brengen?
Vraag 48
Bent u bekend met het dringende advies van de Vlaamse gezondheidsraad om per direct
te stoppen met nachtvluchten op Brussel /Zaventem Airport vanwege de serieuze gezondheidsschade
van honderdduizenden omwonenden?7
Vraag 49
Wat vindt u van het advies en welke lessen zijn er te trekken voor Nederland?
Vraag 50
Weet u welke gezondheidsschade Schiphol oplevert aan de omwonenden? Kunt u daarbij
een concrete inschatting maken uitgesplitst naar overlast en stress door continue
herrie overdag, de schade door verstoringen in de nacht en de schade van de kankerverwekkende
stoffen, zoals benzeen, zwavel, formaldehyde en ultrafijnstof?
Vraag 51
Wanneer is het laatste nationale gezondheidsonderzoek geweest naar de totale gezondheidsschade
van de luchtvaart?
Vraag 52
Kunt u het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport opdracht geven zo spoedig
mogelijk een nieuwe nationale studie te doen via de Gezondheidsraad naar de verschillende
gezondheidseffecten van de luchtvaart in Nederland? Zo nee, waarom niet?
Vraag 53
Aangezien u erkent dat de nieuwe berekeningen waarop u uw beleid baseert instabiel
zijn, kunt u ervoor zorgen dat de Kamer wel de juiste berekeningen krijgt voor het
aankomende commissiedebat Luchtvaart?
Vraag 54
Bent u bereid om deze schriftelijke vragen met spoed te beantwoorden voor het aankomende
commissiedebat Luchtvaart?
Indieners
-
Gericht aan
B. Madlener, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Indiener
Ines Kostić, Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.