Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
36 613 IV Wijziging van de begrotingsstaten van Koninkrijksrelaties (IV) en het BES-fonds (H) voor het jaar 2024 (wijziging samenhangende met Miljoenennota)
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
A ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van
artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel
strekt ertoe om voor het jaar 2024 wijzigingen aan te brengen in:
de departementale begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties (IV);
de begrotingsstaat voor het BES-fonds (H).
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van
deze memorie van toelichting toegelicht.
De Minister
van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, J.J.M. Uitermark
B ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ DE BEGROTINGSARTIKELEN
1. Leeswijzer
Voor u ligt de suppletoire begroting september van Koninkrijksrelaties. De suppletoire
begroting september geeft een beeld van de uitvoering van de begroting voor het jaar
2024. De stand wordt opgebouwd vanaf de stand van de vastgestelde begroting 2024.
Uitgangspunt bij de tabel budgettaire gevolgen van beleid is dat per artikel de beleidsmatige
en technische mutaties worden toegelicht, die groter dan of gelijk zijn aan de ondergrens
zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) zijn opgenomen, de zogenaamde
staffel. In het kader van transparantie of anderszins kan het voorkomen dat mutaties
beneden deze ondergrenzen ook worden toegelicht.
Tabel 1 Ondergrens (staffel) op basis van de Rijksbegrotingsvoorschriften 2024
Begrotingsartikel
Beleidsmatige mutaties(ondergrens in € miljoen)
Technische mutaties(ondergrens in € miljoen)
1. Versterken rechtsstaat
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln.Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.Ontvangsten: 2 mln.
2. Slavernijverleden
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln.Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.Ontvangsten: 2 mln.
4. Bevorderen sociaaleconomische structuur
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln.Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.Ontvangsten: 2 mln.
5. Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.Ontvangsten: 2 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln.Ontvangsten: 4 mln.
8. Wederopbouw Bovenwindse Eilanden
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln.Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.Ontvangsten: 2 mln.
6. Apparaat
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln.Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.Ontvangsten: 2 mln.
7. Nog onverdeeld
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln.Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.Ontvangsten: 2 mln.
1. BES-fonds
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.Ontvangsten: 2 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln.Ontvangsten: 4 mln.
2. Beleidsartikelen Koninkrijksrelaties
2.1 Artikel 1. Versterken rechtsstaat
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 2 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1 versterken rechtsstaat suppletoire
begroting september 2024 (bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties Suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
43.771
– 6.186
37.585
Uitgaven
43.771
– 6.186
37.585
1.0
Versterken rechtsstaat
43.771
– 6.186
37.585
Subsidies (regelingen)
28
– 28
0
Bestuurlijke aanpak
28
– 28
0
Opdrachten
199
20
219
Detentie – Algemeen
79
0
79
Diverse opdrachten
120
20
140
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
1.944
– 99
1.845
Detentie – Algemeen
1.944
– 99
1.845
Bijdrage aan medeoverheden
972
532
1.504
Overige bijstand aan de landen
0
504
504
Bestuurlijke aanpak
972
28
1.000
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
16.400
20
16.420
Detentie – Vastgoed
16.400
20
16.420
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
24.228
– 6.631
17.597
Grensbewaking (Defensie)
10.543
0
10.543
Recherchecapaciteit (JenV)
1.699
– 1.299
400
Rechterlijke macht (JenV)
7.122
– 626
6.496
Douane (Financiën)
4.864
– 4.706
158
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Artikel 1.0 Versterken rechtsstaat
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
Recherchecapaciteit (JenV)
Deze mutatie betreft een overboeking van LPO-middelen van de begroting van Koninkrijksrelaties
(IV) naar de begroting van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) voor het
Recherche Samenwerkingsteam. Dit gebeurt conform het financieringsconvenant tussen
de Ministeries van BZK en JenV.
Rechterlijke macht (JenV)
Douane (Financiën)
Dit betreft voornamelijk een overboeking van de begroting van Koninkrijksrelaties
(IV) naar de begroting van het Ministerie van Financiën (IXB) voor de Douane Nederland.
Deze middelen zijn bestemd voor de lokale grens- en handhavingsdiensten op de eilanden
Curaçao, Aruba en Sint Maarten.
2.2 Artikel 2. Slavernijverleden
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 2 slavernijverleden suppletoire begroting
september 2024 (bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
3.333
– 1.883
1.450
Uitgaven
3.333
– 1.883
1.450
2.0
Slavernijverleden
3.333
– 1.883
1.450
Subsidies (regelingen)
3.333
– 3.333
0
Maatschappelijke initiatieven
3.333
– 3.333
0
Opdrachten
0
1.450
1.450
Maatschappelijke initiatieven
0
1.450
1.450
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Artikel 2.0 Slavernijverleden
Subsidies
Maatschappelijke initiatieven
Op dit moment wordt met de (beoogd) uitvoerder de subsidieregeling verder uitgewerkt
om de uitvoering te kunnen starten. Er wordt voorzien dat de uitwerking laat in dit
jaar gereed is waarna de uitvoering van de regeling kan starten. Hierdoor start de
uitvoering in 2025 en zullen er geen middelen worden verstrekt in 2024. Hierop wordt
het kasritme aangepast, de middelen uit 2024 worden doorgeschoven naar het laatste
jaar van de regeling (2029).
Opdrachten
Maatschappelijke initiatieven
Dit betreft voor 2024 een reallocatie vanuit artikel 7 onvoorzien ten behoeve van
de uitvoeringskosten subsidies slavernijverleden. Tevens vindt er een reallocatie
plaats voor het programma bureau slavernijverleden voor 2024.
2.2 Artikel 4. Bevorderen sociaaleconomische structuur
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 4 bevorderen sociaaleconomische structuur
suppletoire begroting september 2024 (bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties Suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
41.412
– 10.913
30.499
Uitgaven
43.806
– 10.913
32.893
4.1
Curaçao, Sint Maarten en Aruba
29.893
– 7.227
22.666
Subsidies (regelingen)
16.916
– 2.970
13.946
Diverse subsidies
100
346
446
Tijdelijke Werkorganisatie (TWO)
14.182
– 3.182
11.000
Onderwijshuisvesting Curaçao
2.634
– 134
2.500
Opdrachten
5.563
– 1.241
4.322
Opdrachten landen
563
– 241
322
Tijdelijke Werkorganisatie (TWO)
5.000
– 1.000
4.000
Inkomensoverdrachten
5.268
– 4.125
1.143
Toeslagen op pensioenen NA
5.268
– 4.125
1.143
Bijdrage aan medeoverheden
2.000
686
2.686
Bijdrage landen
0
120
120
Onderwijshuisvesting Curaçao
0
566
566
Tijdelijke Werkorganisatie (TWO)
2.000
0
2.000
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
146
423
569
Diverse bijdragen
146
423
569
4.2
Caribisch Nederland
13.913
– 3.686
10.227
Subsidies (regelingen)
1.604
1.640
3.244
Subsidies Caribisch Nederland
1.604
1.640
3.244
Opdrachten
2.130
868
2.998
Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht
1.530
0
1.530
Opdrachten Caribisch Nederland
600
868
1.468
Inkomensoverdrachten
1.349
0
1.349
Pensioenen en uitkeringen politieke ambtsdragers
1.349
0
1.349
Bijdrage aan medeoverheden
8.830
– 6.194
2.636
Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht
8.830
– 6.194
2.636
Ontvangsten
1.149
0
1.149
Toelichting
Artikel 4.1 Curaçao, Sint Maarten en Aruba
Subsidies
Tijdelijke werkorganisatie
De uitputting van het Tijdelijke Werkorganisatie (TWO) budget is de afgelopen maanden
achtergebleven bij wat initieel werd verwacht. Dit is onder ander het geval omdat
er beperkte invloed is op het moment van start van projecten en omdat het finaliseren
van plannen of besluitvorming in de Landen vaak langer op zich laat wachten. Om gedegen
planvorming en besluitvorming te faciliteren, wordt het budget van 2024 naar de jaren
2026 en 2027 doorgeschoven, omdat in deze jaren resultaten worden gerealiseerd. In
deze suppletoire begroting gaat het in totaal om € 4,2 mln., waarvan € 3,2 mln. bij
subsidies.
Opdrachten
Opdrachten Tijdelijke werkorganisatie
De uitputting van het Tijdelijke Werkorganisatie (TWO) budget is de afgelopen maanden
achtergebleven bij wat initieel werd verwacht. Dit is onder ander het geval omdat
er beperkte invloed is op het moment van start van projecten en omdat het finaliseren
van plannen of besluitvorming in de Landen vaak langer op zich laat wachten. Om gedegen
planvorming en besluitvorming te faciliteren, wordt het budget van 2024 naar de jaren
2026 en 2027 doorgeschoven, omdat in deze jaren resultaten worden gerealiseerd. In
deze suppletoire begroting gaat het in totaal om € 4,2 mln., waarvan € 1,0 mln. bij
opdrachten.
Inkomensoverdrachten
Toeslagen op pensioenen NA
Onttrekkingen aan de toeslagen op pensioenen hebben voornamelijk betrekking op: de
hoger uitvallende kosten voor de aanschaf van de stormwaterpomp in Sint Maarten, de
bijhorende RVO opdracht en de kosten voor de accountantscontrole. Ook betreft dit
verscheidene reallocaties voor onder andere de stijgende kosten van de Vertegenwoordiging
van Nederland in Aruba, Curaçao en Sint Maarten (VNACS).
Artikel 4.2 Caribisch Nederland
Subsidies (regelingen)
Subsidies Caribisch Nederland
Dit betreft een bijdrage aan het Caribbean Regional Technical Assistance Centre en
is een reallocatie van artikel 7 nog onverdeeld.
Bijdrage aan medeoverheden
Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht
Dit betreffen overboekingen naar het BES-fonds naar aanleiding van gemaakte bestuurlijke
afspraken met Sint-Eustatius (€ 0,8 mln.) en Bonaire (circa € 1,6 mln.). Daarnaast
heeft er een overboeking plaatsgevonden van gelden voor openbaar vervoer naar het
BES-Fonds (€ 0,8 mln.).
Verder wordt er voor herstelwerkzaamheden aan de klif op Sint Eustatius € 3,0 mln.
van 2024 doorgeschoven naar 2027. Er worden verschillende natuur- en erosieprojecten
ondernomen op het eiland, waaronder de aanpak van loslopende dieren. Doordat de voortgang
op deze projecten achterblijft, is besloten de herstelwerkzaamheden aan de klif op
te schorten. Door de grote samenhang tussen de projecten zouden deze werkzaamheden
namelijk ondoelmatig zijn. Er wordt nu actie ondernomen om voortgang op de natuur-
en erosieprojecten te bewerkstelligen. Het belang van de herstelwerkzaamheden is hiermee
niet weggenomen. De € 3 mln. is nodig in 2027 omdat er een nieuwe aanbesteding moet
plaatsvinden voor deel twee van het klifproject. Uitvoering van het project zal enkele
jaren in beslag nemen, waardoor het betaalritme tot in 2027 loopt.
2.3 Artikel 5. Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 5 schuldsanering/lopende inschrijving/leningen
suppletoire begroting september 2024 (bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties Suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
0
66.000
66.000
Uitgaven
28.517
66.000
94.517
5.1
Schuldsanering Curaçao en Sint Maarten
28.517
0
28.517
Leningen
28.517
0
28.517
Schuldsanering
28.517
0
28.517
5.2
Leningen / garanties Curaçao, Sint Maarten en Aruba
0
66.000
66.000
Leningen
0
66.000
66.000
Lopende inschrijving en leningen Curaçao en Sint Maarten
0
66.000
66.000
Ontvangsten
145.155
0
145.155
Toelichting
5.2 Leningen / garanties Curaçao, Sint Maarten en Aruba
Leningen
Lopende inschrijving en leningen Curaçao en Sint Maarten
Met de suppletoire begroting september wordt er financiële ruimte gereserveerd in
de begroting, mocht Nederland, op basis van de in de Rijkswet financieel toezicht
opgenomen zogenaamde lopende inschrijving, een annuïtaire lening ter grootte van € 66 mln.
(ANG 132 miljoen) aan Sint Maarten verstrekken. Deze lening heeft een looptijd van
25 jaar en is ter financiering van een aantal benodigde investeringen. Het betreft
investeringen voor het detentiewezen (nieuwbouw gevangenis), energievoorziening en
voor de geestelijke gezondheidszorg. Het uiteindelijk verstrekken van de lening is
afhankelijk van een positief advies van het College financieel toezicht en instemming
van de ministerraad, cf. het beleidskader risicoregelingen.
2.4 2.4 Artikel 8. Wederopbouw Bovenwindse Eilanden
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 8 wederopbouw Bovenwindse Eilanden
suppletoire begroting september 2024 (bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties Suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
1.569
1.650
3.219
Uitgaven
1.569
1.650
3.219
8.1
Wederopbouw
1.569
1.650
3.219
Subsidies (regelingen)
0
950
950
Diverse subsidies
0
950
950
Opdrachten
1.569
700
2.269
Wederopbouw op Sint Maarten
1.569
700
2.269
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Artikel 8.1 Wederopbouw
Diverse subsidies
Er zijn middelen onttrokken uit artikel 1 (douane € 0,1 mln.), 4 (pensioenen € 0,7 mln.)
en 7 (onvoorzien € 0,2 mln.) voor de ondersteuning voor het Ministerie van Volkshuisvesting
Ruimtelijke Ontwikkeling Milieu en Infrastructuur (VROMI) op Sint Maarten voor capaciteit
ten behoeve van de wederopbouw projecten.
Opdrachten
De kosten voor het aanschaffen van de stormwaterpompen in Sint Maarten, de bijbehorende
RVO opdracht en de kosten voor de accountantscontrole zijn hoger dan initieel werd
verwacht. Daarom vindt er een reallocatie plaats van artikel 4 naar artikel 8.
Verder kunnen door vertraging in de uitvoering en de regels voor bevoorschotting niet
alle middelen worden besteed in 2024. Het gaat hier onder andere om de middelen die
worden verstrekt aan minVROMI op Sint Maarten en de middelen voor de aanschaf van
de stormwaterpompen.
3. Niet-Beleidsartikelen Koninkrijksrelaties
3.1 Artikel 6. Apparaat
Budgettaire gevolgen
Tabel 7 Budgettaire gevolgen artikel 6 apparaat suppletoire begroting september 2024
(bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties Suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
32.819
2.235
35.054
Uitgaven
32.819
2.235
35.054
6.0
Apparaat
32.819
2.235
35.054
Personele uitgaven
20.406
2.138
22.544
Eigen personeel
19.228
2.158
21.386
Inhuur externen
1.178
– 20
1.158
Materiële uitgaven
12.413
97
12.510
Overige materiële uitgaven
12.413
97
12.510
Ontvangsten
0
2.936
2.936
Toelichting
Personele uitgaven
Eigen personeel
Dit betreft voornamelijk de in 2024 betaalde afdracht aan KR door de opdrachtgevers
voor de basisdienstverlening SSO-CN. De ontvangst van deze afdracht wordt via een
desaldering toegevoegd aan het budget van 2024.
Ontvangsten
In 2024 hebben de opdrachtgevers voor de basisdienstverlening SSO-CN een afdracht
betaald aan KR. De ontvangst van deze afdracht wordt via een desaldering toegevoegd
aan het budget van 2024.
3.2 Artikel 7. Nog onverdeeld
Budgettaire gevolgen
Tabel 8 Budgettaire gevolgen artikel 7 nog onverdeeld suppletoire begroting september
2024 (bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties Suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
5.372
– 5.336
36
Uitgaven
5.372
– 5.336
36
7.0
Nog onverdeeld
5.372
– 5.336
36
Nog te verdelen
5.372
– 5.336
36
Onvoorzien
5.372
– 5.336
36
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Onvoorzien
Er zijn diverse reallocaties naar andere artikelen, waarbij de grootste overboekingen
de subsidie aan het Caribbean Regional Technical Assistance Centre (artikel 4.2) is
en de uitvoeringskosten subsidies slavernijverleden.
4. Beleidsartikel BES-fonds
4.1 Artikel 1. BES-fonds
Tabel 9 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1 BES-fonds suppletoire begroting
september 2024 (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
84.130
9.643
93.773
Uitgaven
84.130
9.643
93.773
1.0
Bijdrage aan medeoverheden
84.130
9.643
93.773
Vrije uitkering
84.130
9.643
93.773
Ontvangsten
84.130
9.643
93.773
Toelichting
Bijdrage aan medeoverheden
Er zijn overboekingen van de begroting van Koninkrijksrelaties (IV) naar het BES-fonds
naar aanleiding van de gemaakte bestuurlijke afspraken met Bonaire en Sint Eustatius,
voor het openbaar vervoer en voor het versterken van de ondersteuning van de eilandsraden
van Bonaire, Sint Eustatius en Saba.
Verder is er een overboeking van de begroting van het Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid naar het BES-fonds voor lokale armoedebestrijding, voor de eenmalige
energietoelage voor huishoudens met een laag inkomen en voor de vrije uitkering van
Bonaire, Sint Eustatius en Saba.
Ontvangsten
Op basis van de Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (FinBES) dienen de uitgaven en ontvangsten over ieder uitkeringsjaar voor het BES-fonds
gelijk te zijn. Ten behoeve van de dekking van deze uitgaven is een post ontvangsten
geraamd. De voeding van het BES-fonds is direct afkomstig uit de belastingontvangsten
van het Rijk.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
J.J.M. Uitermark, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.