Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
36 613 A Wijziging van de begrotingsstaat van het Mobiliteitsfonds voor het jaar 2024 (wijziging samenhangende met Miljoenennota)
Nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van
artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld
en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar
2024 wijzigingen aan te brengen in:
De begrotingsstaat voor het Mobiliteitsfonds
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van
deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, B. Madlener
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1 Leeswijzer
De opzet en structuur van de onderliggende suppletoire begroting voor het Mobilteitsfonds
zijn gebaseerd op de rijksbegrotingsvoorschriften van het Ministerie van Financiën.
Naar aanleiding van de motie van de leden Van Helvert en Van Veldhoven (Kamerstukken
II 2015–2016, 34 475 XII, nr. 12) worden bij alle begrotingsartikelen op het Mobiliteitsfonds en Deltafonds groter
dan € 1 miljard de begrotingsmutaties boven de € 5 miljoen toegelicht. Dit heeft als
praktische uitwerking dat bij de artikelen tussen de € 200 miljoen en € 1 miljard
de ondergrens voor technische mutaties ook neerwaarts is bijgesteld. Voor beleidsmatige
mutaties was er bij de artikelen van deze omvang reeds sprake van een ondergrens van
€ 5 miljoen.
Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerp-begroting) in € miljoen
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)
< 50
1
2
=> 50 en < 200
2
4
=> 200 < 1000
5
5
=> 1000
5
5
2 Productartikelen
2.1 Artikel 11 Verkenningen, reserveringen en investeringsruimte
Budgettaire gevolgen van uitvoering
Tabel 2 Budgettaire gevolgen van uitvoering art. 11 Verkenningen, reserveringen en
investeringsruimte
11
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties Suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
515.570
– 141.274
374.296
Uitgaven
210.326
– 147.060
63.266
11.01 Verkenningen
1.250
8
1.258
11.02 Korte termijn mobiliteitsmaatregelen
11.03 Reserveringen
80.384
– 24.876
55.508
11.03.01 Programma's
2.503
2.503
11.03.02 Overige reserveringen
68.062
– 24.287
43.775
11.03.03 Reserveringen Coalitieakkoord
9.819
– 589
9.230
11.04 Generieke investeringsruimte
128.692
– 122.192
6.500
Ontvangsten
11.09 Ontvangsten
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget op artikel 11 Verkenningen, Reserveringen en Investeringsruimte
wordt in 2024 verlaagd met € 141,3 miljoen.
De mutaties bij de verplichtingen sluiten grotendeels één-op-één aan bij de toelichtingen
op de uitgaven, met uitzondering van enkele verschillen:
− Bij de aanpak Merwedelijn zijn € 1,5 miljoen meer verplichtingen nodig dan kasbudget
in 2024. De kasuitgaven vinden in latere jaren plaats.
− De actualisering van de programmering van de verplichtingen op artikelonderdelen 11.03
en 11.04 wijken deels af van de actualisering op de uitgaven. Bij artikelonderdeel
11.03 gaat het om € 4,7 miljoen door een verplichtingensschuif op het Hoofdwegennet,
waar in 2024 dus meer verplichtingeruimte nodig is dan kas. Tot slot is op artikelonderdeel
11.04, circa 0,4 miljoen minder nodig aan verplichtingen dan aan kasuitgaven, omdat
deze verplichtingen eerder dan in 2024 zijn aangegaan.
Uitgaven
De uitgaven van het artikel Verkenningen, reserveringen en investeringsruimte voor
2024 worden met € 147,1 miljoen verlaagd. Dit wordt met name veroorzaakt door de volgende
mutaties:
Artikel 11.03 Reserveringen
De verlaging van artikelonderdeel 11.03 met € 24,9 miljoen wordt veroorzaakt door
de volgende mutaties:
HXII: Wind in de Zeilen (–€ 4,5 miljoen)
Dit betreft een overboeking naar HXII en behoeve van het NS «Contractlijn Zeeland
Wind in de Zeilen». Het bedrag komt ten gunste van de uitbreiding van dienstregeling
in Zeeland.
Kasschuiven Reserveringen (–€ 37,3 miljoen)
Er zijn op dit artikelonderdeel kasschuiven doorgevoerd om de programmering te actualiseren.
Een deel van de reserveringen zijn niet nodig in 2024 en schuiven hiermee door naar
latere jaren. De grootste kasschuiven vinden plaats op:
− Modaliteitspecifieke budget Spoor (–€ 15 miljoen): De middelen op deze reservering
worden dit jaar niet ingezet en schuiven door naar 2025;
− Reservering Schone Luchtakkoord (–€ 5,3 miljoen); Dit betreft een kasschuif als gevolg
van de gewijzigde prognose van RVO met betrekking tot de SPUK- Schone Lucht Akkoord.
De afwikkeling van een aantal verleende subsidies aan gemeenten en provincies is vertraagd
waardoor de laatse 20% (uit te betalen n.a.v. de eindafrekening) niet meer in 2024
wordt uitgekeerd maar in 2025. De resterende middelen worden verspreid over de jaren
2026 en 2027;
− Reservering Slimme en Duurzame mobiliteit (–€ 4,3 miljoen): Het is voorzien dat de
reservering pas nodig is in 2026 en schuif dus weg uit 2024;
− Reservering Spoorgoederenvervoer en Reservering Zeeland (–€ 9,5 miljoen): In het maatregelenpakket
Spoorgoederenvervoer en maatregelenpakket Zeeland worden dit jaar geen uitgaven meer
verwacht. Daarom schuift het budget in 2024 door naar 2025 en 2026;
− Diverse kleinere aanpassingen (–€ 3,2 miljoen).
Opgave MF Hoofdwegen, Hoofdvaarwegen en Spoorwegen: Modaliteitspecifieke budgetten
(€ 29,3 miljoen)
Dit betreft de aanvulling van het modaliteitspecifieke budget van de verschillende
modaliteiten. Dit is onderdeel van de integrale opgave of het MF.
Overboeking Knooppunt-Raalte (–€ 10,7 miljoen)
Dit betreft een overboeking vanuit artikel 11.03 naar het beleidsartikel om het tekort
bij het project Knooppunt Raalte te dekken.
Diverse kleinere mutaties (€ 1,7 miljoen).
Artikel 11.04 Generieke Investeringsruimte
De verlaging van dit artikelonderdeel met € 122,2 miljoen is het resultaat van de
volgende mutaties:
HXII: Dekking Spoorwegennet MF: Vrijval TVOV (€ 10 miljoen)
Dit betreft de dekkingsbron: vrijval van de TVOV-middelen vanuit de beleidsbegroting
HXII. Er valt € 10 miljoen vrij. Dit wordt ingezet voor de integrale opgave op het
MF en vloeit terug naar de generieke investeringsruimte op artikelonderdeel 11.04.
Kasschuiven Investeringsruimte (€ 116,7 miljoen)
Op dit artikelonderdeel was in 2024 een negatieve stand ontstaan als gevolg van de
integrale dekkingsopgave op het MF en de onttrekkingen uit de Risicoreservering Prijsstijgingen.
Om dit tekort op te lossen zijn er op de investeringsruimte 11.04 kasschuitven doorgevoerd
om de integrale opgave MF in lijn te brengen met de dekkingsbronnen en om de onttrekkingen
uit de risicoreserveringen prijsttijgingen gelijk te stellen aan de ritme van de dekking.
Loon- en prijsbijstelling 2024 (€ 324,3 miljoen)
Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2024 die vanuit de begroting
Hoofdstuk XII zijn overgeheveld naar de generieke investeringsruimte 11.04 van het
Mobiliteitsfonds. Vanuit de investeringsruimte zijn de artikelonderdelen verhoogd
met loon- en prijsbijstelling.
Opgave MF Hoofdwegen, Hoofdvaarwegen en Spoorwegen: Modaliteitspecifieke budgetten
(–€ 29,3 miljoen)
Dit betreft de aanvulling van het modaliteitspecifieke budget van de verschillende
modaliteiten. Dit is onderdeel van de integrale opgave of het MF. Deze middelen worden
overgeboekt naar artikelonderdeel 11.03.
Opgave MF Hoofdwegen, Hoofdvaarwegennet en Spoorwegen (–€ 408,5 miljoen)
Dit betreffen overboekingen naar de artikelen 12, 13, 15 en 17 van het MF ten behoeve
van de integrale dekkingsopgave op het Mobiliteitsfonds. Dit gaat over zowel de opgave-
als dekkingskant op het Hoofdwegennet, Hoofdvaarwegennet en Spoorwegennet in 2024.
Onttrekkingen uit de Risicoreservering Prijsstijgingen (–€ 140,6 miljoen)
Bij de verschillende modaliteiten hebben diverse projecten en programma's en projecten
last gehad van excessieve prijsstijgingen. In 2024 betreft € 140,6 miljoen. De middelen
komen terecht op artikel 12, 13, 15 en 17.
Overboeking EV RWS generieke investeringsruimte Mobiliteitsfonds (€ 5,8 miljoen)
Er wordt € 3,8 miljoen overgeboekt vanuit artikelonderdeel 18.08.03 naar de generieke
investeringsruimte 11.04. Daarnaast wordt er € 2 miljoen gereserveerd op artikel 11.04
voor de integrale overgang van het kas/verplichtingenstelsel naar het baten-lastenstelsel
(het project iBLS) van RWS.
Diverse kleinere mutaties (–€ 0,6 miljoen).
2.2 Artikel 12 Hoofdwegennet
Budgettaire gevolgen van uitvoering
Tabel 3 Budgettaire gevolgen van uitvoering art. 12 Hoofdwegennet
12
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties Suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
4.478.529
97.312
4.575.841
Uitgaven
3.675.014
223.437
3.898.451
12.01 Exploitatie
5.836
457
6.293
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
5.836
457
6.293
12.02 Onderhoud en vernieuwing
1.194.712
63.732
1.258.444
12.02.01 Onderhoud
905.782
23.406
929.188
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
905.782
23.406
929.188
12.02.04 Vernieuwing
288.930
40.326
329.256
12.03 Ontwikkeling
663.064
77.620
740.684
12.03.01 Aanleg
374.695
2.611
377.306
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
2.878
– 103
2.775
12.03.02 Planning en studies
131.005
104.932
235.937
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
20.857
630
21.487
12.03.03 Optimalisering gebruik
157.364
– 29.923
127.441
12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS
1.080.461
43.015
1.123.476
12.06 Netwerkgebonden kosten HWN
730.941
38.613
769.554
12.06.01 Apparaatskosten RWS
622.502
35.489
657.991
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
622.502
35.489
657.991
12.06.02 Overige netwerkgebonden kosten
108.439
3.124
111.563
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
108.439
3.124
111.563
Ontvangsten
96.628
8.331
104.959
12.09 Ontvangsten
96.628
8.331
104.959
12.09.01 Ontvangsten
55.079
8.331
63.410
12.09.02 Tolopgave
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget van het artikel Hoofdwegennet voor 2024 wordt met € 97,3 miljoen
verhoogd. Dit wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:
EZK: Geleiderail zonnepark A37 (€ 5,4 miljoen)
Het verplichtingenbudget wordt opgehoogd met € 5,4 miljoen in 2024 als gevolg van
de overheveling van budgetten vanuit het Ministerie van EZK voor Rijkswaterstaat voor
de aanleg van een geleiderail bij de A37 die nodig is in verband met de aanleg van
een zonnepark daar.
Loon- en prijsbijstelling 2024 (€ 222,8 miljoen)
Het verplichtingenbudget wordt in 2024 verhoogd met € 222,8 miljoen als gevolg van
de toegekende loon- en prijsbijstelling 2024.
Overboeking van artikel 11: Prijsstijgingen (€ 19,2 miljoen)
Dit betreft een verplichtingenophoging in 2024 voor de projecten A24 Blankenburgverbinding
en A16 Rotterdam, die te maken hebben gehad met excessieve prijsstijgingen. De middelen
worden overboekt van artikelonderdeel 11.04.
Strategisch Plan Verkeersveiligheid (€ 8,2 miljoen)
Het verplichtingenbudget wordt opgehoogd met € 8,2 miljoen als gevolg van de bijdragen
van de impulsregeling Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV). Het gaat om middelen
uit tranche 1 en 2 die later besteed worden dan voorzien.
Verplichtingenophogingen (–€ 4,4 miljoen)
Het verplichtingenbudget wordt verlaagd met € 4,4 miljoen als gevolg van diverse kleinere
mutaties.
Verplichtingenschuiven Hoofdwegennet (–€ 153,9 miljoen)
Er zijn op dit artikelonderdeel verplichtingenschuiven doorgevoerd om over de diverse
jaren aan te sluiten op de programmering. De grootste verplichtingenschuiven in 2024
op dit artikel zijn: –€ 210,1 miljoen voor de A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15), € 30,6 miljoen
voor A10 Knooppunt De Nieuwe Meer en Amstel, € 83,1 voor de Vrachtwagenheffing, –€ 25 miljoen
op de regeling Schoon en Emissieloos Bouwen, –€ 12,9 miljoen voor Voertuigen en Digitale
Infrastructuur, € 11,5 voor A24 Blankenburgverbinding, –€ 10,8 miljoen voor Knooppunt
Raalte, –€ 10,6 miljoen voor het programma Beter Benutten, –€ 10,1 miljoen voor de
regeling Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV), € 8,1 miljoen voor A10 Tweede
Coentunnel en –€ 7,7 miljoen voor diverse kleinere mutaties.
Uitgaven
De uitgaven van het artikel Hoofdwegennet voor 2024 worden met € 223,4 miljoen verhoogd.
Dit wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:
12.01 Exploitatie
De verhoogde uitgaven in 2024 op het artikelonderdeel exploitatie wordt veroorzaakt
door een kleine mutatie (€ 0,5 miljoen).
12.02 Onderhoud en vernieuwing
De verlaging van dit artikelonderdeel met € 63,7 miljoen wordt veroorzaakt door de
volgende mutaties:
Kasschuiven Hoofdwegennet (€ 32,6 miljoen)
Er zijn op dit artikelonderdeel kasschuiven doorgevoerd in 2024 om de om aan te sluiten
op de programmering. Het gaat om € 32,6 miljoen in 2024 voor vernieuwing. De middelen
worden naar voren geschoven om te komen tot een budgettair kader dat aansluit bij
de maakbare programmering en uitvoeringsplanning in 2024. Zo komt bijvoorbeeld de
uitrol van het programma Intelligente Wegkantsystemen op gang en is de opdracht tot
uitvoering het programma renovatie tunnels Zuid-Holland en project Kunstwerken A44
gegeven.
Loon- en prijsbijstelling 2024 (€ 36,7 miljoen)
Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2024 die vanuit de begroting
Hoofdstuk XII zijn overgeheveld naar de generieke investeringsruimte 11.04 van het
Mobiliteitsfonds. Vanuit de investeringsruimte zijn de artikelonderdelen verhoogd
met loon- en prijsbijstelling.
Meerjaring vast onderhoud voor West Nederland Noord (–€ 8 miljoen)
Op verzoek beheerder wordt het meerjarig onderhoud toegevoegd aan de scope van Zuidasdok.
Het betreft hier de uitvoeringskosten.
Diverse kleinere mutaties (€ 2,4 miljoen)
12.03 Ontwikkeling
De verhoging van dit artikelonderdeel met € 77,6 miljoen wordt veroorzaakt door de
volgende mutaties:
Kasschuiven Hoofdwegennet (–€ 132,6 miljoen)
Er zijn op dit artikelonderdeel kasschuiven doorgevoerd in 2024 om aan te sluiten
op de programmering. De grootste kasschuiven in 2024 op dit artikel zijn: –€ 25 miljoen
op de regeling Schoon en Emissieloos Bouwen, –€ 14,8 miljoen voor de A12/A27 Ring
Utrecht, –€ 12,9 miljoen voor Voertuigen en Digitale Infrastructuur, –€ 10,8 miljoen
voor Knooppunt Raalte, –€ 10,6 miljoen voor het programma Beter Benutten, –€ 10,1 miljoen
voor de regeling Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV), –€ 9,6 miljoen voor Quick
Wins A2 Deil-Vught, –€ 8,6 miljoen voor het programma Doorfietsroutes en –€ 10,6 miljoen
voor diverse kleinere mutaties. De overprogrammering neemt af met € 19,6 miljoen.
Loon- en prijsbijstelling 2024 (€ 28,2 miljoen)
Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2024 die vanuit de begroting
Hoofdstuk XII zijn overgeheveld naar de generieke investeringsruimte 11.04 van het
Mobiliteitsfonds. Vanuit de investeringsruimte zijn de artikelonderdelen verhoogd
met loon- en prijsbijstelling.
Kaderruilen 2024 (€ 170,6 miljoen)
Er zijn kaderruilen doorgevoerd om de overprogrammering in een beheersbaar ritme te
krijgen en om de programmering en budgetten te verdelen tussen de modaliteiten om
ontstane negatieve kaderstanden op artikelonderdelen op te lossen. Voor dit artikelonderdeel
gaat het om een kaderverhoging van € 170,6 miljoen. Over alle jaren is dit per saldo
budgettair neutraal voor de modaliteiten.
Knooppunt Raalte (€ 10,8 miljoen)
Het budget wordt verhoogd als gevolg van de overboeking van artikel 11 de modaliteitspecifieke
reservering naar artikel 12. Het gaat om € 10,8 miljoen naar het project Knooppunt
Raalte.
Strategisch Plan Verkeersveiligheid (€ 8,2 miljoen)
De uitgaven wordt opgehoogd met € 8,2 miljoen als gevolg van bijdragen van de impulsregeling
Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV). Het gaat om middelen uit tranche 1 en 2
die later besteed worden dan voorzien.
Diverse kleinere mutaties (€ 7,6 miljoen)
12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS
De verhoging van dit artikelonderdeel met € 43 miljoen wordt veroorzaakt door de volgende
mutaties:
Kasschuif Hoofdwegennet (–€ 0,4 miljoen)
Er is op dit artikelonderdeel een kleine kasschuif doorgevoerd in 2024 om de programmering
te actualiseren.
Loon- en prijsbijstelling 2024 (€ 24,2 miljoen)
Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2024 die vanuit de begroting
Hoofdstuk XII zijn overgeheveld naar de generieke investeringsruimte 11.04 van het
Mobiliteitsfonds. Vanuit de investeringsruimte zijn de artikelonderdelen verhoogd
met loon- en prijsbijstelling.
Overboeking van artikel 11: excessieve prijsstijgingen (€ 19,2 miljoen)
Dit betreft aanvullende budget voor de projecten A24 Blankenburg verbinding en A16
Rotterdam, die te maken hebben gehad met excessieve prijsstijgingen. De middelen worden
in meerdere tranches uitgekeerd. De middelen worden overboekt van artikelonderdeel
11.04.
12.06 Netwerkgebonden kosten HWN
De verhoging van dit artikelonderdeel met € 38,6 miljoen wordt veroorzaakt door de
volgende mutaties:
Loon- en prijsbijstelling 2024 (€ 36,3 miljoen)
Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2024 die vanuit de begroting
Hoofdstuk XII zijn overgeheveld naar de generieke investeringsruimte 11.04 van het
Mobiliteitsfonds. Vanuit de investeringsruimte zijn de artikelonderdelen verhoogd
met loon- en prijsbijstelling.
Diverse kleinere mutaties (€ 2,3 miljoen)
Ontvangsten
De hogere ontvangst van € 8,3 miljoen wordt voornamelijk veroorzaakt door de bijdragen
van de impulsregeling Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV). Het gaat om middelen
uit tranche 1 en 2 die later besteed worden dan voorzien.
2.3 Artikel 13 Spoorwegen
Budgettaire gevolgen van uitvoering
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van uitvoering art. 13 Spoorwegen
13
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties Suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
2.640.976
822.323
3.463.299
Uitgaven
3.132.035
154.893
3.286.928
13.02 Exploitatie, onderhoud en vernieuwing
2.351.189
314.532
2.665.721
13.03 Ontwikkeling
546.660
– 159.639
387.021
13.03.01 Aanleg personenvervoer
262.200
– 37.698
224.502
13.03.02 Aanleg goederenvervoer
36.504
5.221
41.725
13.03.03 Optimalisering gebruik
4.335
500
4.835
13.03.04 Planning en studies personenvervoer
226.579
– 127.774
98.805
13.03.05 Planning en studies goederenvervoer
17.042
112
17.154
13.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS
234.186
–
234.186
13.07 Rente en aflossing
Ontvangsten
238.122
82
238.204
13.09 Ontvangsten
238.122
82
238.204
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget van het artikel Spoorwegen voor 2024 wordt met € 822,3 miljoen
verhoogd. Dit wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:
Loon- en prijsbijstelling 2024 (€ 133,9 miljoen)
Het verplichtingenbudget wordt in 2024 verhoogd met € 133,9 miljoen als gevolg van
de toegekende loon- en prijsbijstelling 2024.
Opgave Spoorwegen MF: Instandhoudingskosten brandblus havenspoor Rotterdam (€ 1,9 miljoen)
Tussen ProRail en IenW bestaat de afspraak dat in de aanlegbeschikking brandblusvoorziening
havenspoor Rotterdam voldoende budget voor instandhouding wordt meegevraagd. Per abuis
is voor de periode 2024 tot einde looptijd MF jaarlijks € 1,9 miljoen te weinig budget
aangevraagd voor instandhouding van de brandvoorzieningen.
Opgave Spoorwegen MF: Lagere opbrengsten gebruiksvergoeding ProRail 2023 en 2024 (€ 103 miljoen)
Dit betreft een verhoging van de verplichtingen in 2024 met € 103 miljoen. Een verdere
toelichting is te vinden bij de uitgaven op artikelonderdeel 13.02.
Opgave Spoorwegen MF: OVS – Kwartstofproblematiek 2024–2025 (€ 9,7 miljoen)
Dit betreft een verhoging van de verplichtingen in 2024 met € 9,7 miljoen. Een verdere
toelichting is te vinden bij de uitgaven op artikelonderdeel 13.02
Opgave Spoorwegen MF: Seinenproblematiek (€ 41,3 miljoen)
Dit betreft een verhoging van de verplichtingen in 2024 met € 41,3 miljoen. Een verdere
toelichting is te vinden Een verdere toelichting is te vinden bij de uitgaven op artikelonderdeel
13.03.
Verplichtingenophogingen (€ 73,9 miljoen)
Het verplichtingenbudget wordt opgehoogd met € 73,9 miljoen als gevolg van diverse
mutaties.
Verplichtingenschuiven Spoor (€ 423 miljoen)
Er zijn op dit artikelonderdeel verplichtingenschuiven doorgevoerd om de programmering
over de diverse jaren te actualiseren. De grooste verplichtingenschuiven in 2024 op
dit artikel zijn: € 436,3 miljoen voor de Subsideaanvraag 2e tranche MLT, –€ 12,8 miljoen
voor negatieve standen emplacementen op orde, –€ 11,2 miljoen voor de reeks van de
reservering Decentraal Spoor 2 NMCA en –€ 2 miljoen voor diverse kleinere mutaties.
Uitgaven
De uitgaven van het artikel Spoorwegen voor 2024 worden met € 154,9 miljoen verhoogd.
Dit wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:
13.02 Exploitatie, onderhoud en vernieuwing
De verhoging van dit artikelonderdeel met € 314,5 miljoen wordt veroorzaakt door de
volgende mutaties:
Correctie Omvorming ProRail (€ 40 miljoen)
Bij Voorjaarsnota 2024 zijn de middelen in het kader van de omvorming ProRail zowel
aan de inkomsten- als de uitgavenkant technisch uit de Rijksbegroting gehaald, omdat
de omvorming per 1 januari 2025 niet langer haalbaar is. Bij de technische verwerking
hiervan is in de Voorjaarsnota 2024 abusievelijk een bedrag onttrokken aan het EOV-budget
in plaats van aan het EOV-budget toegevoegd. Middels onderhevige mutatie wordt dit
gecorrigeerd.
HXII: Overheveling EOV naar HXII subsidies Spoorgoederenvervoer (–€ 7 miljoen)
Dit betreft de overboeking uit de reservering excessieve prijsstijgingen naar EOV
in verband met excessieve prijsstijgingen op basis van de Q3 prognose ProRail en de
excessieve stijging transportkosten energie. De extra transportkosten voor energie
worden door de netbeheerders aan ProRail in rekening gebracht als gevolg van hogere
energieprijzen.
Loon- en prijsbijstelling 2024 (€ 70,9 miljoen)
Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling 2024 die vanuit de begroting Hoofdstuk
XII zijn overgeheveld naar de generieke investeringsruimte 11.04 van het Mobiliteitsfonds.
Vanuit de investeringsruimte zijn de artikelonderdelen verhoogd met loon- en prijsbijstelling.
Opgave Spoorwegen MF: Lagere opbrengsten gebruiksvergoeding ProRail 2023 en 2024 (€ 103 miljoen)
ProRail ontvangt in 2023 en 2024 minder inkomsten uit de gebruiksvergoeding die vervoerders
aan ProRail betalen. Dit komt vooral doordat NS minder treinkilometers rijdt dan waar
een aantal jaar geleden van werd uitgegaan toen de tarieven werden vastgesteld. Dit
levert voor ProRail in 2023 en 2024 een inkomstenderving op. Met deze aanvulling wordt
deze inkomstenderving gedekt.
Opgave Spoorwegen MF: OVS – Kwartstofproblematiek 2024–2025 (€ 9,7 miljoen)
De arbeidsinspectie heeft ProRail de eis opgelegd om zoveel mogelijk kwartsloze ballast-stenen
toe te passen. Deze stenen zijn duurder in aanschaf en verwerking. Daardoor vallen
de kosten per jaar hoger uit bij volledig kwartsloos werken. Vanaf 2026 wordt het
toepassen van kwartsloze ballast onderdeel van BKN ProRail. Deze uitgaven worden gedekt
vanuit de vrije investeringsruimte.
Prijsstijgingen Instandhouding Spoor 2024 (€ 96 miljoen)
Dit betreft de overboeking uit de reservering excessieve prijsstijgingen naar EOV
in verband met excessieve prijsstijgingen op basis van de Q3 prognose ProRail en de
excessieve stijging transportkosten energie. De extra transportkosten voor energie
worden door de netbeheerders aan ProRail in rekening gebracht als gevolg van hogere
energieprijzen.
Diverse kleinere mutaties (€ 1,9 miljoen)
13.03 Ontwikkeling
De verlaging van dit artikelonderdeel met € 159,6 miljoen wordt veroorzaakt door de
volgende mutaties:
Kaderruilen 2024 (–€ 269,4 miljoen)
Er zijn kaderruilen doorgevoerd om de overprogrammering in een beheersbaar ritme te
krijgen en om de programmering en budgetten te verdelen tussen de modaliteiten om
ontstane negatieve kaderstanden op artikelonderdelen op te lossen. Voor dit artikelonderdeel
gaat het om een kaderverlaging van € 269,4 miljoen. Over alle jaren is dit per saldo
budgettair neutraal voor de modaliteiten.
Kasschuiven Spoorwegen (€ 118,5 miljoen)
Om binnen een modaliteit tot een sluitende programmering te komen, zijn budgettair
neutrale kasschuiven over de diverse jaren noodzakelijk.
Opgave Spoorwegen MF: Seinenproblematiek (€ 8 miljoen)
Voor twee projecten (emplacement Den haag Centraal en PHS Tilburg) in realisatie is
in het spoorontwerp rekening gehouden met seinen Nieuwe Generatie. ProRail heeft echter
deze seinen niet veilig verklaard. Daardoor moeten voor deze projecten de ontwerpen
worden herzien en moet er een beroep wordengedaan op de leverancier van de oude seinen.
Om de uitvoering van de projecten in realisatie niet stil te laten vallen, is aanvullend
budget nodig. Daarom wordt € 85 miljoen uit de vrije investeringsruimte verdeeld en
overgeheveld naar PHS Den Haag Centraal en Kleine projecten.
Overboeking DU OV toegankelijkheid (–€ 19,4 miljoen)
Dit betreft een overboeking van € 19,4 miljoen (inclusief compensabele btw-component)
naar het Provinciefonds voor Decentrale Uitkering middelen ter uitvoering van het
bestuursakkoord Toengankelijkheid OV 2022–2032 aan de twaalf provincies.
Prijsstijgingen Wolfheze en Gilze Rijen (€ 5 miljoen)
Dit betreft de overboeking uit de reservering excessieve prijsstijgingen naar Wolfheze
en Gilze Rijen in verband met excessieve prijsstijgingen.
Stallingen Oostelijke Sporen (–€ 6,3 miljoen)
IenW heeft in overleg met ProRail (DO PHS) besloten om een deel van de scope Amsterdam
CS, de stallingen onder de oostelijke sporen (SOOS) binnen het programma «Fietsparkeren
bij Stations» over te hevelen naar het PHS project «Amsterdam Centraal» waardoor de
werkzaamheden efficienter kunnen worden uitgevoerd.
Diverse kleinere mutaties (€ 3,9 miljoen)
Ontvangsten
13.09 ontvangsten
De hogere ontvangst van € 82K wordt veroorzaakt door de Bijdrage Provincie Friesland
aan de HRMK-spoorbrug voor 2024.
2.4 Artikel 14 Regionale infrastructuur en bereikbaarheidsprogramma's
Budgettaire gevolgen van uitvoering
Tabel 5 Budgettaire gevolgen van uitvoering art. 14 Regionale infrastructuur en bereikbaarheidsprogramma's
14
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties Suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
1.478.688
– 59.473
1.419.215
Uitgaven
1.056.000
– 62.786
993.214
14.01 Regionale infrastructuur
5.506
5.506
14.01.02 Planning en studies prg reg/lok
5.498
5.498
14.01.03 Aanleg reg/lok
8
8
14.03 Bereikbaarheidsprogramma's
1.050.494
– 62.786
987.708
14.03.01 Concrete bereikbaarheidsprojecten
5
5
14.03.02 Regionaal Mobiliteitsprojecten
1
1
14.03.03 Ruimtelijke economisch programma
1
1
14.03.04 Woningbouw op korte termijn door bovenplanse infrastructuur
687.683
– 73.739
613.944
14.03.05 Mobiliteitspakketen
362.804
10.953
373.757
Ontvangsten
42
42
14.09 Ontvangsten
42
42
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget van het artikel Regionale infrastructuur en bereikbaarheidsprogramma's
voor 2024 wordt met € 59,5 miljoen verlaagd. Dit wordt met name veroorzaakt door de
volgende mutaties:
Loon- en prijsbijstelling 2024 (€ 35 miljoen)
Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling 2024 die vanuit de begroting Hoofdstuk
XII zijn overgeheveld naar de generieke investeringsruimte 11.04 van het Mobiliteitsfonds.
Vanuit de investeringsruimte zijn de artikelonderdelen verhoogd met loon- en prijsbijstelling.
Verplichtingenschuif Spoor (€ 94 miljoen)
Er is op dit artikelonderdeel een verplichtingenschuif doorgevoerd om de programmering
over de diverse jaren te actualiseren. Het betreft op dit artikel in 2024 de verplichtingenschuif
van € 94 miljoen voor de Korte Termijn Woningbouw.
Uitgaven
De uitgaven van het artikel Regionale infrastructuur en bereikbaarheidsprogramma's
voor 2024 worden met € 62,8 miljoen verlaagd. Dit wordt met name veroorzaakt door
de volgende mutaties:
14.03 Bereikbaarheidsprogramma's
De verlaging van dit artikelonderdeel met € 62,8 miljoen wordt veroorzaakt door de
volgende mutaties:
Loon- en prijsbijstelling 2024 (€ 31,7 miljoen)
Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling 2024 die vanuit de begroting Hoofdstuk
XII zijn overgeheveld naar de generieke investeringsruimte 11.04 van het Mobiliteitsfonds.
Vanuit de investeringsruimte zijn de artikelonderdelen verhoogd met loon- en prijsbijstelling.
Kasschuif Korte Termijn Woningbouw (€ 94,5 miljoen)
Dit betreft een kasschuif van € 94,5 miljoen die van 2024 naar 2025 wordt doorgeschoven.
Op basis van de beschikkingen die nog opengesteld gaan worden, zal het totale bedrag
niet in 2024 nodig zijn maar in 2025.
2.5 Artikel 15 Hoofdvaarwegennet
Budgettaire gevolgen van uitvoering
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van uitvoering art. 15 Hoofdvaarwegennet
15
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties Suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
1.674.874
252.007
1.926.881
Uitgaven
1.378.717
18.734
1.397.451
15.01 Exploitatie
9.947
2.200
12.147
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
9.947
2.200
12.147
15.02 Onderhoud en vernieuwing
666.097
5.038
671.135
15.02.01 Onderhoud
529.341
5.544
534.885
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
528.535
5.520
534.055
15.02.04 Vernieuwing
136.756
– 506
136.250
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
1
1
15.03 Ontwikkeling
205.717
– 17.150
188.567
15.03.01 Aanleg
149.512
27.115
176.627
15.03.02 Planning en studies
48.155
– 44.265
3.890
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
1.880
57
1.937
15.03.03 Optimalisering gebruik
8.050
–
8.050
15.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS
88.159
3.516
91.675
15.06 Netwerkgebonden kosten HVWN
408.797
25.130
433.927
15.06.01 Apparaatskosten RWS
375.728
24.132
399.860
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
375.728
24.132
399.860
15.06.02 Overige netwerkgebonden kosten
33.069
998
34.067
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
33.069
998
34.067
Ontvangsten
37.543
2.026
39.569
15.09 Ontvangsten
37.543
2.026
39.569
Toelichting
Verplichtingen
De verhoging van het verplichtingenbudget van het artikel Hoofdvaarwegennet voor 2024
met € 252 miljoen wordt met name veroorzaakt door:
Verplichtingenschuiven vaarwegen (€ 182,8 miljoen)
Er zijn op dit artikelonderdeel verplichtingenschuiven doorgevoerd om de programmering
te actualiseren. De grooste verplichtingenschuiven in 2024 op dit artikel zijn: Krammersluizen
(€ 134,9 miljoen) en Tilburg 3 (€ 41,0 miljoen)
Loon- en Prijsbijstelling 2023 (€ 53,9 miljoen)
Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2023 die vanuit de begroting
Hoofdstuk XII zijn overgeheveld naar de generieke investeringsruimte 11.04 van het
Mobiliteitsfonds. Vanuit de investeringsruimte zijn de artikelonderdelen verhoogd
met loon- en prijsbijstelling.
Prijsstijgingen Hoofdvaarwegennet (€ 12,4 miljoen)
Dit betreft een overboeking van artikel 11 naar de projectbudgetten op artikel 15
wat betreft excessieve prijsstijgingen.
Uitgaven
De uitgaven van het artikel Hoofdvaarwegennet voor 2024 worden met € 18,7 miljoen
verhoogd. Dit wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:
15.02 Onderhoud en vernieuwing
De verhoging van dit artikelonderdeel met € 5,0 miljoen wordt veroorzaakt door de
volgende mutaties:
Afronding NoMo AOV (–€ 19,2 miljoen)
RWS heeft het programma NoMo AOV (Nota Mobiliteit Achterstallig onderhoud Vaarwegen)
afgerond. Na afronding is nog budget beschikbaar dat weer teruggestort wordt aan de
opdrachtgever DGLM en beschikbaar gesteld aan de generieke reservering.
Loon- en Prijsbijstelling 2024 (€ 20,1 miljoen)
Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2024 die vanuit de begroting
Hoofdstuk XII zijn overgeheveld naar de generieke investeringsruimte 11.04 van het
Mobiliteitsfonds. Vanuit de investeringsruimte zijn de artikelonderdelen verhoogd
met loon- en prijsbijstelling.
Diverse kleinere mutaties (€ 4,1 miljoen).
15.03 Ontwikkeling
De verlaging van dit artikelonderdeel met € 17,2 miljoen wordt met name veroorzaakt
door de volgende mutaties:
Defensie: Overboeking (–€ 14,8 miljoen)
Vanaf 2021 is de noodsleephulp op de Noordzee door de Kustwacht Nederland namens haar
opdrachtgever IenW/RWS uitgebreid om de veiligheid ten behoeve van Windenergie op
Zee te waarborgen. De betreffende schepen (ETV Zuid en ETV Midden) huurt de Kustwacht
bij de Rijksrederij (–€ 10,7 miljoen). Dit bedrag betreft de bijdrage van IenW aan
deze kosten. Verder boekt IenW geld over naar Defensie voor het project Verkeersbeeld
op Zee (VOZ) (–€ 4,1 miljoen)
Kaderruilen 2024 (–€ 52,6 miljoen)
Er zijn kaderruilen doorgevoerd om de overprogrammering in een beheersbaar ritme te
krijgen en om de programmering en budgetten te verdelen tussen de modaliteiten om
ontstane negatieve kaderstanden op artikelonderdelen op te lossen. Voor dit artikelonderdeel
gaat het om een kaderverlaging van € 52,6 miljoen. Over alle jaren is dit per saldo
budgettair neutraal voor de modaliteiten.
Opgave Hoofdvaarwegen MF: Maasroute fase 2 (Julianakanaal) (€ 26,9 miljoen)
Naar aanleiding van het besluit van de Minister om de gevaarlijke situatie op het
Julianakanaal op korte termijn op te lossen zijn er op korte termijn extra financiële
middelen nodig.
Overboekingen vanaf HXII (€ 18,9 miljoen)
Uit het bijsturingsplan is gekomen dat er een aanvullende regeling komt voor stikstof
walstroom. Een deel van het beschikbare budget vanuit de stikstof middelen wordt ingezet
voor het verlengen van de subsidieregeling en een deel wordt ingezet voor walstroom
op de Rijksligplaatsen. Met deze overboeking wordt het budget (€ 18,9 miljoen) van
HXII artikel 18 overgeheveld naar walstroom Rijksligplaatsen. De Rijksligplaatsen
zijn ligplaatsen waar schepen van het Rijk kunnen aanmeren.
Diverse kleinere mutaties (€ 4,4 miljoen).
15.06 Netwerkgebonden kosten HVWN
De verhoging van dit artikelonderdeel met € 25,1 miljoen wordt met name veroorzaakt
door:
Loon- en Prijsbijstelling 2024 (€ 20,9 miljoen)
Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2024 die vanuit de begroting
Hoofdstuk XII zijn overgeheveld naar de generieke investeringsruimte 11.04 van het
Mobiliteitsfonds. Vanuit de investeringsruimte zijn de artikelonderdelen verhoogd
met loon- en prijsbijstelling.
Diverse kleinere mutaties (€ 4,2 miljoen)
15.09 Ontvangsten
De ontvangstenmutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet
toegelicht.
2.6 Artikel 17 Megaprojecten Verkeer en Vervoer
Budgettaire gevolgen van uitvoering
Tabel 7 Budgettaire gevolgen van uitvoering art. 17 Megaprojecten Verkeer en Vervoer
17
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties Suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
822.711
221.144
1.043.855
Uitgaven
367.721
180.041
547.762
17.06 Project Mainportontwikkeling Rotterdam
525
–
525
17.07 ERTMS
65.136
134.716
199.852
17.07.01 Aanleg ERTMS
64.453
134.905
199.358
17.07.02 Planning en studies ERTMS
683
– 189
494
17.08 Zuidasdok
166.972
14.288
181.260
17.10 Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
135.088
31.037
166.125
17.10.01 Aanleg PHS
63.855
93.034
156.889
17.10.02 Planning en studies PHS
71.233
– 61.997
9.236
Ontvangsten
60.080
893
60.973
17.09 Ontvangsten
60.080
893
60.973
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget van het artikel Megaprojecten Verkeer en Vervoer voor 2024
wordt met € 221,1 miljoen verhoogd. Dit wordt met name veroorzaakt door de volgende
mutaties:
Dekkingsopgave MF 2024: Seinenproblematiek (€ 31,4 miljoen)
Voor twee projecten (emplacement Den haag Centraal en PHS Tilburg) in realisatie is
in het spoorontwerp rekening gehouden met seinen Nieuwe Generatie. ProRail heeft echter
deze seinen niet veilig verklaard. Daardoor moeten voor deze projecten de ontwerpen
worden herzien en moet er een beroep worden gedaan op de leverancier van de oude seinen.
Om de uitvoering van de projecten in realisatie niet stil te laten vallen wordt het
verplichtingenbudget opgehoogd met € 31,4 miljoen en overgeheveld naar PHS.
Loon- en prijsbijstelling 2024 (€ 98,4 miljoen)
Het verplichtingenbudget wordt in 2024 verhoogd met € 98,4 miljoen als gevolg van
de toegekende loon- en prijsbijstelling 2024.
Overboeking van artikel 11: Prijsstijgingen (€ 6 miljoen)
Dit betreft een verplichtingenophoging voor deelprojecten binnen PHS in 2024, die
te maken hebben gehad met excessieve prijsstijgingen. De middelen worden in meerdere
tranches uitgekeerd. De middelen worden overboekt van artikelonderdeel 11.04.
Meerjaring vast onderhoud voor West Nederland Noord (€ 8 miljoen)
Op verzoek beheerder wordt het meerjarig onderhoud toegevoegd aan de scope van Zuidasdok.
Het betreft hier de uitvoeringskosten.
Stallingen Oostelijke Sporen Fietsparkeren naar PHS Amsterdam (€ 44,1 miljoen)
Dit betreft een verhoging van de verplichtingen in 2024 met € 44,1 miljoen. Een verdere
toelichting is te vinden onder Uitgaven (17.10 Programma Hoogfrequent Spoorvervoer).
Overboeking PHS Eindhoven (€ 17 miljoen)
Dit betreft een verplichtingenverhoging van € 17 miljoen voor maatregelen bij het
emplacement Eindhoven (deelproject Eindhoven Oost Wisselverbinding) wat onderdeel
is van het project Eindhoven – Düsseldorf (Grensoverschrijdend Spoorvervoer). In verband
met de raakvlakken met PHS en om de productstap Breda-Eindhoven tijdig mogelijkte
maken, wordt deze scope en het bijbhorende budget overgeheveld naar PHS.
Verplichtingenschuif subsidie PHS (€ 15 miljoen)
Dit betreft een verplichtingenschuif ter hoogte van € 15 miljoen van 2025 naar 2024
om de subsidieaanvraag voor het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) tussen Alkmaar
en Amsterdam vast te kunnen leggen.
Diverse kleinere mutaties (€ 1,2 miljoen).
Uitgaven
De uitgaven van het artikel Megaprojecten Verkeer en Vervoer voor 2024 worden met
€ 180 miljoen verhoogd. Dit wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:
17.07 ERTMS
De uitgaven verhoging van dit artikelonderdeel met € 134,7 miljoen wordt veroorzaakt
door de kaderruilen 2024. Er zijn kaderruilen doorgevoerd om de overprogrammering
in een beheersbaar ritme te krijgen en om de programmering en budgetten te verdelen
tussen de modaliteiten om ontstane negatieve kaderstanden op artikelonderdelen op
te lossen. Over alle jaren is dit per saldo budgettair neutraal voor de modaliteiten.
17.08 Zuidasdok
De uitgaven verhoging van dit artikelonderdeel met € 14,3 miljoen wordt veroorzaakt
door:
Loon- en prijsbijstelling 2024 (€ 5 miljoen)
Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2024 die vanuit de begroting
Hoofdstuk XII zijn overgeheveld naar de generieke investeringsruimte 11.04 van het
Mobiliteitsfonds. Vanuit de investeringsruimte zijn de artikelonderdelen verhoogd
met loon- en prijsbijstelling.
Meerjaring vast onderhoud voor West Nederland Noord (€ 8 miljoen)
Op verzoek beheerder wordt het meerjarig onderhoud toegevoegd aan de scope van Zuidasdok.
Het betreft hier de uitvoeringskosten.
Diverse kleinere aanpassingen met betrekking tot projectorganisatie Zuidasdok (€ 1,3 miljoen)
17.10 Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
De uitgaven verhoging van dit artikelonderdeel met € 31 miljoen wordt veroorzaakt
door de volgende mutaties:
Kaderruilen 2024 (€ 16,7 miljoen)
Er zijn kaderruilen doorgevoerd om de overprogrammering in een beheersbaar ritme te
krijgen en om de programmering en budgetten te verdelen tussen de modaliteiten om
ontstane negatieve kaderstanden op artikelonderdelen op te lossen. Voor dit artikelonderdeel
gaat het om een kaderverhoging van € 16,7 miljoen. Over alle jaren is dit per saldo
budgettair neutraal voor de modaliteiten.
Stallingen Oostelijke Sporen Fietsparkeren naar PHS Amsterdam (€ 6,3 miljoen)
IenW heeft in overleg met ProRail besloten om een deel van de scope Amsterdam CS,
de stallingen onder de oostelijke sporen (SOOS) binnen het programma «Fietsparkeren
bij Stations» over te hevelen naar het PHS project «Amsterdam Centraal» waardoor de
werkzaamheden efficienterefficienterefficienterkunnen worden uitgevoerd.
Diverse kleinere aanpassingen (€ 8 miljoen)
De uitgaven worden opgehoogd met € 8 miljoen als gevolg van diverse kleinere mutaties
met betrekking tot de projectorganisatie Programma Hoogfrequent Spoorvervoer.
Ontvangsten
De ontvangsten worden opgehoogd met € 0,9 miljoen als gevolg van diverse kleinere
mutaties.
2.7 Artikel 18 Overige uitgaven en ontvangsten
Budgettaire gevolgen van uitvoering
Tabel 8 Budgettaire gevolgen van uitvoering art. 18 Overige uitgaven en ontvangsten
18
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties Suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
14.926
– 11.391
3.535
Uitgaven
14.789
– 11.391
3.398
18.06 Externe veiligheid
3.298
100
3.398
18.08 Netwerkoverstijgende kosten
11.491
– 11.491
–
18.08.03 Afroming Eigen Vermogen Rijkswaterstaat
11.491
– 11.491
–
Ontvangsten
427.224
427.224
18.09 Ontvangsten
4
4
18.10 Saldo van de afgesloten rekeningen
427.220
427.220
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget op artikel 18 overige ontvangsten en uitgaven wordt in 2024
verlaagd met € 11,4 miljoen. De toelichting is weergegeven onder het kopje uitgaven,
omdat deze één op één aan elkaar gelijk is.
Uitgaven
De uitgaven van het artikel Overige uitgaven en ontvangsten voor 2024 worden met € 11,4 miljoen
verlaagd. Dit wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:
18.06 Externe Veiligheid
Dit artikelonderdeel is verhoogd met 100k door toevoeging van de Loon-en Prijsbijstelling
2024.
18.08 Netwerkoverstijgende kosten
De verlaging van dit artikelonderdeel met € 11,5 miljoen wordt veroorzaakt door de
volgende mutaties:
HXII: Terugboeking afgeroomd Eigen Vermogen RWS (€ 425k)
Vanuit de beleidsbegroting HXII wordt 425k van de € 5 miljoen EV die met VJN 24 was
overgeboekt naar HXII weer teruggeboekt.
HXII: Departementaal Coördinatiecentrum Crisisbeheersing- crisiscentrum (–€ 1,15 miljoen)
De AV-installatie en inrichting van het Departementaal Coördinatiecentrum Crisisbeheersing
(DCC)-crisiscentrum in Rijkskantoor Rijnstraat 8 Den Haag dient te worden vervangen.
Er wordt € 1,15 miljoen van het Eigen Vermogen ingezet om dit te bewerktstelligen.
De middelen worden overgeboekt naar de beleidsbegroting HXII.
Klimaatneutrale en Circulaire Organisaties (KCO) (–€ 4 miljoen)
Er is in totaal € 4 miljoen ingezet voor Klimaatneutrale en Circulaire Organisatie
(KCO), waarbij er uitwerking kan worden gegeven aan de ambitie om de bedrijfsvoering
rijksbreed te verduurzamen conform het Programma «Denk Doe Duurzaam». In 2024 wordt
hiervan € 1 miljoen overgeboekt. Daarnaast gaat hier ook een kasschuif van € 3 miljoen
mee gepaard in 2024.
Overboeking EV RWS generieke investeringsruimte Mobiliteitsfonds en Deltafonds (–€ 4,75 miljoen)
Er wordt € 3,8 miljoen overgeboekt naar de generieke investeringsruimte 11.04 op het
MF en € 0,95 miljoen van het Eigen Vermogen RWS gaat naar de generieke investeringsruimte
op het Deltafonds toe.
Overboeking EV RWS iBLS (–€ 2 miljoen)
Er wordt € 2 miljoen gereserveerd voor de integrale overgang van het kas/verplichtingenstelsel
naar het baten-lastenstelsel (het project iBLS) van RWS. De middelen worden overgeboekt
naar een Risicoreservering op artikelonderdeel 11.04.
2.8 Artikel 19 Bijdragen andere begrotingen Rijk
Budgettaire gevolgen van uitvoering
Tabel 9 Budgettaire gevolgen van uitvoering art. 19 Bijdragen andere begrotingen Rijk
19
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties Suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Ontvangsten
8.974.963
344.536
9.319.499
19.09 Ten laste van begroting IenW
8.974.963
344.536
9.319.499
Toelichting
Ontvangsten
De toename van de ontvangsten met € 344,5 miljoen is met name het gevolg van overboekingen
naar de beleidsbegroting Hoofdstuk XII en overboekingen naar andere ministeries. De
overboekingen zijn bij de uitgavenartikelen al nader geduid. De belangrijkste mutaties
zijn:
Correctie Omvorming ProRail (€ 40 miljoen)
Bij Voorjaarsnota 2024 zijn de middelen in het kader van de omvorming ProRail zowel
aan de inkomsten- als de uitgavenkant technisch uit de Rijksbegroting gehaald, omdat
de omvorming per 1 januari 2025 niet langer haalbaar is. Bij de technische verwerking
hiervan is in de Voorjaarsnota 2024 abusievelijk een bedrag onttrokken aan het EOV-budget
in plaats van aan het EOV-budget toegevoegd. Middels onderhevige mutatie wordt dit
gecorrigeerd.
Defensie: ETV Noord en Betonningsvaartuigen (–€ 4 miljoen)
De Kustwacht Nederland regelt namens haar opdrachtgever IenW/RWS noodsleephulp en
betonning op de Noordzee. De betreffende schepen (waaronder ETV Noord) huurt de Kustwacht
bij de Rijksrederij. Deze bijdrage is voor het verschil tussen de structurele bijdrage
van IenW en het tarief in 2024 voor deze schepen.
Defensie: ERTV Zuid- en Midden (–€ 10,7 miljoen)
Vanaf 2021 is de noodsleephulp op de Noordzee door de Kustwacht Nederland namens haar
opdrachtgever IenW/RWS uitgebreid om de veiligheid ten behoeve van Windenergie op
Zee te waarborgen. De betreffende schepen (ETV Zuid en ETV Midden) huurt de Kustwacht
bij de Rijksrederij. Dit bedrag betreft de bijdrage van IenW aan deze kosten.
Defensie: Verkeersbeeld op Zee (–€ 4,1 miljoen)
Voor het project Verkeersbeeld op Zee (VOZ) deel 1 boekt IenW over de periode 2024
t/m 2029 totaal € 21,9 miljoen over naar Defensie.
HXII: Dekking Spoorwegennet MF: Vrijval TVOV (€ 10 miljoen)
Dit betreft de dekkingsbron: vrijval van de TVOV-middelen vanuit de beleidsbegroting
HXII. Er valt € 10 miljoen vrij. Dit wordt ingezet voor de integrale opgave op het
MF en vloeit terug naar de generieke investeringsruimte op artikelonderdeel 11.04.
HXII: Overboeking EOV naar Goederenvervoer (–€ 7 miljoen)
De middelen voor de subsidieregeling maatregelen spoorgoederenvervoer 2024 van circa
€ 7 miljoen worden overgeboekt naar HXII.
HXII: Walstroom Rijksligplaatsen (€ 18,9 miljoen)
Naar aanleiding van het bijsturingsplan: Bronmaatregel Walstroom Zeevaart (Hordijk)
wordt budget overgeboekt van HXII subsidie walstroom zeehavens naar het MF walstroom
rijksligplaatsen.
HXII: Wind in de Zeilen (–€ 4,5 miljoen)
Dit betreft een overboeking naar HXII en behoeve van het NS «Contractlijn Zeeland
Wind in de Zeilen». Het bedrag komt ten gunste van de uitbreiding van dienstregeling
in Zeeland.
Loon- en Prijsbijstelling 2024 (€ 324,3 miljoen)
Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2024 die vanuit de begroting
Hoofdstuk XII zijn overgeheveld naar de generieke investeringsruimte 11.04 van het
Mobiliteitsfonds. Vanuit de investeringsruimte zijn de artikelonderdelen verhoogd
met loon- en prijsbijstelling.
PF: Toegankelijkheid OV (–€ 18.8 miljoen)
Betreft een overboeking vanuit het MF voor de Decentrale Uitkering ter uitvoering
van het bestuursakkoord Toegankelijkheid OV 2022–2032 aan de twaalf provincies.
Diverse kleinere aanpassingen (€ 0,4 miljoen).
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B. Madlener, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.