Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Heutink over het bericht dat NS verwacht dat treinen in de tweede helft van het jaar vaker te laat komen
Vragen van het lid Heutink (PVV) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht dat NS verwacht dat treinen in de tweede helft van het jaar vaker te laat komen (ingezonden 21 augustus 2024).
Antwoord van Staatssecretaris Jansen (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 5 september
2024).
Vraag 1
Bent u op de hoogte van de verwachting van de NS-topman dat treinen in de tweede helft
van het jaar vaak te laat zullen komen? Zo ja, wat vindt u daarvan? Zo nee, hoe duidt
u deze uitspraak?1
Antwoord 1
Ja. Het is teleurstellend dat de betrouwbaarheid van de dienstverlening nog niet is
verbeterd. De uitdagingen op het spoor zijn echter groot en het kost tijd om de achterliggende
prestaties op niveau te krijgen.
Vraag 2
Op welke manier gaat u NS aan de prestaties in de afgesproken HRN-concessie houden
en welke consequenties gaat u verbinden aan het feit dat NS, nu op voorhand al, niet
lijkt te presteren?
Antwoord 2
Over de prestaties op het hoofdrailnet wordt een formeel oordeel geveld naar aanleiding
van de jaarrapportages 2024 van NS en ProRail. Dan wordt bekeken van welke prestatie-indicatoren
de afgesproken bodemwaarden niet zijn gehaald. Aan de hand van de concessieafspraken
kan een sanctie worden opgelegd als niet aan de bodemwaarden wordt voldaan.
Vraag 3
Vindt u het niet gek dat NS nu al, een half jaar van tevoren, weet dat ze de tweede
helft van het jaar vaker te laat zullen zijn? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 3
Het is een lastige en vervelende boodschap maar het is positief dat NS en ProRail
vooruitkijken en tijdig communiceren over hinder tijdens werkzaamheden, storingen
en tijdelijke snelheidsbeperkingen (TSB’s). Dat wordt ook van ze verwacht. Zo weet
de reiziger waar zij aan toe is. Ondertussen verwacht ik van NS en ProRail dat zij
zich niet bij deze verwachting neerleggen, maar zich blijven inzetten om de prestaties
op peil te brengen. Dit wordt in alle gesprekken met NS en ProRail benadrukt.
Vraag 4
Vindt u de ondermaatse prestaties van NS nog langer acceptabel? Zo nee, waarom niet?
Zo ja, kunt u duiden hoe uw onlangs gepresenteerde verbeterplan dit soort problemen
gaat verhelpen?
Antwoord 4
Zowel voor mij als voor NS en ProRail staat goed, betrouwbaar en veilig openbaar vervoer
voor de reiziger centraal. Zoals gesteld in het antwoord op vraag 1: de uitdagingen
op het spoor zijn groot, waardoor algehele prestatieverbetering tijd kost. Het programma
Betrouwbaar Beter moet ervoor zorgen dat de prestaties op het hoofdrailnet verbeteren.2 Het richt zich op het wegnemen van de grootste oorzaken van de slechte prestaties
in de afgelopen periode, namelijk Tijdelijke SnelheidsBeperkingen (TSB’s), hinder
door werkzaamheden en een tekort aan beschikbaar materieel.
Een aantal maatregelen uit het programma resulteert al in verbetering. Zo beschikt
NS op dit moment over voldoende inzetbaar materieel, wat een positief effect heeft
op de zitplaatskans. Ook heeft ProRail een aantal TSB’s versneld opgelost. Het opheffen
van impactvolle TSB’s zoals die op de HSL kost daarentegen veel tijd vanwege de omvang
van de infrastructurele problemen. Het programma Betrouwbaar Beter is formeel gestart
op 16 juli 2024 en loopt in ieder geval tot en met juni 2025. De voortgang wordt nauwlettend
gevolgd.
Vraag 5
Kunt u deze vragen vóór het commissiedebat Spoor van 12 september 2024 beantwoorden?
Antwoord 5
Ja, bij dezen ontvangt u de antwoorden.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C.A. Jansen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.