Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Tseggai over het bericht dat opvallend veel scholieren online gokken, gesteld op 5 juli jl.
Vragen van het lid Tseggai (GroenLinks-PvdA) aan de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid over het bericht dat opvallend veel scholieren online gokken (ingezonden 5 juli 2024).
Antwoord van Staatssecretaris Struyken (Justitie en Veiligheid) (ontvangen 30 augustus
2024). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2023–2024, nr. 2231.
Vraag 1
Kent u het bericht dat opvallend veel scholieren online gokken voor geld? Zo ja, wat
vindt u van dit bericht? Herkent u het in de ScholierenMonitor geschetste beeld dat
minderjarigen accounts van anderen gebruiken of via illegale, buitenlandse goksites
gokken?1
Antwoord 1
Ja, ik heb kennisgenomen van het bericht naar aanleiding van de ScholierenMonitor
2023 van het Trimbos-instituut. Ik vind het zeer zorgwekkend dat scholieren gokken.
De hersenen van minderjarigen zijn nog volop in ontwikkeling, waardoor ze de risico’s
van hun gedrag niet goed kunnen inschatten. Dit maakt hen een bijzonder kwetsbare
groep. Om hen te beschermen, is het verboden om te gokken voor minderjarigen (personen
met de leeftijd tot achttien jaar). Voor jongvolwassenen (personen met de leeftijd
van achttien tot 24 jaar) geldt daarnaast dat extra bescherming nodig is. Deze bescherming
kan niet worden gerealiseerd wanneer jongvolwassenen worden verleid om bij illegale
online kansspelaanbieders te spelen. Dit is een belangrijke reden waarom de online
kansspelmarkt gelegaliseerd is. Hierdoor kan deze immers wettelijk gereguleerd worden
en kan in toezicht op de gereguleerde kansspelmarkt worden voorzien. Het kansspelbeleid
is er voorts op gericht de groep jongvolwassenen te beschermen met extra maatregelen
binnen het vergunde aanbod, zoals het reclameverbod. Deze koers zet ik onverminderd
voort.
Daarnaast is het een prioriteit dat de Kansspelautoriteit (Ksa) handhaaft op illegaal
aanbod om te voorkomen dat mensen, in het bijzonder kwetsbare groepen, daar gokken.
Er is slechts een beperkt beeld van de omvang van illegaal gokgedrag binnen specifieke
(leeftijds-)groepen. Ik kan het geschetste beeld dus niet verifiëren op basis van
de beschikbare data, maar ik neem dit signaal uiterst serieus. Ik wil dan ook samen
met de Ksa en het Trimbos-instituut kijken hoe kan worden onderzocht hoe minderjarigen
terecht komen bij (illegale) gokaanbieders en hoe dit verder kan worden voorkomen.
Ondertussen is en blijft het aanpakken van illegale aanbieders een speerpunt van het
kansspelbeleid en wordt streng toegezien op het handelen van vergunde aanbieders.
Vraag 2
Hoe is de aangescherpte leeftijdscontrole technisch te omzeilen, zodat minderjarigen
tóch online kunnen gokken? Welke maatregelen neemt u zich voor om samen met de legale
gokbranche misbruik van account te bestrijden?
Antwoord 2
De Ksa heeft als toezichthouder geen concrete signalen of meldingen ontvangen dat
de leeftijdscontrole bij vergunde aanbieders gebreken vertoont, waardoor minderjarigen
kunnen gokken bij legale aanbieders. De leeftijdsverificatie bij vergunninghouders
is streng. Een account kan pas worden aangemaakt als de vergunninghouder kan verifiëren
dat de speler achttien jaar of ouder is. Het is niet mogelijk voor minderjarigen om
een account aan te maken, tenzij zij zich schuldig maken aan identiteitsfraude. Verder
dient de naam waarop het spelersaccount is aangemaakt, geheel overeen te komen met
de naam van de bankrekening die wordt gebruikt om stortingen te doen. Het is dus verboden
en niet mogelijk om als minderjarige vanuit de eigen bankrekening een storting te
doen naar een spelersrekening bij een vergunde kansspelaanbieder. Het kan wel het
geval zijn dat een meerderjarige zijn spelersaccount bij een vergunde aanbieder ter
beschikking stelt aan een minderjarige. Dit is zeer kwalijk en uitdrukkelijk verboden
op grond van de algemene voorwaarden die alle vergunde aanbieders stellen aan deelname
aan hun kansspelen, maar voor aanbieders en de Ksa lastig te achterhalen. Indien de
vergunninghouder hierachter komt, moet de vergunninghouder actie ondernemen door het
opschorten, blokkeren of sluiten van het betreffende account.
Vraag 3
Hoe kunnen minderjarigen precies terechtkomen bij illegale, buitenlandse goksites?
Welke maatregelen neemt u zich voor om de activiteiten van deze kansspelaanbieders
verder tegen te gaan? Hoe geeft u uitvoering aan de aangenomen motie, waarin wordt
opgeroepen om de Kansspelautoriteit in staat te stellen om gebruik te maken van fake-ID’s
om online kansspelaanbieders effectiever te controleren op de naleving van de zorgplicht
voor consumenten?2
Antwoord 3
Het is helaas vrij eenvoudig om op het internet illegale online aanbieders te vinden
die het niet nauw nemen met de leeftijdsverificatie, voor zover deze überhaupt wordt
toegepast. Op het internet en via sociale media is reclame van illegale online aanbieders
zichtbaar. Dit is zeer onwenselijk. Daarom is een van de prioriteiten van de Ksa handhaving
van het illegale aanbod. Daarbij kan de Ksa dienstverleners van bijvoorbeeld betaaldiensten
die doorverwijzen naar illegaal aanbod aanwijzingen geven. De Ksa heeft hiertoe verschillende
bevoegdheden. Zo kan zij preventief handhaven door een mogelijke overtreder te informeren,
maar ook handhaven door middel van een formele waarschuwing, last onder dwangsom of
bestuurlijke boete. Ook kan de Ksa een bindende aanwijzing opleggen aan een dienstverlener
van de illegale aanbieder, bijvoorbeeld de provider of het mediabedrijf op grond van
artikel 34n Wet op de kansspelen (Wok). De Ksa werkt daarnaast samen met internetplatforms
om (advertenties voor) illegale aanbieders direct van deze platforms te kunnen halen,
wanneer illegaal aanbod wordt geconstateerd. Op grond van artikel 34m Wok werkt de
Ksa daarin samen met de instanties die in andere staten zijn belast met het toezicht
op naleving van de kansspelregelgeving.
Momenteel kijk ik in samenwerking met de Ksa of haar huidige bevoegdheden om illegaal
aanbod te bestrijden voldoende toereikend zijn en naar verdere kansen om illegaal
aanbod aan te pakken. Het gebruik van valse identificatiegegevens (fake ID’s) bij
de Ksa is voor de aanpak van illegale aanbieders overigens minder van belang. Dit
is met name van meerwaarde voor toezicht op de vergunde aanbieders. In de volgende
voortgangsbrief over kansspelen op afstand informeer ik uw Kamer over de opvolging
van de motie van het lid Van Nispen c.s. waarin de regering wordt verzocht om het
gebruik van valse identificatiegegevens voor de Ksa mogelijk te maken.
Vraag 4
Deelt u de mening dat minderjarigen maximaal beschermd moeten worden tegen blootstelling
aan verslavende online kansspelen? Zo ja, wat neemt u zich voor om de weerbaarheid
van deze jongeren verder te versterken en toegang tot deze kansspelen verder te beperken?
Antwoord 4
Het beschermen van kwetsbare groepen, in het bijzonder minderjarigen en jongvolwassenen,
is voor mij een prioriteit binnen het kansspelbeleid. Net als mijn ambtsvoorganger
acht ik het van groot belang dat minderjarigen en jongvolwassenen extra worden beschermd
via wet- en regelgeving en dat zij daarnaast bewust worden gemaakt van de risico’s
van gokken. Samen met de Ksa en het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
werk ik aan signalering van gokproblematiek bij scholieren en bewustwording via het
programma Helder op School. Dit betreft een preventieprogramma voor scholen, ontwikkeld
door het Trimbos-instituut, met training voor schoolpersoneel in het signaleren (en
begeleiden) van jongvolwassenen met verschillende soorten problematiek. In het eerste
kwartaal van 2024 zijn deze trainingsmaterialen ontworpen. In de tweede helft van
2024 vindt de uitrol van de training op mbo-scholen plaats. Daarna volgen het hbo/wo
en voortgezet onderwijs.
Verder laat ik gerichte bewustwordingsactiviteiten ontwikkelen voor kwetsbare groepen,
waaronder jongvolwassenen en scholieren. Een voorbeeld van een gerichte bewustwordingsactiviteit
is de sportzomercampagne «Speel geen spelletjes met je geld», die medio juni door
de Ksa is gestart vanuit het Verslavingspreventiefonds in samenwerking met Loket Kansspel.
Deze campagne is speciaal gericht op jongvolwassenen om hen als kwetsbare doelgroep
bewust te maken van de risico’s van sportweddenschappen. In de campagne worden jongeren
via diverse sociale media-kanalen uitgenodigd een test te maken, die hen een realistisch
inzicht geeft in hun eigen gokgedrag en hen, indien nodig, doorverwijst naar Loket
Kansspel.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
T.H.D. Struycken, staatssecretaris van Justitie en Veiligheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.