Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Dobbe over de problemen bij Esdégé Reigersdaal
Vragen van het lid Dobbe (SP) aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over de problemen bij Esdege Reigersdaal (ingezonden 13 juni 2024).
Antwoord van Staatssecretaris Maeijer (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen
24 juli 2024). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2023–2024, nr. 2143.
Vraag 1
Wat is uw reactie op de brief van zorgverleners van de locatie Klaverweide van Esdege
Reigersdaal over de problemen op die locatie?1
Antwoord 1
Ik vind het moedig dat zij hun stem laten horen met deze brief. Het is belangrijk
dat deze signalen serieus worden genomen.
Primair is de Raad van Bestuur van een zorgorganisatie verantwoordelijk voor het bieden
van kwalitatief goede zorg en een veilig werkklimaat. Het is zijn verantwoordelijkheid
om de situatie goed te onderzoeken en samen met bewoners, naasten en medewerkers in
kaart te brengen wat er nodig is en in goede afstemming deze benodigde verbeteringen
door te voeren.
Ik wil daar ook realistisch in zijn: het is soms zoeken en soms loopt het een periode
niet of minder goed op een locatie. Een Raad van Bestuur mag daar nooit in berusten;
op zorgaanbieders rust altijd de plicht om te onderzoeken hoe het beter kan en daarbij
hulp in te schakelen wanneer zij er zelf niet uitkomen.
Vraag 2
Bent u het ermee eens dat het voor de mensen die op die locatie wonen en afhankelijk
zijn van zorg van groot belang is dat zij vaste vertrouwde begeleiders hebben?
Antwoord 2
Vaste vertrouwde begeleiders zijn belangrijk voor mensen die afhankelijk zijn van
zorg. Helemaal in situaties waarbij het gaat om mensen met een zorg- en ondersteuningsvraag
waarbij het gedrag en het kunnen begrijpen van de behoefte achter het gedrag een grote
rol spelen. Het is belangrijk dat de inzet van de zorgaanbieder gericht is op het
vinden, ontwikkelen en behouden van deskundige medewerkers.
Vraag 3
Heeft u concrete aanwijzingen dat de Raad van Bestuur en de Raad van Toezicht hun
verantwoordelijkheid nemen voor de ontstane situatie of gaat u daar enkel vanuit,
aangezien dit door de betrokken werknemers absoluut niet zo ervaren wordt?2
Antwoord 3
De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) houdt toezicht op de kwaliteit en veiligheid
van zorg aan cliënten. Onderdeel daarvan is de vraag of de Raad van Bestuur en de
Raad van Toezicht hun verantwoordelijkheid nemen in geval van incidenten of onrust
binnen een organisatie. De inspectie voert haar taak onafhankelijk en risicogestuurd
uit. Van de bestuurder van Esdégé Reigersdaal heb ik begrepen dat zij in samenspraak
met de IGJ aan de slag zijn met verbetermaatregelen.
Vraag 4
Waarom stelt u in antwoord op eerdere vragen dat er sprake is geweest van een «uitgebreid
voortraject», terwijl de geplande mediation nooit heeft plaatsgevonden?3
Antwoord 4
In het antwoord van mijn ambtsvoorganger werd met een uitgebreid voortraject niet
specifiek gedoeld op mediation. Er is op deze locatie veel aandacht geweest voor teamontwikkeling.
Ook hebben meerdere gesprekken tussen medewerkers en management plaatsgevonden. Het
feit dat het onderdeel mediation uit dit traject is weggevallen, maakt nog niet dat
er niet meer gesproken kan worden van een uitgebreid voortraject.
Vraag 5 en 6
Heeft u voor de beantwoording van de eerdere vragen ook contact gehad met de betrokken
medewerkers en verwanten van cliënten van Abel Tasman en de Inspectie Gezondheidszorg
en Jeugd (IGJ), of enkel met het bestuur van Esdege Reigersdaal? Zo nee, bent u bereid
om dit alsnog te doen en ook met zorgverleners en verwanten op locatie Klaverweide
te spreken?
Deelt u de mening dat als er signalen zijn over de kwaliteit van zorg in zorginstellingen
dat er niet alleen met de Raad van Bestuur gesproken dient te worden maar ook met
andere betrokkenen, zoals medezeggenschapsorganen van medewerkers en cliënten, en
ook met de direct betrokkenen om zicht te kunnen hebben op problemen en oplossingen?
Antwoord 5 en 6
Zowel voor de beantwoording van de eerdere vragen over Abel Tasman als voor de beantwoording
van deze vragen over Klaverweide is er contact geweest met de IGJ. Omdat de IGJ, als
onderdeel van het toezicht, ook de rechten van patiënten en cliënten bewaakt, neemt
de IGJ het perspectief van alle betrokkenen mee, gericht op de kwaliteit en veiligheid
van de zorg aan cliënten.
Als er signalen over de kwaliteit van zorg in zorginstellingen zijn, dan is het belangrijk
om deze signalen te delen met de Raad van Bestuur en de Raad van Toezicht van de betreffende
zorgaanbieder. Ook kunnen signalen gedeeld worden met de IGJ. De IGJ houdt toezicht
op zorgaanbieders in de gehandicaptenzorg. Zij doet dit op basis van diverse informatie
over de kwaliteit van de zorg, bijvoorbeeld via signalen en meldingen die worden gedaan.
De IGJ heeft contact met zorgaanbieder en/of bezoekt zorgaanbieders (onaangekondigd)
aan de hand van een risico-inschatting. Dit risico schat de IGJ in op basis van verzamelde
informatie. Deze informatie komt onder andere uit meldingen, signalen/klachten, uitkomsten
van eerdere inspectiebezoeken en jaarverslagen van zorgaanbieders. In zijn algemeenheid
is het zo dat als de IGJ een bezoek brengt aan een zorgaanbieder in de gehandicaptenzorg
er altijd gesproken wordt met zorgverleners, cliënten en clientvertegenwoordigers.
Dit kan ook iemand van de verwantenraad zijn. Afhankelijk van de omstandigheden kan
ook gesproken worden met intern toezicht en de medezeggenschapsorganen van de zorgaanbieder
(ondernemingsraad en centrale cliëntenraad).
Gezien de rol van de IGJ, heb ik zelf geen contact opgenomen met (vertegenwoordigers
van) zorgverleners en verwanten. De reden dat ik wel contact heb opgenomen met de
Raad van Bestuur ligt in het feit dat in de artikelen vooral de zienswijze van zorgverleners
en verwanten werd geschetst en ik meer inzicht wilde hebben in de zienswijze van de
Raad van Bestuur.
Vraag 7 en 8
Deelt u de zorgen dat er een structureel probleem lijkt te bestaan bij Esdege Reigersdaal,
nu er na de klachten van het personeel van de locatie Abel Tasman en de verwanten
van de cliënten van de locatie Abel Tasman ook nog de brief over de locatie Klaverweide
is gekomen?4
5
Bent u het ermee eens dat de claim dat de problemen op de locatie Abel Tasman te maken
hadden met het personeel daar nog ongeloofwaardiger is geworden, nu duidelijk wordt
dat de onvrede bij Esdege Reigersdaal breder leeft?
Antwoord 7 en 8
Elke locatie van een zorgorganisatie met problemen is er natuurlijk één te veel. Tegelijkertijd
is zorg mensenwerk en kan het voorkomen dat het soms een gezamenlijke zoektocht is
hoe te komen tot de juiste zorg en ondersteuning en samenwerking in het team. Esdégé
Reigersdaal is een organisatie met ruim 200 locaties. Dan kan het voorkomen dat er
onvrede ontstaat op enkele van die locaties. Het hoort bij de taak van de IGJ om te
controleren via het toezicht dat er geen sprake is van een structureel probleem waarbij
de kwaliteit en de veiligheid van de zorg in het geding komt.
Vraag 9
Bent u het ermee eens dat de manier waarop zorgverleners en verwanten van cliënten
van Esdege Reigersdaal hun onvrede moeten uiten duidelijk maken dat de medezeggenschap
voor zorgverleners, cliënten en hun verwanten tekortschiet? Zo ja, bent u het ermee
eens dat deze zou moeten worden verbeterd?
Antwoord 9
Of de medezeggenschap bij Esdégé Reigersdaal tekortschiet kan ik niet beoordelen.
Als daar aanleiding voor is vanuit het toezicht houdt de IGJ ook toezicht op een adequate
inrichting van de medezeggenschap.
Vraag 10
Bent u ervan op de hoogte dat een aantal medewerkers en verwanten aangeven al eerder
meldingen te hebben gedaan bij de IGJ? Bent u van mening dat deze signalen van medewerkers
en verwanten voldoende en tijdig zijn opgepakt?
Antwoord 10
Het klopt dat er meldingen bij de IGJ zijn gedaan. Naar aanleiding van deze meldingen
heeft de IGJ vervolgacties ondernomen en is een toezichtstraject gestart. Over de
inhoud van de meldingen of lopend toezicht doet de IGJ geen mededelingen.
Vraag 11
Bent u bereid om het bestuur van Esdege Reigersdaal aan te spreken op de problemen
en de ontstane onvrede daarover?
Antwoord 11
Het is de taak van de Raad van Toezicht van Esdégé Reigersdaal om het bestuur aan
te spreken wanneer er problemen zijn. De IGJ houdt toezicht op de kwaliteit en veiligheid
van zorg aan cliënten en treedt op mocht de kwaliteit of veiligheid in het geding
zijn.
m_source=google&utm_medium=organic)
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
V. Maeijer, staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.