Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Keijzer over "een artikel dat ingaat op de eenzijdige historische context van een video die bedoelt is als handreiking vanuit het Rijk aan gemeenten ter bestrijding van spanningen en polarisatie"
Vragen van het lid Keijzer (BBB) aan de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over een artikel dat ingaat op de eenzijdige historische context van een video die bedoelt is als handreiking vanuit het Rijk aan gemeenten ter bestrijding van spanningen en polarisatie (ingezonden 16 april 2024).
Antwoord van Minister Van Gennip (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) (ontvangen 10 juni
2024). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2023–2024, nr. 1596.
Vraag 1
Bent u bekend met het filmpje «Hoe is het conflict tussen Israëliërs en Palestijnen
ontstaan?» – een videodocumentaire die aanbevolen wordt vanuit de handreiking aan
gemeenten vanuit het Rijk betreffende een aanpak voor omgang met spanningen en polarisatie
rondom het conflict in Israël en de Palestijnse gebieden door Maurits Berger?1
Antwoord 1
Ja, ik ben bekend met het filmpje.
Vraag 2
In hoeverre vindt u dat het beeld in het filmpje de vele kanten van het conflict tussen
Israël en de Palestijnen in neutraal historisch perspectief stelt?
Antwoord 2
De handreiking «Hoe in gemeenten om te gaan met spanningen en polarisatie rondom het
conflict in Israël en Palestijnse gebieden» van de Expertise-Unit Sociale Stabiliteit
(ESS) van het Ministerie van SZW benadrukt het belang van het begrijpen van de complexiteit
van het conflict om lokale spanningen beter te kunnen plaatsen. In deze context wordt
naar het filmpje verwezen als één van de bronnen die de complexiteit van het conflict
belichten.
Vraag 3
Constaterende dat verschillende burgers erop wijzen dat de beschrijving van historische
gebeurtenissen in het filmpje een eenzijdig narratief neerzet dat niet weersproken
wordt, waarbij het filmpje een bepaalde context vanuit de Israëlische kant mist, bent
u het eens dat het filmpje niet de volledige historische context meeneemt in de beschrijving
van historische gebeurtenissen?
Antwoord 3
In de handreiking wordt aanbevolen om meerdere bronnen te raadplegen en verschillende
perspectieven te erkennen, om zo een diepgaander begrip te krijgen van de historische
context en complexiteit van het conflict. De maatschappelijke discussie benadrukt
hoe verschillende perspectieven een verschillende kleuring kunnen geven aan het debat.
Het filmpje is één voorbeeld van een bron over het conflict. Het raadplegen van diverse
bronnen blijft aanbevolen om kennis te nemen van de diverse perspectieven. Daarom
is er een bijlage aan de handreiking toegevoegd die verwijst naar plaatsen met aanvullende
voorbeelden met informatie over het ontstaan van het conflict.
Vraag 4
Vindt u een handreiking die een onvolledige historische documentatie bevat ter bestrijding
van polarisatie en spanningen tussen Israël en de Palestijnen potentieel gevaarlijk?
Zo nee, waarom niet?
Antwoord 4
De handreiking biedt gemeenten verschillende handelingsperspectieven voor het omgaan
met spanningen en polarisatie. De nadruk in de handreiking ligt op het toepassen van
deze inzichten, door bijvoorbeeld binnen de lokale context concreet te werken aan
verbinding en dialoog. Het filmpje wordt niet gepresenteerd als instrument voor gemeenten
om in te zetten bij het omgaan met spanningen en polarisatie. Het dient als één van
de mogelijke bronnen ter bevordering van de eigen kennis over het conflict.
Het is aanbevolen om meerdere bronnen te raadplegen. Daarom is, zoals bij vraag 3
aangegeven, een bijlage toegevoegd aan de handreiking waarin verwezen wordt naar plaatsen
met aanvullende voorbeelden met informatie over het ontstaan van het conflict.
Vraag 5
Kunt u aangeven of u het filmpje wil laten verbeteren door een nieuwe documentaire
te maken die ook de historische context van de Israëliërs voldoende meeneemt?
Antwoord 5
Het is niet aan mijn ministerie om perspectieven op te leggen door de inhoud van dit
filmpje aan te passen of een nieuwe documentaire te maken. Mede uit de vragen die
zijn gesteld over de handreiking door het lid Keijzer (BBB), blijkt dat het advies
om meerdere bronnen te raadplegen nog onvoldoende naar voren kwam in de handreiking.
Daarom heb ik de verschillende opties onderzocht om deze boodschap te benadrukken.
Het advies om meerdere bronnen te raadplegen wordt nu explicieter benoemd. In de bijlage
van de handreiking wordt nu verwezen naar aanvullende voorbeelden van plaatsen met
kennis over het ontstaan van het conflict.
Vraag 6
Kunt u ingaan op alle uitspraken en analyses die gemaakt worden in het artikel over
het filmpje? Kunt u per alinea reageren op de gedane uitspraak, en op of deze uitspraak
terecht of onterecht niet is meegenomen in de video? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 6
Het filmpje, gemaakt door een hoogleraar van de Universiteit Leiden, is één van de
bronnen over het conflict. Het blijft aanbevolen om meerdere bronnen te raadplegen,
omdat er vanuit verschillende perspectieven en raamwerken naar dit zeer complexe en
polariserende conflict kan worden gekeken.
Ik erken dat dit conflict meerdere narratieven kent. Juist omdat dit conflict vanuit
verschillende perspectieven en raamwerken benaderd kan worden wil ik geen oordeel
geven over deze verschillende zienswijzen.
Als Minister zet ik me in voor sociale inclusie door te stimuleren dat mensen met
elkaar in gesprek gaan en blijven, om elkaars perspectieven te kennen en elkaars pijn
te begrijpen.
Vraag 7
Kunt u alle bovenstaande vragen apart en puntsgewijs binnen drie weken beantwoorden?
Antwoord 7
Nee, vanwege afstemming vergde de beantwoording meer tijd.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C.E.G. van Gennip, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.