Schriftelijke vragen : Het plan van de regering om het ondernemers in de toekomst te verbieden om zowel elektrische laadpalen als fossiele brandstof aan te bieden op zogeheten verzorgingsplaatsen langs het hoofdwegennet
Vragen van het lid Heutink (PVV) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het plan van de regering om het ondernemers in de toekomst te verbieden om zowel elektrische laadpalen als fossiele brandstof aan te bieden op zogeheten verzorgingsplaatsen langs het hoofdwegennet (ingezonden 5 juni 2024).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het artikel inDe Telegraaf1 waarin pomphouders en branchekoepel Vereniging Particuliere Rijkswegvergunningen
van Tankstations (VPR) waarschuwen dat de gedwongen keuze tussen het aanbieden van
fossiele brandstof of het aanbieden van snellaadpalen, ten koste zal gaan van de kwaliteit
van de verzorgingsplaatsen? Erkent u deze kritiek? Zo nee, waarom niet?
Vraag 2
Waarom is ervoor gekozen om eenzelfde ondernemer op eenzelfde verzorgingsplaats in
de toekomst niet zowel elektrische laadpalen alsmede fossiele brandstof te laten aanbieden?
Vraag 3
Bent u het eens met de stelling dat, vanwege het minderheidsaandeel elektrische auto’s,
het aanbieden van enkel elektrische laadpalen nog lang niet rendabel is en dat het
aanbieden van enkel fossiele brandstof, vanwege het uitfaseren, op den duur niet meer
rendabel zal zijn? Zo ja, waarom wel? Zo nee, waarom niet?
Vraag 4
Bent u het eens met de stelling dat de keuze voor een «fossiele kavel» betekent dat
die ondernemers op den duur geen inkomen meer kunnen genereren? Zo nee, waarom niet?
Vraag 5
Waarom mogen bestaande pomphouders, die willen bijdragen aan de energietransitie,
op dit moment geen snellaadpunten aanleggen op de bestaande verzorgingsplaatsen?
Vraag 6
Is het mogelijk dat, in het geval van zowel een laadkavel en een fossiele kavel op
dezelfde verzorgingsplaats, beide ondernemers een soortgelijke voorziening exploiteren?
Zo ja, zal dit volgens u niet leiden tot onevenredig harde concurrentie langs de kant
van de snelweg?
Vraag 7
Kunt u aangeven of het klopt dat door het Rijksvastgoedbedrijf met een aantal pomphouders
contractueel is afgesproken dat zij tot een maximum aantal laadpalen mogen plaatsen?
Zo ja, hoeveel van deze pomphouders worden ondanks de overeenkomst gedwarsboomd door
de regering?
Vraag 8
In welk jaar lopen de eerste huidige vergunningen af en zou de beoogde nieuwe verzorgingsplaatsconstructie
in gang moeten worden gezet? En in welk jaar zal deze overgang afgerond moeten zijn?
Vraag 9
Kunt u toezeggen dat u bij het voorbereiden van het wetsvoorstel zorg draagt voor
de mogelijkheid dat een ondernemer straks gewoon de keuzemogelijkheid tot het aanbieden
van fossiele brandstof én laadpalen samen binnen één verzorgingsplaats heeft? Zo nee,
waarom niet?
Indieners
-
Gericht aan
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Indiener
H.D. Heutink, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.