Schriftelijke vragen : het artikel 'Luchtvaartsector woest over nieuwe ingreep Schiphol: ’Harbers regeert over zijn graf'
Vragen van het lid Eerdmans (JA21) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het artikel «Luchtvaartsector woest over nieuwe ingreep Schiphol: «Harbers regeert over zijn graf»» (ingezonden 4 juni 2024).
Vraag 1
            
Bent u bekend met het artikel «Luchtvaartsector woest over nieuwe ingreep Schiphol:
               «Harbers regeert over zijn graf»»?1
Vraag 2
            
Hoe beoordeelt u de uitspraak dat u over uw graf regeert?
Vraag 3
            
Hoeveel tijd gaat u nemen om alle zienswijzen die binnenkomen tijdens de aanvullende
               raadpleging die tot 21 juni a.s. loopt, te analyseren en te verwerken in een nieuw
               notificatiepakket aan Brussel? Kunt u een indicatie geven van de maand waarin u dit
               van plan bent te doen?
            
Vraag 4
            
Op welke wijze garandeert u de zorgvuldigheid aan de luchtvaartsector in de «balanced
               approach»-procedure en vermijdt u overhaaste besluiten?
            
Vraag 5
            
Waarom noemt u in uw Kamerbrief (Kamerstuk 29 665, nr. 499) van 24 mei jl. dat u nu een deel van het gestelde doel «reserveert» voor een (gedeeltelijke)
               nachtsluiting, terwijl u in de Kamerbrief (Kamerstuk 29 665, nr. 496) van 28 maart jl. nog stelde dat «een (gedeeltelijke) nachtsluiting geen onderdeel
               (was) van het eerder geconsulteerde pakket aan maatregelen en dienovereenkomstig ook
               geen onderdeel (was) van het huidige notificatiepakket aan de Europese Commissie»,
               en het ook nu geen onderdeel is van de voorgestelde extra maatregelen voor een geüpdatet
               notificatiepakket?
            
Vraag 6
            
Waarom sorteert u nu al voor op een dergelijk ingrijpende route, terwijl uw nachtstudie
               nog niet eens gereed is, die de effecten in kaart moet brengen en u tegen die tijd
               hoogstwaarschijnlijk geen Minister meer bent?
            
Vraag 7
            
Heeft u de effecten voor de Nederlandse luchtvrachtsector onderzocht van het weren
               van de meest lawaaiige vliegtuigen in de nacht, waaronder voor Nederland cruciale
               vrachttoestellen zoals de Boeing 747–400, zoals u voorstelt in de Kamerbrief van 24 mei
               jl.? Zo ja, wat was de uitkomst van dit onderzoek? Kunt u dit onderzoek met de Kamer
               delen?
            
Vraag 8
            
Welk effect heeft dit vliegverbod voor Boeing 747’s en andere lawaaiige vliegtuigen
               in de nacht op de bevoorrading van essentiële goederen, zoals bijvoorbeeld medicijnen,
               voor Nederland?
            
Vraag 9
            
Waarom geeft u de luchtvrachtsector slechts een jaar de tijd om een alternatief te
               zoeken om deze cruciale vracht te kunnen blijven leveren en waarom kiest u niet voor
               een iets langere termijn waarin de sector de benodigde tijd heeft om de vloot, wat
               honderden miljoenen euro’s kost, te vernieuwen?
            
Vraag 10
            
Zijn alle maatregelen uit dit aanvullende voorgestelde pakket van 24 mei jl. recent
               door de LVNL doorgerekend om de impact van de maatregelen individueel en als pakket
               in kaart te brengen en indien dit het geval is, zou u deze analyses met de Kamer kunnen
               delen?
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
 Joost Eerdmans, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.
 
          