Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Beckerman en Bushoff over compensatie van gedupeerden die eigen geld hebben moeten inleggen voor de versterking of sloop-nieuwbouw van hun woning
Vragen van de leden Beckerman (SP) en Bushoff (GroenLinks-PvdA) aan de Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat over compensatie van gedupeerden die eigen geld hebben moeten inleggen voor de versterking of sloop-nieuwbouw van hun woning (ingezonden 11 april 2024).
Antwoord van Staatssecretaris Vijlbrief (Economische Zaken en Klimaat) (ontvangen
28 mei 2024). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2023–2024, nr. 1579.
Vraag 1
Herkent u dat bewoners die eigen geld hebben moeten inzetten voor de versterking of
sloop-nieuwbouw van hun woning nog steeds in onzekerheid zitten terwijl hen schadelosstelling
is beloofd?
Antwoord 1
Het is mij bekend dat er bewoners zijn die een melding hebben gemaakt dat zij eigen
geld hebben moeten inzetten voor de versterking of sloop-nieuwbouw van hun huis.
Vraag 2
Op 6 juli 2023 is de motie-Beckerman/Nijboer (Kamerstuk 33 529, nr. 1154) aangenomen over het schadeloos stellen van bewoners die eigen geld hebben moeten
inzetten schadeloos te stellen alsmede een meldpunt openen voor deze groep gedupeerden,
welke stappen zijn reeds gezet om deze motie uit te voeren?
Antwoord 2
In oktober 2023 is door de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) een meldpunt geopend
waar bewoners zich kunnen melden die menen dat zij eigen geld hebben moeten inzetten
voor noodzakelijke versterkingsmaatregelen of kosten die daar direct uit voortkomen.
De NCG heeft vervolgens een proces ingericht om de meldingen in behandeling te nemen.
De individuele beoordeling van de eerste meldingen is reeds afgerond. Deze bewoners
worden nog deze maand geïnformeerd.
Vraag 3
Hoeveel meldingen zijn er binnengekomen bij het door de Nationaal Coördinator Groningen
(NCG) ingestelde meldpunt voor gedupeerden? Om welke bedrag gaat het in totaal en
om welke bedragen per gedupeerde?
Antwoord 3
In de periode van 1 oktober 2023 tot en met 15 mei 2024 zijn er 186 meldingen binnen
gekomen via het meldpunt. In totaal gaat het om een bedrag van ruim elf miljoen euro.
De meldingen variëren qua bedrag van enkele honderden tot duizenden euro’s.
Vraag 4
Tijdens het meest recente commissiedebat Mijnbouw/Groningen heeft u toegezegd dat
gedupeerden die zich gemeld hebben «in het begin van het tweede kwartaal uitsluitsel
zouden moeten kunnen geven»? Is dit uitsluitsel reeds te geven?
Antwoord 4
Met de inhoudelijke behandeling van de meldingen is de NCG gestart. De individuele
beoordeling van de eerste meldingen is reeds afgerond en deze bewoners worden nog
deze maand geïnformeerd. Dit vraagt voor de meldingen van bewoners die deel uitmaken
van Batch 1588 echter meer tijd. De afwijkende systematiek binnen Batch 1588 leidt
ertoe dat behandeling van deze meldingen, anders dan voor reguliere meldingen, afhankelijk
is van informatie-uitwisseling tussen gemeenten en NCG. Ik heb de NCG gevraagd gezamenlijk
met de gemeenten de uitvoering van deze meldingen ter hand te nemen. Bewoners ontvangen
uitsluitsel per besluitbrief over hun melding. De daadwerkelijke uitbetaling van de
zelfgemaakte kosten vindt plaats binnen een aantal werkdagen na toezending van het
besluit.
Vraag 5
Wat betekent het dat de gedupeerden uitsluitsel krijgen? Wordt ook direct tot compensatie
overgegaan? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 5
Zie het antwoord op vraag 4.
Vraag 6
Wanneer zullen alle gedupeerden die zich reeds hebben gemeld gecompenseerd worden?
Antwoord 6
Zie het antwoord op vraag 4.
Vraag 7
Wie gaat de compensatie uitbetalen voor Batch 1588? Het NCG of de gemeenten? Waarom
is deze keuze gemaakt?
Antwoord 7
De uitvoering van de versterking vindt binnen de Batch 1588 plaats, waar de gemeenten
over gaan. Naar aanleiding van de meldingen heb ik de NCG gevraagd deze af te handelen.
Dit gebeurt in samenwerking met de gemeenten. Hier is voor gekozen om het proces eenduidig
te stroomlijnen en bewoners op korte termijn duidelijkheid te kunnen bieden ten aanzien
van hun melding. Door de afwijkende systematiek van Batch 1588, zal de afhandeling
van deze meldingen mogelijk langer duren.
Vraag 8
Hoe wordt deze compensatie vormgegeven? Krijgen gedupeerden de compensatie rechtstreeks
op hun rekening gestort? Hoe wordt voorkomen dat gedupeerden weer in een bureaucratisch
proces terecht komen? Hoe wordt voorkomen dat deze compensatie op welke manier dan
ook belast wordt of gezien wordt als inkomen of vermogen voor toeslagen en gemeentelijke
belastingen?
Antwoord 8
Bewoners worden schriftelijk, via een besluitbrief, geïnformeerd over de afhandeling
van hun melding. In het geval dat de bewoner kosten heeft gemaakt die voor vergoeding
in aanmerking komen, zal de daadwerkelijke uitbetaling van de gemaakte kosten binnen
een aantal werkdagen na toezending van het besluit plaatsvinden. De bewoner ontvangt
de vergoeding rechtstreeks op de rekening. Indien de bewoner ten gevolge van een vergoeding
belast wordt of dit gevolgen heeft voor toeslagen, krijgt de bewoner de nadelige financiële
gevolgen vergoed door de NCG. Deze vergoeding wordt achteraf, op basis van een claim
van de bewoner, uitgekeerd. Over de wijze waarop wordt omgegaan met fiscale gevolgschade
wordt uw Kamer voor de zomer geïnformeerd.
Vraag 9
Herkent u dat bewoners uit Batch 1588 nu soms te horen krijgen zich bij de NCG te
melden en soms dat ze zich bij hun gemeente moeten melden? Herkent u dat gedupeerden
hierdoor het gevoel krijgen weer van het kastje naar de muur gestuurd te worden? Waar
komt deze verwarring vandaan?
Antwoord 9
Ja, ik herken deze signalen. Ik begrijp goed dat deze bewoners het gevoel hebben dat
ze van het kastje naar de muur worden gestuurd. Deze verwarring is ontstaan doordat
de uitvoering van de versterking binnen de Batch 1588 plaats vindt, waar de gemeenten
over gaan. Om deze onduidelijkheid weg te nemen handelt één partij de meldingen af,
in dit geval de NCG. Dit gebeurt echter wel in samenwerking met de gemeenten. Bewoners
uit Batch 1588 zullen hier op korte termijn over worden ingelicht.
Vraag 10
Zijn alle betrokken gemeenten goed op de hoogte van wat er van hen wel en niet verwacht
wordt?
Antwoord 10
Zie het antwoord op vraag 7 en 9.
Vraag 11
Klopt het dat een deel van de gedupeerden die hun verhaal gedeeld hebben bij een bezoek
van de Staatssecretaris aan Delfzijl op 18 november een brief hebben gehad en een
deel niet?
Antwoord 11
Ja, dit klopt. Zoals toegezegd in de Kamer ben ik op 18 november jl. in gesprek gegaan
met bewoners uit Delfzijl. Tijdens dit bezoek hebben bewoners hun verhaal gedeeld
en tevens schriftelijk overhandigd. Alle bewoners die hun contactgegevens hebben achtergelaten,
hebben naar aanleiding van het delen van hun verhaal een brief ontvangen over het
meldpunt. Aan bewoners die geen contactgegevens hebben achtergelaten, is geen brief
naar verstuurd.
Vraag 12
Waar kunnen gedupeerden met klachten over deze regeling terecht?
Antwoord 12
Wanneer een bewoner niet tevreden is over de dienstverlening van de NCG kan diegene
een klacht indienen. De bewoner kan bij de NCG een klachtformulier invullen, telefonisch
contact opnemen of een brief sturen. Een onafhankelijke klachtbehandelaar of een medewerker
van de NCG onderzoekt deze klacht.
Vraag 13
Is het meldpunt van de NCG voldoende bekend bij gedupeerden? Zo nee, welke stappen
wil de regering zetten om te zorgen dat de bekendheid wordt vergroot?
Antwoord 13
Over de opening van het meldpunt zijn bewoners onder meer geïnformeerd via de website
van de NCG en via sociale media. Daarnaast is via regionale mediakanalen aandacht
besteed aan de opening van het meldpunt, onder andere via RTV Noord en Oog TV. Bewoners
zijn hiermee voldoende geïnformeerd. Om verdere verwarring te voorkomen over wie de
meldingen afhandelt, wordt aanvullend gecommuniceerd dat de NCG verantwoordelijk is
over het behandelen van de meldingen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
J.A. Vijlbrief, staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.