Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Dobbe over de ontstane situatie bij de zorglocatie Abel Tasman in Heerhugowaard
Vragen van het lid Dobbe (SP) aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over de ontstane situatie bij de zorglocatie Abel Tasman in Heerhugowaard (ingezonden 19 april 2024).
Antwoord van Minister Helder (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen 24 mei
2024).
Vraag 1
Wat is uw reactie op het bericht «Onrust, ontslag en overplaatsingen: personeel en
bestuur zorglocatie Abel Tasman in Heerhugowaard op ramkoers. Begeleiders vrezen voor
welzijn cliënten»?1
Antwoord 1
Ik kan me voorstellen dat het een vervelende situatie is voor alle betrokkenen. De
Raad van Bestuur is verantwoordelijk voor het bieden van kwalitatief goede zorg en
een veilig werkklimaat. Zij dienen de ontstane situatie bij Abel Tasman dan ook serieus
te nemen en verbetering in de situatie te bewerkstelligen, waarbij medewerkers op
een goede manier meegenomen worden in de veranderingen.
Vraag 2
Was u al op de hoogte van de problemen bij deze zorglocatie, voor de berichtgeving
hierover van het Noordhollands Dagblad?
Antwoord 2
Nee. De IGJ heeft mij laten weten dat zij wel voorafgaand aan de berichtgeving op
de hoogte was van de problemen. De IGJ laat weten dat zij drie recente signalen heeft
ontvangen over Abel Tasman. Over het lopende toezicht kan de IGJ geen inhoudelijke
mededelingen doen.
Vraag 3
Op welke manier heeft de ontstane situatie de kwaliteit van zorg voor de bewoners
van Abel Tasman beïnvloed?
Antwoord 3
In zijn algemeenheid komt personele onrust de kwaliteit van zorg niet ten goede. Gezien
het feit dat de IGJ op de hoogte is van de situatie, is er vanuit het toezicht aandacht
voor het voldoen aan de kwaliteitseisen. Het is primair de verantwoordelijkheid van
de Raad van Bestuur en Raad van Toezicht om te zorgen voor veilige en kwalitatief
verantwoorde zorg. Ik ga ervan uit dat zij adequate maatregelen nemen om kwaliteit
van zorg te kunnen leveren voor de bewoners van Abel Tasman.
Vraag 4 en 5
Hoe kan het dat er zoveel zorgverleners worden overgeplaatst, terwijl de problemen
in eerste instantie door het personeel zelf zijn aangekaart?
Hoe kan het dat de begeleiders van de locatie maandenlang moesten werken zonder clustermanager
en een gedragsdeskundige?
Antwoord 4 en 5
De betreffende zorgaanbieder heeft mij desgevraagd laten weten dat -na een uitgebreid
voortraject- overplaatsing van het personeel nog de enige oplossing was om de situatie
te veranderen. Ik heb daarnaast begrepen dat er uit andere delen van de organisatie
medewerkers zijn ingezet die al bekend zijn met de betrokken bewoners, ook is er sprake
van continuering van inzet van extern
personeel dat reeds langer betrokken was bij dit cluster. Daarnaast worden er versneld
nieuwe medewerkers geworven. Er zijn twee gedragsdeskundigen aan het cluster verbonden
die hun inzet hebben geïntensiveerd.
Vraag 6
Wat kan er worden gedaan om weer een werkbare situatie te creëren bij Abel Tasman,
voor zowel de zorgverleners als de bewoners?
Antwoord 6
Nu er veranderingen zijn doorgevoerd op de locatie van Abel Tasman zal er scherp in
de gaten moeten worden gehouden welke effecten die veranderingen hebben op werkdruk
en werkplezier voor medewerkers én op de kwaliteit van zorg voor bewoners. Ik ga ervan
uit dat de Raad van Bestuur daarin zijn verantwoordelijkheid neemt, de Raad van Toezicht
daarop intern toeziet en dat de IGJ dit betrekt in haar risicogestuurd toezicht.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. Helder, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.