Lijst van vragen : Lijst van vragen, gesteld aan de regering, over Aanbieding van het rapport Resultaten verantwoordingsonderzoek 2023 bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (Kamerstuk 36560-XII-2)
2024D20973 LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat heeft een aantal vragen voorgelegd
aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het rapport Resultaten verantwoordingsonderzoek
2023 bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (Kamerstuk 36 560 XII, nr. 2).
De fungerend voorzitter van de commissie,
Postma
De griffier van de commissie,
Schukkink
Nr
Vraag
1
Waarom was er in 2022 6 miljoen euro aan onderuitputting op de Lelylijn? Is dat geld
gereserveerd gebleven voor de Lelylijn? Indien nee, waarom niet?
2
Waarom was er in 2023 22 miljoen euro aan onderuitputting op de Lelylijn? Is dat geld
gereserveerd gebleven voor de Lelylijn? Indien nee, waarom niet?
3
De extra middelen voor de post Infra Onderhoud Mobiliteitsfonds bedroegen in 2022
75 miljoen euro en in 2023 350 miljoen euro. De extra bijdrage groeit stapsgewijs
toe naar jaarlijks 1,125 miljard euro extra vanaf 2026 en structureel 1,25 miljard euro
extra vanaf 2038. Waar wordt dit extra budget vandaan gehaald?
4
Kunt u nader duiden wat het tekort aan beschikbare middelen voor de instandhoudingsopgave
zou kunnen betekenen voor het gebruik van weg en spoor?
5
Welke stappen worden er gezet om beter zicht te krijgen op de ontwikkeling en de oorzaken
van de beperkingen die hinder veroorzaken bij de instandhoudingsopgave?
6
Hoe verklaart u de verschillen van 15 miljard euro en bijna 10 miljard euro tussen
de behoefte aan middelen die de beheerders aangeven en de door u begrote bedragen?
7
Wat is de stand van zaken met betrekking tot het valideren van de door Rijkswaterstaat
en ProRail berekende instandhoudingsopgave?
8
Hoe gaat u zorgen voor voldoende inzicht om de beperkt beschikbare middelen voor de
instandhoudingsopgave gericht en effectief te kunnen inzetten?
9
Waarom maakt u geen afspraken over beperkingen, maar wel over hinder?
10
Welke maatregelen worden er getroffen om zo snel mogelijk volledig zicht op het areaal
te verkrijgen, in het licht van de conclusie dat er na tien jaar nog steeds geen volledig
zicht is op (de staat van) het areaal van het hoofdwegennet, maar dat het zicht wel
steeds vollediger wordt?
11
Hoe is navolging gegeven aan de verschillende onderzoeken naar de effecten van secundaire
bouwstoffen in en op de bodem, waaraan door de Rekenkamer gerefereerd wordt?
12
Welke stappen worden ondernomen om beter zicht te krijgen op de toepassing van secundaire
bouwstappen door aannemers?
13
Onderschrijft u de conclusie van de Algemene Rekenkamer dat de Staatssecretaris terughoudend
is om bekende risico’s aan te pakken, terwijl er al meer dan vijf jaar kennis over
de risico’s is opgebouwd? Zo ja, hoe wordt dit verder opgepakt?
14
Kunt u nader duiden wat u gaat doen met betrekking tot de ontwikkeling van indicatoren
die inzicht geven in de technische staat van het (infrastructuur)areaal?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
W.L. Postma, voorzitter van de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat -
Mede ondertekenaar
M. Schukkink, griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.