Schriftelijke vragen : Budget voor de ondersteuning van leerlingen
Vragen van het lid Westerveld (GroenLinks-PvdA) aan de Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs over budget voor de ondersteuning van leerlingen (ingezonden 14 mei 2024).
Vraag 1
Bent u ervan op de hoogte dat samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs (PPO)
Rotterdam onlangs aankondigde dat schoolbudget voor de ondersteuning van leerlingen
voor het lopende schooljaar 2023–2024 niet meer aangevraagd kan worden?1
Vraag 2
Spelen soortgelijke situaties ook op andere plekken? Wordt dit gemonitord door de
Inspectie van het Onderwijs of een ander toezichthoudend orgaan?
Vraag 3
Heeft u in beeld wat de consequenties zijn voor individuele leerlingen? Zijn er bijvoorbeeld
leerlingen die nu niet meer de nodige ondersteuning krijgen om onderwijs te volgen?
Vraag 4
Hoe kan het dat het schoolbudget niet meer aangevraagd kan worden terwijl het Samenwerkingsverband
Passend Primair onderwijs Rotterdam eind 2022 nog € 4.605.115 aan mogelijk bovenmatig
publiek eigen vermogen had en daarmee een van de samenwerkingsverbanden is met de
hoogste bovenmatige financiële reserves?2
Vraag 5
Hoe beoordeelt u het dat het schoolbudget niet meer aangevraagd kan worden, terwijl
uit het meest recente openbare jaarverslag van PPO Rotterdam (2022) blijkt dat het
aantal thuiszitters is toegenomen?3
Vraag 6
Hoe beoordeelt u in dat licht dat in datzelfde jaarverslag wordt gemeld dat het eigen
vermogen niet wordt afgebouwd tot de Inspectienorm van 3,5%, maar het samenwerkingsverband
een hogere reserve wil aanhouden, namelijk van 5%?4
Vraag 7
Wat vindt u ervan dat uit het Technisch rapport financiële kwaliteit, bijlage bij
de Staat van het Onderwijs, nog steeds blijkt dat het percentage samenwerkingsverbanden
met een bovenmatige financiële reserve weliswaar is afgenomen, maar nog steeds 67,5%
is, terwijl de Inspectie van het Onderwijs ook constateert dat het niet goed gaat
met de ondersteuning van leerlingen die passend onderwijs nodig hebben? Zijn er behalve
personeelstekorten meer redenen waarom geld dat voor ondersteuning is bedoeld, hier
niet aan wordt uitgegeven?5
Vraag 8
Heeft u of de Inspectie van het Onderwijs een goed beeld van het beleid per samenwerkingsverband
en in hoeverre dat bijdraagt aan de doelstellingen van passend onderwijs? Worden samenwerkingsverbanden
met bijvoorbeeld hoge aantallen thuiszitters hierop aangesproken? Zo ja, hoe ziet
het toezicht eruit?
Vraag 9
Worden jaarverslagen van samenwerkingsverbanden ook actief doorgelezen om te kijken
naar doelstellingen en worden zij erop aangesproken als blijkt dat zij zich niet aan
de Inspectienormen willen houden? Zo nee, waarom niet?
Vraag 10
Kunt u aangeven of u tevreden bent met de uitkomsten van de motie Westerveld cs. die
vraagt om samenwerkingsverbanden met bovenmatige financiële reserves te korten en
dat geld te investeren in passend onderwijs?6
Vraag 11
Hoe kan het dat een deel van dit geld juist weer ten goede is gekomen aan samenwerkingsverbanden
die al hoge financiële reserves hadden, zoals blijkt uit een eerdere analyse van de
redactie van het Onderwijsblad van de AOb?7 Hoe gaat u ervoor zorgen dat de financiële reserves van juist deze samenwerkingsverbanden
niet verder stijgen, maar juist wordt gezorgd dat deze bedragen én de bovenmatige
financiële reserves ten goede komen aan onderwijs en ondersteuning?
Vraag 12
Wat zijn de uitkomsten van de gesprekken die u heeft gevoerd met samenwerkingsverbanden
over het voorkomen dat in de toekomst de (bovenmatige) financiële reserves weer toenemen,
zoals de motie vraagt, en is toegezegd in de Kamerbrief van 19 september 2023?8 Wat is de status van deze afspraken en wie ziet erop toe dat deze daadwerkelijk worden
uitgevoerd?
Indieners
-
Gericht aan
M.L.J. Paul, minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs -
Indiener
Lisa Westerveld, Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.