Advies Afdeling advisering Raad van State en Nader rapport : Advies Afdeling advisering Raad van State en Nader rapport
36 555 Wijziging van onder meer de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek in verband met het stellen van voorschriften met betrekking tot de onderwijstaal, de mogelijkheid regie te voeren op een doelmatig onderwijsaanbod en de toegankelijkheid van het hoger onderwijs (Wet internationalisering in balans)
Nr. 4
                   ADVIES AFDELING ADVISERING RAAD VAN STATE EN NADER RAPPORT1
Hieronder zijn opgenomen het advies van de Afdeling advisering van de Raad van State
                  d.d. 11 april 2024 en het nader rapport d.d. 8 mei 2024, aangeboden aan de Koning
                  door de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Het advies van de Afdeling
                  advisering van de Raad van State is cursief afgedrukt.
               
Blijkens de mededeling van de Directeur van Uw kabinet van 7 maart 2024 nr. 2024000614,
                  machtigde Uwe Majesteit de Afdeling advisering van de Raad van State haar advies inzake
                  het bovenvermelde voorstel van wet rechtstreeks aan mij te doen toekomen. Dit advies,
                  gedateerd 11 april 2024, nr. W05.24.00042/I, bied ik U hierbij aan.
               
De tekst van het advies treft u hieronder cursief aan, voorzien van mijn reactie.
Bij Kabinetsmissive van 7 maart 2024, no. 2024000614, heeft Uwe Majesteit, op voordracht
                     van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, bij de Afdeling advisering van
                     de Raad van State ter overweging aanhangig gemaakt het voorstel van wet tot wijziging
                     van onder meer de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek in verband
                     met het stellen van voorschriften met betrekking tot de onderwijstaal, de mogelijkheid
                     regie te voeren op een doelmatig onderwijsaanbod en de toegankelijkheid van het hoger
                     onderwijs (Wet internationalisering in balans), met memorie van toelichting.
Het wetsvoorstel bevat maatregelen die erop gericht zijn de instroom van internationale
                     studenten in het hoger onderwijs beter te kunnen beheersen (meer gerichte numerus
                     fixus, niet-EER-fixus, noodfixus) en de doelmatigheid van het onderwijsaanbod van
                     anderstalig hoger onderwijs te vergroten (invoering doelmatigheidstoets anderstalig
                     onderwijs). Daarnaast is een doelstelling de positie van het Nederlands als taal in
                     het hoger onderwijs te behouden en te versterken (versterking taalbeleid en uitbreiding
                     zorgplicht). Ten slotte voorziet het voorstel in een wijziging van de Wet referentieniveaus
                     Nederlandse taal en rekenen, met als doel een grondslag te bieden voor een zogenoemde
                     omkeerregeling in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo).
De Afdeling advisering van de Raad van State deelt de opvatting van de regering dat
                     de sterke en blijvende instroom van internationale studenten in sommige delen en sectoren
                     van het hoger onderwijs vraagt om een strategische herbezinning en een visie gericht
                     op een duurzame balans. Daarbij moet enerzijds het belang van internationalisering
                     voor de arbeidsmarkt, de kenniseconomie en het onderwijs worden erkend. Anderzijds
                     moet recht worden gedaan aan de houdbaarheid en duurzaamheid van het stelsel in termen
                     van kwaliteit, toegankelijkheid en doelmatigheid. Het is van belang om hieraan invulling
                     en uitwerking te geven vanuit een toekomstgerichte visie op de internationalisering
                     van het hoger onderwijs, binnen de context van lange termijn ontwikkelingen in maatschappij
                     en arbeidsmarkt.
Tegen de achtergrond van het streven naar een duurzame balans heeft de Afdeling begrip
                     voor de invoering van een doelmatigheidstoets voor anderstalige associate degree2 en bacheloropleidingen of -trajecten vanuit het perspectief van het onderwijsstelsel
                     als geheel. Daarbij adviseert zij expliciet in de wet vast te leggen dat instellingen
                     gezamenlijke aanvragen kunnen doen met betrekking tot meerdere, met elkaar samenhangende
                     opleidingen (clusteraanvragen) en instellingen te verplichten daartoe op overeenstemming
                     gericht overleg te voeren.
Verder adviseert de Afdeling om in het kader van de rechtszekerheid en proportionaliteit
                     het ultimum-remedium-karakter van de doelmatigheidstoetsing van bestaand anderstalig
                     opleidingsaanbod alsnog in de wettekst tot uitdrukking te brengen. Daarnaast moet
                     duidelijk worden gemaakt of bij de weging van de doelmatigheidscriteria ook de beschikbaarheid
                     van personeel een plaats krijgt. Indien dit het geval is dient hiertoe ook een wettelijke
                     grondslag te worden opgenomen.
De Afdeling adviseert de doelmatigheidstoets voor anderstalig onderwijs vooralsnog
                     niet voor het hoger beroepsonderwijs (hbo) te laten gelden, dan wel deze sector aan
                     een verlicht toetsingsregime te onderwerpen. De internationalisering in het hbo is
                     immers beperkt en heeft een ander karakter dan in het wetenschappelijk onderwijs (wo).
                     Ook heeft het hbo al jaren een stabiele instroom van internationale studenten.
De Afdeling begrijpt dat masteropleidingen niet aan de doelmatigheidstoets worden
                     onderworpen, gelet op de sterke verwevenheid tussen onderwijs en onderzoek. Ook zijn
                     deze veelal anderstalige opleidingen van betekenis voor het behouden en aantrekken
                     van internationaal (wetenschappelijk) onderzoekstalent.
De Afdeling is positief over de voorstellen op grond waarvan de instellingen een maximum
                     kunnen stellen aan het aantal tot een opleiding of traject toe te laten studenten
                     (fixusmaatregelen), die stroken met haar eerdere advisering op dit onderdeel in het
                     kader van het wetsvoorstel taal en toegankelijkheid.3 Wat betreft de voorgestelde taalmaatregelen adviseert de Afdeling om de zorgplicht
                     voor taalvaardigheid nader uit te werken in bestuurlijke afspraken, met duidelijke
                     uitgangspunten die leiden tot meetbare resultaten.
Verder maakt de Afdeling opmerkingen over de verhouding tot het Unierecht. Zij adviseert
                     om de rechtvaardiging van de voorgestelde taalmaatregelen niet in het licht van het
                     vrij verkeer, maar voor zover relevant in het licht van het unieburgerschap te plaatsen.
                     Ook adviseert zij om in de toelichting nader in te gaan op het onderscheid tussen
                     EER- en niet-EER-studenten in het kader van de numerus fixusmaatregelen.
Daarnaast wijst de Afdeling op het belang van overgangsfinanciering. Ook adviseert
                     zij om de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State te consulteren over de
                     gevolgen voor de rechtspraktijk. De Afdeling vraagt verder om een duiding van de verhouding
                     van dit wetsvoorstel tot een amendement op de begrotingswet OCW betreffende het eerder
                     kunnen invoeren van een numerus fixusmaatregel. Ten slotte wordt geadviseerd de omkeerregeling
                     in het mbo uit dit wetsvoorstel te halen.
In verband met deze opmerkingen is aanpassing van het wetsvoorstel en de toelichting
                     wenselijk.
1. Inhoud van het wetsvoorstel
               
Het wetsvoorstel vormt de uitwerking van maatregelen die al eerder zijn aangekondigd
                     in een brief van de Minister van OCW aan de Tweede Kamer, «Beheersing van internationale
                     studentenstromen in het hoger onderwijs», van 21 april 2023.4Doel van het voorstel is het realiseren van een duurzame balans in de internationalisering
                     van het hoger onderwijs in het licht van de maatschappelijke kosten en baten ervan.
                     Volgens de regering kunnen de instellingen goede redenen hebben om bepaalde opleidingen
                     in het Engels te verzorgen. Maar de individuele keuzes van de instellingen kunnen
                     leiden tot problematische gevolgen op stelselniveau, zodat een bredere belangafweging
                     noodzakelijk is. Daarbij is ook een doelstelling van het wetsvoorstel om de positie
                     van het Nederlands als taal in het hoger onderwijs te behouden en te versterken.
Het voorstel regelt:
1. de invoering van de mogelijkheid om een fixusmaatregel toe te passen op enkel een
                              traject5 binnen een opleiding, en de ruimte te bieden om binnen een capaciteitsfixus een maximum
                              aantal plaatsen voor niet-EER-studenten6 vast te stellen.7 Ook geeft het voorstel instellingen de bevoegdheid om bij een onverwachte en grote
                              groei van het aantal aanmeldingen eenmalig een noodfixus in te stellen.8 Instellingen krijgen hiermee meer mogelijkheden om gerichter te sturen op de instroom
                              van internationale studenten en dus op de samenstelling van de studentenpopulatie.
2. de toetsing door de Minister van OCW van de (macro)doelmatigheid, zowel van nieuw
                              als van bestaand anderstalig aanbod.9 De Minister laat zich bij het al dan niet verlenen van instemming adviseren door
                              de Commissie Doelmatigheid Hoger Onderwijs (CDHO). Uit de toelichting blijkt dat het
                              de sterke voorkeur heeft dat de instellingen met elkaar de anderstalige opleidingen
                              en trajecten inventariseren. Die worden vervolgens aan de hand van een aantal wettelijke
                              criteria10 worden beoordeeld in hoeverre het bestaande anderstalige aanbod doelmatig is (zelfregie).
                              Daarna neemt de Minister op de gezamenlijke clusteraanvragen van de instellingen een
                              besluit tot al dan niet instemmen met (voortzetting van) de opleidingen en trajecten.11 De Minister wordt daarnaast bevoegd om de verleende instemming voor anderstalig onderwijs
                              in te trekken of hier voorwaarden aan te verbinden.12
                              
3. de modernisering van het taalbeleid van instellingen voor hoger onderwijs. Ten aanzien
                              van de onderwijstaal komt er in zoverre meer ruimte om anderstalig onderwijs te verzorgen,
                              dat het uitgangspunt dat opleidingen in beginsel in het Nederlands worden verzorgd
                              wordt beperkt tot associate degree- en bacheloropleidingen en -trajecten.13 Dit uitgangspunt zal niet meer voor masteropleidingen gelden. De verplichting tot
                              bevordering van de Nederlandse taalvaardigheid van Nederlandse studenten wordt geconcretiseerd
                              en uitgebreid tot alle – ook anderstalige – studenten, mede om de blijfkans14 van internationale afgestudeerden te vergroten.15
                              
Daarnaast voorziet het voorstel in een wijziging van de Wet referentieniveaus Nederlandse
                     taal en rekenen. Het doel hiervan is een grondslag te bieden voor een zogenoemde omkeerregeling
                     in het mbo.16 Hierdoor wordt het voor internationale studenten mogelijk om een lager niveau voor
                     Nederlands te compenseren met een hoger niveau in een andere taal.
2. Aanleiding en achtergrond
               
Vanaf de start van het Bologna-proces (1999) en de Europese Hoger Onderwijsruimte
                     hebben opeenvolgende kabinetten ingezet op een stimulering van de studentmobiliteit
                     en uitwisseling tussen hoger onderwijsstelsels.17 Aan de keuze om internationalisering te stimuleren liggen verschillende redenen ten
                     grondslag. Internationalisering draagt eraan bij dat Nederland, als land met een kenniseconomie,
                     internationaal talent kan aantrekken en aan zich kan binden en de economische infrastructuur
                     kan versterken door een gunstig klimaat voor innovatie en ondernemerschap te scheppen.
                     In relatie tot de arbeidsmarkt is internationalisering van belang vanwege de grensoverschrijdende
                     concurrentie om schaars talent, met name voor tekortsectoren als techniek en ICT.
Daarbij kan internationalisering ook een deel van het antwoord vormen op de problemen
                     van ontgroening en vergrijzing en de daarmee samenhangende vermindering van het Nederlandse
                     arbeidsaanbod. Internationalisering is verder van belang om de kwaliteit van het hoger
                     onderwijs te waarborgen en aansluiting te houden bij de top van de internationale
                     wetenschap. Dat is ook in het belang van de Nederlandse studenten. Ten slotte leidt
                     de instroom van buitenlandse studenten tot extra inkomsten voor het hoger onderwijs
                     en tot verhoging van het bruto nationaal product.18
                     
Inmiddels heeft de internationalisering in het hoger onderwijs een hoge vlucht genomen.19 Sinds 2015 is het totale aantal studenten van circa 700.000 naar bijna 820.000 gegroeid
                     (2023). Deze groei is vooral toe te schrijven aan de grote stijging van het aantal
                     internationale studenten in het wetenschappelijk onderwijs (wo).20 Was in 2012 nog 14 procent van de nieuwe wo-bachelorstudenten afkomstig uit het buitenland,
                     inmiddels is bijna 40 procent van de eerstejaars internationaal. In het hbo is de
                     stijging in dezelfde periode een stuk kleiner (van 8 procent naar 12 procent).
De internationalisering heeft er onder meer toe geleid dat in 2021 29 procent van
                     de wo-bachelors en 78 procent van de wo-masters alleen in het Engels was te volgen
                     en dat op dit moment een op de vier studenten in de wo-master uit het buitenland komt.
                     Deze cijfers liggen ver boven het Europees gemiddelde. In het hbo wordt nog vooral
                     Nederlandstalig onderwijs verzorgd. Op dit moment is het aandeel Engelstalige hbo-bacheloropleidingen
                     10 procent en het aandeel Engelstalige hbo-masteropleidingen 25 procent.21
                     
De toenemende internationalisering van het hoger onderwijs kent niet alleen voordelen,
                     maar heeft ook nadelen en risico’s uit een oogpunt van de kwaliteit, toegankelijkheid
                     en doelmatigheid van het onderwijs. De instroom van buitenlandse studenten kan bij
                     populaire opleidingen de onderwijskwaliteit onder druk zetten, vanwege gebrek aan
                     capaciteit en hoge werkdruk voor docenten. Volgens de toelichting zijn bij diverse
                     instellingen inmiddels de grenzen bereikt, vooral op diverse locaties in het wo, bij
                     verschillende instellingen en opleidingen. Daarnaast zijn er zorgen over de beheersing
                     van de Nederlandse taal.
Voorts zou de toegankelijkheid voor Nederlandse studenten in het gedrang kunnen komen
                     bij bepaalde anderstalige opleidingen, en is het gebrek aan studentenhuisvesting in
                     sommige steden problematisch (de meeste internationale studenten zijn in enkele steden
                     geconcentreerd).22 Ten slotte staat de financiering van het hoger onderwijs onder druk. De instroom
                     van EER-studenten is elk jaar groter dan geraamd, terwijl de totale beschikbare middelen
                     voor het hoger onderwijs vooraf in de Rijksbegroting worden opgenomen. Als gevolg
                     daarvan daalt de bekostiging per student, terwijl de uitgaven toenemen. Volgens de
                     toelichting is er inmiddels een gebrek aan financiële mogelijkheden om de groei van
                     het aantal internationale studenten nog langer te faciliteren.23
                     
Tegen deze achtergrond introduceert het wetsvoorstel maatregelen die erop gericht
                     zijn de instroom van internationale studenten in het hoger onderwijs te beheersen,24 de doelmatigheid van het internationale onderwijsaanbod in het hoger onderwijs te
                     vergroten25 en het Nederlands als taal in het hoger onderwijs te behouden en te versterken26.
Een deel van de maatregelen is reeds voorgesteld in het wetsvoorstel taal en toegankelijkheid.27 In de toelichting wordt de intrekking van dit wetsvoorstel aangekondigd.28 De reden hiervoor is dat het voorliggende voorstel van een Wet internationalisering
                     in balans instellingen enerzijds meer ruimte geeft om de internationale studentenstroom
                     te beheersen. Anderzijds verwacht het van de instellingen grotere inspanningen op
                     het terrein van het taalbeleid. Een wezenlijk verschil is daarbij dat het criterium
                     dat anderstalig onderwijs van meerwaarde moet zijn voor de student niet meer leidend
                     is. In plaats daarvan wordt het gebruik van een andere taal dan het Nederlands gekoppeld
                     aan doelmatigheidsargumenten. Daarmee stapt de regering over van het accentueren van
                     de meerwaarde voor de student naar het redeneren vanuit de meerwaarde voor de samenleving,
                     aldus de toelichting.29
                     
3. Toekomstgerichte visie op internationalisering van het hoger onderwijs
               
De Afdeling deelt de opvatting van de regering dat de sterke en blijvende instroom
                     van internationale studenten in sommige delen en sectoren van het hoger onderwijs
                     tegen grenzen aanloopt. Daardoor is het meer van belang geworden om een nieuwe uitgangssituatie
                     te scheppen. Een positie waarbij de waardevolle aspecten van internationalisering
                     behouden blijven, en tevens recht wordt gedaan aan de houdbaarheid van het stelsel
                     in termen van kwaliteit, toegankelijkheid en doelmatigheid. Internationalisering versterkt
                     de internationale reputatie van het hoger onderwijs en helpt bij het wereldwijd aantrekken
                     van talent. Dat is ook van belang voor de Nederlandse kenniseconomie en de samenleving
                     als geheel.
Tot 2040 zal sprake zijn van een sterke krimp in de beroepsbevolking als gevolg van
                     vergrijzing, en zal het aantal Nederlandse studenten dalen.30 Er zijn al sectoren waarin de landelijke tekorten op de arbeidsmarkt uitzonderlijk
                     groot zijn.31 Dat is overigens niet een louter Nederlandse ontwikkeling. In verschillende Europese
                     landen wordt er daarom meer dan voorheen naar gestreefd het aantal kennismigranten
                     en internationale studenten te vergroten.32
                     
Omdat de spankracht van het onderwijsstelsel niet onbeperkt is, is het van belang
                     de opleidingscapaciteit vooral daar in te zetten waar de meerwaarde het grootst is.
                     Daarmee draagt het tegelijkertijd bij aan een stimulerend studie- en onderzoekklimaat.
                     In 2013 wees de SER er al op dat veel buitenlandse studenten een studie volgen waarbij
                     op dit moment geen krapte bestaat op de arbeidsmarkt en de baankansen over het algemeen
                     niet groot zijn.33 Daarin verschillen zij overigens niet van Nederlandse studenten. Het is in dit licht
                     dan ook begrijpelijk dat de regering het volledige aanbod aan bestaande anderstalige
                     opleidingen kritisch tegen het licht wil houden. Op die manier kan de opleidingscapaciteit
                     gerichter worden ingezet, en kan zij daarnaast ook nieuwe anderstalige opleidingen
                     op basis van doelmatigheid gaan beoordelen.
Ook de mogelijkheid tot het instellen van numeri fixi kan bijdragen aan een doelmatiger
                     opleidingsaanbod. De Afdeling onderschrijft de voorstellen inzake de fixus-maatregelen,
                     die stroken met haar eerdere advisering op dit onderdeel.34 Zij wijst er op dat er vanuit de hoger onderwijsinstellingen een dringende en spoedeisende
                     vraag is om dit instrumentarium.
Het voorstel heeft in hoofdzaak betrekking op het stelsel van hoger onderwijs en probeert
                     daarbij een duurzame balans te bereiken. Er zijn scenario’s gepubliceerd ten behoeve
                     van de toekomstvisie op het hoger onderwijs en de bekostigingssystematiek. Een volgend
                     kabinet zal daar keuzes over maken.35
                     
De Afdeling merkt op dat dergelijke keuzes in samenhang, moeten worden bezien, mede
                     gelet op de mogelijk ingrijpende gevolgen voor hoger onderwijsinstellingen, ook op
                     de lange termijn. Daarbij is het aangewezen om te anticiperen op prognoses én scenario's,
                     gericht op de toekomstige behoeften van maatschappij en arbeidsmarkt, gebaseerd op
                     een economische structuurvisie voor Nederland.36 Hieraan zou aandacht kunnen worden besteed in de aankomende Strategische Agenda Hoger
                     Onderwijs en Onderzoek.
Vervolgens zouden die keuzes bij de uitwerking en uitvoering van dit wetsvoorstel
                     kunnen worden betrokken, onder andere bij de uitwerking van de criteria voor de doelmatigheidstoetsing.
                     Tevens is van belang dat de regionale arbeidsmarkt en ontwikkelingen als krimp en
                     groei worden meegenomen.37 Samen met andere departementen (zoals SZW en EZK) moet in verband met deze vraagstukken
                     samenhangend beleid voor de lange termijn worden geformuleerd en uitgevoerd.38 Daartoe is afstemming met decentrale overheden, maatschappelijke organisaties, onderwijskoepels,
                     vakbonden en het bedrijfsleven aangewezen.39
                     
De Afdeling adviseert om in de toelichting nader in te gaan op deze samenhang. Zij
                     adviseert hierop terug te komen bij de uitwerking en uitvoering van het wetsvoorstel,
                     alsook bij de uitwerking van een toekomstgerichte visie op de internationalisering
                     van het hoger onderwijs in het licht van een economische structuurvisie voor Nederland.
De regering deelt de opvatting van de Afdeling dat het internationaliseringsbeleid
                  in het hbo en wo in samenhang moet worden bekeken met andere maatschappelijke problemen,
                  zowel binnen het onderwijs als daarbuiten. Binnen de criteria in de toets anderstalig
                  onderwijs is expliciet ruimte voor anderstalig onderwijs vanwege behoeften op de (regionale)
                  arbeidsmarkt. De regering heeft ook oog voor de gevolgen van een weigering van instemming
                  om een anderstalige opleiding voort te zetten. Deze gevolgen worden expliciet betrokken
                  bij de bepaling van de termijn die wordt geboden voor afbouw van trajecten of opleidingen
                  of het omzetten van de onderwijstaal van deze opleidingen.
               
De internetconsultatie van dit wetsvoorstel heeft reacties opgeleverd uit verschillende
                  wetenschappelijke, maatschappelijke en economische gezichtspunten. Naar aanleiding
                  daarvan heeft nadere afstemming plaatsgevonden met het onderwijsveld, studentenorganisaties
                  en vertegenwoordigers van (jonge) onderzoekers, maar ook met maatschappelijke organisaties
                  zoals Economic Boards, werkgeversorganisaties en Euregio’s. Ook is over de inhoudelijke
                  samenhang met andere beleidstrajecten actief afgestemd met andere departementen, waaronder
                  SZW en EZK. Daarnaast is recentelijk samenhang aangebracht tussen de maatregelen uit
                  dit wetsvoorstel en de investeringen van de regering in het kader van het versterken
                  van het ondernemingsklimaat rond de microchipsector.40 Het rapport van de Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen 2050 sluit aan bij
                  de doelstellingen van dit wetsvoorstel, en nodigt uit tot verdere samenwerking op
                  het gebied van migratiebeleid.41 De regering wil de samenwerking voortzetten in de uitwerking van lagere regelgeving
                  en bij het aanpakken van de bredere maatschappelijke problemen rondom de arbeidsmarkttekorten
                  en krimp en groei. Paragraaf 2.2 van de toelichting is op dit punt aangevuld.
               
De Minister van OCW zal internationalisering in balans als onderwerp toevoegen aan
                  de Strategische Evaluatie Agenda (SEA). De SEA wordt opgesteld aan de hand van een
                  uitgewerkte beleidstheorie en richt zich op de informatiebehoefte vanuit de verschillende
                  beleidsdoelen. Daarbij wordt jaarlijks gereflecteerd op wat nodig is aan onderzoeken,
                  rapportages en evaluaties om tot het gestelde doel te komen. Dit komt elke zeven jaar
                  samen in een periodieke rapportage. Daaruit blijkt of aanvullende maatregelen nodig
                  zijn. De SEA wordt daarmee ingezet om invulling te geven aan een gedeelte van de monitoring,
                  rapportage en advisering die in het wetsvoorstel omschreven is.
               
4. Doelmatigheidstoets anderstalige AD- en bacheloropleidingen
               
a. Zelfregie en samenwerking
               
Het wetsvoorstel verplicht instellingen om de continuering van de bestaande anderstalige
                     AD- en bacheloropleidingen ter instemming aan de Minister van OCW voor te leggen.42 Daarbij zal de Minister onder meer beoordelen of de betreffende opleiding past binnen
                     het taalbeleid van de instelling en of deze doelmatig is gelet op het totale opleidingsaanbod,
                     de arbeidsmarkt, de regionale omstandigheden en de internationale uniciteit dan wel
                     positionering.
Uit de toelichting blijkt dat de instellingen geacht worden er naar te streven in
                     sectorale overleggen tot afstemming te komen en gezamenlijk toe te werken naar een
                     doelmatig anderstalig aanbod.43 In een ministeriële regeling44 zal de instellingen de gelegenheid worden geboden om gezamenlijk clusteraanvragen
                     in te dienen.45 De huidige macrodoelmatigheidsregeling biedt instellingen hiertoe reeds de mogelijkheid
                     bij de aanvraag voor het starten van nieuwe opleidingen.46
                     
De Afdeling heeft begrip voor de keuze voor deze sturingsfilosofie. Eerder zijn via
                     bestuursakkoorden en sectorplannen al met succes stelselherzieningen tot stand gebracht
                     in het hoger onderwijsstelsel. Ook zijn er met het oog op doelmatigheid herverdelingsoperaties
                     uitgevoerd.47 Verder is vaker geadviseerd om te komen tot meer regievoering en een strategie gericht
                     op spreiding en concentratie van het opleidingsaanbod.48 In het Bestuursakkoord 2022 zijn reeds afspraken gemaakt over het beheersen van internationale
                     studentenstromen en het behoud van Nederlands als academische taal.49 En recent hebben de koepelorganisaties Vereniging Hogescholen (VH) en Universiteiten
                     van Nederland (UNL) op verzoek van de Minister, daartoe opgeroepen door de Tweede
                     Kamer, elk een eerste plan opgeleverd met maatregelen om invulling te geven aan deze
                     zelfregie.50 Dit sluit aan bij de gekozen sturingsfilosofie die uit een combinatie van zelfregie,
                     bestuurlijke afspraken en wettelijke maatregelen bestaat.
De tekst van het wetsvoorstel51 gaat niettemin uit van de situatie dat individuele instellingen afzonderlijk en per
                     opleiding een aparte aanvraag indienen. Dat is begrijpelijk, gelet op de autonomie
                     van de instellingen en de mogelijkheid dat instellingen geen overeenstemming weten
                     te bereiken. Bij de gekozen sturingsfilosofie is het nadrukkelijk de intentie dat
                     instellingen gezamenlijk tot een strategie komen met het oog op spreiding en concentratie
                     van opleidingen.
Gelet daarop adviseert de Afdeling om deze – blijkens de toelichting sterk geprefereerde
                     – strategie in de wettekst tot uitdrukking te laten komen. Daartoe zou in de wet zelf
                     de preferentie voor de (regionale of sectorale) clusteraanvragen voor de continuering
                     van bestaande anderstalige opleidingen kunnen worden opgenomen. Om in dit verband
                     een zo goed mogelijke samenwerking en legitimatie naar de geledingen binnen de instellingen
                     te bevorderen, zou een verplichting tot het voeren van op overeenstemming gericht
                     overleg in de wet kunnen worden opgenomen.52
                     
De Afdeling adviseert het wetsvoorstel in deze zin aan te passen.
De regering begrijpt de opmerkingen van de Afdeling met betrekking tot de discrepantie
                  tussen het in de wettekst opgenomen uitgangspunt van individuele toetsing en de sterke
                  wens van de regering dat instellingen komen tot clusteraanvragen als sluitstuk van
                  de zelfregie. De regering heeft daarom de vorm van de clusteraanvraag opgenomen in
                  het in het wetsvoorstel voorgestelde artikel 6.4, tweede lid, WHW, zodat deze ook
                  daar expliciet tot uitdrukking komt. Daarbij is tevens de verplichting opgenomen voor
                  instellingsbesturen om op overeenstemming gericht overleg te voeren alvorens tot indiening
                  van de voornemens over te gaan. De regering vindt het van belang dat aanvragen waar
                  mogelijk door instellingen gezamenlijk worden ingediend. Daarmee wordt voortgebouwd
                  op de zelfregie vanuit instellingen. Het overleg moet plaatsvinden tussen de instellingsbesturen
                  die met elkaar samenhangende opleidingen of trajecten verzorgen, bijvoorbeeld tussen
                  de wo-opleidingen psychologie onderling of tussen de opleidingen in het hbo-kunstonderwijs
                  onderling. De regering laat de precieze aard van de clustering aan het onderwijsveld.
                  Er zijn verschillende reeds bestaande overlegstructuren rondom curriculumvorming en
                  onderwijsprofilering die daarvoor het startpunt kunnen vormen, zoals sectorplannen,
                  sectorale adviescolleges en domeinenraden. Uit de zelfregieplannen van hogescholen
                  en universiteiten blijkt dat de governance- en beslisstructuren die door hen zijn
                  ingericht voor afstemming over de onderwijstaal, hun basis vinden in deze sectorale
                  overleggen.
               
Het overleg is gericht op het geclusterd indienen van aanvragen tot voortzetting van
                     bestaand anderstalig onderwijsaanbod. Binnen het cluster kunnen instellingsbesturen
                     gezamenlijk keuzes maken waardoor de opleidingen of trajecten binnen het cluster gezamenlijk
                     voldoen aan de doelmatigheidscriteria. Instellingen worden gestimuleerd om hierin
                     kritische keuzes te maken die aansluiten op de wettelijke criteria. Met het gebruik
                     van clusteraanvragen wordt bevorderd dat de Minister van OCW het totaalaanbod binnen
                     een bepaalde sector kan beoordelen, waardoor sprake is van efficiënte en integrale
                     besluitvorming.
                  
Indien het overleg niet leidt tot overeenstemming (of indien er geen samenhangend
                     aanbod bestaat), kan een instelling afzonderlijk een aanvraag indienen. Het ligt in
                     de rede dat instellingsbesturen in de aanvragen reflecteren op de uitkomst van het
                     overleg, daarover zullen bij lagere regelgeving nadere procedurele voorschriften worden
                     opgesteld.
                  
Dit is nader toegelicht in paragraaf 4.3.6 van de toelichting en de artikelsgewijze
                  toelichting van het voorgestelde artikel 6.4, tweede lid.
               
b. Rechtszekerheid en proportionaliteit
               
De Afdeling merkt op dat de doelmatigheidstoetsing van bestaand anderstalig opleidingsaanbod
                     een potentieel ingrijpend instrument is. In dit verband is het zaak om de belangen
                     van hoger onderwijsinstellingen, onderwijspersoneel en studenten zo goed mogelijk
                     te waarborgen.
De Afdeling constateert dat de regering in de toelichting tegemoet is gekomen aan
                     de zorgen over de rechtszekerheid van instellingen over de uitwerking van de toets
                     anderstalig onderwijs.53 Daartoe is een uitgebreide uitleg gegeven over de inhoud van de doelmatigheidstoetsing.
                     Bovendien is er alsnog voor gekozen om de criteria uit te werken in een algemene maatregel
                     van bestuur.54
                     
Verder blijkt uit de toelichting dat de Minister slechts in laatste instantie zijn
                     doorzettingsmacht wil gebruiken om te interveniëren in bestaand anderstalig onderwijsaanbod.55 De Afdeling merkt op dat dit ultimum remedium-karakter van belang is voor de proportionaliteit
                     van de maatregelen, maar dat dit nog niet in de wettekst tot uitdrukking komt.
De Afdeling adviseert om in de toelichting op het voorgaande in te gaan en het ultimum-remedium-karakter
                     van de doelmatigheidstoetsing van bestaand anderstalig opleidingsaanbod en het op
                     basis daarvan ingrijpen in het aanbod alsnog in de wettekst tot uitdrukking te brengen.
De regering deelt de opvatting van de Afdeling dat de toets anderstalig onderwijs
                  voor het bestaande onderwijsaanbod potentieel grote gevolgen heeft. Dit is de reden
                  dat de regering instellingen vraagt om zelf het voortouw hierin te nemen. De eerdergenoemde
                  zelfregieplannen van de koepelorganisaties voor het hbo en wo zijn daar het startpunt
                  van. De instellingen gaan vervolgens samen in overleg om, met inachtneming van de
                  doelmatigheidscriteria van de wet en de uitwerking daarvan in de algemene maatregel
                  van bestuur, tot kritische keuzes te komen en zoveel mogelijk gezamenlijk clusteraanvragen
                  in te dienen. De instellingen worden ook bij de uitwerking in de algemene maatregel
                  van bestuur in een vroeg stadium betrokken, om tot wederzijdse gedachtevorming te
                  komen en aandachtspunten zoveel als mogelijk mee te nemen, voordat dit besluit door
                  de regering wordt vastgesteld. Daarbij vindt ook interdepartementaal overleg plaats,
                  en wordt input van maatschappelijke organisaties meegenomen.
               
De toets anderstalig onderwijs en de advisering door de CDHO vormen het sluitstuk.
                  Als instellingen onvoldoende tot kritische keuzes zijn gekomen, op basis van de doelmatigheidscriteria,
                  kan de Minister, op advies van de CDHO, de instemming voor het anderstalig verzorgen
                  van het onderwijs weigeren. Daarmee is niet de toets zelf het ultimum remedium, maar
                  de weigering en intrekking wel. De regering heeft paragraaf 4.6.3 van de toelichting
                  aangepast om deze nuance beter voor het voetlicht te brengen.
               
c. Doelmatigheidscriteria
               
Het tweede lid van de voorgestelde artikelen 6.3 en 6.4 WHW bevat de criteria voor
                     de toets anderstalig onderwijs. Op grond van deze bepalingen stemt de Minister van
                     OCW in met het verzorgen van een anderstalige opleiding of anderstalig traject indien
                     aan deze criteria is voldaan. Deze criteria worden in samenhang bezien en onderling
                     afgewogen in de oordeelsvorming over de doelmatigheid. De exacte wijze van toetsing
                     aan de criteria zal zoals gezegd nader worden geconcretiseerd in een algemene maatregel
                     van bestuur.56
                     
Volgens de toelichting speelt bij elk van deze criteria mee in welke mate er personeel
                     beschikbaar is dat (op een niveau, vereist voor kwalitatief goed onderwijs) in het
                     Nederlands kan doceren.57 Dit vooronderstelt dat de instelling bij het beroep op regionale omstandigheden,
                     arbeidsmarkt of internationale uniciteit dan wel positionering onder omstandigheden
                     kan motiveren dat de inzet van anderstalig personeel bij gebreke van geschikt Nederlandstalig
                     personeel voor de opleiding of het traject noodzakelijk is om goed onderwijs te verzorgen.
                     In de voorgestelde wettekst is de al dan niet beschikbaarheid van zulk personeel echter
                     geen zelfstandig criterium.
De Afdeling merkt op dat het terecht is dat bij de weging van de doelmatigheidscriteria
                     ook de beschikbaarheid van personeel een plaats krijgt. Zij vraagt zich echter af
                     of de wet daarvoor een voldoende grondslag biedt. Bepaald wordt immers dat de Minister
                     zijn instemming verleent indien het anderstalig verzorgen van de opleiding of het
                     traject doelmatig is, gelet op de wettelijke criteria. Die opsomming lijkt geen ruimte
                     te bieden voor een beoordeling of weging die mede gestoeld is op andere gronden.
De Afdeling adviseert hierop in de toelichting nader in te gaan, dan wel in de wettekst
                     te verduidelijken dat bij de weging van de wettelijke criteria de al dan niet beschikbaarheid
                     van voldoende Nederlandstalig personeel betrokken kan worden.
De regering heeft er niet voor gekozen naar aanleiding van de opmerking van de Afdeling
                  de beschikbaarheid van Nederlandstalig personeel als aspect van doelmatigheid in de
                  wettekst op te nemen. Het gegeven dat een instelling anderstalig personeel in dienst
                  heeft, is geen zelfstandige grond om het anderstalig verzorgen van een opleiding als
                  doelmatig te beschouwen, noch een factor die meeweegt bij de beoordeling van de doelmatigheid.
                  In paragraaf 4.3.3 van de memorie van toelichting zijn de passages vervallen waarmee
                  de indruk werd gewekt dat een opleiding op grond van de internationale achtergrond
                  van het personeelsbestand, of met het oog op beperkte mogelijkheden tot het aantrekken
                  van gekwalificeerd Nederlandstalig personeel, de doelmatigheid van het anderstalig
                  verzorgen van een opleiding of traject – mede – kan onderbouwen. Er kan weliswaar
                  een verband bestaan tussen het aandeel anderstalig personeel en de doelmatigheidscriteria
                  uit de toets anderstalig onderwijs, maar dit maakt het geen zelfstandig criterium.
                  Een opleiding die internationaal gepositioneerd is, zal naar verwachting ook veel
                  anderstalig personeel hebben. Hetzelfde geldt voor opleidingen die opleiden tot een
                  beroepsgroep met grote arbeidstekorten, waarbij het moeilijk kan zijn om voldoende
                  geschoold Nederlandstalig personeel aan te trekken. Het aandeel anderstalig personeel
                  is daarom eerder een gevolg van de doelmatigheid van de anderstaligheid, dan dat het
                  een indicator daarvan is.
               
De regering erkent tegelijkertijd dat het personeelsbestand een belangrijke rol speelt
                  binnen de interne organisatie van een instelling. Het personeelsbestand van een opleiding
                  of traject is deels een reflectie van keuzes uit het verleden. Zo is het aannemelijk
                  dat een opleiding die al geruime tijd anderstalig wordt verzorgd, in deze periode
                  ook anderstalig personeel heeft aangetrokken. Dit beïnvloedt de termijn waarbinnen
                  een opleiding of traject redelijkerwijs zou kunnen omschakelen naar het Nederlands.
                  Daarom is de samenstelling van het personeelsbestand een factor bij het vaststellen
                  van een redelijke termijn om een anderstalige opleiding of een anderstalig traject
                  om- of af te bouwen, indien een afwijzend besluit wordt genomen. Bij een groot anderstalig
                  personeelsbestand wordt gestreefd om voldoende tijd te bieden om het anderstalige
                  personeel Nederlandstalig te scholen of Nederlandstalig personeel te werven. Daarnaast
                  is de redelijke termijn bedoeld om instellingen voldoende in de gelegenheid te stellen
                  om een strategische inzet van het anderstalige personeel te verwezenlijken binnen
                  het anderstalig blijvende onderwijsaanbod en de ruimte die de wet biedt om binnen
                  het Nederlandstalige onderwijs een derde deel van het curriculum anderstalig te verzorgen.
                  Om dit te verduidelijken is paragraaf 4.3.7 van de toelichting aangescherpt.
               
d. Onderscheid bachelor/master
               
De doelmatigheidstoetsing van bestaand anderstalig onderwijsaanbod heeft geen betrekking
                     op masteropleidingen. Volgens de toelichting hebben masteropleidingen doorgaans een
                     meer specialistisch karakter en kennen zij een sterkere verwevenheid met (al dan niet
                     toegepast) onderzoek.58 Veel van deze opleidingen kunnen naar het oordeel van de regering een beroep doen
                     op anderstaligheid als een doelmatige keuze.
De Afdeling neemt aan dat dit onder meer is gelegen in het internationale karakter
                     van het met het onderwijs verweven onderzoek, de dominantie van de Engelse taal in
                     beschikbaar onderwijsmateriaal en onderwijsmethoden en de noodzaak anderstalig personeel
                     in te zetten. De regering is dan ook van oordeel dat de masteropleidingen vrijheid
                     moeten hebben om de opleidingstaal te kunnen bepalen. De Afdeling heeft begrip voor
                     dit uitgangspunt, gelet op de sterke verwevenheid tussen (internationaal georiënteerd)
                     onderwijs en onderzoek en de noodzaak van het behouden en versterken van de aantrekkelijkheid
                     van Nederlandse hoger onderwijsinstellingen voor internationaal wetenschappelijk talent.
De inspectie heeft erop gewezen dat het loslaten van de taalregels voor de master
                     tot gevolg kan hebben dat masteropleidingen minder toegankelijk zouden kunnen worden
                     voor Nederlandse studenten die niet zo taalvaardig zijn in (vooral) het Engels.59 De regering acht het effect hiervan in de master minder groot, omdat deze studenten
                     al langer in het hoger onderwijs deelnemen en hebben kunnen wennen aan Engelstalige
                     literatuur en mogelijke Engelstalige (keuze)vakken of gastcolleges. De regering verwacht
                     daarom dat anderstaligheid in de master studenten minder afschrikt dan in de bachelorfase.60
                     
De Afdeling merkt op dat de inspectie in 2018 al heeft gewezen op de risico’s van
                     een gebrekkige aansluiting van het bacheloronderwijs op Engelstalige masteropleidingen.61 Deze risico’s zijn het meest waarschijnlijk bij een geheel of grotendeels Nederlandstalige
                     bacheloropleiding. Voor studenten in deze opleidingen is het van belang dat de Engelse
                     taalvaardigheid in de bachelorfase wordt bevorderd, om te voorkomen dat de toegankelijkheid
                     van Engelstalige masteropleidingen voor Nederlandstalige studenten wordt belemmerd.62 Hierover zou de regering met de instellingen bestuurlijke afspraken kunnen maken.
                     Daarbij zouden ook financiële middelen ter beschikking moeten worden gesteld.
De Afdeling adviseert om in de toelichting op het bovenstaande in te gaan.
De Afdeling merkt terecht op dat er aandacht moet zijn voor de gevolgen die het uitzonderen
                  van de masterfase van de taalregels kan hebben op de aansluiting van het bacheloronderwijs
                  op (Engelstalig) masteronderwijs. Het uitgangspunt van het stelsel is dat het mogelijk
                  moet zijn om vanuit een bacheloropleiding door te stromen naar een masteropleiding.
                  Daarin hebben instellingen een verantwoordelijkheid. Dit uitgangspunt komt tot uitdrukking
                  in artikel 7.30b, zesde lid, WHW.
               
De regering beoogt de toegankelijkheid van Engelstalige masteropleidingen voor Nederlandstalige
                  studenten op twee manieren te borgen in het wetsvoorstel. Allereerst is binnen Nederlandstalige
                  bacheloropleidingen ruimte om een derde van het curriculum te vullen met anderstalige
                  onderwijseenheden. De ruimte voor meertaligheid biedt Nederlandstalige studenten de
                  mogelijkheid om anderstalige vakken en modules te volgen en zich op die manier voor
                  te bereiden op een anderstalige masteropleiding.
               
Daarnaast wordt het met het wetsvoorstel voor instellingen die anderstalige opleidingen
                  verzorgen verplicht om in het taalbeleid vast te leggen op welke wijze zij de toegankelijkheid
                  van anderstalige opleidingen, waaronder ook anderstalige masteropleidingen, voor Nederlandstalige
                  studenten waarborgen. Welke feitelijke maatregelen worden genomen is aan de instelling,
                  maar dat zouden bijvoorbeeld extracurriculaire faciliteiten kunnen zijn waar studenten
                  hun beheersing van de Engelse taal kunnen bevorderen.
               
Het is de inzet van de regering om naast de wettelijke maatregelen ook bestuurlijke
                  afspraken te maken ten aanzien van de onderwijstaal, met daarin aandacht voor de aansluiting
                  van het bacheloronderwijs op het masteronderwijs. Naar aanleiding van het advies van
                  de Afdeling is paragraaf 4.4.3 van de memorie van toelichting op dit punt verduidelijkt.
                  Vooralsnog legt de regering zich niet toe op het beschikbaar stellen van aanvullende
                  financiering vooruitlopend op de overeen te komen bestuurlijke afspraken. Afhankelijk
                  van de omvang van de uit de bestuurlijke afspraken voortkomende taken en de mate waarin
                  deze niet al voortvloeien uit de wettelijke verantwoordelijkheid van instellingen,
                  zal te zijner tijd beoordeeld worden of additionele financiële middelen ter beschikking
                  moeten worden gesteld.
               
e. Onderscheid hbo/wo
               
Zoals hiervoor (in paragraaf 2) is aangegeven zijn de aantallen en percentages Engelstalige
                     bacheloropleidingen in het wo aanzienlijk groter dan in het hbo.63 Daarbij is het percentage in het hbo al jaren min of meer stabiel. Toch betekent
                     dat volgens de regering niet dat er binnen het hbo geen noodzaak is voor strategisch
                     handelen om te voorkomen dat daar dezelfde problemen ontstaan als in het wo.64
                     
Het is in dit verband van belang om rekening te houden met de verschillende doelstellingen
                     van universiteiten en hogescholen. Universiteiten zijn gericht op het verzorgen van
                     wetenschappelijk onderwijs en het verrichten van wetenschappelijk onderzoek.65 Hogescholen zijn gericht op het verzorgen van hoger beroepsonderwijs, het doen van
                     onderzoek gericht op de beroepspraktijk en het bijdragen aan de ontwikkeling van beroepen
                     waarop het onderwijs is gericht.66
                     
Dit verschil in oriëntatie kan verklaren waarom het anderstalige onderwijs in het
                     hbo, anders dan in het wo, slechts in enkele sectoren breed is ontwikkeld. De toelichting
                     maakt onvoldoende duidelijk waarom soortgelijke problemen als in het wo ook in het
                     hbo zouden kunnen rijzen, en op welke problemen dan in het bijzonder wordt gedoeld.
                     In dit verband wijst de Afdeling ook op de brief van de Minister van OCW naar aanleiding
                     van de zelfregieplannen van de koepels, waarin hij opmerkt zich bewust te zijn van
                     de verschillen tussen de instellingen.67
                     
Tenzij er duidelijke indicaties zijn dat verschillende anderstalige AD- en bacheloropleidingen
                     in het hbo reeds nu of in de nabije toekomst ondoelmatig zijn, adviseert de Afdeling
                     de toets anderstalig onderwijsaanbod vooralsnog niet op het hbo van toepassing te
                     verklaren, dan wel deze sector aan een verlicht toetsingsregime te onderwerpen.68
                     
De regering is zich bewust van de verschillen tussen het hbo en het wo, maar deelt
                  niet de opvatting dat dit moet leiden tot het uitzonderen van het hbo van de toets
                  anderstalig onderwijs of tot een verlicht regime voor deze sector.
               
De regering acht het ook in het hbo van belang dat het gebruik van de Nederlandse
                  taal bij ad- en bacheloropleidingen de norm is en blijft. De maatregelen in het wetsvoorstel
                  op het gebied van opleidingstaal hebben als doel de positie van het Nederlands als
                  onderwijstaal te behouden en te versterken. Daartoe introduceert het wetsvoorstel
                  een toets waarmee wordt beoordeeld of het verzorgen van een ad- of bacheloropleiding
                  of -traject in een andere taal dan het Nederlands doelmatig is. De regering onderkent
                  dat het aantal en percentage anderstalige bacheloropleidingen in het hbo aanzienlijk
                  lager ligt dan in het wo. Evenwel neemt het aantal anderstalige hbo-opleidingen en
                  trajecten de laatste jaren toe.69 Ook verschilt het per domein in welke mate anderstalig onderwijs breed is ontwikkeld.
                  Het relatief lage aantal anderstalige ad- en bacheloropleidingen in het gehele hbo
                  leidt niet automatisch tot de conclusie dat iedere bestaande anderstalige opleiding
                  doelmatig is. Om dat vast te stellen, wordt het bestaande aanbod eenmalig getoetst.
               
De uitkomst van de toets biedt een beeld van het bestaande aanbod, in verhouding waartoe
                  nog te starten opleidingen kunnen worden beoordeeld. Met dit samenhangende pakket
                  heeft de Minister van OCW instrumenten in handen om te borgen dat het gehele anderstalige
                  onderwijsaanbod in het hbo en in het wo doelmatig is en blijft.
               
Naar verwachting zal de impact op hogescholen van de voorgestelde maatregelen beperkt
                  zijn, gezien het relatief lage aantal anderstalige opleidingen en trajecten. De impact
                  kan verder teruggebracht worden door de samenwerking en afstemming in de zelfregie
                  binnen het hbo, waarvan de toets anderstalig onderwijs het sluitstuk vormt. Hogescholen
                  hebben in hun zelfregie-aanpak aangegeven dat zij uitsluitend inzetten op geclusterde
                  aanvragen en dat zij dit zullen stutten met bindingsbesluiten in de vereniging.70 Dit biedt gelegenheid om de gevraagde inspanningen, waaronder het aanleveren van
                  bewijslast, gezamenlijk te leveren.
               
Bij de nadere uitwerking van de toets anderstalig onderwijs zal worden voorzien in
                  ruimte voor maatwerk zodat opleidingen worden beoordeeld met oog voor de specifieke,
                  sectorale context. Deze uitwerking volgt in lagere regelgeving.
               
5. Zorgplicht Nederlandse taalvaardigheid en verplicht taalbeleid
               
a. Bestuurlijke afspraken taalvaardigheid
               
De Afdeling onderschrijft het belang van het bevorderen van de Nederlandse taalvaardigheid
                     voor alle studenten. De huidige wettelijke verplichting om de uitdrukkingsvaardigheid
                     in het Nederlands van Nederlandstalige studenten te bevorderen wordt volgens de Onderwijsinspectie
                     onvoldoende nageleefd.71 De KNAW heeft in 2017 aangegeven dat het taalbeleid van instellingen grote tekortkomingen
                     vertoont en er te weinig aandacht is voor structurele bewaking van de kwaliteit van
                     anderstalig onderwijs en de training van de Engelse en Nederlandse taalbeheersing
                     en taalvaardigheden.72 Dat wordt voor studenten die een anderstalige opleiding volgen bevestigd door de
                     Inspectie in de Staat van het Onderwijs 2023. Daaruit blijkt dat deze studenten vooral
                     weinig gelegenheid krijgen om schrijfvaardigheid in het Nederlands te ontwikkelen.73 Hoewel instellingen aangeven ondersteuning aan te bieden om de Nederlandse taalvaardigheid
                     te bevorderen, meldt 27% van de ondervraagde studenten geen enkel aanbod te hebben
                     gekregen.
Uit onderzoek van Nuffic blijkt dat beheersing van de Nederlandse taal de kans dat
                     internationale studenten in Nederland blijven vergroot. Zeven op de tien buitenlandse
                     studenten hebben bij het solliciteren last van het feit dat ze niet goed Nederlands
                     spreken, terwijl 36% van de buitenlandse studenten aangeeft dat deze factor een negatieve
                     of sterk negatieve invloed heeft (gehad) op hun plannen om in Nederland te blijven.74 De regering ziet in deze bevindingen aanleiding om de zorgplicht van instellingen
                     om de Nederlandse taalvaardigheid te bevorderen, uit te breiden naar alle – ook anderstalige
                     – studenten.
De Afdeling merkt in lijn hiermee op dat het bevorderen van de Nederlandse taalvaardigheid
                     van alle studenten van belang is, vooral met het oog op de verbinding met de Nederlandse
                     samenleving en het bevorderen van de blijfkans van buitenlandse studenten op de arbeidsmarkt.75 Een zorgplicht voor het bevorderen van de Nederlandse taalvaardigheid en een verplicht
                     taalbeleid voor instellingen waarin zij invulling geven aan deze zorgplicht kunnen
                     hiertoe bijdragen.76 Ook moet taalbeleid beschrijven hoe de toegankelijkheid van de anderstalige opleiding
                     voor Nederlandstalige studenten en de onderwijskwaliteit worden gewaarborgd.
Volgens de toelichting beoogt deze verplichtingen om meer houvast te bieden aan de
                     instellingen en de Inspectie van het Onderwijs – en naar de Afdeling meent ook de
                     studenten – dan de huidige gedragscodes over taalbeleid.77 Het is aan de instellingen om hierover bestuurlijke afspraken te maken en om voor
                     verschillende groepen studenten te sturen op de referentieniveaus. Wanneer dit onvoldoende
                     resultaten oplevert kunnen alsnog bij of krachtens amvb nadere regels gesteld worden
                     over de inhoud van het taalbeleid.78
                     
De Taalunie, die in 2022 Nederland en Vlaanderen vergeleek op het punt van taalcompetentie-eisen
                     in het hoger onderwijs, benoemt dat de Vlaamse universiteiten samenwerken in de formulering
                     van overkoepelende definities, beleidsvisies en dataverzameling indien het de anderstalige
                     student betreft.79 De Nederlandse hoger onderwijsinstellingen zouden dit als voorbeeld kunnen nemen
                     bij het maken van bestuurlijke afspraken met de Minister van OCW, en via gezamenlijke
                     afspraken invulling kunnen geven aan de zorgplicht taalvaardigheid.80 Daarbij zouden, zoals de regering heeft aangekondigd, bestuurlijke afspraken moeten
                     worden vastgelegd met duidelijke uitgangspunten die leiden tot meetbare resultaten.
De Afdeling adviseert om in de toelichting op het voorgaande in te gaan.
De regering benadrukt nogmaals het belang van het bevorderen van de Nederlandse taalvaardigheid
                  van alle studenten. Het is aan de instellingen om de invulling van deze plicht vorm
                  te geven en in hun taalbeleid op te nemen hoe zij studenten hierin faciliteren. Er
                  zijn op dit vlak al goede initiatieven ontstaan in de zelfregie. Wat de regering betreft
                  worden deze initiatieven nader gestut door bestuurlijke afspraken. In dat kader vindt
                  de regering het ook van belang om met de koepelorganisaties VH en UNL bestuurlijke
                  afspraken te maken over het vormgeven van de verplichting tot bevordering van de taalvaardigheid,
                  waarbij het komen tot meetbare resultaten de inzet van de regering blijft.
               
Naar aanleiding van het advies zijn paragrafen 3.1.2 en 4.4.1 van de memorie van toelichting
                  aangevuld met verwijzingen naar de door de Afdeling aangehaalde onderzoeken met betrekking
                  tot het bevorderen van taalvaardigheid.
               
b. Financiën
               
Op grond van het voorstel moeten instellingen de Nederlandse taalvaardigheid van alle
                     studenten bevorderen, ongeacht de voertaal van de opleiding of het traject.81 Dit betreft een uitbreiding ten opzichte van de huidige wettelijke plicht om de uitdrukkingsvaardigheid
                     in het Nederlands van Nederlandstalige studenten te bevorderen. De kosten voor het
                     aanbieden van Nederlands taalonderwijs worden door de regering voor alle instellingen
                     samen geschat op € 18,3 miljoen (structureel) en € 750.000 (incidenteel).82 De instellingen ontvangen geen extra financiële compensatie voor de nieuwe taken,
                     omdat een groot deel van deze financiële gevolgen zit verwerkt in de lumpsum in verband
                     met de wettelijke taak om de Nederlandse uitdrukkingsvaardigheid te bevorderen voor
                     Nederlandse studenten, aldus de toelichting.83
                     
Door het voorstel komen ruim 120.000 internationale studenten in aanmerking voor Nederlands
                     taalonderwijs, naast 635.000 Nederlandse studenten. Uit de toelichting blijkt dat
                     de taalvaardigheid van Nederlandse studenten tekortschiet, ondanks de bestaande zorgplicht.
                     Dit betekent dat een intensivering van het taalonderwijs aan Nederlandse studenten
                     noodzakelijk is.
Bovendien dient beduidend meer werk gemaakt te worden van het taalonderwijs voor internationale
                     studenten, mede met het oog op bevordering van hun blijfkans. De Afdeling is dan ook
                     van oordeel dat de hierboven genoemde bedragen te laag zijn in om stevig in te zetten
                     op de versterking van Nederlandse taalvaardigheid van alle studenten. Het lijkt niet
                     realistisch om te verwachten dat de extra kosten voor taalonderwijs die hiermee gemoeid
                     zijn voldoende kunnen worden bestreden uit de huidige reguliere bekostiging.
De Afdeling adviseert een betere inschatting te maken van de kosten die gemoeid zijn
                     met deze aanzienlijke uitbreiding van taken. Ook adviseert zij dragend te motiveren
                     of deze kosten uit de lumpsum zouden kunnen worden gefinancierd, en zo dit niet mogelijk
                     is hiervoor extra financiële middelen ter beschikking te stellen.
De regering onderkent dat met dit voorstel de taak van instellingen wordt uitgebreid.
                  Evenwel moet worden opgemerkt dat instellingen voor het grootste deel van de studenten
                  al een wettelijke taak hebben. Op grond van artikel 1.3, vijfde lid, WHW, zijn instellingen
                  verplicht om de uitdrukkingsvaardigheid van Nederlandstalige studenten te bevorderen.
                  Hogescholen en universiteiten ontvangen hiertoe financiering via de lumpsum. De uitbreiding
                  van de taak is van dien aard dat de financiële gevolgen daarvan naar de mening van
                  de regering binnen de lumpsum gedekt kunnen worden. Voor zover het de uitbreiding
                  van de taak voor niet-EER-studenten betreft, moet worden opgemerkt dat het instellingsbestuur
                  de bevoegdheid heeft om het instellingscollegegeld vast te stellen. Het instellingsbestuur
                  kan bij die vaststelling rekening houden met de taakuitbreiding. De regering deelt
                  de opvatting van de Afdeling niet dat de financiering voor deze plicht geïntensiveerd
                  dient te worden vanwege de achterblijvende resultaten van de wijze waarop instellingen
                  de bestaande wettelijke verplichting vormgeven.
               
Instellingen houden bij het vormgeven van deze plicht een grote mate van autonomie
                  over de wijze waarop zij de taalvaardigheid van hun studenten bevorderen. De kosten
                  die met de uitbreiding van deze plicht gepaard gaan, zijn afhankelijk van de wijze
                  waarop een instelling studenten faciliteert hun Nederlandse taalvaardigheid te bevorderen.
                  Zo zijn de structurele kosten voor het organiseren van een MOOC84 aanzienlijk lager dan die van een kleinschalige taalcursus. De berekende gemiddelde
                  kosten per student in paragraaf 6.3.1 van de memorie van toelichting, liggen in lijn
                  met de prijs van taalcursussen bij verschillende aanbieders.
               
Gelet op het bovenstaande is de regering niet van mening de uitbreiding van de plicht
                  tot het bevorderen van de Nederlandse taalvaardigheid van alle studenten, additionele
                  financiering vereist. Naar aanleiding van het advies van de Afdeling heeft de regering
                  de inschatting van de kosten in paragraaf 6.3.1 van de memorie van toelichting nader
                  onderbouwd.
               
6. Verhouding tot hoger recht
               
a. Taalmaatregelen in het licht van het Unierecht
               
De voorgestelde taalmaatregelen (in het bijzonder de eis dat de AD- en bacheloropleidingen
                     voor ten minste twee derde in het Nederlands worden aangeboden) kunnen als effect
                     hebben dat er op termijn minder anderstalige AD- en bacheloropleidingen aangeboden
                     worden. Dat zou betekenen dat er voor studenten uit andere EU-lidstaten minder toegankelijke
                     opleidingen beschikbaar zullen blijven. Bezien vanuit het perspectief van het Unierecht
                     is dat echter onproblematisch.
Daargelaten enkele specifieke bevoegdheden inzake diploma-erkenning heeft de Europese
                     Unie slechts ondersteunende bevoegdheden op het terrein van het publieke, door de
                     nationale overheid bekostigde onderwijs. In dat kader heeft de Unie diverse initiatieven
                     ontplooid binnen de Europese Onderwijsruimte, om ten behoeve van Unieburgers te komen
                     tot nadere samenwerking op het gebied van het onderwijs. De lidstaten hebben evenwel
                     hun bevoegdheden inzake de inhoud van het onderwijs, de opzet van het onderwijsstelsel
                     en de daarin besloten liggende culturele en taalkundige verscheidenheid behouden.85
                     
De staat vervult door het bekostigen en wettelijk regelen van het onderwijsbestel
                     zijn sociale, culturele en opvoedkundige taken. Dat impliceert dat de bekostigde onderwijsinstellingen
                     die van dit bestel onderdeel uitmaken in zoverre geen ondernemingen zijn, dus niet
                     vallen onder de mededingingsregelingen en de staatssteunvoorschriften,86 niet aangemerkt kunnen worden als dienstenverrichter en derhalve niet bestreken worden
                     door de bepalingen inzake het vrij verkeer.87 De regering gaat er dan ook ten onrechte vanuit dat het bekostigd hoger onderwijs88 onder de vrij verkeersregels valt.
De toelichting stelt terecht dat het Unierecht noch internationaalrechtelijke bepalingen
                     een verplichting voor de lidstaten opleggen om het bekostigd hoger onderwijs in andere
                     talen aan te bieden dan in de officiële taal van de lidstaat.89 De toelichting stelt verder dat het voor studenten met een Nederlandstalige vooropleiding
                     eenvoudiger is om een Nederlandstalige vervolgopleiding te volgen, en dat in die zin
                     het hanteren van de eis dat het AD- en bacheloronderwijs (overwegend) in het Nederlands
                     verzorgd wordt indirect onderscheid kan maken tussen Nederlandse studenten en overige
                     studenten/unieburgers.90
                     
De Afdeling wijst er in dit verband echter op dat, zoals een lidstaat niet verplicht
                     is om anderstalig onderwijs aan te bieden, zo is deze ook niet verplicht anderstalig
                     onderwijs te continueren. Het is dan ook de vraag of het naar aanleiding van de ministeriële
                     doelmatigheidstoets verminderen van anderstalig hoger onderwijsaanbod als indirect
                     onderscheid aangemerkt moet worden.
Zo al sprake zou zijn van het maken van indirect onderscheid tussen Nederlandse studenten
                     en anderstalige studenten merkt de Afdeling op dat dat onderscheid moet voldoen aan
                     de bepalingen inzake het Unieburgerschap. In het bijzonder is daarbij van belang dat
                     unieburgers niet op grond van hun nationaliteit gediscrimineerd mogen worden, aldus
                     artikelen 18 en 21 VWEU.91 Van discriminatie is evenwel geen sprake, nu het (mogelijke) indirecte onderscheid
                     gerechtvaardigd is.
De regering geeft een aantal argumenten om dit onderscheid in het licht van het vrij
                     verkeer van personen92 te rechtvaardigen. Zij noemt in dit verband het beschermen van de Nederlandse taal
                     en cultuur en meer in het bijzonder het belang van het Nederlands als voertaal in
                     het hoger onderwijs en in de arbeidsmarkt, alsmede het belang van het waarborgen van
                     de toegankelijkheid tot het hoger onderwijs voor minder taalvaardige Nederlandse studenten.
De Afdeling acht deze argumenten voldoende zwaarwegend, en a fortiori van voldoende
                     gewicht om het indirecte onderscheid te rechtvaardigen in het licht van het unieburgerschap
                     en het verbod op discriminatie van (andere) unieburgers. In vaste rechtspraak van
                     het Hof van Justitie worden dergelijke belangen als dwingende redenen van algemeen
                     belang aangemerkt die onderscheid tussen unieburgers kunnen rechtvaardigen.93 Een en ander doet recht aan de eerbiediging door de Unie van de rijke Europese verscheidenheid
                     van cultuur, taal en nationale identiteit94 en in het bijzonder van de «verantwoordelijkheid van de lidstaten voor de inhoud
                     van het onderwijs en de opzet van het onderwijsstelsel en van hun culturele en taalkundige
                     verscheidenheid».95
                     
De Afdeling adviseert gezien het voorgaande de rechtvaardiging van de voorgestelde
                     taalmaatregelen niet in het licht van het vrij verkeer te plaatsen, en nader te bezien
                     in hoeverre er sprake is van – gerechtvaardigd – indirect onderscheid in het licht
                     van artikel 18 VWEU.
Met dit wetsvoorstel beoogt de regering een helder normenkader te introduceren op
                  basis waarvan de afweging wordt gemaakt of het doelmatig is om een specifieke opleiding
                  in een andere taal dan het Nederlands te verzorgen. Het gevolg van deze toets kan
                  zijn dat het anderstalige onderwijsaanbod in Nederland in omvang zal krimpen. Daarmee
                  kan het zijn dat het hoger onderwijs minder toegankelijk wordt voor anderstalige studenten,
                  waaronder Unieburgers.
               
De regering stelt voorop dat noch uit het Unierecht, noch uit enige andere internationaalrechtelijke
                  verplichting, een land gehouden is onderwijs in een andere taal dan diens landstaal
                  aan te bieden. In die zin is de in te voeren toets verenigbaar met internationaal
                  recht. De Afdeling werpt terecht de vraag op of de reductie van het anderstalig onderwijsaanbod
                  een indirect onderscheid tussen Nederlandse studenten en andere Unieburgers oplevert.
                  Het is immers geen verplichting om onderwijsaanbod in een andere taal dan het Nederlands
                  te verzorgen als lidstaat. Het niet verzorgen van anderstalig onderwijs, kan dan ook
                  naar de opvatting van de regering niet worden aangemerkt als een indirect onderscheid.
                  Het terugdringen van bestaand anderstalig onderwijsaanbod heeft in potentie wel een
                  effect op de toegankelijkheid van het Nederlandse hoger onderwijs voor een Unieburger.
                  Zekerheidshalve heeft de regering de rechtvaardiging van de taalmaatregel getoetst
                  aan het Unierecht. In navolging van de advisering wordt de maatregel in paragraaf
                  5.1 van de memorie van toelichting getoetst aan de artikelen 18 juncto 21 VWEU.
               
b. Numerus fixus: onderscheid EER en niet-EER studenten
               
Het wetsvoorstel maakt het mogelijk voor universiteiten en hogescholen om een numerus
                     fixus in te stellen voor een opleiding of een (anderstalig) traject waarbij onderscheid
                     wordt gemaakt tussen EER- en niet-EER-studenten.96 De toelichting vermeldt dat het doel van deze maatregel is om verdringing van EER-studenten
                     door een grote instroom van niet-EER-studenten te voorkomen.
Met de Afdeling vindt de regering het van belang om helderheid te verschaffen over
                  de clausulering van de bevoegdheid om binnen een fixus onderscheid te maken tussen
                  studenten van binnen de EER97 en van daarbuiten.
               
De gedifferentieerde fixus heeft als doel om de toegankelijkheid van het onderwijs
                  voor EER-studenten te waarborgen en verdringing van deze studenten door niet-EER-studenten
                  te voorkomen. Van verdringing is sprake bij een disbalans in de verhouding tussen
                  het aantal in te schrijven studenten van binnen en buiten de EER, in combinatie met
                  de verhouding tussen het aantal studenten uit beide groepen dat niet kan worden ingeschreven.
                  Om verdringing te voorkomen kan de instelling, indien aan de criteria is voldaan,
                  een maximaal aantal beschikbare plaatsen voor niet-EER-studenten vaststellen. Bij
                  de gedifferentieerde fixus is sprake van een onderscheid naar nationaliteit, waardoor
                  proportionele toepassing van het instrument van groot belang is.
               
Bij het instellen van een gedifferentieerde numerus fixus met een maximum aantal plaatsen
                  voor niet-EER-studenten, moet het instellingsbestuur aantonen dat het aandeel niet-EER-studenten
                  in aanmerkelijke mate bijdraagt aan de ontoereikendheid van de onderwijscapaciteit.
                  In de toelichting is naar aanleiding van het advies van de Afdeling nader omschreven
                  wat de vereiste van aanmerkelijke mate inhoudt. De kern van deze redenering is dat
                  het niet moet gaan om een beperkt aandeel niet-EER-studenten, maar om een (naar verwachting)
                  significant aandeel niet-EER-studenten ten opzichte van de in te schrijven studenten.
               
Indien plotseling blijkt dat de aanmeldingen van studenten van binnen en buiten de
                  EER dusdanig uit balans zijn dat de reguliere toelatingsprocedure tot een onaanvaardbare
                  uitkomst zou leiden, heeft het instellingsbestuur dat reeds een reguliere capaciteitsfixus
                  had ingesteld zonder differentiatie, de bevoegdheid om op een later stadium (voor
                  1 maart) alsnog een differentiatie aan te brengen binnen de numerus fixus. De bepaling
                  gaat uit van twee criteria: een onverwachte en grote stijging van het aantal aanmeldingen
                  van niet-EER-studenten en een ernstig risico op verdringing van EER-studenten.
               
Een onverwachte stijging wil zeggen een plotselinge trendbreuk. Hiervan is sprake
                  als het aantal aanmeldingen van niet-EER-studenten in vergelijking met eerdere jaren
                  aanzienlijk wordt overtroffen.
               
Een ernstig risico op verdringing heeft te maken met het aandeel aanmeldingen van
                  niet-EER-studenten in verhouding tot het aantal EER-studenten dat niet kan worden
                  ingeschreven. Dit criterium vereist dat de verhouding tussen de aanmeldingen van beide
                  groepen wezenlijk wijzigt. De aanmeldingen van niet-EER-studenten moeten in verhouding
                  meer gegroeid zijn dan de aanmeldingen van EER-studenten. Als de aanmeldingen van
                  EER-studenten op vergelijkbare wijze zijn toegenomen, is het risico op verdringing
                  relatief niet groter geworden en is er dus geen aanleiding voor het inzetten van een
                  gedifferentieerde noodfixus.
               
Gelet op het advies van de Afdeling is de regering in de memorie van toelichting nader
                  ingegaan op de betekenis van de normering in de voorgestelde artikelen 7.54b en 7.54c,
                  derde lid, WHW. De toelichting in paragraaf 4.5.2, 4.5.3 en 5.2.2 is ten aanzien van
                  dit onderwerp gewijzigd.
               
7. Overgangsfinanciering
               
Op grond van de rechtszekerheid is het van belang dat de toelichting vermeldt dat
                     overgangstermijnen worden gehanteerd voor opleidingen die moeten stoppen.98 Zowel voor instellingen, personeel als studenten heeft een dergelijke beslissing
                     veel implicaties. Daarom is het onder meer van belang dat studenten bij een andere
                     instelling – of indien dit niet mogelijk is – op de huidige instelling in een redelijke
                     termijn hun studie kunnen afronden (nominaal plus 1 jaar) en dat personeel een nieuwe
                     baan kan zoeken.
Met het oog daarop is artikel 5.21 WHW van overeenkomstige toepassing verklaard (artikel
                     6.4, zesde lid, WHW). Voor de instellingen kan het stoppen van anderstalige opleidingen
                     en de daarmee gepaard gaande dalende studentenaantallen direct financiële consequenties
                     hebben. Daarnaast zijn er op termijn ook mogelijke gevolgen voor de omvang van het
                     onderwijsdeel van de bekostiging van instellingen voor EER-studenten.99 Op dit moment is er nog geen zicht op zulke effecten en de bijbehorende budgettaire
                     gevolgen.
De Afdeling adviseert om te voorzien in de mogelijkheid van overgangsfinanciering
                     wanneer instellingen anderstalig onderwijsaanbod niet (mogen) continueren en daardoor
                     in financiële problemen raken.
Op dit moment zijn er geen indicaties dat de toets anderstalig onderwijs zal leiden
                     tot financiële problemen op instellingsniveau. De redelijke termijn die wordt vastgesteld
                     bij een afwijzend besluit, in combinatie met de uitfasering van de opleiding met toepassing
                     van artikel 5.21 WHW en de T-2-bekostigingssystematiek, biedt aan instellingen de
                     mogelijkheid om te anticiperen op potentiële financiële implicaties en eventueel andere
                     keuzes te maken in hun interne financiële verdeelmodel. Ook biedt dit instellingen
                     de ruimte om de anderstalige opleiding om te zetten tijdens het afbouwen van de anderstalige
                     opleiding. Daarnaast wordt er in de uitwerking van de toets anderstalig onderwijs
                     rekening gehouden met instellingen in krimpregio’s.
                  
Gezien het bovenstaande is de regering niet voornemens overgangsfinanciering te introduceren
                     bij de toets anderstalig onderwijs. De regering betrekt eventuele krimpeffecten op
                     instellingsniveau die voortvloeien uit de toets anderstalig onderwijs bij de bredere
                     discussie rondom krimp en bekostiging.100
8. Amendement numerus fixus
               
De Tweede Kamer heeft op 15 februari 2024 een amendement op de Begrotingswet OCW 2024
                     aangenomen waarin de mogelijkheid van een capaciteitsfixus opgelegd aan anderstalige
                     trajecten (varianten) binnen een opleiding door middel van een wijziging van de WHW
                     wordt voorgesteld.101 Uit de toelichting bij het amendement blijkt dat er voor is gekozen om dit amendement
                     in te dienen bij de OCW-begroting van 2024 om verdere vertraging te voorkomen en implementatie
                     per collegejaar 2025–2026 mogelijk te maken.102 In de toelichting bij dit wetsvoorstel is begrijpelijkerwijs nog niet ingegaan op
                     de verhouding van dit amendement tot het wetsvoorstel.
De Afdeling merkt op dat het amendement vooruitloopt op de parlementaire behandeling
                     van onderhavig wetsvoorstel en dat de numerus fixus-maatregelen integraal onderdeel
                     vormen van een breder en samenhangend pakket aan maatregelen om internationalisering
                     in balans te brengen. Bovendien wijkt het amendement in technische zin enigszins af
                     van het wetsvoorstel, door bijvoorbeeld de term «programma» te gebruiken in plaats
                     van «traject».
De bedoeling van het amendement is om een numerus fixus op een traject binnen een
                     opleiding al mogelijk te maken per collegejaar 2025–2026. Dit is eerder dan de beoogde
                     inwerkingtredingsdatum van het onderdeel inzake de numerus fixus in het onderhavige
                     wetsvoorstel – 1 januari 2025 – waarmee dat onderdeel eerst effect kan hebben op de
                     inschrijvingen voor collegejaar 2026–2027.103 Gelet op de uitvoeringstoetsen van DUO, Studielink en de onderwijsinstellingen is
                     het de vraag of invoering van de mogelijkheid van een numerus fixus per collegejaar
                     2025–2026 uitvoerbaar is.104
                     
De Afdeling adviseert om in de toelichting in te gaan op de betekenis van het amendement
                     voor het wetsvoorstel.
Bij de behandeling van het voorstel van wet tot vaststelling van de begrotingsstaten
                  van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2024
                  en wijziging van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (36 410-VIII) (hierna: Begrotingswet OCW 2024) heeft de Tweede Kamer een amendement aangenomen
                  waarmee het mogelijk wordt om een numerus fixus in te stellen op een traject binnen
                  een bachelor- of ad-opleiding.105 In de Begrotingswet OCW 2024 is gekozen om niet het begrip «traject» in te voegen
                  in de begripsbepalingen, maar de omschrijving van wat een traject is in te voegen
                  in artikel 7.52c WHW. De begripsomschrijving in het amendement is in lijn met het
                  trajectbegrip zoals wordt voorgesteld in dit wetsvoorstel. Daarmee is de strekking
                  van de numerus fixus op een traject in de Begrotingswet OCW 2024 en dit wetsvoorstel
                  gelijk. In geval van inwerkingtreding van dit wetsvoorstel, blijft de mogelijkheid
                  om een numerus fixus in te stellen op een traject binnen een ad- of bacheloropleiding
                  in dezelfde vorm bestaan.
               
Dit wetsvoorstel zorgt dat de losse maatregel die bij amendement is ingevoegd in de
                  Begrotingswet OCW 2024 wordt ingebed binnen het brede kader aan maatregelen rondom
                  de internationalisering van het hbo en wo. Daartoe wordt het begrip «traject» los
                  vermeld in de begripsbepaling, zodat dit ook van toepassing is op de toets anderstalig
                  onderwijs. Daarnaast wordt het instrumentarium rond numeri fixi aangevuld met de differentiatiemogelijkheid
                  tussen EER- en niet-EER-studenten, en de noodfixus.
               
In dit wetsvoorstel is rekening gehouden met de Begrotingswet OCW 2024 en zijn technische
                  aanpassingen doorgevoerd om de samenloop te regelen. Ook is in de memorie van toelichting,
                  paragrafen 2.5, 3.2.1, 3.2.2, 4.5.1, 6.4 en 10, aandacht besteed aan de samenloop.
               
De Afdeling wijst er terecht op dat met het amendement op de Begrotingswet OCW 2024
                  wordt vooruitgelopen op dit wetsvoorstel. De mate van uitvoerbaarheid van een numerus
                  fixus op trajectniveau, per studiejaar 2025–2026, is in sterke mate afhankelijk van
                  het tempo waarmee instellingen in de gelegenheid zijn om de daarvoor benodigde systemen
                  aan te passen en procedures gereed te maken. Daarnaast spelen ook de afspraken die
                  de instellingen kunnen maken met Studielink en leveranciers van de informatiesystemen
                  een grote rol.106
9. Gevolgen voor de rechtspraktijk
               
Tegen besluiten naar aanleiding van een aanvraag om instemming voor het verzorgen
                     van anderstalig onderwijs (of tegen de intrekking daarvan) wordt beroep in eerste
                     en enige instantie opengesteld op de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van
                     State. Hiermee wordt aangesloten bij de rechtsbescherming met betrekking tot de intrekkingsbesluiten
                     in de WHW. Vanwege de naar verwachting zeer beperkte gevolgen voor de rechtspraak
                     heeft de regering geen uitvoeringstoets gevraagd.
Er worden jaarlijks zo’n 100 nieuwe opleidingen beoordeeld door de Commissie Doelmatigheid
                     Hoger Onderwijs, waarvan ongeveer een kwart anderstalig. Een afwijzing door de Minister
                     leidt zelden tot een rechterlijke procedure; in de laatste twintig jaar gebeurde dat
                     in slechts twee gevallen.107 Het is echter de vraag of dit cijfer een betrouwbare indicatie vormt voor de toekomstige
                     situatie. De toets anderstalig bestaand aanbod is een complexe toets, waarmee nog
                     geen ervaring bestaat. Deze toets zal naar verwachting op zo’n 350 bestaande opleidingen
                     worden toegepast. Een consequentie van de toets kan zijn dat opleidingen niet meer
                     in een andere taal mogen worden verzorgd, of alleen onder beperkingen. In het bijzonder
                     indien de instellingen voor hoger onderwijs er niet in slagen met een gezamenlijke
                     aanvraag te komen, kan dit leiden tot procedures met verschillende belanghebbenden
                     met een tegengesteld belang. Ook DUO acht een toename van zaken in bezwaar en beroep
                     waarschijnlijk.108
                     
Tegen deze achtergrond wordt geadviseerd om de Afdeling bestuursrechtspraak van de
                     Raad van State alsnog te consulteren.
De toets voor bestaand anderstalig onderwijs vormt het sluitstuk van de zelfregie
                  door de instellingen. Onderdeel van het proces is uitgebreide afstemming tussen de
                  instellingen onderling dat is gericht op het komen tot een uiteindelijke clustering
                  van aanvragen voor deze toets. Daartoe is, naar aanleiding van het advies van de Afdeling,
                  een overlegverplichting in het wetsvoorstel opgenomen (zie paragraaf 4, onder a).
                  De regering heeft er vertrouwen in dat de instellingen kritische keuzes maken. Deze
                  keuzes worden door de Minister van OCW met inachtneming van het advies van de CDHO
                  beoordeeld op basis van de in deze wet en de daarop gebaseerde algemene maatregel
                  van bestuur, opgenomen criteria.
               
Het proces om tot een gebalanceerd anderstalig onderwijsaanbod te komen is sterk gericht
                  op zelfregie en onderling overleg. De regering blijft bij de inschatting dat de hoeveelheid
                  beroepsprocedures zeer beperkt zal blijven. Hierover is contact geweest met de Afdeling
                  bestuursrechtspraak van de Raad van State terwijl het wetsvoorstel aanhangig was bij
                  de Afdeling advisering. Naar aanleiding van dit contact is besloten dat formele advisering
                  van de Afdeling bestuursrechtspraak in dit stadium niet opportuun was.
               
10. Omkeerregeling mbo
               
Het wetsvoorstel introduceert de grondslag voor een «omkeerregeling» in het mbo door
                     middel van een wijziging van de Wet educatie en beroepsonderwijs. Hierdoor kunnen
                     internationale studenten op mbo-4 niveau onder voorwaarden, die uitgewerkt worden
                     bij algemene maatregel van bestuur, een lager referentieniveau Nederlandse taal (2F
                     in plaats van 3F) compenseren met een hoger referentieniveau voor een andere taal.
                     Hiermee wil de regering de instroom van internationale studenten in het mbo bevorderen.
In 2020 heeft de Afdeling kritisch geadviseerd over een algemene maatregel van bestuur
                     waarin de omkeerregeling mbo werd uitgewerkt. De Afdeling maakte opmerkingen over
                     de gestelde noodzaak van de voorgestelde differentiatie, over de omvang van het beroep
                     dat op de omkeerregeling mbo kon worden gedaan en over de gevolgen ervan voor de diplomawaarde.109 Omdat het wetsvoorstel taal en toegankelijkheid daarna controversieel werd verklaard
                     is geen nader rapport uitgebracht.
De primaire doelstellingen van het huidige wetsvoorstel zijn het bevorderen van de
                     Nederlandse taal en de beheersing van internationale studentenstromen in het hoger
                     onderwijs. Onduidelijk is wat de samenhang is met de omkeerregeling in het mbo, en
                     waarom deze maatregel niet in een apart wetsvoorstel is neergelegd, zoals oorspronkelijk
                     de bedoeling was.110 Weliswaar is er enig verband met internationalisering, maar het betreft hier studenten
                     die voor een ander deel van de arbeidsmarkt worden opgeleid.
Voorts merkt de Afdeling op dat de wetgeving voor het mbo, anders dan dit wetsvoorstel,
                     geen verplichting bevat tot bevordering van de Nederlandse taalvaardigheid van (anderstalige)
                     studenten of het hebben en voeren van een taalbeleid. Deze verschillen illustreren
                     dat de omkeerregeling slechts zijdelings verband houdt met dit wetsvoorstel.
Daarnaast rijst de inhoudelijke vraag of de voorgestelde grondslag tot differentiatie
                     van referentieniveaus in het mbo niet een veel bredere reikwijdte kent dan de beoogde
                     omkeerregeling voor internationale studenten in het mbo.111 Feitelijk worden hiermee immers ook andere vormen van differentiatie qua referentieniveaus
                     taal en rekenen binnen het mbo mogelijk gemaakt.112
                     
Gelet hierop adviseert de Afdeling de omkeerregeling mbo uit het wetsvoorstel te halen
                     en dit als zelfstandig wetsvoorstel aan de Afdeling ter advies voor te leggen.
Naar aanleiding van het advies van de Afdeling heeft de regering besloten de omkeerregeling
                  niet op te nemen in het wetsvoorstel. De regering verkent op welke wijze diplomagericht
                  beroepsonderwijs voor de doelgroep van de omkeerregeling toegankelijker kan worden
                  gemaakt.
               
De Afdeling advisering van de Raad van State heeft een aantal opmerkingen bij het
                     voorstel en adviseert daarmee rekening te houden voordat het voorstel bij de Tweede
                     Kamer der Staten-Generaal wordt ingediend.
De Vice-President van de Raad van State,
Th. C. de Graaf
Van de gelegenheid is gebruik gemaakt om naast redactionele verbeteringen en de correctie
                  van enkele technische onjuistheden en schrijffouten, de volgende aanpassingen van
                  ondergeschikte aard aan te brengen in het wetsvoorstel.
               
11. In artikel 6.4, achtste lid, WHW, is aandacht besteed aan de verhouding tussen de
                        reguliere macrodoelmatigheidstoetsing en de toets anderstalig onderwijs.
                     
12. In de toelichting is een nadere duiding gegeven van de criteria internationale uniciteit
                        en internationale positionering.
                     
13. De recent verschenen data met betrekking tot de hoeveelheid anderstalig onderwijs
                        en de zelfregieplannen zijn verwerkt in het voorstel.
                     
14. Het wetsvoorstel is geactualiseerd in verband met de voorgenomen intrekking van het
                        wetsvoorstel Wet taal en toegankelijkheid.
                     
15. Tot slot zijn de uitkomsten van de uitvoeringstoets van de Inspectie van het onderwijs
                        expliciet opgenomen in paragraaf 9.4.
                     
Ik verzoek U het hierbij gevoegde gewijzigde voorstel van wet en de gewijzigde memorie
                  van toelichting aan de Tweede Kamer der Staten-Generaal te zenden.
               
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
                  R.H. Dijkgraaf
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
 Th.C. de Graaf, vicepresident van de Raad van State
- 
              
                  Mede ondertekenaar
 R.H. Dijkgraaf, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.
