Mededeling (uitstel antwoord) : Uitstel beantwoording vragen van het lid Boswijk over de prognose dat dit jaar een kwart van alle in Europa verkochte elektrische auto’s uit China afkomstig zullen zijn
Vragen van het lid Boswijk (CDA) aan de Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking en van Buitenlandse Zaken over de prognose dat dit jaar een kwart van alle in Europa verkochte elektrische auto’s uit China afkomstig zullen zijn (ingezonden 3 april 2024).
Mededeling van Minister Schreinemacher (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking),
mede namens de Ministers van Buitenlandse Zaken en van Economische Zaken en Klimaat
(ontvangen 30 april 2024).
Vraag 1
Heeft u er kennis van genomen dat uit een prognose van het Europese klimaatbureau
«Transport & Environment» blijkt dat dit jaar uit China afkomstige elektrische auto’s
tot wel een kwart van de verkoopcijfers zouden kunnen opeisen?1
Vraag 2
Deelt u de mening dat Europa niet te eenzijdig afhankelijk van China moet worden voor
grondstoffen en producten, aangezien China eerder heeft aangetoond bereid te zijn
om deze afhankelijkheden geopolitiek in te zetten?
Vraag 3
Deelt u de mening dat daarom voorkomen moet worden dat de Europese auto-industrie
wordt weggeconcurreerd door goedkope Chinese import, met als gevolg dat Europa uiteindelijk
te eenzijdig afhankelijk wordt van China op dit gebied? Zo nee, waarom niet?
Vraag 4
Kunt u aangeven wat de stand van zaken is van het onderzoek dat de Europese Commissie
in oktober 2023 is gestart naar de vraag of er geen marktverstoring plaatsvindt door
Chinese subsidies op elektrische auto’s? Op welke termijn verwacht u resultaten van
dit onderzoek?2
Vraag 5
Welke maatregelen zouden wat u betreft genomen kunnen worden voor de bescherming van
de Europese auto-industrie, als bijvoorbeeld blijkt dat er marktverstoring plaatsvindt?
Vindt u hogere importtarieven of quota’s in dat geval gerechtvaardigd? Zo nee, waarom
niet?
Vraag 6
Deelt u tevens de zorgen dat veel Nederlanders niet beseffen dat hun data – zoals
wat, waar en wanneer je rijdt – mogelijk in China terecht komen? Zijn er wat u betreft
bepaalde doelgroepen die aangeraden zouden moeten worden geen Chinese elektrische
auto’s te gebruiken? Zo nee, waarom niet?3
Vraag 7
Als China zo actief de Europese automarkt weet te betreden, kan u dan ook toelichten
welke vooruitgang er wordt geboekt in gesprekken met de Chinezen ten aanzien van onze
markttoegang in China? Voor welke sectoren die voor Nederland van belang zijn, wilt
u snel vooruitgang zien in de Europese dialoog met China?
Mededeling
Naar aanleiding van schriftelijk vragen van het lid Boswijk aan de Minister voor Buitenlandse
Handel en Ontwikkelingssamenwerking en aan de Minister van Buitenlandse Zaken over
de prognose dat dit jaar een kwart van alle in Europa verkochte elektrische auto’s
uit China afkomstig zullen zijn (ingezonden op 3 april 2024 met kenmerk 2024Z05678), wil ik u, mede namens de Minister van Buitenlandse Zaken en de Minister van Economische
Zaken en Klimaat, meedelen dat de beantwoording hiervan meer tijd vergt.
Nadere afstemming met meerdere departementen is nodig om de vragen zo goed mogelijk
te beantwoorden. Hierdoor is het niet mogelijk om de beantwoording van deze vragen
binnen de gestelde termijn aan uw Kamer te doen toekomen.
Wij streven ernaar uw vragen zo spoedig mogelijk te beantwoorden.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
E.N.A.J. Schreinemacher, minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking -
Mede namens
H.G.J. Bruins Slot, minister van Buitenlandse Zaken -
Mede namens
M.A.M. Adriaansens, minister van Economische Zaken en Klimaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.