Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Inge van Dijk en Vermeer over de reactie van de minister over de landelijke uitrol van de Streetwise-methodiek
Vragen van de leden Inge van Dijk (CDA) en Vermeer (BBB) aan de Minister van Economische Zaken en Klimaat over de reactie van de Minister over de landelijke uitrol van de Streetwise-methodiek (ingezonden 15 februari 2024).
Antwoord van Minister Adriaansens (Economische Zaken en Klimaat) (ontvangen 22 april
            2024).
         
Vraag 1
            
Erkent u dat innovatieve initiatieven zoals Streetwise van grote meerwaarde zijn om
               met name in middelgrote steden te werken aan leefbare en bloeiende binnenstad met
               perspectief voor ondernemers?1
Antwoord 1
            
Ja, innovatieve initiatieven zoals Streetwise dragen bij aan de noodzakelijke vernieuwing
               van de sector en de transitie van binnensteden, in reactie op de technologische ontwikkelingen
               en de veranderende wensen van de consument.
            
Vraag 2
            
Hoe beoordeelt u de resultaten van Streetwise, waarmee onder andere 550 ondernemingen
               zijn begeleid naar vestiging en ruim 80.000 m2 leegstaande winkelruimte is ingevuld?
            
Antwoord 2
            
Ik beoordeel deze resultaten als positief. De hands on begeleiding door Streetwise
               van startende ondernemers voldoet duidelijk aan een behoefte van deze ondernemers.
               De suggesties voor gemeentelijk beleid die Streetwise op basis van opgedane ervaring
               afgeeft aan gemeenten zijn eveneens waardevol, ook al leiden deze in de praktijk nog
               (te) weinig tot lokale beleidsaanpassingen.
            
Vraag 3
            
Deelt u de mening dat de methodiek van Streetwise succesvol is gebleken en er dus
               kansen zijn voor een landelijke uitrol?
            
Antwoord 3
            
Ja. In de kern lijkt de Streetwise-aanpak niet specifiek-Limburgs en zou ze dus ook
               in andere delen van Nederland moeten kunnen werken. Naast de inhoudelijke aanpak is
               vooral een goede politiek-bestuurlijke inbedding van groot belang.
            
Vraag 4
            
Klopt het dat u in eerste instantie het initiatief heeft genomen om Streetwise te
               benaderen met de vraag of de Streetwise methodiek ook in andere provincies ingezet
               zou kunnen worden?
            
Antwoord 4
            
Naar aanleiding van vragen van het lid Amhaouch heb ik tijdens het commissiedebat
               Ondernemen en Bedrijfsfinanciering van 6 april 2022 toegezegd best practices bespreekbaar
               te willen maken en te kijken wie daarin het voortouw zou kunnen nemen. Dat heeft eind
               augustus 2022 geleid tot een uitnodiging vanuit mijn ministerie aan Streetwise om
               in gesprek te gaan over hun plannen en ambities, met als achterliggend idee om te
               onderzoeken of het Streetwise-concept ook in andere delen van Nederland zou kunnen
               werken.
            
Vraag 5
            
Deelt u de mening dat de pilot in Overijssel de start kan vormen voor de landelijke
               uitrol en dat het dus gewenst is dat u als Minister van EZK actief bijdraagt aan deze
               uitrol? Zo ja, hoe wilt u zich hiervoor inzetten?
            
Antwoord 5
            
De Overijsselse pilot zou een waardevolle stap kunnen zijn bij het onderzoeken van
               de vraag of het Streetwise-concept ook in andere delen van Nederland zou kunnen werken.
               Daartoe dient deze stap door de partijen nader te worden geconcretiseerd in een uitgewerkt
               projectplan, dat inzicht geeft in de doelen, de partijen die meewerken en de invulling
               van rollen, de werkwijze, het tijdpad en de financiële onderbouwing. Belangrijk is
               ook dat goede afspraken gemaakt worden over de monitoring van het project, zodat op
               basis van het project eventueel inhoudelijk kan worden bijgestuurd. De Overijsselse
               pilot zou daarmee mede de basis kunnen leggen voor een concreet uitrol-draaiboek.
            
Vraag 6
            
Klopt het dat de plannen van Streetwise inmiddels «een vastomlijnde vorm» hebben aangenomen
               en zo ja, wat zijn uw vervolgstappen?
            
Antwoord 6
            
Nee, de plannen voor de uitrol van het Streetwise-concept hebben nog geen vastomlijnde
               vorm. De Overijsselse pilot zou een eerste stap kunnen zijn in het vormgeven van de
               inhoudelijke aanpak, maar daarnaast is het belangrijk dat er uitzicht is op een vervolg
               en onder welke voorwaarden een dergelijk vervolg plaats kan vinden. Daarvoor is het
               nodig om ook andere provincies en daarbinnen andere gemeenten te betrekken en te enthousiasmeren
               om te participeren in een vervolgtraject. Daarvoor hoeven niet direct alle andere
               provincies aan te haken, maar wel een substantieel aantal, bijvoorbeeld een drietal,
               zodat momentum kan worden gecreëerd. Zoals ook in de provincie Limburg is gebleken
               zijn de provincies belangrijk vanwege hun stimulerende en regievoerende rol richting
               hun gemeenten. Om echt stappen te kunnen zetten richting een landelijke uitrol is
               stevig politiek-bestuurlijk commitment noodzakelijk voor een gedragen stappenplan.
            
Vraag 7
            
Wat kunt u verder doen om Streetwise te steunen, ook als dit initiatief niet direct
               past binnen een bestaand beleidsprogramma?
            
Antwoord 7
            
Op dit moment speelt mijn ministerie een stimulerende rol bij het totstandkomen van
               een gedragen stappenplan door partijen bij elkaar te brengen en ze te overtuigen van
               de noodzaak van een dergelijk plan. Zonodig wil ik een stimulerende rol spelen richting
               politiek-bestuurlijke betrokkenen vanuit de provincies.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
M.A.M. Adriaansens, minister van Economische Zaken en Klimaat 
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.