Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Kröger over het bericht dat de Amerikaanse regering een pauze heeft afgekondigd van de uitbouw van verdere LNG-fabrieken
Vragen van het lid Kröger (GroenLinks-PvdA) aan de Minister voor Klimaat en Energie over het bericht dat de Amerikaanse regering een pauze heeft afgekondigd van de uitbouw van verdere LNG-fabrieken (ingezonden 2 februari 2024).
Antwoord van Minister Jetten (Klimaat en Energie) (ontvangen 21 maart 2024). Zie ook
            Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2023–2024, nr. 1029.
         
Vraag 1
            
Bent u bekend met het bericht dat de Amerikaanse regering een pauze heeft afgekondigd
               van de uitbouw van verdere LNG-fabrieken?1
Antwoord 1
            
Ja.
Vraag 2
            
Bent u er ook mee bekend dat één van de redenen die regering Biden-Harris aandraagt
               is dat de milieu-impactanalyses die het ministerie gebruikt om vergunningen te beoordelen,
               verouderd zijn en dat er in de leveringsketen van LNG veel meer methaan weglekt dan
               voorheen werd gedacht?2, 3
Antwoord 2
            
De regering Biden-Harris noemt meerdere redenen voor haar besluit en het verouderde
               model van de milieu-impactanalyse is daar inderdaad één van. Dit model dateert uit
               2014 en is voor het laatst in 2019 geactualiseerd. Hierbij kan worden opgemerkt dat
               ook in de VS het terugdringen van methaanemissies de nodige aandacht krijgt. De regering
               Biden-Harris heeft in 2022 haar hernieuwde Methane Emissions Reduction Plan4 vastgesteld en in december 2023 gerapporteerd over de voortgang.
            
Vraag 3 en 4
            
Bent u het ermee eens dat we zeer voorzichtig moeten omgaan met het bouwen van nieuwe
               LNG-infrastructuur, vanwege de grote impact van methaan in de leveringsketen?
            
Houdt de Nederlandse vergunningverlening voor de aanleg van nieuwe LNG-infrastructuur
               rekening met deze nieuwe inzichten?
            
Antwoord 3 en 4
            
Ja, ik ben het ermee eens dat we zeer voorzichtig moeten omgaan met het bouwen van
                  nieuwe LNG-infrastructuur, vanwege de grote impact van methaan op het klimaat. Daarom
                  heeft Nederland ingestemd met de Europese methaanverordening waarover op 15 november
                  2023 een voorlopig akkoord is bereikt. De definitieve tekst zal naar verwachting binnen
                  enkele maanden gepubliceerd worden. Deze verordening heeft als doel de methaanemissies
                  die vrijkomen bij het winnen van olie, aardgas en kolen dan wel bij de distributie,
                  transport en behandeling van aardgas te reduceren. Partijen die zich bezighouden met
                  de hierboven genoemde activiteiten moeten methaanemissies gaan traceren, rapporteren
                  en zoveel mogelijk mitigeren. LNG-infrastructuur (zoals terminals) valt dus ook onder
                  de reikwijdte van de nieuwe verordening. Ook zullen er in de toekomst eisen worden
                  gesteld ten aanzien van methaanemissies van geïmporteerde fossiele brandstoffen, waaronder
                  LNG.
               
Via de afspraken van de verordening geeft Nederland o.a. invulling aan de Methaan
                  Belofte (Global Methane Pledge)5 die op mondiaal niveau met vele partnerlanden, waaronder de VS op 2 november 2021
                  overeen is gekomen. Dit initiatief streeft ernaar de uitstoot van methaan terug te
                  dringen met 30% in 2030 ten opzichte van 2020.
               
Tevens heeft het Ministerie van EZK in 2019 een convenant afgesloten met de offshore
               sector om de methaanemissies in Nederland ten gevolge van de productie van olie en
               gas voor het einde van 2021 te reduceren met minimaal 50% ten opzichte van 2017. Inmiddels
               is een reductie van 70% gerealiseerd.
            
Vraag 5
            
Een andere reden die regering Biden-Harris aandraagt is gezondheid en de impact die
               nieuwe LNG-exportfabrieken zouden hebben op «frontline communities» die gebukt gaan
               onder bovenmatige luchtvervuiling; in hoeverre neemt u de impact van LNG-productie
               op omwonenden mee in het al dan niet toestaan van nieuwe LNG-importterminals?6
Antwoord 5
            
Dit is niet aan de orde in Nederland, aangezien er geen sprake is van LNG-productie
               in Nederland. Nieuwe LNG-importterminals dienen te voldoen aan de bestaande milieunormeringen.
               Wat betreft de herkomst van LNG staat het marktpartijen in principe vrij om contracten
               af te sluiten met LNG-producenten die zij geschikt achten. Uiteraard dienen de marktpartijen
               zich hierbij aan de geldende wet- en regelgeving te houden, waaronder ook op het gebied
               van milieu en de bepalingen die de methaanverordening zal stellen aan methaanemissies
               van geïmporteerde ruwe olie, aardgas en kolen die in de Unie in de handel worden gebracht.
            
Vraag 6
            
Kunt u aanvullend onderzoek doen om uit te sluiten dat er gezondheidsschade bij omwonenden
               plaatsvindt bij het bouwen van nieuwe LNG-infrastructuur?
            
Antwoord 6
            
Bij nieuwe (LNG-)infrastructuurprojecten dienen alle wettelijk voorgeschreven milieuonderzoeken
               uitgevoerd te worden. Hierbij wordt o.a. onderzoek gedaan naar de effecten op ruimtegebruik,
               luchtkwaliteit, geluidsoverlast, flora, fauna, water, bodem en omwonenden en hoe deze
               impact beperkt kan worden. Daarmee heeft het milieu een volwaardige plaats in de besluitvormingsprocedure;
               de benodigde vergunningen worden namelijk alleen afgegeven indien de onderzoeken aantonen
               dat aan alle wet- en regelgeving is voldaan. De bestaande procedure acht ik voldoende
               grondig om de milieu- en gezondheidseffecten als gevolg van de bouw en het gebruik
               van nieuwe LNG-terminals in kaart te brengen. Ik acht aanvullend onderzoek daarom
               niet nodig.
            
Vraag 7
            
Bent u bereid om – net als de regering Biden-Harris heeft gedaan – een pauze af te
               kondigen op de uitbouw van LNG infrastructuur in Nederland, en deze tijd te gebruiken
               om nieuwe maatstaven te ontwikkelen rondom de gezondheidsimpact en klimaatimpact van
               LNG, en hierin de nieuwe onderzoeken over methaanlekkages mee te nemen?
            
Antwoord 7
            
Er is geen sprake van LNG-productie in Nederland, zoals toegelicht in vraag 5. LNG-infrastructuur
               in Nederland voor import en het vergassen van LNG dient te voldoen aan de bestaande
               milieunormering. Voor te ontwikkelen LNG-installaties acht ik de bestaande procedure
               om milieueffecten te onderzoeken voldoende (zie antwoord op vraag 6) en zie ik geen
               noodzaak om een pauze aan te kondigen voor uitbreiding van de LNG-infrastructuur.
               Daarnaast wijs ik op het advies van Gasunie Transport Services (GTS) van 31 januari
               jl., dat op 9 februari jl. aan uw Kamer is gezonden (Kamerstuk 33 529, nr. 1211). Daarin geeft GTS aan dat er in het scenario van een koude winter de komende jaren
               te weinig importcapaciteit is om de gasopslagen tot 90% te vullen, conform de Kabinetsambitie
               en ook conform advies van GTS. Het zorgdragen voor voldoende LNG-importcapaciteit
               blijft daarom de komende jaren nog een punt van aandacht. Zie verder mijn antwoord
               op vraag 9, 10 en 11.
            
Vraag 8
            
Kunt u inzichtelijk maken hoeveel LNG capaciteit er nu is, hoeveel in aanbouw is,
               en welke uitbouwplannen er nu liggen?
            
Antwoord 8
            
De totale LNG-importcapaciteit in Nederland van EET en GATE samen is op dit moment
               24 miljard kubieke meter per jaar. In de toekomst breidt de GATE terminal verder uit
               van 16 naar 20 miljard kubieke meter per jaar. De planning is dat deze extra capaciteit
               vanaf 1 oktober 2026 in gebruik wordt genomen. Ook de EemsEnergy Terminal (EET) breidt
               eind dit jaar uit van 8 naar 9 miljard kubieke meter per jaar. Daarna streeft EET
               naar een uitbreiding richting de 10 miljard kubieke meter per jaar door een verdere
               optimalisatie. De EET-terminal is een tijdelijke terminal en op dit moment is de looptijd
               tot najaar 2027. Daarnaast voeren twee initiatiefnemers een haalbaarheidsstudie uit
               voor het realiseren van een nieuwe LNG-terminal. Voor alle initiatieven geldt dat
               ik inzet op zo spoedig mogelijk hergebruik van de infrastructuur voor duurzame toepassingen,
               zoals het importeren van waterstofdragers of -derivaten.
            
Vraag 9, 10 en 11
            
Hoe verhoudt deze uitbouw zich tot de klimaatdoelen die Nederland gesteld heeft?
Hoe past het bouwen van een mogelijke nieuwe LNG terminal in Vlissingen binnen de
               afbouwpaden van het Nationaal Plan Energiesysteem?
            
Mocht de terminal in Vlissingen doorgaan, wat is de maximale termijn waarop deze operationeel
               mag zijn?
            
Antwoord 9, 10 en 11
            
Ik wil benadrukken dat de Nederlandse en Europese Klimaatdoelen onverkort gelden en
               staan. In de afgelopen jaren is het gasverbruik in Nederland aanzienlijk afgenomen
               tot circa 30 miljard kubieke meter in 2023 (CBS). Desalniettemin hebben we wel LNG-volumes
               en de daarbij behorende infrastructuur nodig om de weggevallen gasvolumes via pijpleidingen
               uit Rusland te kunnen opvangen.
            
Het tempo van de afbouw van fossiele energiedragers wordt mede bepaald door het tempo
               van de ombouw en de betaalbaarheid van duurzame alternatieven, het beleid op inzet
               van fossiele energiedragers als grondstof en internationale afspraken over emissiereductie
               in zee- en luchtvaart en daarvan afgeleid het gebruik van fossiele brandstoffen voor
               die toepassingen. U ontvangt de Energienota in oktober. Hierin zal ik verder ingaan
               op de verwachte en beoogde vermindering van het gebruik van fossiele energiedragers,
               zoals aardgas.
            
Wat betreft het bouwen van nieuwe LNG-infrastructuur geldt dat in de komende jaren
               waarschijnlijk nog sprake is van een tekort aan importcapaciteit in het scenario van
               een koude winter. GTS adviseert om extra importcapaciteit voor LNG te organiseren.
               Dit is nader toegelicht in de Kamerbrief van 9 januari jl. waarmee het advies van
               GTS van 31 januari jl. aan uw Kamer is gezonden (Kamerstuk 33 529, nr. 1211). Gelet op dit advies blijft voldoende LNG-importcapaciteit belangrijk in het belang
               van leveringszekerheid en betaalbaarheid van gas. Hierbij zijn zowel de maximale benutting
               van bestaande LNG-infrastructuur en de haalbaarheidsstudies naar nieuwe initiatieven
               belangrijk. Wat betreft de bouw van nieuwe LNG-faciliteiten wil ik opnieuw benadrukken
               dat bij eventuele nieuwe investeringen de inzet is om de infrastructuur zo spoedig
               mogelijk te hergebruiken voor duurzame toepassingen in de toekomst. Dit vergemakkelijkt
               de overstap naar het importeren van duurzame energiedragers in de toekomst.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
 R.A.A. Jetten, minister voor Klimaat en Energie
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.
