Schriftelijke vragen : Het artikel ‘Russische schepen die bijtanken bij Vlissingen? Daarmee helpt Nederland Poetins oorlogseconomie'
Vragen van de leden Peter de Groot, Brekelmans en Erkens (allen VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het artikel «Russische schepen die bijtanken bij Vlissingen? Daarmee helpt Nederland Poetins oorlogseconomie» (ingezonden 21 maart 2024).
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel ««Russische» schepen die bijtanken bij Vlissingen? Daarmee
helpt Nederland Poetins oorlogseconomie»?1
Vraag 2
Is het correct dat de scheepvaart bij ankerplaats Everingen geen havengeld betaalt?
Zo ja, waarom is dit niet het geval?
Vraag 3
Is het aantal schepen dat aanmeert bij deze ankerplaats de afgelopen maanden inderdaad
fors toegenomen? Kan dit cijfermatig nader worden onderbouwd? Waarom wel, waarom niet?
Vraag 4
Klopt de bewering dat er zeven Russische schepen de afgelopen tijd zijn aangemeerd
bij deze ankerplaats? Zo nee, hoeveel Russische schepen zijn hier de afgelopen tijd
dan aangemeerd?
Vraag 5
Klopt het dat de kans op ongelukken is toegenomen door «schaduwschepen», zoals benoemd
in het artikel?
Vraag 6
Wat kan er op korte termijn gedaan worden om ongelukken met deze «schaduwschepen»
te voorkomen?
Vraag 7
Is het correct dat de douane en Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) niet handhavend
optreden tegenover deze Russische schepen?
Vraag 8
Deelt u de mening dat het verboden moet worden om aan te meren bij deze ankerplaats?
Vraag 9
Als dit niet mogelijk is, kunnen burgemeesters dan de bevoegdheid krijgen handhavend
op te treden tegenover deze schepen?
Vraag 10
Kunt u deze vragen één voor één beantwoorden?
Indieners
-
Gericht aan
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Indiener
Peter de Groot, Kamerlid -
Medeindiener
Silvio Erkens, Kamerlid -
Medeindiener
R.P. Brekelmans, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.