Schriftelijke vragen : De Dual Fuel tractoren van Blue Fuel Solutions
Vragen van het lid Grinwis (ChristenUnie) aan de Minister en de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over de Dual Fuel tractoren van Blue Fuel Solutions (ingezonden 1 maart 2024).
Vraag 1
Wat vindt u van de innovatie van Blue Fuel Solutions om bestaande «Stage V»-tractoren
om te bouwen tot Dual Fuel-tractoren die deels op waterstof rijden? Hoe waardeert u de emissiereductie die hierbij
kan oplopen tot 45 procent? Bent u het ermee eens dat dit een prachtige innovatie
is die flink kan bijdragen aan de vergroening van de agrarische sector en het groenbeheer?
Vraag 2
Kunt u uitleggen hoe het mogelijk is dat er al sinds 2021 contact is met de RDW over
goedkeuring van deze Dual Fuel-tractoren, maar dat dit tot op heden nog niet heeft geleid tot typegoedkeuring van
deze voertuigen? Klopt het dat in eerste instantie is aangegeven dat de regeling voor
typegoedkeuring direct na de zomer van 2022 opgesteld zou zijn? Kunt u uitleggen waarom
dit nog niet gelukt is?
Vraag 3
Kunt u aangeven waarom de afgegeven tijdelijke goedkeuring is ingetrokken door de
RDW? Wat is ervoor nodig deze tijdelijke goedkeuring opnieuw af te geven en/of te
komen tot definitieve goedkeuring?
Vraag 4
Hoe kunt u verklaren dat uw ministerie en/of het RDW nu pas aangeven dat door het
ontbreken van regelgeving er een artikel 35-procedure1 bij de Europese Commissie dient te worden doorlopen? Klopt het dat uw ministerie
heeft aangegeven in te zetten op aanpassing van de betreffende regelgeving ná het
starten van de artikel 35-procedure? Zo ja, waarom?
Vraag 5
Welke stappen heeft u gezet of gaat u zetten in het geval Nederlandse regelgeving
achterwege blijft om de artikel 35-procedure te versnellen en de Europese Commissie
te overtuigen van het nut en de veiligheid van de Dual Fuel-tractor?
Vraag 6
Klopt het dat de RDW de mogelijkheid heeft om een voorlopige EU-typegoedkeuring te
verlenen in afwachting van het goedkeuringsbesluit van de Europese Commissie? Is de
RDW bereid hier gebruik van te maken? Zo nee, waarom niet?
Vraag 7
Klopt het dat de RDW geadviseerd heeft voorlopig in te zetten op individuele emissiekeuring
waarbij voor elke tractor een emissietest uitgevoerd moet worden? Kunt u aangeven
of dit ertoe zou leiden dat elke individuele tractor door de RDW gekeurd moet worden?
Erkent u dat dit tot financiële kosten als tijdsbelasting zal leiden?
Vraag 8
Bent u bereid om in gesprek te treden met de RDW om zo spoedig te komen tot (wijziging
van) benodigde regelgeving om te komen tot typegoedkeuring van de Dual Fuel-tractoren, zodat deze innovatieve tractoren zo snel mogelijk weer de weg op kunnen?
Indieners
-
Gericht aan
V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat -
Gericht aan
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Indiener
Pieter Grinwis, Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.