Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Blaauw en Boon over het bericht ‘Woede over besluit Hogeschool Utrecht om Holocaust-lezingen te schrappen’
Vragen van de leden Blaauw en Boon (beiden PVV) aan de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over het bericht «Woede over besluit Hogeschool Utrecht om Holocaust-lezingen te schrappen.» (ingezonden 31 januari 2024).
Antwoord van Minister Dijkgraaf (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) (ontvangen 29 februari
2024).
Vraag 1
Bent u op de hoogte van het bericht over de ophef rondom het besluit van de Hogeschool
Utrecht om Holocaust-lezingen te schrappen1?
Antwoord 1
Ja, ik heb kennisgenomen van het bericht.
Vraag 2
Deelt u de mening dat de Hogeschool Utrecht hiermee een volledig verkeerd signaal
afgeeft en dat onderwijs over de Holocaust en antisemitisme niet mag worden betrokken
in politieke discussies? Zo niet, wat is uw standpunt hierover?
Antwoord 2
Ik vind het noodzakelijk dat in het onderwijs actief aandacht is en blijft voor de
verschrikkingen van de Holocaust omdat we ons als samenleving moeten realiseren wat
er is gebeurd en ons moeten blijven uitspreken tegen haat en uitsluiting, tegen geweld
en antisemitisme in onze samenleving. Daar is geen discussie over. De eerste lezing
van deze reeks die aanvankelijk was uitgesteld heeft inmiddels plaatsgevonden. Het
herdenken van, vertellen en onderwijzen over de Holocaust staat ook los van de spanningen
die het conflict in het Midden-Oosten met zich meebrengt.
Vraag 3
Ziet u dat het onderwijs over de Holocaust en antisemitisme in het hele onderwijs
onder druk staat? Vooral op een moment waarop het cruciaal is om juist nu over de
Holocaust en antisemitisme te onderwijzen?
Antwoord 3
Het is van groot belang dat we de kennis over de Holocaust van generatie op generatie
blijven overdragen. Het onderwijs heeft hier een belangrijke rol in. Zo wordt in het
onderwijs volop aandacht besteed aan de Tweede Wereldoorlog, Holocaust en de Jodenvervolging.
Deze onderwerpen zijn verplicht onderdeel van het curriculum voor alle leerlingen
in primair en voortgezet onderwijs en worden regelmatig besproken in mbo-burgerschapslessen.
In het hoger onderwijs worden deze onderwerpen vanuit allerlei invalshoeken en disciplines
bestudeerd en ook wordt er lesmateriaal ontwikkeld dat breed wordt verspreid, bijvoorbeeld
de lesbrief van TerInfo van de Universiteit Utrecht.
Om scholen en docenten te ondersteunen, werkt de Nationaal Coördinator Antisemitismebestrijding
op dit moment samen met betrokken organisaties in het veld aan een Nationaal Plan
versterking Holocausteducatie. In januari is in dit kader ook de campagne «Leer over
de Holocaust» gestart, om in de maand waarin we de Holocaust herdenken extra aandacht
te vragen voor het belang van onderwijs.
Vraag 4
Bent u van mening dat de geplande lessenreeks aan de Hogeschool Utrecht zo snel mogelijk
moet plaatsvinden en bent u bereid zich hiervoor in te zetten? Indien ja, welke stappen
plant u te ondernemen?
Antwoord 4
De eerste lezing van de geplande reeks heeft inmiddels plaatsgevonden. De aanvankelijke
startdatum is door de Hogeschool Utrecht verzet naar een later moment om de veiligheid
rondom de organisatie te waarborgen. Overigens is de lezingenreeks waar het nieuwsbericht
over spreekt geen onderdeel van een curriculum van een opleiding. De lezingen zijn
niet alleen voor studenten maar ook breder bedoeld, zoals voor docenten.
Vraag 5
Bent u bereid zich in te spannen, mochten deze lezingen doorgaan, om met de Hogeschool
Utrecht in gesprek te gaan over het openbaar beschikbaar stellen van deze lezingen?
Antwoord 5
Het betreft hier een lezingenreeks die is georganiseerd door de Hogeschool Utrecht
in samenwerking met het CIDI. Alhoewel het van groot belang is dat het onderwijs aandacht
besteedt aan de Holocaust ga ik niet over het «hoe». Het is aan de organisatoren om
te bepalen of en zo ja hoe de inhoud van deze lezingenreeks breder beschikbaar wordt
gesteld.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R.H. Dijkgraaf, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.