Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Veltman en Peter de Groot over de berichtgeving over vertraging op de A28 richting Utrecht vanwege slecht wegdek
Vragen van de leden Veltman en Peter de Groot (beiden VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de berichtgeving over vertraging op de A28 richting Utrecht vanwege slecht wegdek (ingezonden 30 januari 2024).
Antwoord van Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 14 februari
2024).
Vraag 1
Bent u bekend met de ontstane problemen rondom het wegdek op de A28 tussen Nijkerk
en knooppunt Hoevelaken?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Hoe vaak is er de afgelopen weken geïnspecteerd op dit wegvak?
Antwoord 2
Afgelopen twee weken is hier door de aannemer wekelijks geïnspecteerd en zijn kleinschalige
schades hersteld. Weginspecteurs schouwen dagelijks.
Regulier wordt het areaal jaarlijks middels een schouw en inspectie gemonitord.
Vraag 3
Wat is de reden dat, na de wekenlang zichtbare verslechtering, er nu pas is overgegaan
tot het afsluiten van één rijstrook met alle vertraging van dien?
Antwoord 3
Het geplande onderhoud aan de A28 tussen Nijkerk en Hoevelaken stond in eerste instantie
later dit jaar gepland. Door de vorst deze winter is het wegdek sneller verslechterd
dan verwacht waardoor de werkzaamheden al waren vervroegd naar eind februari.
Op zondag 28 januari bleek dat een deel van het wegdek ter hoogte van Nijkerk (ca
300–500 meter) dusdanig was verslechterd, dat voor de veiligheid van de weggebruikers
een rijstrook moest worden afgesloten. In de nacht van 30 op 31 januari heeft er een
spoedreparatie plaatsgevonden en is het wegdek aldaar vervangen. Van 23-26 februari
vinden er op het overige deel van de A28 tussen Nijkerk en Hoevelaken asfalteringswerkzaamheden
plaats.
Vraag 4
Hoeveel schade aan voertuigen, door rondvliegende stukken asfalt, is er de afgelopen
weken gemeld?
Antwoord 4
Tot en met 7 februari zijn er twee schadeclaims ingediend.
Vraag 5
Wat is de reden dat er enkele weken geleden niet is overgegaan tot het plannen van
een noodreparatie ter voorkoming van afsluitingen?
Antwoord 5
De inspecties van de afgelopen twee weken gaven nog geen noodzaak om het al naar voren
gehaalde onderhoud van eind februari nog verder te vervroegen.
Vraag 6
Wat gaat Rijkswaterstaat doen, anders dan het advies tot spitsmijden, om tot redelijke
reistijden te komen?
Antwoord 6
Het betreffende wegvak is weer gerepareerd en volledig opengesteld voor het verkeer.
In voorkomende spoedgevallen is het niet altijd mogelijk om meer te doen dan het advies
te geven tot spitsmijden. In de verkeerscentrale wordt altijd gekeken of het mogelijk
is om het verkeer actief via omleidingsroutes te sturen maar in de spits is dat niet
altijd mogelijk door drukte op de omleidingswegen.
Bij gepland onderhoud informeert Rijkswaterstaat weggebruikers via de reguliere kanalen
zoals via de media, via Externe link:www.vananaarbeter.nl en via de borden boven de weg.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.