Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Zeedijk over het artikel 'Intrekken exportvergunning nieuwe tegenslag ASML'
Vragen van het lid Zeedijk (Nieuw Sociaal Contract) aan de Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking over het artikel «Intrekken exportvergunning nieuwe tegenslag ASML» (ingezonden 8 januari 2024).
Antwoord van Minister Van Leeuwen (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking)
            (ontvangen 5 februari 2024).
         
Vraag 1
            
Bent u bekend met het artikel in Het Financiële Dagblad van 3 januari 2024 «Intrekken
               exportvergunning nieuwe tegenslag ASML»?1
Antwoord 1
            
Ja.
Vraag 2, 3 en 4
            
Is de informatie in het artikel juist dat verschillende exportvergunningen zijn ingetrokken?
Wat is er aan de situatie veranderd, sinds de vergunningen waren afgegeven en wat
               zijn de afwegingen geweest om de vergunningen in te trekken?
            
Is de informatie in het artikel juist dat het om een type lithografie machine gaat
               dat al vaker aan klanten van ASML in China is geleverd?
            
Antwoord 2, 3 en 4
            
Het kabinet doet geen uitspraken over individuele vergunningen. In algemene zin kan
               gesteld worden dat bij de beoordeling van een exportvergunningaanvraag per geval een
               specifieke afweging wordt gemaakt, waarbij gekeken wordt naar het risico van ongewenst
               eindgebruik. De overheid maakt deze risicoanalyse in het kader van de (inter)nationale
               veiligheid op basis van de daarvoor geldende criteria, zoals de eigenschappen van
               het te exporteren product, de toepasbaarheid van het product, de eindgebruiker en
               het land van bestemming. Dit kan ertoe leiden dat export wordt toegestaan, afgewezen
               of een eerdere afweging wordt herzien.
            
Vraag 5
            
Kunt u een indicatie geven van het aantal exportvergunningen (enkelen, tientallen,
               meer dan honderd) dat in het verleden afgegeven is voor het leveren van dit type machine
               aan Chinese bedrijven in China?
            
Antwoord 5
            
Vanaf 1 september 2023 is bepaalde geavanceerde halfgeleiderproductieapparatuur vergunningplichtig
               in Nederland. Voorafgaand aan deze datum gold er geen vergunningplicht voor apparatuur
               vallende onder de regeling en zijn er derhalve geen vergunningen verleend. In de ministeriële
               regeling geavanceerde productieapparatuur voor halfgeleiders is als verwachting opgenomen
               dat door de introductie van de vergunningplicht eenmalig 24 vergunningen en daarna
               op jaarbasis 20 vergunningen worden aangevraagd. Inmiddels zijn enkele vergunningen
               voor de export van geavanceerde halfgeleiderapparatuur naar China verleend. Een exportvergunning
               geeft de mogelijkheid om gedurende de looptijd van een vergunning meerdere exporten
               plaats te laten vinden.
            
Vraag 6 en 7
            
Is er een verzoek van de Amerikaanse autoriteiten geweest om de exportvergunnigen
               in te trekken, zoals het artikel suggereert? Zo ja, wat was de motivatie van hen om
               een dergelijk verzoek aan de Nederlandse regering te doen?
            
Zijn er toezeggingen van de Amerikaanse autoriteiten gedaan aan de Nederlandse regering
               in ruil voor het intrekken van de exportvergunningen? Zo ja, welke?
            
Antwoord 6 en 7
            
Er is geregeld contact met partners en bondgenoten in Europa, de VS en Azië over exportcontrolemaatregelen
               op geavanceerde productieapparatuur voor halfgeleiders. Over de inhoud van deze gesprekken
               doet het kabinet geen uitspraken.
            
Vraag 8 en 9
            
Acht u het mogelijk dat China eerder geleverde machines van het type waar het hier
               om gaat inzet voor het vervaardigen van defensie materieel?
            
Schat u in dat het niet leveren van de eind 2023 geplande machines een extra belemmering
               vormt voor de Chinese defensie industrie? Waarom wel/niet?
            
Antwoord 8 en 9
            
De vergunningplichtige machines en technologie zijn geschikt voor de ontwikkeling
               en productie van geavanceerde halfgeleiders. Deze geavanceerde halfgeleiders kunnen
               naast civiele toepassingen ook een cruciale bijdrage leveren aan militaire toepassingen
               en worden aangewend voor de ontwikkeling van hoogwaardige militaire (wapen)systemen
               en massavernietigingswapens.2 Zoals ook bevestigd door de MIVD3 richt China ten behoeve van de eigenstandige militair-technologische ontwikkeling
               de aandacht op buitenlandse expertise, waaronder op Nederlandse kennis op het gebied
               van lithografie. In algemene zin kan gesteld worden dat bij de beoordeling van (eerdere)
               exportvergunningaanvragen per geval een specifieke afweging wordt gemaakt, waarbij
               gekeken wordt naar het risico van ongewenst eindgebruik. Zie ook het antwoord op de
               vragen 2, 3 en 4.
            
Vraag 10
            
Overwegende dat geavanceerde computerchips (<14nm) wereldwijd volop verkrijgbaar zijn
               en de Amerikaanse regering moeite heeft de export vanuit de VS naar China te beperken4,
               5, wat is naar uw inzicht het voordeel voor Nederland en Europa om China te beletten
               zelf geavanceerde chips te ontwikkelen?
            
Antwoord 10
            
Nederland heeft eigenstandig een vergunningplicht ingesteld omdat de ongecontroleerde
               uitvoer van geavanceerde productieapparatuur voor halfgeleiders risico’s voor de nationale
               veiligheid kan meebrengen. Dit betreft een landenneutrale maatregel en is niet specifiek
               gericht op China. Bij elke beoordeling wordt individueel, dus per geval, gekeken of
               een exportvergunning kan worden verleend. Er wordt dan gekeken naar het risico van
               ongewenst eindgebruik. Uiteraard bespreekt Nederland deze maatregel met Europese partners
               en de VS en vindt ook een exportcontrole dialoog plaats met China.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
G.E.W. van Leeuwen, minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking 
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.