Schriftelijke vragen : De blootstelling van werknemers aan kerosinemotoremissie op Schiphol.
Vragen van het lid Van Oostenbruggen (Nieuw Sociaal Contract) aan de Ministers van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en van Infrastructuur en Waterstaat over de blootstelling van werknemers aan kerosinemotoremissie op Schiphol (ingezonden 31 januari 2024).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het «Definitief deelbesluit 2 Schiphol»1 inzake het voorkomen en verminderen van blootstelling van werknemers aan kerosinemotoremissie
en de daarin vermeldde groene zone? Wat is uw reactie daarop?
Vraag 2
Heeft u kennisgenomen van de volgende conclusie van de Nederlandse Arbeidsinspectie
jegens de handelwijze van Schiphol: «De geconstateerde overtredingen zijn grootschalig
en structureel. Verder zijn deze aan Schiphol te verwijten, nu een interventie mogelijk
is en ook verwacht mag worden. Vanaf 2007 is tenminste bij u bekend dat uw medewerkers
die op airside werken blootgesteld worden aan carcinogene stoffen. U heeft desondanks
tot op heden nagelaten de minimalisatie van de blootstelling voortvarend aan te pakken.»?
Wat is uw reactie daarop?
Vraag 3
Hoe gaat u ervoor zorgen dat alle vliegvelden in Nederland blootstelling van werknemers
aan kerosinemotoremissie gaan verminderen en voorkomen?
Vraag 4
Heeft u kennisgenomen van de volgende uitspraak van de Nederlandse Arbeidsinspectie:
«U streeft naar een emissievrije luchthaven vanaf 2030. Met de door ons gestelde eis
versnellen wij het door u in gang gezette proces van emissievrij maken om zeker te
stellen dat medewerkers niet onnodig lang blootgesteld blijven aan kankerverwekkende
stoffen.»? Op welke wijze gaat het kabinet, mede betrokken door instanties als Luchtverkeersleiding
Nederland, bijdragen aan deze versnelling?
Vraag 5
Heeft u kennisgenomen van het «Memo Sustainable Taxiing», bijgevoegd als stuk 12 aan
het definitieve deelbesluit?2
Vraag 6
Klopt het dat de meeste gezondheidswinst behaald wordt met het wegslepen van vertrekkende
vliegtuigen?
Vraag 7
Deelt u de mening dat het handhavingsverzoek van de Federatie Nederlandse Vakbeweging
(FNV) en de uitzending van Zembla3, voldoende aanleiding had moeten zijn om de planning uit deze memo te versnellen?
Vraag 8
Klopt het dat er nu nog maar twee duurzame sleepvoertuigen (taxibots) rondrijden op
Schiphol, in plaats van de 16 taxibots die begin 2024 in de memo werden aangekondigd?
Vraag 9
Hoe komt het dat de planning vertraagd is?
Vraag 10
Staat er, conform de vervangings- en minimalisatieverplichting, al een order uit voor
de benodigde overige 58 duurzame sleepvoertuigen (taxibots)?
Vraag 11
Indien deze duurzame sleepvoertuigen (taxibots) nog niet besteld zijn, zijn er buiten
de beoogde duurzame sleepvoertuigen (taxibot) andere voertuigen geschikt om zo spoedig
mogelijk alle vliegtuigen uit de groene zone te slepen?
Vraag 12
Zo ja, wanneer komen deze alternatieven beschikbaar op luchthaven Schiphol?
Vraag 13
Welke andere stappen gaat u zetten om ervoor te zorgen dat de Royal Schiphol Group
zo spoedig mogelijk de blootstelling van werknemers aan kerosinemotoremissie minimaliseert?
Toelichting:
Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van het lid Van Kent (SP),
ingezonden 31 januari 2024 (vraagnummer 2024Z01487).
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
T. van Oostenbruggen, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.