Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Dijk over het bericht 'Moet de spoedeisende hulp in Goes en Terneuzen blijven? Ministerie haalt meningen op'
Vragen van het lid Dijk (SP) aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over het bericht «Moet de spoedeisende hulp in Goes en Terneuzen blijven? Ministerie haalt meningen op» (ingezonden 11 januari 2024).
Antwoord van Minister Helder (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen 29 januari
2024).
Vraag 1
Wat is de insteek van de geplande bijeenkomst in Goes over de acute zorg in Zeeland?1
Antwoord 1
De bijeenkomst van 17 januari 2024 in Goes over de acute zorg is georganiseerd in
het licht van het ambtelijke traject rondom nieuwe normen voor de toegankelijkheid
van acute ziekenhuiszorg, wat volgt uit het Integraal Zorgakkoord en de beleidsagenda
toekomstbestendige acute zorg2. De huidige norm geeft onvoldoende duidelijkheid en richting aan zowel burgers als
zorgaanbieders en zorgverzekeraars. Vanwege de vele belangen die een rol spelen bij
het vervangen van deze norm, is een zorgvuldig proces ingericht om tot nieuwe normen
in de acute (ziekenhuis)zorg te kunnen komen.
Dit ambtelijke traject is gericht op het ontwikkelen van verschillende varianten van
normen voor de kwaliteit en toegankelijkheid in de acute ziekenhuiszorg, gebaseerd
op verschillende visies op de acute zorg. Daar zullen ook varianten bij zijn die gericht
zijn op het behouden van de huidige 45-minutennorm of op normenkaders die meer dan
nu sturen op nabijheid van acute ziekenhuiszorg, waarbij leefbaarheid in de regio
een grote rol speelt. Om de varianten op te stellen wordt op verschillende manieren
informatie opgehaald.
Een verandering in de normen voor de acute (ziekenhuis)zorg kan gevolgen hebben voor
(het gevoel van) leefbaarheid in de regio. Om die reden is het organiseren van bijeenkomsten
voor burgers en gemeenten, om de wensen, zorgen en behoeften die leven in deze groepen
mee te kunnen nemen in de ontwikkeling van varianten van normen, één van de onderdelen
van het proces. Hiertoe heeft een extern bureau de opdracht gekregen deze twee losstaande
trajecten (één traject voor burgers en één traject voor gemeenten) voor het Ministerie
van VWS te organiseren en begeleiden en het Ministerie van VWS daarover te informeren
middels de oplevering van rapportages. Het Ministerie van VWS zal de uitkomsten van
de bijeenkomsten, die door een extern bureau worden begeleid, openbaar maken.
Het deeltraject waarin bijeenkomsten worden georganiseerd met burgers en gemeenten
is in lijn met verschillende moties die door uw Kamer zijn ingediend3, waarin het belang van de betrokkenheid van hen bij besluitvorming over de acute
zorg telkens is benadrukt.
Vraag 2
Worden op meer plekken in het land dit soort bijeenkomsten georganiseerd? Zo ja, op
welke plaatsen en op basis waarvan zijn deze plaatsen gekozen?
Antwoord 2
Ja, in totaal worden vier bijeenkomsten georganiseerd voor het betrekken van inwoners.
Het Ministerie van VWS heeft de keuze voor deze regio’s gemaakt op basis van de wens
om tot een representatieve samenstelling te komen. De gekozen regio’s verschillen
onderling bijvoorbeeld in geografische ligging in Nederland, of een regio groot- of
kleinstedelijk is en de sociaaleconomische status. Door bewust van elkaar verschillende
regio’s te kiezen, wordt de kans vergroot op een goede afspiegeling van de populatie.
Tijdens het uitvoeren van het traject en het organiseren van bijeenkomsten is gebleken
dat enkele regio’s onvoldoende tijd en capaciteit hadden om deel te nemen aan dit
traject. De uiteindelijke keuze is gevallen op Friesland, Drenthe, Amsterdam en Zeeland.
Vraag 3
Op welke manier bent u van plan de punten die mensen bij deze bijeenkomst(en) naar
voren brengen mee te nemen bij de besluitvorming over de toekomst van de acute zorg?
Antwoord 3
Over het proces om te komen tot alternatieven voor de 45-minutennorm heeft mijn voorganger
uw Kamer geïnformeerd4 op 16 juni 2023. Aangezien de 45-minutennorm door uw Kamer controversieel verklaard
is, wordt besluitvorming over een eventueel alternatief voor de 45-minutennorm aan
een volgend kabinet overgelaten. Het ambtelijke traject, met verkennende gesprekken
met onder andere burgers, gemeenten en veldpartijen alsmede het in kaart brengen van
verschillende varianten van normen, wordt wel voortgezet. De resultaten van dit traject
kunnen te zijner tijd gebruikt worden bij de voorbereidingen van een volgend kabinet.
Dit is ook aan uw Kamer kenbaar gemaakt5.
Alle aspecten die door deelnemers naar voren worden gebracht tijdens de bijeenkomsten
worden door het externe bureau verwerkt in een eindrapportage. Deze rapportage wordt
opgeleverd aan het Ministerie van VWS. Naast de trajecten die worden georganiseerd
waarin gemeenten en burgers om inbreng wordt gevraagd, zijn verschillende andere deelonderzoeken
uitgezet. De opbrengst van de verschillende deeltrajecten samen wordt meegenomen in
het opstellen van varianten van nieuwe normen voor toegankelijkheid en kwaliteit in
de acute zorg, wat centraal staat in fase 1 van het ambtelijke traject.
Vraag 4
Wat bent u van plan te doen, als mensen vooral aangeven dat zij niet willen dat de
spoedeisende hulp (SEH) in hun regio verdwijnt?
Antwoord 4
Zie mijn antwoord op vraag 3.
Vraag 5
Zijn er plannen om de SEH in Goes en/of Terneuzen te sluiten of af te bouwen of wordt
daarover nagedacht?
Antwoord 5
Voor zover bij mij bekend zijn er geen plannen om de SEH in Goes en/of Terneuzen te
sluiten of af te bouwen en wordt daar ook niet over nagedacht.
Vraag 6
Hoe staat het met de plannen rondom de hervorming van de 45-minutennorm? Heeft deze
bijeenkomst hiermee te maken? Zo ja, hoe verhoudt dit zich tot het feit dat de ontwikkelingen
rondom de 45-minutennorm controversieel verklaard zijn?
Antwoord 6
Zoals ook aangegeven in mijn antwoord op vraag 1 is deze bijeenkomst georganiseerd
in het licht van het traject rondom nieuwe normen voor toegankelijkheid en kwaliteit
in de acute zorg. In deze kabinetsperiode is een start gemaakt met dit proces. Zoals
eerder aan uw Kamer medegedeeld6 is dit (demissionaire) kabinet van mening dat de huidige norm, de 45-minutennorm
voor SEH’s en afdelingen acute verloskunde, niet voldoet. Het traject rondom de vervanging
van de 45-minutennorm voor SEH’s en afdelingen acute verloskunde is controversieel
verklaard door uw Kamer. Zoals aangegeven in het antwoord op vraag 3 zal het demissionaire
kabinet dus geen besluiten nemen over deze norm. Echter het controversieel verklaren
neemt de urgentie, en het oorspronkelijke beoogde doel, niet weg. Ook een volgend
kabinet zal hier een beslissing over moeten nemen. Wegens het (maatschappelijke) belang
van het traject wordt het lopende ambtelijke traject met verkennende gesprekken met
onder andere burgers, gemeenten en veldpartijen daarom wel voortgezet. Deze ambtelijke
verkenning kan te zijner tijd worden gebruikt door een volgend kabinet om een zo afgewogen
mogelijk besluit te kunnen nemen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. Helder, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.