Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op van het lid Dijk over het nieuws dat de treinverbinding Zwolle-Enschede grote problemen kent
Vragen van het lid Dijk (SP) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over het nieuws dat de treinverbinding Zwolle-Enschede grote problemen kent (ingezonden 10 november 2023).
Antwoord van Staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 18 december
2023). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2023–2024, nr. 520.
Vraag 1
Bent u bekend met de extreme uitval van 10,5% op de spoorverbinding Zwolle-Enschede?1
Antwoord 1
Ja, ik ben ervan op de hoogte dat de uitval in oktober 10,5% was op de spoorverbinding
Zwolle-Enschede.
Vraag 2
Kunt u bevestigen dat de hoge uitval komt door de overstap van spoorpersoneel van
Keolis (Blauwnet) naar NS?
Antwoord 2
Ik heb hiervoor navraag gedaan bij de provincie Overijssel, die concessieverlener
is voor deze verbinding. De provincie geeft aan dat het klopt dat de hoge uitval grotendeels
veroorzaakt wordt door een personeelstekort. Dit tekort is deels een gevolg van spoorpersoneel
dat begin 2023 is overgestapt naar de NS. Ook is er personeel, als gevolg van de nieuwe
Regeling Vervroegde Uittreding, eerder uitgetreden dan verwacht. Het duurt gemiddeld
6 maanden voordat nieuw personeel opgeleid en inzetbaar is. Vandaar dat de gevolgen
nu nog steeds merkbaar zijn.
Daarnaast is de uitval in het najaar ook structureel hoger als gevolg van (weer)omstandigheden
op het spoor, net zoals bij andere vervoerders. Ook deelt de vervoerder het spoor
tussen Wierden en Enschede met meerdere vervoerders. Als samenloop van al deze omstandigheden
is de uitval nu (10,5% in oktober 2023) hoger dan de voorgaande periode (gemiddeld
5%).
Vraag 3
Kunt u een overzicht geven van de punten waarop Keolis niet voldoet aan concessieafspraken?
Antwoord 3
De provincie Overijssel geeft aan dat Keolis niet voldoet aan de in de concessie gestelde
norm voor rituitval.
Vraag 4
Wat kan de provincie Overijssel ondernemen om de vervoerder te houden aan gemaakte
afspraken?
Antwoord 4
De provincie kan de vervoerder op grond van de verleende concessie beboeten of subsidies
inhouden om de vervoerder aan afspraken te houden wanneer de vervoerder niet voldoet
aan afspraken.
De provincie is met de vervoerder in gesprek over mogelijke oplossingen van het personeelstekort.
Door personeel in te zetten dat voorheen werkte op de lijn Zutphen-Oldenzaal en de
instroom van nieuw personeel verwachten de provincie en vervoerder dat de problemen
medio december zijn opgelost.
Vraag 5
Klopt het dat ook de problemen met de bussen van Keolis nog steeds niet zijn opgelost?2
Antwoord 5
De bussen zijn inmiddels overgenomen door een andere vervoerder. De provincie Overijssel
geeft aan dat het merendeel van de problemen met de bussen, waar het artikel van Omroep
Flevoland naar verwijst, inmiddels is verholpen. De problemen die zich momenteel nog
voordoen, zijn incidenteel en hebben verschillende oorzaken.
Vraag 6
Hoe gaat u voorkomen dat reizigers in Overijssel het openbaar vervoer gaan mijden
en de files verder toenemen?
Antwoord 6
De provincie Overijssel zet zich er samen met de vervoerders voor in om reizigers
een goed openbaar vervoer te bieden. De provincie heeft afspraken met de spoorvervoerders,
zodat de rituitval bij treinen verholpen gaat worden. Daarnaast zijn met de busvervoerders
afspraken gemaakt over de versterking van het busnetwerk dat benoemd wordt in de vervoersplannen
2024.
Ik herken vanuit mijn stelselverantwoordelijkheid het belang hiervan en ook uw Kamer
heeft kenbaar gemaakt dit belangrijk te vinden. Momenteel ben ik bezig met de uitvoering
van de motie Slootweg/Kuiken en de motie Bikker, zoals met u gedeeld op 17 november
jl.3 De uitwerking versterkt het regionaal openbaar vervoer, waaronder ook het openbaar
vervoer in Overijssel.
Vraag 7
Worden reizigers van de verbinding Zwolle-Enschede gecompenseerd voor de geleden vertraging?
Zo ja, hoe?
Antwoord 7
Reizigers die te maken hebben gehad met vertraging hebben recht op een vergoeding
volgens de Europese Verordening 1371/2007 en de Vergoedingsregels trein.
Vraag 8
Is er voldoende vervangend vervoer beschikbaar bij uitval van treindiensten?
Antwoord 8
Er wordt door Keolis vervangend vervoer aangeboden als de vertraging te lang duurt.
Hierover zijn door de provincie Overijssel afspraken gemaakt in de concessie met Keolis.
Door de aard van de uitval is deze uitval van tevoren te voorspellen en kan voorkomen
worden dat meerdere treinen achter elkaar uitvallen. Hiermee heeft de reizigers altijd
binnen een halfuur een volgende trein.
Vraag 9
Wat is volgens u de reden dat Keolismedewerkers overstappen naar NS?
Antwoord 9
Ik heb geen zicht op de motieven van individuele medewerkers om voor de ene dan wel
andere werkgever te kiezen, dus ik wil terughoudend zijn in mijn beantwoording. Wel
kan gezegd worden dat in een situatie van arbeidsmarktkrapte werkgevers concurreren
bij het aantrekken van personeel en de onderhandelingspositie van het personeel ten
opzichte van de werkgever sterker is. In algemene zin zijn factoren die bij een overstap
van personeel volgens de provincie en de vervoerder een rol spelen de standplaatsen
van het personeel, de arbeidsvoorwaarden in de CAO’s en de variatie in routes die
machinisten en conducteurs rijden.
Vraag 10
Kunt u een actueel overzicht geven van de omvang van de personeelstekorten bij de
grote ov-bedrijven die in Nederland actief zijn?
Antwoord 10
Ik beschik niet over een actueel overzicht van de omvang van de personeelstekorten
van de grote ov-bedrijven in Nederland. Duidelijk is dat de sector te maken heeft
gehad met een grote uitstroom. Voor het spoor is personeel in opleiding dat nog niet
gecertificeerd is. De certificering voor het spoorpersoneel duurt gemiddeld zes maanden.
De personeelstekorten voor het uitvoerend personeel op het spoor zijn meer afhankelijk
van de regio dan van de bedrijven waar zij werken. De vertraging in het certificeren
van nieuw personeel is ook merkbaar in het busvervoer.
Vraag 11
Is deze situatie volgens u vergelijkbaar met de eerdere uitstroom van ov-medewerkers
van Arriva naar NS?4
Antwoord 11
Zoals in mijn antwoord op vraag 9 aangegeven, heb ik geen inzicht in de motieven van
individuele werknemers. Op de uitstroom van personeel bij Arriva lijkt slechts het
punt van de aantrekkelijkheid van de CAO toepasbaar te zijn.
Vraag 12
Wat kunt u doen om de sector openbaar vervoer aantrekkelijker te maken als werkgever?
Antwoord 12
Het is de verantwoordelijkheid van de vervoersbedrijven om voor voldoende personeel
te zorgen en om goede arbeidsvoorwaarden te bieden. Ik heb geen rol bij het personeelsbeleid
van vervoerders rond de aantrekkelijkheid van de beroepen in de sector. Het personeelstekort
is een van de aandachtspunten in de sector. Afgelopen jaar zijn er in de sector zowel
voor de NS als voor het streekvervoer CAO’s afgesloten waarmee de arbeidvoorwaarden
verbeterd zijn en de sector een aantrekkelijkere werkgever is geworden.
Wel vind ik het belangrijk dat er aandacht is voor dit onderwerp binnen de sector
en voer ik gesprekken met de sector hierover. Het is een van de bespreekpunten in
het eerstvolgende NOVB.
Vraag 13
Deelt u de mening dat de introductie van marktwerking in het (regionale) openbaar
vervoer een mislukt experiment is geworden?
Antwoord 13
Deze stelling wordt niet onderbouwd door de feiten. De kwaliteit van het openbaar
vervoer wordt geborgd door wetgeving, onafhankelijk toezicht en door bindende afspraken
in concessies. Uit de praktijk blijkt dat overheden binnen deze kaders goed in staat
zijn om te zorgen voor openbaar vervoer. Zowel bij onderhandse gunning aan een publieke
vervoerder, als bij aanbesteding waarin ook vervoerders meedingen die in private handen
zijn.
Uit onderzoek blijkt dat de reizigerstevredenheid in de afgelopen decennia sterk gestegen
is. De onderzoekers geven aan dat het aannemelijk is dat de concurrentie bij de aanbestede
concessies heeft bijgedragen aan de verbeterde prestaties, zowel financieel als voor
reizigers.5
Als gevolg van de Coronapandemie is de afgelopen jaren de dienstregeling in veel regio’s
afgeschaald, onder andere als gevolg van vraaguitval tijdens en na de coronapandemie
en een tekort aan personeel. Deze problemen doen zich niet alleen voor bij vervoerders
zoals Keolis en Arriva, die rijden op basis van een openbaar aanbestede concessie,
maar ook bij vervoerders zoals NS en RET, die ov aanbieden op basis van een onderhands
gegunde concessie. Het kabinet heeft de sector daarom in de periode 2020 tot en met
2023 financieel gesteund om het ov-aanbod op peil te houden. Op dit moment geef ik
invulling aan de motie Bikker, waarmee structurele ondersteuning van het regionaal
ov wordt mogelijk gemaakt vanaf 2024. Ik heb uw kamer hier op 17 november over geïnformeerd.
Vraag 14
Bent u bereid om provincies de mogelijkheid te geven om het regionaal openbaar vervoer
zonder marktwerking en winstoogmerk te organiseren?
Antwoord 14
Ik heb uw Kamer recent geïnformeerd over welke wijzigingen er nodig zijn in wet en
regelgeving om dit mogelijk te maken. Tot op dit moment heb ik geen signalen ontvangen
dat provincies de wens hebben om een eigen vervoersbedrijf op te richten.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.