Schriftelijke vragen : Het bericht 'Elk jaar stoppen tienduizenden jongeren zonder diploma met school'
Vragen van het lid Westerveld (GroenLinks-PvdA) aan de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over het bericht «Elk jaar stoppen tienduizenden jongeren zonder diploma met school» (ingezonden 5 december 2023).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Elk jaar stoppen tienduizenden jongeren zonder diploma
met school»?1
Vraag 2
Heeft u een beeld van het aantal jongeren dat uitvalt door verkeerde studiekeuzes
en de beperkte voorzieningen voor jongeren die zoekende zijn en heeft u een beeld
van het aantal mbo-studenten die op dit moment meedoen aan een oriëntatieprogramma
in het mbo?
Vraag 3
Kunt u uiteenzetten waarom is gekozen voor het vormgeven van oriëntatieprogramma’s
binnen bestaande wettelijke kaders, ofwel een pilot, zoals beschreven in de Kamerbrief
«Uitwerking Actieplan voorkomen voortijdig schoolverlaten en begeleiden naar een kansrijke
toekomst»? Is het niet logischer dat oriëntatieprogramma’s juist buiten wettelijke
kaders worden vormgegeven in de vorm van een experiment?2
Vraag 4
In hoeverre worden bestaande trajecten, naast PitstopMBO, meegenomen in het vormgeven
van de beleidsregel over oriëntatieprogramma’s?
Vraag 5
Bent u bekend met Youlab van het Graafschap College waarin jongeren een jaar lang
de kans krijgen zich te ontwikkelen en te oriënteren op hun studiekeuze en bent u
het ermee eens dat dergelijke trajecten, zeker in het licht van vroegselectie en uitval
van studenten, een waardevolle aanwinst zijn? Zo ja, op welke wijze gaat u dergelijke
trajecten ondersteunen?
Vraag 6
Hoe wordt omgegaan met het bindend studieadvies in de vormgeving van de orientatiëprogramma’s
en wat is de invloed van het orientatië-onderdeel op de maximale duur van een mbo-opleiding?
Vraag 7
In hoeverre is het binnen de oriëntatieprogramma’s mogelijk dat studenten zich kunnen
bezighouden met persoonlijke ontwikkeling, naast het oriënteren op een studiekeuze
en erkent u dat het goed is om kennis te maken met de beroepspraktijk maar dat het
net zo belangrijk is dat een student zich persoonlijk ontwikkelt?
Vraag 8
Erkent u dat een havo- of vwo-scholier gemakkelijk een tussenjaar kan nemen maar dat
dit voor een vmbo-scholier eigenlijk niet kan en bent u het ermee eens dat het niet
alleen belangrijk maar ook eerlijk is dat mbo-studenten ruimte krijgen voor persoonlijke
ontwikkeling in een oriëntatiejaar, gezien hun leeftijdsgenoten hier wel voor kunnen
kiezen?
Vraag 9
Kunnen deze vragen beantwoord worden voor de publicatie van de beleidsregel omtrent
oriëntatieprogramma’s?
Indieners
-
Gericht aan
R.H. Dijkgraaf, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap -
Indiener
Lisa Westerveld, Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.