Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Krul en Koerhuis over het bericht 'Ondernemers desnoods naar rechter om Kooybrug open te houden. 'We voelen ons in de kou staan''
Vragen van de leden Krul (CDA) en Koerhuis (VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Ondernemers desnoods naar rechter om Kooybrug open te houden. «We voelen ons in de kou staan»» (ingezonden 11 oktober 2023).
Antwoord van Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 27 oktober
2023).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Ondernemers desnoods naar rechter om Kooybrug open
te houden. «We voelen ons in de kou staan»»1?
Antwoord 1
Ja. Zoals hiervoor aangegeven is besloten de uitvoering van het project uit te stellen
vanwege de samenloop met de werkzaamheden van ProRail aan het spoor tussen Heerhugowaard
en Den Helder. Over het vervolg zal Rijkswaterstaat in nauw contact blijven met de
omgeving.
Vraag 2
Kunt u aangeven welke maatregelen er genomen worden om de verkeersveiligheid te waarborgen
tijdens de afsluiting van de Kooybrug, vooral op de N9 en omliggende wegen?
Antwoord 2
De werkzaamheden zullen opnieuw worden ingepland. Hierbij zal wederom rekening worden
gehouden met de verkeersveiligheid. Bij een afsluiting van de Kooybrug worden de reguliere
omleidingsroutes gebruikt waarbij het verkeer zo veilig mogelijk omgeleid wordt. Het
verkeer wordt dan omgeleid via de N9, de N249 en de N99 evenals via de A7 en N248.
Bij de verkeerscentrale liggen incidentscenario’s klaar inclusief de te nemen maatregelen
bij incidenten.
Vraag 3
Wat is de reden achter het ontbreken van een tijdelijke noodbrug om de hinder voor
de regio te minimaliseren?
Antwoord 3
In de omgeving van de Kooybrug is geen fysieke ruimte om een tijdelijke brug te plaatsen
die de functie van de Kooybrug over kan nemen, zonder daarbij de vaarweg volledig
te stremmen en grootschalig aansluitende infrastructuur aan te leggen. Bovendien dient
een nieuwe aansluiting met de N9 gecreëerd te worden, welke de doorstroming op de
N9 verstoord.
Vraag 4
Zijn er plannen om 's avonds en in het weekend door te werken om de duur van de werkzaamheden
te verkorten? Zo niet, waarom niet?
Antwoord 4
Rijkswaterstaat zal over het vervolg van de uit te voeren werkzaamheden in nauw contact
blijven met de omgeving. Bij de eerder geplande uitvoering werd overigens al een fors
aantal nachten en weekenden doorgewerkt.
Vraag 5
Wat is de verwachte duur van de afsluiting van de Kooybrug en hoe is deze planning
tot stand gekomen?
Antwoord 5
Op dit moment kan er nog niets gezegd worden over de verwachte duur van de afsluiting.
De komende periode wordt dit uitgewerkt.
Vraag 6
Hoe wordt de communicatie en coördinatie tussen Rijkswaterstaat, ProRail en de betrokken
gemeenten verbeterd om toekomstige conflicten en problemen te voorkomen?
Antwoord 6
De betrokken partijen hebben reguliere afstemming in het zogeheten Regioregie. Dit
is een afstemmingsoverleg tussen overheden. Hulpdiensten en openbaar vervoerders adviseren
hierbij. Hier worden toekomstige werkzaamheden besproken en op elkaar afgestemd. In
dit overleg was de samenloop van de werkzaamheden helaas niet vanaf het begin opgemerkt.
Met het genomen besluit is er inmiddels geen sprake meer van samenloop.
Er is ook regelmatig overleg op ambtelijk en bestuurlijk niveau tussen Rijkswaterstaat,
ProRail, provincie en gemeenten. Tussen Rijkswaterstaat en ProRail zijn ten slotte
ook op landelijk niveau afspraken gemaakt om samenloop van werkzaamheden tijdig te
identificeren zodat maatregelen genomen kunnen worden om dit te voorkomen of te mitigeren.
Vraag 7
Kunt u toelichten welke inspanningen worden gedaan om de negatieve economische impact
van de brugafsluiting op de lokale ondernemers in de regio Kop van Noord-Holland te
minimaliseren?
Antwoord 7
Rijkswaterstaat zet zich in om de stakeholders tijdig te betrekken bij het voorbereiden
en uitvoeren van renovatieprojecten. Zo was in de huidige planning sterk rekening
gehouden met het vaarseizoen en de beroepsvaart.
Vraag 8
Zijn er compensatieregelingen of is er financiële ondersteuning beschikbaar voor bedrijven
die worden getroffen door de werkzaamheden?
Antwoord 8
De algemene regeling Nadeelcompensatie Infrastructuur en Waterstaat 2019 is van toepassing2.
Vraag 9
Hoe wordt de toegang tot Den Helder voor hulpdiensten en noodgevallen gewaarborgd
tijdens de brugafsluiting?
Antwoord 9
Bij het opnieuw inplannen van de werkzaamheden zullen afspraken worden gemaakt over
de bereikbaarheid van de nood- en hulpdiensten.
Vraag 10
Welke maatregelen worden genomen om de extra verkeersdruk op de N9 en de omliggende
wegen te beheersen en te monitoren?
Antwoord 10
Zoals aangegeven zal Rijkswaterstaat over het vervolgproces van de uit te voeren werkzaamheden
en de te nemen maatregelen in nauw contact blijven met de omgeving.
Vraag 11
Is er een plan om de openbaar vervoersdiensten tijdens de brugafsluiting te verbeteren,
gezien de gelijktijdige werkzaamheden van ProRail?
Antwoord 11
Door het genomen besluit is er inmiddels geen sprake meer van samenloop.
Vraag 12
Kunt u de zorgen en aanbevelingen in de gezamenlijke brief van de ondernemers van
de Kop van Noord-Holland toelichten en aangeven hoe hiermee wordt omgegaan?
Antwoord 12
De zorgen van de ondernemers zijn begrijpelijk. Zoals aangegeven wordt de renovatie
uitgesteld. Rijkswaterstaat zal over het vervolgproces van de werkzaamheden in contact
blijven met de ondernemers.
Vraag 13
Wat zijn de verwachte gevolgen van de brugafsluiting voor de lokale economie en werkgelegenheid?
Antwoord 13
Zie het antwoord op vraag 12.
Vraag 14
Is er een plan om de verkeersstromen en omleidingsroutes tijdens de werkzaamheden
zo efficiënt mogelijk te organiseren?
Antwoord 14
Zie het antwoord op vraag 12.
Vraag 15
Hoe wordt ervoor gezorgd dat de brugrenovatie volgens planning verloopt en dat eventuele
vertragingen worden geminimaliseerd?
Antwoord 15
Door het besluit om de renovatie uit te stellen moet het werk opnieuw worden ingepland
en vindt uitvoering later in de tijd plaats. In het voorbereidingstraject is veel
aandacht uitgegaan naar het identificeren van planningsrisico’s tijdens de uitvoering.
In het vervolgproces zal RWS de risico’s opnieuw tegen het licht houden en waar nodig
passende beheersmaatregelen treffen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.