Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Dijk over de antwoorden op eerdere vragen over het sluiten van operatiekamers in het Alrijne Ziekenhuis omdat zorgverzekeraars onvoldoende geld beschikbaar stellen
Vragen van het lid Dijk (SP) aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over de antwoorden op eerdere vragen over het sluiten van operatiekamers in het Alrijne Ziekenhuis omdat zorgverzekeraars onvoldoende geld beschikbaar stellen (ingezonden 11 september 2023).
Antwoord van Minister Kuipers (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen 24 oktober
2023). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2023–2024, nr. 114.
Vraag 1
In antwoord op eerdere vragen schreef u dat «er geen operaties worden afgezegd – ook
niet de al geplande operaties», maar klopt het dat er mensen wel later geopereerd
zullen worden dan wanneer de operatiekamers wel gewoon open zouden zijn?1
Antwoord 1
Ik kan niet met zekerheid zeggen dat het niet voorkomt dat mensen later geopereerd
worden, maar mocht dit wel het geval zijn dan gaat het alleen om laagcomplexe, planbare
operaties. Indien gewenst kunnen patiënten als zij de wachttijd bij Alrijne te lang
vinden zich via hun zorgverzekeraar laten bemiddelen naar een andere zorgaanbieder.
Alrijne heeft mij laten weten dat de volgende operaties altijd volgens planning doorgaan:
medisch urgente operaties, oncologie, zorg voor kinderen tot 16 jaar, verloskunde
en artrosezorg. Dat geldt ook voor operaties waarvoor aanvullende afspraken zijn gemaakt
met zorgverzekeraars. Alle overige zorg gaat ook gewoon door, zoals poliklinische
zorg en dagbehandelingen zonder operaties.
Vraag 2
Op welke wijze worden patiënten ervan op de hoogte gesteld indien hun operatie ergens
anders kan worden uitgevoerd?
Antwoord 2
Alrijne laat haar patiënten actief weten dat als zij op een wachtlijst staan, zij
ervoor kunnen kiezen om contact op te nemen met hun zorgverzekeraar om wachtlijstbemiddeling
te vragen. Dat doet Alrijne in afstemming en met goedkeuring van de zorgverzekeraars.
Daarnaast vraagt Alrijne patiënten van wie hun situatie verslechtert altijd contact
met Alrijne op te nemen. De behandelend arts zal dan beoordelen of de operatie toch
sneller moet worden ingepland.
Vraag 3
Worden patiënten die door sluiting van operatiekamers naar een ander ziekenhuis (buiten
de regio) geholpen met dekken van (extra) kosten voor vervoer en eventueel benodigde
begeleiding?
Antwoord 3
De zorgplicht houdt in dat de zorgverzekeraar zorg moet leveren die tijdig en bereikbaar
is. Alleen als de zorgverzekeraar daar niet aan kan voldoen is het dekken van eventuele
extra kosten aan de orde.
Vraag 4
Hoe groot is het financiële tekort van Alrijne waardoor de operatiekamers gesloten
worden in oktober?
Antwoord 4
Hier heb ik geen informatie over.
Vraag 5
Hoe komt het dat de zorgverzekeraars en het ziekenhuisbestuur na een maand van onduidelijkheid
voor patiënten nog steeds geen oplossing hebben gevonden voor dit probleem?
Antwoord 5
Zoals bij het antwoord op vraag 1 en 2 aangegeven doen zowel de zorgverzekeraars als
Alrijne al het mogelijke om de patiënten zo goed mogelijk te helpen.
Vraag 6
Worden maatregelen genomen om te voorkomen dat dit probleem zich de komende jaren
opnieuw voordoet? Zo ja, welke maatregelen zijn dit?
Antwoord 6
Zorgverzekeraars en zorgaanbieders maken jaarlijks afspraken over de te leveren zorg
en de budgetten daarvoor. De inspanningen daarbij zijn erop gericht dat de zorgverzekeraar
aan de zorgplicht kan voldoen en dat de zorg die geleverd wordt kwalitatief goed is
en doelmatig geleverd wordt. Om het contracteerproces te verbeteren heeft de NZa onlangs
handvatten voor het contracteerproces gepubliceerd.2
Vraag 7, 8 en 9
Bent u van mening dat van de kant van verzekering de facto sprake is van wanprestatie
ten aanzien van de verzekerden waarvan de operatie niet of pas later kan worden uitgevoerd?
Zo ja, zou het dan niet redelijk zijn om de gedupeerde verzekerde de mogelijkheid
te geven de overeenkomst met de verzekeraar op te zeggen en naar een andere verzekeraar
over te stappen?
Welke stappen gaat u zetten om ervoor te zorgen dat de wachtlijsten voor operaties
in de regio Alphen niet verder oplopen?
Antwoord 7, 8 en 9
Zorgverzekeraars hebben zorgplicht. De NZa houdt daar toezicht op. Ik heb geen signalen
dat zorgverzekeraars hun zorgplicht niet nakomen. In een aantal regio’s met grote
toegankelijkheidsknelpunten voert de Nza vervolgonderzoek uit. Daarbij wordt gekeken
of zorgverzekeraars voldoende handelen in lijn met hun zorgplicht. Als dat niet het
geval is, kan dat leiden tot handhaving. Ik vind het van belang dat consumenten bij
het kiezen van een zorgverzekering bruikbare informatie krijgen van zorgverzekeraars
die hen helpt tijdens het keuzeproces. Zo kunnen zij een goede keuze maken. In de
aanpak van de wachttijden en transformaties kunnen partijen gezamenlijk met een regioplan
een grote rol spelen. In het Integraal Zorgakkoord zijn hierover tussen zorgverzekeraars,
zorgaanbieders, zorgprofessionals, gemeenten en het Ministerie van VWS afspraken gemaakt.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
E.J. Kuipers, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.