Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Stoffer over de knelpunten voor het koppelen van bovenleidingen aan laadpunten voor elektrisch vervoer
Vragen van het lid Stoffer (SGP) aan de Minister voor Klimaat en Energie over de knelpunten voor het koppelen van bovenleidingen aan laadpunten voor elektrisch vervoer (ingezonden 7 april 2023).
Antwoord van Minister Jetten (Klimaat en Energie) (ontvangen 24 oktober 2023).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van de knelpunten voor het aanvragen van een ontheffing voor
een «gesloten distributiesysteem» (GDS)1 door vervoerders?
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Deelt u de analyse dat de genoemde knelpunten wat betreft de voorwaarden voor eigenaarschap
en de levering van elektriciteit en de goedkeuringsprocedure voor wijzigingen de genoemde
ontheffingsaanvraag complex maken en de uitkomst ongewis?
Antwoord 2
Een aanvraag voor een gesloten distributiesysteem (GDS) voor het gehele metronet waar
de RET gebruik van maakt kan zeker complex ervaren worden. Het feit dat het RET-net
groot en vertakt is, maakt echter niet dat het niet aan de ontheffingsvoorwaarden
van een geografische afgebakend geheel voor een GDS kan voldoen.
Aanvragers kunnen daarnaast op verschillende wijze aantonen dat ze eigenaar dan wel
beheerder/exploitant van het netwerk zijn. Als er aan de voorwaarden voor een GDS
wordt voldaan is de uitkomst echter niet ongewis. De ACM beoordeelt de aanvraag van
RET op dit moment.
In de Elektriciteitswet 1998 is, om afnemers te beschermen, een aantal voorwaarden
opgenomen voor een ontheffing, namelijk:
– Dat duidelijk is wie de eigenaar is van het net;
– Dat het om een afgebakend gebied en een technische installatie gaat die niet meer
dan 500 aangeslotenen kent;
– Dat het in principe niet om een huishoudelijke afnemer gaat;
– En dat het net veilig en betrouwbaar moet zijn.
Vraag 3
Wat zou het voorgenomen voorstel voor de nieuwe Energiewet betekenen voor onderhavige
casus en de genoemde ontheffingsaanvraag?
Antwoord 3
Om gebruikers van een betrouwbaar elektriciteitsnet te verzekeren, waarbij het helder
is wie verantwoordelijk is voor het beheer en onderhoud van het net, wordt ook in
de voorgestelde Energiewet gewerkt met een GDS, waarvoor een ontheffing moet worden
aangevraagd. Hierbij wordt wel het aantal aan te sluiten partijen verruimd. RET kan
ook onder de Energiewet een ontheffing aanvragen.
Vraag 4
Bent u voornemens in overleg met betrokken partijen te zorgen voor meer ruimte voor
het koppelen van bovenleidingen aan laadpunten voor elektrisch vervoer en vereenvoudigde
procedures in het kader van de nieuwe Energiewet, bijvoorbeeld door het opnemen van
een uitzonderingspositie voor energienetwerken van vervoerders?
Antwoord 4
Ik juich het gebruik van OV-netten waar technisch mogelijk van harte toe. Zeker waar
dit verlichting kan brengen voor netbeheerders. Daarbij wil ik wel opmerken dat het
OV-net zelf aangesloten is op het elektriciteitsnet van de netbeheerders en dat het
daardoor niet altijd tot verlichting hoeft te leiden, of juist tot een verplaatsing
van het probleem kan leiden. De kaders voor een GDS zijn Europeesrechtelijk vastgelegd
en er is hierbij geen bijzondere ruimte voor OV-netten om hier van af te wijken.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R.A.A. Jetten, minister voor Klimaat en Energie
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.