Mededeling (uitstel antwoord) : Uitstel beantwoording vragen van het lid Hagen over de berichtgeving 'Hoogoplopend conflict op Drachtster Lyceum: onderwijs- en arbeidsinspectie starten onderzoek. 'MR-mes in onze rug niet verdiend'' en 'Dream School-directeur Eric van ’t Zelfde in hoogoplopend conflict met MR van Drachtster Lyceum'
Vragen van het lid Hagen (D66) aan de Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs over de berichtgeving «Hoogoplopend conflict op Drachtster Lyceum: onderwijs- en arbeidsinspectie starten onderzoek. «MR-mes in onze rug niet verdiend»» en «Dream School-directeur Eric van ’t Zelfde in hoogoplopend conflict met MR van Drachtster Lyceum» (ingezonden 27 september 2023).
Mededeling van Minister Paul (Primair en Voortgezet Onderwijs) (ontvangen 18 oktober
2023).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het problematische signaal dat de MR op het Drachtster Lyceum
voorlopig buitenspel is gezet door de schoolleider als gevolg van het eerdergenoemde
conflict, wat ingaat tegen de wettelijke verankering van de MR in de Wet medezeggenschap
op scholen1
2
3?
Vraag 2
Bent u het ermee eens dat het zowel ongepast als onrechtmatig is voor een schoolleider
om een MR te ondermijnen naar aanleiding van een onderling conflict? Zo ja, veroordeelt
u dergelijk handelen en welk gevolg geeft u hieraan?
Vraag 3
Kunt u bevestigen dat de Inspectie van het Onderwijs en de Arbeidsinspectie een onderzoek
starten op het Drachtster Lyceum naar aanleiding van een conflict dat plaatsvindt
tussen de rector en de medezeggenschapsraad (MR) en eerdere meldingen die de Onderwijsinspectie
ontvangen heeft over de werksituatie?
Vraag 4
Kunt u aangeven voor welk deel de Onderwijsinspectie en voor welk deel de Arbeidsinspectie
verantwoordelijk is bij deze controle?
Vraag 5
Bestaat er een duidelijk en afgebakend kwaliteitskader voor het functioneren van schoolleiders
en het schoolbestuur waarop de Onderwijsinspectie nu kan toezien? Zo nee, deelt u
de mening dat het wenselijk is zo’n kwaliteitskader vast te leggen, zodat het functioneren
en de kwaliteit van een schoolbestuur beter gecontroleerd en getoetst kan worden?
Zo ja, bent u bereid stappen in deze richting te ondernemen?
Vraag 6
Bent u het ermee eens dat ten opzichte van een schoolbestuur de MR weinig (financiële)
middelen heeft om het schoolbestuur te controleren en bij te sturen?
Vraag 7
Bent u tevens bekend met het artikel «Bekendste rector van Nederland wenst leiders
veel ruggengraat toe»4, waarin een kleurencoderingssysteem wordt uitgelicht dat door een schoolleiders gebruikt
kan worden om medewerkers te beoordelen? Bent u bekend met het feit dat medewerkers
binnen dit systeem beoordeeld worden middels de kleuren groen, oranje en rood, welke
respectievelijk typerend zijn voor de succesvolle medewerker, de medewerker met mogelijkheid
om te groeien en de medewerker welke je «onontkomelijk» moet ontslaan?
Vraag 8
Wat is uw oordeel over het hanteren van zo’n coderingsysteem? Denkt u niet dat een
mogelijke tegenmacht zoals de MR altijd de code «rood» zal krijgen?
Vraag 9
Vindt u dat dit bovengenoemd gedrag past in het professioneel handelen van een schoolleider?
Hoe wilt u in de toekomst dit soort gedrag voorkomen en een veilige werksituatie voor
leraren waarborgen?
Mededeling
Op 27 september 2023 heeft het lid Hagen (D66) schriftelijke vragen gesteld over aan
de Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs over de berichtgeving «Hoogoplopend
conflict op Drachtster Lyceum: onderwijs- en arbeidsinspectie starten onderzoek. «MR-mes
in onze rug niet verdiend»» en «Dream School-directeur Eric van ’t Zelfde in hoogoplopend
conflict met MR van Drachtster Lyceum».
Tot mijn spijt is beantwoording binnen de gestelde termijn niet mogelijk, omdat er
meer tijd nodig is voor de afstemming van de antwoorden tussen het ministerie en de
Inspectie van het Onderwijs. Ik zal de vragen zo snel mogelijk beantwoorden.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.L.J. Paul, minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.