Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Hagen over het bericht "Liters kankerverwekkende stoffen laat Claessen Tankcleaning zo de Maas in stromen"
Vragen van het lid Hagen (D66) aan de Minister en Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat en de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over het bericht «Liters kankerverwekkende stoffen laat Claessen Tankcleaning zo de Maas in stromen» (ingezonden 31 juli 2023).
Antwoord van Staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat), mede namens
de Ministers van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en van Infrastructuur en Waterstaat
(ontvangen 16 oktober 2023). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2022–2023,
nr. 3421.
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «Liters kankerverwekkende stoffen laat Claessen Tankcleaning
zo de Maas in stromen»?1
Antwoord 1
Ja dit artikel is bij mij bekend.
Vraag 2
Klopt het dat er iedere week tientallen liters kankerverwekkend benzeen (afkomstig
van Claessen Tankcleaning) ongezuiverd de Maas instromen?
Antwoord 2
Ik heb hiervoor navraag gedaan bij de omgevingsdienst RUD Limburg Noord. Zij lieten
mij weten dat er geen sprake is van directe lozing op de Maas. Afvalwater van het
bedrijf wordt eerst via de eigen waterzuivering gereinigd en geloosd op het gemeentelijk
riool. Deze mondt uit op de Rioolwa terzuiveringsinstallatie (RWZI) van het Waterschap
Limburg en dan pas op de Maas. Er is dus geen sprake van een ongezuiverde lozing en
de RUD Limburg Noord geeft aan dat de zuivering zoals deze nu plaats vindt in overeenstemming
is met de best beschikbare technieken.
Vraag 3
Klopt het dat de Omgevingsdienst al 3,5 jaar weet van de situatie bij Claessen Tankcleaning?
Antwoord 3
Ik heb hiervoor navraag gedaan bij de omgevingsdienst RUD Limburg Noord. In 2020 ontving
zij een melding over mogelijke overtredingen van de vergunningsvoorwaarden in de vergunning
aan Claessen Tankcleaning en mogelijke misstanden. De omgevingsdienst is op basis
van de gedane melding het reguliere proces van toezicht en handhaving ingegaan zoals
beschreven in de Landelijke Handhavingsstrategie. Door ervaringen uit het verleden
met betrekking tot de handelwijze van het bedrijf was er voor de RUD Limburg Noord
in 2020 geen reden om af te wijken van die ingezette lijn van toezicht.
Vraag 4
Welke handhavende actie is er tot op heden genomen door de Omgevingsdienst, Arbeidsinspectie
en/of politie? Vindt u dat er voldoende adequaat is opgetreden tegen de benzeen vervuiling?
Zo niet, welke stappen gaat u ondernemen om de benzeenvervuiling door Claessen Tankcleaning
direct te stoppen?
Antwoord 4
Op 31 juli 2023 is er door gemeente Venlo een last onder dwangsom verstuurd aan Claessen
Tankcleaning nadat is vastgesteld dat de reiniging van tankwagens met benzeen anders
wordt uitgevoerd qua werkwijze en installaties dan in de vergunning is omschreven.
Bij een hercontrole door de gemeente op 2 augustus 2023 bleek dat er geen reinigingen
van tankwagens met benzeen meer worden uitgevoerd. Op 14 september 2023 is de installatie
voor reiniging van tankwagens met benzeen opnieuw gecontroleerd door de gemeente.
Hierbij bleek de installatie te voldoen aan de vigerende vergunning en de benzeenreinigingen
kunnen daarom op een verantwoorde manier worden hervat. Met Claessen Tankcleaning
is afgesproken dat bij de eerstvolgende benzeenreiniging toezichthouders van de gemeente
Venlo aanwezig zullen zijn2. Daarnaast heeft de Arbeidsinspectie handhaving ingezet vanwege overtredingen met
betrekking tot blootstelling aan gevaarlijke stoffen.
Vraag 5
Hoe beoordeelt u de communicatie en samenwerking tussen de Omgevingsdienst, de Arbeidsinspectie,
politie en gemeente?
Antwoord 5
Het artikel bevat te weinig informatie om de communicatie en samenwerking tussen de
verschillende betrokken partijen te beoordelen. Uit informatie die ik opgevraagd heb
bij de verschillende partijen3 blijkt dat tussen de partijen communicatie en samenwerking heeft plaatsgevonden.
Vraag 6
Klopt het dat Claessen Tankcleaning in de afgelopen jaren slechts 450 euro aan boete
heeft gekregen voor de in het stuk omschreven praktijken? Hoe beoordeelt u dit en
hoe staat dit in verhouding tot de een miljoen euro winst die dit bedrijf maakte in
2021? Waarom is er nooit overgegaan tot het opleggen van dwangsommen, en zo nodig
het intrekken van vergunningen als Claessen Tankcleaning niet voldoet aan de vergunningen?
Antwoord 6
De genoemde boete van € 450,– is opgelegd door het Boetebureau van de Arbeidsinspectie
vanwege het te laat melden van een arbeidsongeval conform de betreffende Boetebeleidsregel4. Daarnaast heeft de omgevingsdienst RUD Limburg Noord controles uitgevoerd en de
bestuursrechtelijke handhaving voorbereid op basis waarvan de gemeente Venlo in juli
2023 een bestuursrechtelijk handhavingsbesluit heeft genomen. Zoals bij vraag 4 aangegeven
is er door gemeente Venlo op 31 juli 2023 een last onder dwangsom verstuurd aan Claessen
Tankcleaning.
Vraag 7
Kunt u een overzicht geven van alle meldingen die in de afgelopen jaren zijn gedaan
bij Omgevingsdienst, Arbeidsinspectie, gemeente en politie over Claessen Tankcleaning?
Antwoord 7
De gemeente Venlo heeft in beantwoording van Raadsvragen een tijdlijn opgesteld van
het dossier Claessen Tankcleaning5. Deze tijdlijn geeft een overzicht van alle meldingen die de afgelopen jaren bij
de omgevingsdienst, gemeente, provincie, politie en het waterschap zijn gedaan.
De Arbeidsinspectie heeft in de afgelopen jaren drie meldingen ontvangen die betrekking
hebben op twee ongevallen. Beide zijn onderzocht.
Vraag 8
Welke gevolgen hebben de praktijken van Claessen Tankcleaning voor de omgeving, de
waterkwaliteit en de waterzuivering in Venlo? Kunt u inschatten wat de omvang is van
de milieuschade voor de omgeving?
Antwoord 8
Het bevoegd gezag voor deze indirecte lozing is de RUD Limburg Noord. De RUD Limburg
Noord geeft aan dat als Claessen Tankcleaning zich aan de vergunningseisen houdt,
er geen gevaar is voor de functionele werking van de zuivering en geen negatieve impact
te verwachten is in het ontvangend oppervlaktewater (de Maas). In de milieuvergunning
zijn lozingseisen opgenomen voor de som van zware metalen, halogenen, minerale olie,
onopgeloste bestanddelen en petroleumether extraheerbare oliën en vetten. Na monsterneming
is geconstateerd dat er overschrijdingen van de lozingsvergunning van Claessen Tankcleaning
zijn geweest voor metalen en halogenen.
Om inzicht te krijgen welke gevolgen deze overschrijding kan hebben gehad op het ontvangende
oppervlaktewater kan bezien worden in hoeverre de lozing impact heeft gehad op de
aanwezigheid van deze stoffen op het benedenstroom gelegen monitoringspunt van Rijkswaterstaat.
Bij de KRW meetpunten stroomafwaarts zijn geen meetbare verhogingen gemeten. Daarnaast
is er geen impact geweest op het doelmatig functioneren van de RWZI Venlo.
Vraag 9
Hoeveel controles hebben er in de afgelopen jaren plaatsgevonden door politie, Omgevingsdienst,
Arbeidsinspectie en/of gemeente bij Claessen Tankcleaning? Hoeveel inspecties daarvan
waren onaangekondigd? Bij hoeveel bezoeken zijn er tekortkomingen en/of overtredingen
waargenomen? Kunt u een overzicht geven van alle waargenomen overtredingen en/of tekortkomingen?
Antwoord 9
De gemeente Venlo heeft in beantwoording van Raadsvragen een tijdlijn opgesteld van
het dossier Claessen Tankcleaning6. Deze tijdlijn geeft een overzicht van alle inspecties die de afgelopen jaren bij
Claessen Tankcleaning hebben plaatsgevonden en welke overtredingen hierbij zijn geconstateerd.
Sinds de melding van 2020 zijn door de omgevingsdienst RUD Limburg Noord in totaal
8 controles uitgevoerd, waarvan 4 onaangekondigd.
De Arbeidsinspectie heeft dit bedrijf en enkele andere tankcleanerbedrijven eind 2020
gecontroleerd op blootstelling aan gevaarlijke stoffen. Deze controles waren een reactie
op meldingen vanuit deze sector. Bij alle bezochte bedrijven is handhaving ingezet
vanwege ontbrekende blootstellingsbeoordelingen. Naar aanleiding hiervan heeft de
Arbeidsinspectie in 2021 een inspectieproject Tankcleaners opgezet en uitgevoerd.
Binnen dit project zijn bij 26 van de 27 geïnspecteerde bedrijven in totaal 85 overtredingen
geconstateerd en is handhaving ingezet.
Daarnaast heeft de Arbeidsinspectie deze zomer nog een gecombineerde inspectie uitgevoerd
bij Claessens Tankcleaning met inspecteurs vanuit het programma Blootstelling en het
regioteam Arbeidsmarktfraude.
In dit kader wordt de naleving op het voorkomen van blootstelling en de naleving van
de Wet Minimumloon verder onderzocht. Indien er uit dit onderzoek blijkt dat de werkgever
in overtreding is, zal handhaving worden ingezet.
Vraag 10
Klopt het dat medewerkers op een onverantwoorde manier zijn blootgesteld aan grote
hoeveelheden gassen en benzeen houdend water? Welke consequenties hebben deze onveilige
werkomstandigheden voor de werknemers van Claessen Tankcleaning? Welke ongevallen
hebben zich in de afgelopen jaren voorgedaan? Hoeveel meldingen heeft Claessen Tankcleaning
daarvan gedaan bij de arbeidsinspectie?
Antwoord 10
Op basis van de informatie die ik van het bevoegd gezag en de Arbeidsinspectie heb
ontvangen, kan ik niet bevestigen dat werknemers onverantwoord zijn blootgesteld aan
grote hoeveelheden gassen en benzeenhoudend water.Bij het toezicht op dit bedrijf
(en bij andere bedrijven in deze sector) is wel gebleken dat er onvoldoende aandacht
was voor en kennis over de blootstelling aan gevaarlijke stoffen. Op basis van de
Arbowet hebben werkgevers de verplichting om hun medewerkers te beschermen tegen gezondheidsschade
door werk met gevaarlijke stoffen. Zo moeten werkgevers de aard, mate en duur van
blootstelling aan stoffen vaststellen, maatregelen nemen om blootstelling te voorkomen
of beperken, en medewerkers voorlichten over de gezondheidsrisico’s en hoe die voorkomen
of beperkt kunnen en moeten worden. Voor werk waarbij blootstelling aan kankerverwekkende,
mutagene of reprotoxische stoffen kan voorkomen gelden aanvullende regels. Voor veel
stoffen zijn wettelijke grenswaarden voor maximaal toegestane blootstelling vastgesteld.
De werkgever is verplicht die te gebruiken voor zijn preventieve arbobeleid.
De Arbeidsinspectie heeft in de afgelopen jaren drie meldingen over Claessen Tankcleaning
ontvangen die betrekking hebben op twee arbeidsongevallen. Beiden zijn onderzocht.
Het betrof in beide gevallen een val van een trap.
Vraag 11
Is er zicht op de situatie op het gebied van arbeidsomstandigheden en milieuproblematiek
bij andere tankcleaningbedrijven? Kunt u uitsluiten dat vergelijkbare problematiek
zich voordoet bij andere dergelijke bedrijven? Zo niet, welke stappen gaat u zetten
om de eventuele problematiek elders ook in kaart te brengen?
Antwoord 11
De Arbeidsinspectie dit bedrijf en enkele andere tankcleaningbedrijven eind 2020 gecontroleerd
op blootstelling van werknemers aan gevaarlijke stoffen. Deze controles waren een
reactie op meldingen vanuit deze specifieke sector. Bij alle bezochte bedrijven is
handhaving ingezet vanwege ontbrekende blootstellingsbeoordelingen. Naar aanleiding
hiervan heeft de Arbeidsinspectie in 2021 een inspectieproject Tankcleaners opgezet
en uitgevoerd. Binnen dit project zijn bij 26 van de 27 geïnspecteerde bedrijven in
totaal 85 overtredingen geconstateerd en is handhaving ingezet. Het toezicht van de
Arbeidsinspectie was en is er op gericht dat ook in deze sector de noodzakelijke verbeteringen
worden doorgevoerd ten aanzien van de bescherming van werknemers tegen blootstelling
aan gevaarlijke stoffen.
Op het gebied van milieu is bij mij geen vergelijkbare problematiek bij andere tankcleaningbedrijven
bekend. Ik heb hiervoor navraag gedaan bij Omgevingsdienst NL (ODNL). Ook bij hen
is geen vergelijkbare problematiek bekend.
Vraag 12
Klopt het dat de nalatige praktijken (bij het restafval gooien van raneynikkel) van
Claessen Tankcleaning ook brand zou hebben veroorzaakt bij afvalverwerker Renewi?
Zo ja, op welke manier is Claessen Tankclenaing hiervoor verantwoordelijk gesteld?
Antwoord 12
De omgevingsdienst RUD Limburg Noord is niet bekend met brand door het aanleveren
van afvalstoffen afkomstig van het bedrijf. De omgevingsdienst RUD Limburg Noord heeft
een melding over het onjuist afvoeren van afvalstoffen ontvangen, maar deze overtreding
was voor de omgevingsdienst niet meer vast te stellen. Gelet op deze melding is wel
gecontroleerd op de opslag van afvalstoffen op het terrein. Daarbij zijn geen overtredingen
vastgesteld.
Vraag 13
Klopt het dat Cleassen Tankcleaning inmiddels werkt met een andere afvalverwerker?
Is deze afvalverwerker bekend met de eerdere omgang van Claessen Tankcleaning met
raneynikkel? Zijn er incidenten van brand bekend bij de nieuwe afvalverwerker van
Cleassen Tankcleaning?
Antwoord 13
Het is bij de omgevingsdienst RUD Limburg Noord niet bekend of het bedrijf werkt met
een andere afvalverwerker. In het kader van bescherming van het milieu is de zorg
voor het doelmatig beheer van afvalstoffen in de verleende omgevingsvergunning vastgelegd.
Het bedrijf dient daartoe alle afvalstoffen te scheiden, gescheiden te houden en gescheiden
af te geven. Daartoe kiest het bedrijf een erkende afvalverwerker.
Vraag 14
Als blijkt dat het bedrijf zich niet houdt aan vergunning en willens en wetens de
omgeving heeft vervuild en de gezondheid van omwonenden in gevaar heeft gebracht,
onderneemt u dan juridische stappen om de schade op het bedrijf te verhalen?
Antwoord 14
Indien er sprake is van schade kan een bedrijf hiervoor aansprakelijk worden gesteld
door degenen die deze schade hebben geleden. Aansprakelijkheidsstelling via het privaatrecht
is overigens maar één van de mogelijkheden om de impact van een bedrijf op het milieu
zo klein mogelijk te houden. Vanuit de betrokken overheden worden de instrumenten
ingezet die in de specifieke situatie het meest effectief zijn en passen bij het doel
dat moet worden bereikt.
Elk bedrijf in Nederland heeft zich te houden aan de geldende wet- en regelgeving
en aan alle vergunningen. Om ervoor te zorgen dat bedrijven zich aan de regels en
vergunningen houden, hebben we het publiekrecht als middel. Het gaat dan om het aanscherpen
van vergunningen en bij overtredingen om het opleggen van bestuursrechtelijke sancties
zoals een last onder dwangsom. Dat gebeurt door de overheden die als bevoegd gezag
zijn aangewezen. Ook kan gebruik worden gemaakt van wet- en regelgeving die specifiek
is gericht op het herstellen van veroorzaakte milieuschade, zoals de Wet bodembescherming
en Titel 17.2 Wet milieubeheer. Voor het OM bestaat de mogelijkheid om het strafrecht
in te zetten bij milieuovertredingen als deze strafbaar zijn. Het is aan het OM om
te bepalen of het strafrecht wordt ingezet.
Bijlage 1: Tijdlijn verloop dossier Claessen Tankcleaning Venlo B.V.
Vergunningen
Aan Claessen Tankcleaning Venlo B.V. (hierna: Claessen Tankcleaning) zijn de volgende
vergunningen verleend:
– 3 augustus 2015 is een revisievergunning verleend voor het bedrijfsmatig in- en uitwendig
reinigen van tankauto’s.
– Op 18 april 2016 is een veranderingsvergunning verleend voor het milieuneutraal veranderen
inrichting: actief innemen afval(water), stoffen voor verwerking zuiveringsinstallatie.
– Op 3 september 2018 is een veranderingsvergunning verleend voor de opslag van gereinigde
en ongereinigde (tank)containers (max. 800).
– Op 13 augustus 2020 is een veranderingsvergunning verleend om naast opslag van te
reinigen en gereinigde containers ook tankcontainers met ADR en niet-ADR-stoffen op
te slaan.
Controles en meldingen
Gelet op het type inrichting wordt het bedrijf elke 3 jaar gecontroleerd tenzij er
aanleiding is om het bedrijf vaker te controleren.
Deze aanleiding deed zich voor vanwege een melding begin januari 2020. X benadert
een medewerker van het team Bouwen en Milieu van de gemeente Venlo met een melding
over een onveilige «milieu»-situatie bij Claessen Tankcleaning. De melding is van
dien aard dat deze aanleiding is om hierop in te gaan.
Op 22 januari 2020 licht X zijn melding toe. Hij meldt dat de benzeenfakkel niet meer gebruikt wordt
door Claessen Tankcleaning en vraagt ons om een controle in te plannen.
Op 20 februari 2020 levert X een rapport uit 2015 aan van Ingenia Consultants & Engineers B.V. In dit
rapport staat hoe de benzeenfakkel zou moeten werken. Dit rapport dateert echter van
na de vergunningverlening en maakt dus geen onderdeel uit van het vergunde procedé
voor de verwerking van benzeen.
Op 9 maart 2020 wordt een eerste controle naar onder andere ook de werking van de benzeenfakkel uitgevoerd.
In het controlerapport dat op 14 april 2020 is verstuurd, is het volgende opgemerkt:
«Betreffende de Benzeenfakkel is in de verleende vergunning het volgende voorschrift
8.4 opgenomen:
Bij het uitvallen of niet goed functioneren van de fakkel moet het reinigen van tankauto’s
met benzeen als restproduct onmiddellijk worden gestopt. Van de bedrijfsvoering van
de fakkel dient een registratie te worden bijgehouden, waarin ten minste moet zijn
vermeld:
– de gegevens waaruit de goede werking van de fakkel blijkt;
– datum en omschrijving van uitgevoerd onderhoud;
– storingen met vermelding van de datum, de oorzaak en de remedie.
Vergunninghouder is verplicht het register ten minste 3 jaar te bewaren.
Tijdens het bezoek bleek dat er geen registratie aanwezig is van de fakkel. Verder
kon tijdens het bezoek niet duidelijk gemaakt worden dat de benzeenfakkel goed functioneert.
Daarop is afgesproken dat u bij een tankreiniging met de benzeenfakkel zou aangeven
dat deze plaatsvond zodat een van de toezichthouders milieu de goede werking van de
benzeenfakkel zou kunnen inspecteren. Daarop is geen bericht meer van u vernomen.
Tijdens het controlebezoek is ook geconstateerd dat een tankwagen met daarin oplosmiddelen
houdende reststoffen niet werd gereinigd in de baan nummer 3 waar de spotafzuiging
aanwezig is, maar op een baan waar deze afzuiging niet via de luchtwasser wordt geëmitteerd.
U gaf aan dat het harsen betrof die voor verstoppingen in de luchtafvoer en luchtwasser
zouden leiden. Dit betreft echter een overtreding van voorschrift 8.3 van de omgevingsvergunning
uit 2015.Verder is in dit kader het rendement van de luchtafzuiging en de luchtwasser
besproken. Nu is opgenomen dat 75% van de afgezogen oplosmiddelen dient te worden
afgevangen. We verzoeken u om te bewijzen dat dit rendement gehaald wordt.
Ten slotte wijzen we u op voorschrift 8.2 Minimalisatieverplichting uit de NeR voor
benzeen.
Voorschrift 8.2 luidt: Elke 5 jaar, te rekenen vanaf de datum dat de vergunning onherroepelijk
is geworden, dient het bedrijf in verband met de minimalisatie verplichting uit de
NeR een onderzoek uit te (laten) voeren naar de mogelijkheden om de emissie van benzeen
verder te reduceren.
Bij het onderzoek dient het stappenplan doorlopen te worden zoals omschreven in paragraaf
4.15 van de NeR.
Binnen 6 maanden na afloop van de hierboven genoemde termijn dient aan het bevoegd
gezag een rapportage worden overlegd waaruit blijkt dat aan paragraaf 4.15 van de
NeR is voldaan.»
Op 17 april 2020 vindt een hercontrole bij Claessen Tankcleaning plaats naar de werking van de benzeenfakkel.
Deze werd in afwijking van de omgevingsvergunning (zonder de vacumeerinstallatie)
gebruikt, maar werkt. Deze bevindingen zijn meegenomen in het controlerapport van
8 juni 2021.
Op 20 april 2020 ontvangen we van Claessen Tankcleaning Venlo B.V. de resultaten van de vier laatste
afvalwaterbemonsteringen. Daaruit bleek dat ze voldoen aan de normen zoals vermeld
in de verleende vergunning.
Op 15 mei 2020 ontvangen we van X op een usb-stick een tiental filmpjes en ongeveer 50 foto’s. Daarop
is te zien: foto’s van het door ons gestuurde controlerapport, foto’s van reinigingsopdrachten,
foto’s en films van tankreinigingen. De filmpjes en afbeeldingen hebben geen ander
beeld gegeven dan de reeds bekende overtredingen.
Op 10 juli 2020 heeft de politie afschriften ontvangen van de vergunningen. Door de politie wordt
vooralsnog niet ingegaan op het verzoek van de milieumedewerker om met X een en ander
rondom het niet functioneren van de technische installaties te bespreken.
Op 24 juli 2020 ontvangt de gemeente de reactie van de politie dat zij eerst in overleg zal treden
met het OM hoe de casus verder aan te vliegen. Er wordt voor gekozen om niet het gesprek
aan te gaan om te voorkomen dat er getuigenverhoor ontstaat waarbij onder meer de
anonimiteit niet meer gegarandeerd kan worden.
Op 13 augustus 2020 is een veranderingsvergunning verleend om naast opslag van te reinigen en gereinigde
containers ook tankcontainers met ADR en niet-ADR-stoffen op te slaan.
Op 16 oktober 2020 ontvangt de gemeente vervolgens een terugkoppeling van de politie in relatie tot
de inbreng in het landelijke Milieu-informatie overleg met het OM. Het verzoek is
om verscherpt en onaangekondigd toezicht te houden op de locatie. Er komt op voorhand
geen onderzoek. Als uit de controle nieuwe feiten aan licht komen dan kan de casus
opnieuw worden ingebracht.
Verder geven zij aan dat de Arbeidsinspectie in kennis is gesteld over de melding
over misstanden over de gevaarlijke arbeidsomstandigheden en dat zij de melding in
behandeling hebben genomen.
Op 5 februari 2021 zoekt de gemeente contact met de Arbeidsinspectie om de bij de gemeente bekende informatie
te delen.
In de tussenliggende periode belt X zeer regelmatig met de vraag wat de stand van
zaken is. Van het contact met X is geen registratie bijgehouden (zie ook 27 juli 2021).
Op 22 maart 2021 wordt specifiek het containerveld samen met de brandweer gecontroleerd. Tijdens deze
controle valt op dat de inrichting is gewijzigd. De vacumeerinstallatie is niet meer
aanwezig op de plaats zoals deze is aangegeven op de tekening behorende bij de omgevingsvergunning.
Dit is onbedoeld niet meegenomen in de bevindingen. De vraag rijst of de installatie
dan nog wel dezelfde werking heeft. Hieruit ontstaat aanleiding om een nieuwe controle
in te plannen die op 8 juni 2021 is uitgevoerd.
Op 7 april 2021 wordt het Waterschap Limburg verzocht een afvalwaterbemonstering uit te voeren. Op
11 mei 2021 ontvangen we de resultaten van de op 22 april 2021 uitgevoerde afvalwaterbemonsteringen.
De resultaten worden meegenomen in de bevindingen van de op 8 juni 2021 geplande controle.
Op 11 mei 2021 zoekt de gemeente opnieuw contact met de Arbeidsinspectie om hun deelname aan een
integrale controle af te stemmen. De Arbeidsinspectie geeft aan dat zij niet kunnen
deelnemen. Omdat de geplande datum niet doorgaat wordt een alternatieve datum afgesproken
en wordt de Arbeidsinspectie opnieuw gevraagd aan te sluiten. Ook op een nieuw gepland
controlemoment geeft de Arbeidsinspectie aan niet aan te kunnen sluiten.
Op 8 juni 2021 controle uitgevoerd waarbij X aanwezig was. X is meegevraagd om naar aanleiding van
de gedane melding duidelijkheid te verschaffen.
Op 30 juni 2021 heeft X de portefeuillehouder benaderd met de vraag om een melding ongewoon voorval
bij Claessen Tankcleaning Venlo B.V. te bespreken. De portefeuillehouder heeft de
behandelend ambtenaar vervolgens verzocht om aangaande deze melding contact op te
nemen met X. Gelet op de aard van melding, namelijk een valpartij op de werkvloer,
was er geen sprake van een ongewoon voorval in het kader van de milieuwet- en regelgeving
op grond waarvan het college als bevoegd gezag handhavend zou kunnen optreden.
Op 5 juli 2021 ontvangen wij een mail van X met een overzicht van «overtredingen» zoals deze door
Claessen Tankcleaning Venlo B.V. zouden worden begaan.
Vervolgens wordt op 20 juli 2021 een overleg ingepland tussen X en medewerkers van de gemeente Venlo. Daarbij heeft
X gevraagd naar de stand van zaken en daarbij zijn zorgen geuit over naleving van
de milieuwetgeving. Daarbij is de stand van zaken en de mogelijkheden dan wel onmogelijkheden
in het kader van toezicht en handhaving besproken.
Op 20 juli 2021 vindt de verzending plaats van het controlerapport naar Claessen Tankcleaning Venlo
B.V. van het bezoek van 8 juni 2021. In het controlerapport zijn de volgende overtredingen
vastgelegd:
1. De concentratie som zware metalen en EOX (extraheerbare organische halogeenverbindingen)
zijn hoger dan is voorgeschreven in voorschrift vs. 3.2
2. Er is geen documentatie aanwezig van de benzeenfakkel: onderhoudsregistratie, storingen
reparaties e.d. vs. 8.4
3. Er is geen onderzoek minimalisatie verplichting uit de NeR uitgevoerd, binnen 5 jaar
nadat de vergunning onherroepelijk is geworden. Binnen 6 maanden na afloop van deze
termijn dient aan het bevoegd gezag een rapportage te worden over gelegd waaruit blijkt
dat aan paragraaf 4.15 van de NeR is voldaan.
4. Van de vloeistofdichte vloeren van de reinigingsbanen is nog geen Verklaring Vloeistofdichte
Voorziening (VVV) afgegeven.
Op 27 juli 2021 ontvangt de gemeente een reactie van de adviseur namens Claessen Tankcleaning Venlo
B.V., over de aanwezigheid van X tijdens de controle van 8 juni 2021. Hierop is geen
reactie uitgegaan. Tekortkomingen 1 en 2 zijn opgelost door sturen plan van aanpak,
resultaten afvalwaterbemonstering (ontvangen op 18 augustus 2021) en onderhoudsregistratie,
storingen e.d. van de benzeenfakkel.
Voor tekortkomingen 3 en 4 geldt een langere termijn. Hiervoor worden de documenten
op 20 oktober, 17 november en 9 december 2021 toegestuurd.
Tussentijds volgen er herhaaldelijk reminders van X per telefoon of sms (hier is geen
consequente registratie van).
Op 13 december 2021 wordt informatie rondom een concept-aanschrijving inzake voornemen opleggen dwangsom
met X gedeeld met de achterliggende gedachte om hiermee informatie rondom het vaststellen
van de overtreding met X te delen.
Op 14 december 2021 ontvangen we telefonisch verzoek van X om de afschriften van de omgevingsvergunningen
te sturen. Na herhaling van dat verzoek via sms worden deze op 22 december 2021 uiteindelijk
per email opgestuurd.
Op 24 januari 2022 ontvangt de gemeente zowel schriftelijk als per email verzoek om reactie door advocaat
Claessen Tankcleaning Venlo B.V. De stukken die X heeft ontvangen zijn kennelijk met
klanten van Claessen Tankcleaning Venlo B.V. gedeeld als ware deze afkomstig van de
gemeente.
Op 2 februari 2022 komen er persvragen rondom misstanden bij het bedrijf welke 3 februari 2022 worden
beantwoord. Op 15 februari 2022 volgen ook nog persvragen die dezelfde dag worden
beantwoord. De misstanden zijn anoniem bij de media gemeld en hebben betrekking op
de werkwijze van de benzeenfakkel en vacumeerinstallatie.
Op 17 februari 2022 vindt een gesprek plaats tussen Claessen Tankcleaning Venlo B.V. en gemeente Venlo.
Tijdens dat gesprek wordt ook benadrukt dat als er sprake is van een overtreding de
gemeente het handhavingstraject zal inzetten. Inmiddels loopt er tussen Claessen Tankcleaning
en X een civielrechtelijke kwestie, mede vanwege het opzettelijk delen van documenten
als ware deze afkomstig van de gemeente waarmee Claessen Tankcleaning Venlo B.V. stelt
schade te hebben geleden.
Op 18 maart 2022 volgt in aanvulling op het gevoerde gesprek de gemeentelijke reactie naar Claessen
Tankcleaning Venlo B.V. Hierin wordt aangegeven dat de rol van X in relatie tot het
onbevoegd – en in naam van het college van burgemeester en wethouders – versturen
van brieven zal worden onderzocht. Hierbij worden ook de mogelijkheden tot het doen
van aangifte onderzocht. In deze brief geeft de gemeente aan het handhavingstraject
te zullen inzetten.
Op 22 maart 2022 is het voornemen dwangsom verstuurd naar Claessen Tankcleaning Venlo B.V. met betrekking
tot de gewijzigde inrichting en werking van de benzeenfakkel ten opzichte van de vergunde
situatie. Hierbij wordt geschetst op welke wijze aan deze overtreding een einde kan
worden gemaakt. De termijn waarbinnen de overtreding moet worden beëindigd wordt bepaald
op 30 april 2022. Er kan een zogenaamde zienswijze tegen dit voorgenomen besluit worden
ingediend. Hiermee kan Claessen Tankcleaning Venlo B.V. reageren op het voorgenomen
besluit.
Op 31 maart 2022 reageert Claessen Tankcleaning Venlo B.V. om met of in het bijzijn van een bestuurder
de zienswijze te bespreken. Er is n.a.v. van dit verzoek telefonisch overleg geweest
met Claessen Tankcleaning Venlo B.V. waarin uitleg is gegeven over het indienen van
de zienswijze. Dit wordt ambtelijk afgehandeld. Aan het verzoek om een langere termijn
te gunnen om de zienswijzen in te dienen wordt gehoor gegeven. Er is geen zienswijze
ingediend.
Op 5 april 2022 ontvangen we een brief, waarin de advocaat namens Claessen Tankcleaning Venlo B.V.
een verzoek tot handhaving indient tegen het handelen van hun oud-medewerker X.
Op 5 april 2022 ontvangen we per mail een verzoek om een gesprek met het college van B&W door Claessen
Tankcleaning Venlo B.V.
Op 6 april 2022 ontvangen we van het Waterschap Limburg een doorgestuurde melding over een lozing
vanuit een vetafscheider naar het gemeentelijk riool. De melding is anoniem; getekend
met «een ex-onderhoud monteur».
Op 13 april 2022 ontvangen we via de Provincie Limburg een klacht van een ex-werknemer.
Op 29 juni 2022 vindt een gesprek plaats met Claessen Tankcleaning Venlo B.V. over de afhandeling
van hun klacht over X.
Op 1 augustus 2022 vindt bij Claessen Tankcleaning Venlo B.V. aan de Columbusweg 27 Venlo een ongewoon
voorval plaats. Er wordt een gaslucht geconstateerd waardoor de brandweer ter plaatse
gaat. De brandweer heeft bij ons melding gedaan van drie dezelfde incidenten (in maart,
juni en augustus 2022). Daarna is er overleg met de Veiligheidsregio en Claessen Tankcleaning
Venlo B.V. met bezoeken op 14 september 2022 en 26 oktober 2022. Claessen Tankcleaning
Venlo B.V. heeft n.a.v. het voorval hun werkwijze en instructies aangepast. Deze zijn
beoordeeld door de veiligheidsregio en gemeente/RUD. E.e.a. is vastgelegd in een controlerapport
dat op 8 november 2022 is verstuurd.
Op 23 en 26 september 2022 contact met Boekener Belang in verband met geuroverlast, veroorzaakt door isopropeenreingingen.
Hierop is vervolgens door gemeente, veiligheidsregio en brandweer geacteerd, zoals
hierboven vermeld.
Op 8 november is het controlerapport naar aanleiding van het ongewone voorval op 1 augustus, verstuurd
naar Claessen Tankcleaning Venlo B.V.
Op 18 november 2022 ontvangen we vragen over Claessen Tankcleaning Venlo B.V. vanuit Politie Noord-Holland
over de acceptatie van waswater met euralcode 16.10.02. Op 22 november 2022 antwoord
geleverd dat het toegestaan was. Reactie: «Wij weten in 1e instantie voldoende.
Mochten we later nog vragen hebben hopen we op jouw medewerking».
Op 27 juni 2023 ontvangen we het verzoek van de NRC om een toelichting te geven over het bedrijf
Claessen Tankcleaning Venlo B.V. Op 19 juli 2023 vindt dit gesprek plaats.
Op 27 juli 2023 controlebezoek door de gemeente bij Claessen Tankcleaning Venlo B.V. waarbij geconstateerd
wordt dat de reinigingen van tankwagens met benzeen anders wordt uitgevoerd (qua werkwijze
en installaties) dan in de vergunning omschreven. Daarop wordt aangezegd (en later
bevestigd in controlerapport) dat het niet is toegestaan om binnen de inrichting reinigingen
uit te voeren van opslagvoorzieningen (zoals tanks) waarin zich benzeen of restanten
hiervan bevinden.
Claessen Tankcleaning Venlo B.V. dient zo spoedig mogelijk gelijkwaardigheid aan te
tonen van de huidige werkwijze met bijbehorende installaties van de benzeenreinigingen,
of; de werkwijze en installaties van de benzeenreinigingen weer in overeenstemming
te brengen met de omgevingsvergunning.
Op 31 juli 2023 wordt de last onder dwangsom verstuurd, per aangetekende post en per mail.
Op 2 augustus 2023 is een hercontrole uitgevoerd door toezichthouder gemeente en RUD, gezamenlijk met
politie. Bij dit onaangekondigde bezoek is er gecontroleerd of reiniging van tankwagens
met benzeen ook daadwerkelijk gestaakt is. Er worden geen reinigingen van tankwagens
met benzeen meer uitgevoerd. Daarbij is ook de bedrijfsregistratie (alle tankreinigingen
van de laatste week voor 27 juli en alle benzeenreinigingen van de laatste 2 maanden)
gevraagd en geleverd.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat -
Mede namens
C.E.G. van Gennip, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid -
Mede namens
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.