Schriftelijke vragen : Het bericht 'Plotseling tekort van 126 miljoen voor tolvrije tunnel: ‘We kunnen in 2030 toch niet weer poortjes neerzetten?'
Vragen van de leden Grinwis en Van der Graaf (beiden ChristenUnie) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat en de Staatssecretaris van Financiën over het bericht «Plotseling tekort van 126 miljoen voor tolvrije tunnel: «We kunnen in 2030 toch niet weer poortjes neerzetten?»» (ingezonden 11 oktober 2023).
Vraag 1
Hoe luidt uw reactie op het bericht «Plotseling tekort van 126 miljoen voor tolvrije
tunnel: «We kunnen in 2030 toch niet weer poortjes neerzetten?»1
Vraag 2
Herinnert u zich de motie-Van der Staaij c.s. (Kamerstuk 36 200, nr. 42) en de motie-Van der Plas/Stoffer (Kamerstuk 36 200 A, nr. 82)? Kunt u bevestigen dat de Westerscheldetunnel vanaf 2025 tolvrij is voor personenauto’s?
Vraag 3
Hoe beoordeelt u het risico op een tekort van 126 miljoen euro op het volledig tolvrij
maken van de Westerscheldetunnel als gevolg van het controversieel verklaren, vertragen
en mogelijk niet invoeren van Betalen naar Gebruik (het invoeren van kilometerbeprijzing
van autogebruik)?
Vraag 4
Kunt u bevestigen dat Betalen naar Gebruik – ondanks het controversieel verklaren
van het dossier – nog altijd 2030 als geplande inwerkingtredingsjaar kent? Zo nee,
kunt u dan aangeven welk inwerkingtredingsjaar voor Betalen naar Gebruik verwacht
wordt?
Vraag 5
Kunt u aangeven of u rekening houdt met het heractiveren van de tolwinning bij de
Westerscheldetunnel als Betalen naar Gebruik vertraagt? Bent u het eens dat dit een
zeer onwenselijke situatie is die koste wat het kost voorkomen moet worden?
Vraag 6
Hoe spant u zich in om te voorkomen dat er na 2030 toch weer tolheffing zal plaats
vinden bij de Westerscheldetunnel?
Vraag 7
Bent u van mening dat het potentiële tekort van 126 miljoen euro op de begroting van
het Ministerie van Financiën, als aandeelhouder van de N.V. Westerscheldetunnel, opgelost
dient te worden? Zo nee, kunt u toelichten waarom dit niet het geval zou moeten zijn?
Vraag 8
Kunt u aangeven op welke andere manieren dan via heractivering van de tolwinning op
de Westerscheldetunnel een eventueel tekort van 126 miljoen euro opgelost kan worden?
Vraag 9
Kunt u de Kamer en de Provincie Zeeland garanderen dat, als de Westerscheldetunnel
in 2025 tolvrij is geworden voor het personenvervoer, deze nooit meer met tol belast
zal worden voor het personenvervoer?
Vraag 10
Kunt u de Kamer en de Provincie Zeeland garanderen dat, als de Westerscheldetunnel
in 2030 volledig tolvrij is geworden, deze nooit meer met tol belast zal worden?
Vraag 11
Kunt u in het komende Bestuurlijk Overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte
en Transport (BO MIRT) de garantie vastleggen dat de Westerscheldetunnel in 2030 volledig
tolvrij wordt, ook als Betalen naar Gebruik vertragen zou, met name in het licht van
eerder gedane en geschade beloftes aan Zeeland, bijvoorbeeld rond de Marinierskazerne
Vlissingen?
Indieners
-
Gericht aan
M.L.A. van Rij, staatssecretaris van Financiën -
Gericht aan
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Indiener
Pieter Grinwis, Kamerlid -
Medeindiener
S.J.F. van der Graaf, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.