Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van lid Richardson over het bericht ‘Emotionele ouderavond om nieuw schoolplan: Kinderen komen huilend thuis’
Vragen van lid Richardson (VVD) aan de Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs over het bericht «Emotionele ouderavond om nieuw schoolplan: Kinderen komen huilend thuis» (ingezonden 13 september 2023).
Antwoord van Minister Paul (Primair en Voortgezet Onderwijs) (ontvangen 11 oktober
2023).
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «Emotionele ouderavond om nieuw schoolplan: Kinderen
komen huilend thuis»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Bent u bekend met het nieuwe schoolplan van het Picasso Lyceum in Zoetermeer? Wat
vindt u ervan dat per vak slechts 30 minuten instructie per week wordt gegeven?
Antwoord 2
Ja, ik ben bekend met het nieuwe schoolplan van het Picasso Lyceum. Bij een verandering
van het schoolplan is het van belang dat alle partijen worden betrokken in een vroeg
stadium, dat er draagvlak is voor de verandering, dat een school zich houdt aan de
wettelijke voorschriften, dat er gebruik gemaakt wordt van inzichten uit de wetenschap
en onderwijspraktijk over wat wel en niet werkt en dat er wordt getoetst of de leerling
er uiteindelijk beter van wordt. Het is goed dat de Inspectie van het Onderwijs momenteel
onderzoek doet op deze school, gezien de ontstane onrust. Ik laat het aan de inspectie
om een oordeel te vellen over het nieuwe schoolplan van deze school.
Vraag 3
Klopt het dat de leerlingen op school daardoor een groot gedeelte van de tijd huiswerk
aan het maken zijn? Klopt het eveneens dat de leerlingen dat in zeer grote groepen
doen en soms zonder begeleiding van een bevoegde leraar?
Antwoord 3
Ik kan hier momenteel geen antwoord op geven. Dit is onderdeel van het onderzoek van
de Inspectie.
Vraag 4
Bent u het ermee eens dat de kwaliteit van het onderwijs op het Picasso Lyceum daarmee
onder druk staat?
Antwoord 4
De inspectie doet momenteel onderzoek op het Picasso Lyceum en zal daar dit najaar
over rapporteren. Of de kwaliteit van een school onder druk staat is aan het oordeel
van de inspectie. Voor mij is het belangrijk dat de onderwijskwaliteit en het verbeteren
daarvan goed geborgd is in de school.
Vraag 5
Hoe verhoudt het inkorten van de instructietijd zich tot de vastgestelde normuren
voor onderwijstijd in art. 2.38 WVO2 2020? Vallen de uren die leerlingen zelfstandig huiswerk maken hier ook onder?
Antwoord 5
In algemene zin geldt dat de wettelijke normen voor onderwijstijd in het voortgezet
onderwijs niet alleen toezien op «traditionele lessen» en de instructietijd daarbinnen,
maar meer invullingen mogelijk maken. Een onderwijsactiviteit kan gezien worden als
(uit publieke middelen bekostigde) onderwijstijd als dit een integraal onderdeel vormt
van het reguliere, in beginsel voor alle leerlingen toegankelijke, onder verantwoordelijkheid
van de school verzorgde onderwijsprogramma. Dat onderwijsprogramma is gericht op de
onder meer in kerndoelen, exameneisen en algemene wettelijke bepalingen vervatte doelstellingen.
Bovendien moet de medezeggenschapsraad van de school vooraf instemmen met welke soorten
onderwijsactiviteiten worden ingepland als onderwijstijd. Of in dit geval aan al deze
eisen is voldaan is ter beoordeling van de inspectie.
Vraag 6
Bent u het eens dat huiswerkuren geen vervanging zijn voor instructie door een bevoegde
leraar?
Antwoord 6
Ja, daar ben ik het mee eens. Het individueel of groepsgewijs werken aan lesstof is
een andere manier om deze lesstof te verwerven dan via klassikale instructie. Beide
activiteiten zijn nodig en idealiter is er in de praktijk sprake van een goede mix.
De ene leerling heeft meer begeleiding nodig, terwijl een andere leerling juist gebaat
is bij individueel oefenen met de lesstof. Daarom kan niet categorisch gesteld worden
dat méér (of minder) klassikale instructie altijd beter is, hoewel het evident is
dat goede klassikale instructie van grote waarde is. Wel is het essentieel dat leerlingen
daarin begeleid worden in hun onderwijsproces door gekwalificeerd onderwijspersoneel.
Vraag 7
Waar kunnen ouders en leerlingen zich melden als zij vermoeden dat de onderwijskwaliteit
op een school onder druk staat? Welke stappen kunnen zij zelf ondernemen?
Antwoord 7
Er zijn verschillende wegen die ouders en leerlingen kunnen bewandelen bij het vermoeden
dat de onderwijskwaliteit onder druk staat. Ouders en leerlingen kunnen intern het
gesprek aangaan door zich te melden bij de leraar, de schoolleiding, het bestuur of
de medezeggenschap. Als een gesprek geen oplossing biedt kan een klacht worden ingediend
volgens de klachtenregeling van de school. Het is ook mogelijk om direct een melding
te maken bij de inspectie. Meldingen kunnen voor de inspectie aanleiding zijn om contact
op te nemen met het bestuur van de school en kunnen ook leiden tot het doen van onderzoek.
Vraag 8
Heeft de Onderwijsinspectie grond om op basis van deze signalen een onderzoek in te
stellen? Zo ja, bent u bereid de inspectie daartoe te verzoeken?
Antwoord 8
De inspectie kan in algemene zin op basis van signalen als deze ervoor kiezen om nader
onderzoek te doen. Naar aanleiding van de signalen heeft de inspectie intussen besloten
onderzoek te doen op het Picasso Lyceum.
Vraag 9
Is de door het Picasso Lyceum gebruikte onderwijsmethode wetenschappelijk onderbouwd?
Bent u het ermee eens dat het gebruik van bewezen effectieve methodes gestimuleerd
dient te worden?
Antwoord 9
Het bestuur van het Picasso Lyceum geeft aan dat het bij het ontwikkelen van het onderwijsmodel
diverse wetenschappelijke inzichten heeft gebruikt. Het is wenselijk dat scholen deze
inzichten gebruiken. Er zijn veel verschillende en uiteenlopende onderwijsmethoden
waarvan de effectiviteit wetenschappelijk is onderbouwd. Daarbij geldt dat er niet
slechts één onderwijsmethode is die voor alle scholen, voor alle leerlingen, voor
alle onderwijsprogramma’s en in alle situaties het meest geschikt is. Het is zeker
van belang om methoden te gebruiken die wetenschappelijk onderbouwd zijn, en daarom
stimuleren we dit (verder), onder meer bij het Nationaal Programma Onderwijs, het
Masterplan Basisvaardigheden en Ontwikkelkracht.
Vraag 10
Welke stappen gaat u concreet zetten om de rust op de school en bij haar leerlingen
zo snel mogelijk weer terug te laten keren?
Antwoord 10
Ik volg nauwgezet de ontwikkelingen rondom deze school, vanwege het belang van de
onderwijskwaliteit en de rust voor de leerlingen en ik ben blij dat de inspectie momenteel
onderzoek doet. De eerstvolgende stap is het afwachten van de uitkomsten hiervan.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.L.J. Paul, minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.