Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Inge van Dijk over het bericht 'Herstel van Toeslagenaffaire groeit uit tot peperdure, ambtelijke moloch'
Vragen van het lid Inge van Dijk (CDA) aan de Staatssecretaris van Financiën over het bericht «Herstel van Toeslagenaffaire groeit uit tot peperdure, ambtelijke moloch» (ingezonden 4 september 2023).
Antwoord van Staatssecretaris De Vries (Financiën – Toeslagen en Douane) (ontvangen
            10 oktober 2023). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2023–2024, nr. 67.
         
Vraag 1
            
Volgens de hoogste bestuursrechter hebben kabinet en Kamer heel bewust «onhaalbare»
               beloften gedaan aan gedupeerden; nu kunt u natuurlijk geen uitspraken doen voor de
               Kamer, maar heeft het kabinet bewust onhaalbare beloften gedaan? En waarom bent u
               het wel of niet eens met deze stellingname?1
Antwoord 1
            
Bij de start van de hersteloperatie heeft het kabinet, met het oog op de verwachte
               toestroom van gedupeerde ouders, voor een relatief ruime wettelijke termijn gekozen
               van 6 maanden, met mogelijkheid tot verlenging met nogmaals 6 maanden. Door de onverwacht
               grotere toestroom van aanvragers en de complexiteit van de hersteloperatie is deze
               termijn in veel gevallen helaas niet haalbaar gebleken. De lange wachttijden zijn
               tijdens het wetgevingsoverleg over de Wet hersteloperatie toeslagen (Wht) van 27 september
               2022 en het wetgevingsoverleg over de Aanvullende regelingen van 12 juni 2023 ter
               sprake gekomen, evenals in de Memorie van Toelichting.
            
Vraag 2
            
Waarom wordt volgens u in deze discussie met name de focus gelegd om het verlengen
               van termijnen in plaats van op het verkorten van doorlooptijden?
            
Antwoord 2
            
De focus in de hersteloperatie ligt op het zo snel mogelijk helpen van gedupeerde
               ouders en dus op het verkorten van de doorlooptijden. Sinds de start van de hersteloperatie
               zijn telkens maatregelen genomen om de operatie te versnellen en doorlooptijden te
               verkorten. Volgens de prognoses kunnen de integrale beoordelingen nu uiterlijk in
               20252 worden afgerond in plaats van in 2027. Hiertoe is de capaciteit van de organisatie
               fors opgeschaald. De werkwijze van de integrale beoordeling is aangepast, waarbij
               een grotere rol is weggelegd voor de persoonlijk zaakbehandelaar (PZB-er) die samen
               met de ouder het feitenrelaas bekijkt en toelichting geeft waar nodig. Ouders geven
               aan tevreden te zijn over deze werkwijze. Verder wordt ingezet op betere uitleg aan
               de voorkant om zo veel als mogelijk te voorkomen dat een ouder de noodzaak voelt om
               in bezwaar te gaan. Met de inzet van mediation bij bezwaar wordt samen met de ouder
               gekeken of mediation geschikt kan zijn om tot een oplossing te komen. Ook bij het
               verstekken van dossiers wordt versnelling bereikt doordat de tweede controle op het
               lakken is afgeschaft en dit najaar nieuwe laksoftware wordt ingevoerd. Daarnaast heeft
               het kabinet maatregelen getroffen ten aanzien van de Commissie Werkelijke Schade3 en is een alternatieve schaderoute ontwikkeld die sneller en grofmaziger is, waarbij
               vergoeding van aanvullende werkelijk schade plaatsvindt via een schadekader met forfaitaire
               bedragen per schadepost.4
Vraag 3
            
Bent u het eens met de auteur van het artikel dat de hersteloperatie trekken van de
               Toeslagaffaire zelf begint te vertonen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, met betrekking
               tot welke onderdelen en hoe gaat u ervoor zorgen dat het niet zover komt?
            
Antwoord 3
            
De Toeslagenaffaire heeft voor veel ouders ongekend onrecht veroorzaakt. Het kabinet
               erkent dit volledig en snapt dat het voor veel ouders te lang duurt. De hersteloperatie
               is erop gericht om gedupeerden te helpen hun leven weer op te pakken. De overheid
               biedt gedupeerden een zo breed en samenhangend mogelijk herstel, onder andere door
               erkenning van de gemaakte fouten en van het leed, een forfaitaire regeling van € 30.000,
               vergoeding van onterecht terugbetaalde bedragen, vergoeding van materiële en immateriële
               schade. Ouders hebben verder direct toegang tot brede ondersteuning door hun gemeente,
               hun publieke schulden worden kwijtgescholden en voor private schulden kunnen zij gebruik
               maken van een schuldenregeling. Tot eind augustus van dit jaar zijn bijna 62.000 eerste
               toetsen afgerond en is bij ruim 28.500 ouders de integrale beoordeling gedaan. Daarnaast
               is aan ruim 66.300 kinderen een tegemoetkoming onder de kindregeling uitbetaald. Zoals
               aangegeven wordt er continu gekeken naar verdere maatregelen om de integrale beoordeling,
               beoordeling van werkelijke schade en behandeling van bezwaar en beroep te versnellen.
               Ook wordt ingezet op het snel helpen van ernstig gedupeerde ouders, bijvoorbeeld door
               urgentie.
            
Vraag 4
            
Heeft u signalen dat er professionele bezwaarbureaus actief zijn op dit dossier, die
               geen onderscheid maken tussen gedupeerden van de toeslagenaffaire en andere bezwaarmakers
               en die om persoonlijk gewin de dwangsom wegens «niet tijdig beslissen» willen ontvangen?
               Als deze signalen er zijn, wordt er dan ook opgetreden tegen deze bureaus, aangezien
               capaciteit niet ingezet moet worden op calculerende burgers maar op de gedupeerde
               ouders?
            
Antwoord 4
            
Zoals de auteur van het krantenartikel stelt kan niet worden uitgesloten dat zich
               onder de niet-gedupeerde aanmelders ook «calculerende» bezwaarmakers bevinden – zij
               die heus wel weten dat ze nergens recht op hebben. Ons zijn geen concrete signalen
               bekend van professionele bezwaarbureaus die hierop actief zijn. Als een dergelijk
               signaal ons wel bereikt wordt dat uiteraard doorgeleid aan de betreffende autoriteiten.
               Zo is vorig jaar een signaal over een organisatie die zich tegen betaling opwierp
               als tussenpersoon bij het doen van een aanvraag doorgeleid aan de ACM.
            
Vraag 5
            
Is 30% van het budget uitgeven aan uitvoering wat u betreft een acceptabel percentage?
               Indien ja, waarom? Indien nee, wat gaat u doen om dit percentage te verlagen?
            
Antwoord 5
            
Van de 7,1 miljard euro die wordt besteed aan het herstel, bereikt ongeveer 70% direct
               de ouders in de vorm van financiële compensatie en andere concrete hulp. De overige
               30% bestaat onder andere uit uitvoeringskosten, maar ook de kosten die worden gemaakt
               voor het emotionele en maatschappelijke herstel van de gedupeerde ouder. Vanzelfsprekend
               wil het kabinet de uitvoeringskosten zo beperkt mogelijk houden. Een deel van de uitvoeringskosten
               zit in het begeleiden van ouders, zoals de PZB-er en de brede ondersteuning door gemeenten.
               Mensen in de uitvoering zijn elke dag hard aan het werk om recht te doen aan het leed
               van gedupeerde ouders en om de hersteloperatie te versnellen en te verbeteren, en
               dat kost ook geld. Ouders moeten krijgen waar ze recht op hebben en financiën mogen
               geen belemmering zijn bij het zo volledig mogelijk recht doen aan het leed van een
               ouder.
            
Vraag 6
            
Waarom blijft u vasthouden aan de huidige inrichting van de hersteloperatie terwijl
               keer op keer blijkt dat op deze manier doorwerken niet werkt voor met name de «ernstig
               gedupeerde» ouders?
            
Antwoord 6
            
Het kabinet vindt het vanzelfsprekend ook belangrijk om zwaar gedupeerde ouders snel
               en goed te helpen. Om met name deze groep ouders te helpen, zijn meerdere maatregelen
               doorgevoerd. Aanvragers in een urgente situatie, zoals zwaar gedupeerde ouders, krijgen
               voorrang bij de integrale beoordeling. Het kabinet zal in aanvulling hierop ook een
               urgentieroute bij Commissie Werkelijke Schade (CWS) en bij de recent gestarte alternatieve
               schaderoute via Stichting Gelijkwaardig Herstel inregelen (conform motie Inge van
               Dijk en Grinwis5).
            
Met gemeenten is afgesproken dat zij ouders voor urgentie kunnen aandragen, wat dan
               onverkort wordt overgenomen door UHT. Er vinden driegesprekken plaats waarbij de PZB-er,
               de gedupeerde ouder en de gemeente gezamenlijk naar aanleiding van de integrale beoordeling
               bespreken wat (aanvullend) nodig is. In geval van acute financiële nood staan de hulpteams
               van UHT klaar voor mensen die zich melden, bijvoorbeeld met uitbetaling van een eenmalige
               noodvoorziening. Ook bij CWS zijn maatregelen genomen om te kunnen versnellen6. Toetssteen voor aanpassingen is altijd: het moet uitvoerbaar zijn en daadwerkelijk
               sneller voor ouders.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
A. de Vries, staatssecretaris van Financiën 
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.